Przejdź do głównej zawartości

Sezon na POWTÓRZENIE WIADOMOŚCI otwarty!

Do egzaminów sprawdzających wiedzę naszych uczniów coraz bliżej. Wkrótce pierwszy egzamin po klasie ósmej, ostatni po gimnazjum i tradycyjnie już egzamin maturalny. Kto z nas nie marzy o tym, by jego uczniowie wypadli świetnie?! Warto zatem przez te najbliższe tygodnie powtarzać materiał regularnie i w różnej formie. 


O kilku moich pomysłach już pisałam. Wśród nich jest coroczna "Maturnocka", na którą wkrótce będę się umawiać z moimi uczniami. Więcej o niej przeczytacie tutaj. Zaglądając na wskazaną stronę, znajdziecie też kilka innych ciekawych pomysłów.  Było też już o słoikowych i nakrętkowych powtórkach tutaj oraz o wykorzystaniu starych podręczników tutaj, czy wreszcie o kartach i teczkach motywów tutaj. Pojawił się również powtórkowy Padlet dla maturzystów tutaj.
Dziś zatem pora na nowe pomysły...

Tradycyjnie po "Maturnocce" z maturzystami umawiam się na dwugodzinny test wiedzy z lektur "ogwiazdkowanych". W tym roku poprzedzę go jednak zadaniami dodatkowymi. By uczniowie przygotowali się do testu sumiennie, poproszę ich o wykonanie siedmiu "rysnotek" z wybranych lektur. To młodzież będzie decydować, które teksty rozrysuje, ponieważ zależy mi, by wybrane zostały lektury trudne do zapamiętania lub zrozumienia. Każdy dokona wyboru samodzielnie, uwzględniając na "rysnotce" najważniejsze tematy i motywy zawarte w utworze, np. według podanego wzoru do powieści Stefana Żeromskiego "Przedwiośnie". Tego typu zadanie można także zaproponować gimnazjalistom i uczniom szkoły podstawowej.


Formą powtórzenia może być także stworzenie klasowego "Leksykonu lektur obowiązkowych". Każdy uczeń w ramach pracy domowej przygotowuje listę 10 pojęć związanych z lekturą obowiązkową. Następnie  zbieramy przygotowane przez uczniów hasła i tworzymy leksykon, który może pomóc w powtórzeniu materiału. Jest to o tyle ciekawe zadanie, że uczy dokonywania selekcji, pozwala utrwalić materiał, a także zweryfikować poziom swojej wiedzy.


Sposobem na utrwalenie wiadomości może być także metoda "Uporządkuj". Łączy się ona  z takimi zagadnieniami jak na przykład:
- połącz...
-podziel według...
- uporządkuj...
- zaznacz wszystkie możliwe...
- wybierz... 

Podobny sposób to "Podziel na kategorie". Przykładowe zadania to poproszenie uczniów, by podzielili przykładowe związki frazeologiczne na wyrażenia, zwroty i frazy; gatunki literackie na epickie, liryczne i dramatyczne; etc.

Ostatni zaproponowany dziś przeze mnie sposób to "Jak można wytłumaczyć?", czyli metoda, w której chodzi o znajdowanie zależności między przyczyną a skutkiem. Przykłady:
- Co ma wpływ na to, że ... Stanisław Wokulski postanawia nauczyć się języka angielskiego?
- Jakie czynniki doprowadziły do tego, że... Tomasz w III cz. "Dziadów" postanawia przyjąć winę na siebie?
- Jakie mogą być powody, że... Widmo Złego Pana nie może otrzymać wsparcia od ludzi podczas obrzędu dziadów?
- Co jest przyczyną tego, że... Józio, bohater "Ferdydurke", porywa Zosię?
Można poprosić uczniów, by każdy ułożył tego typu pytania do lektur obowiązkowych dla swoich kolegów. "Maturnocka" będzie doskonałą okazją do użycia tej metody. Uczniowie przygotowują pytania na zajęcia, a następnie wspólnie udzielają na nie odpowiedzi.

A jakie są Wasze pomysły na powtórki? A może któryś z podanych przypadł Wam szczególnie do gustu? Podzielcie się swoimi refleksjami w komentarzach.
                                                                               Agata Karolczyk-Kozyra

Inspiracje:
M. Sobańska "Słowniczek lektur szkolnych", materiał pomocniczy do lekcji języka polskiego.

Komentarze

  1. Zegar tyka, ale przy takiej różnorodności rozwiązań powtórkowych z pewnością uda się dogonić czas. Brawo!

    OdpowiedzUsuń

Prześlij komentarz

Popularne posty z tego bloga

11 listopada - scenariusz uroczystości z okazji Narodowego Święta Niepodległości "Nie ma sprawy ważniejszej niż Polska"

Rocznica odzyskania niepodległości to jedno z najważniejszych świąt w kalendarzu szkolnym, ponieważ kształtuje postawy patriotyczne i uczy szacunku do historii ojczystej. Wpisuje się zatem nie tylko w rozwijanie kompetencji kluczowych, ale przede wszystkim w realizację założeń polityki oświatowej państwa. O różnych pomysłach na świętowanie Dnia Niepodległości pisałam już tutaj , tutaj i jeszcze tutaj . Na podanych stronach znajdziecie nie tylko opisy uroczystości szkolnych, ale też gotowe pomysły na lekcje otwarte i pokazowe, gry edukacyjne i wieczory filmowe. W mojej szkole niemalże od piętnastu lat z okazji Narodowego Święta Niepodległości odbywa się uroczysta akademia o randze powiatowej, w której uczestniczą władze powiatowe i miejskie oraz społeczność szkolna. Przygotowanie co roku nowego scenariusza, utrzymującego wysoki poziom, to trudne wyzwanie, dlatego zawsze pod uwagę fakt, by był on przygotowany tak, aby młodzież licealna  zainteresowała się tym, co dzieje się na s

PIERWSZA LEKCJA, czas start!

Nowy rok szkolny zbliża się wielkimi krokami, dlatego warto zastanowić się nad pierwszą lekcją i to właśnie jej poświęcony jest dzisiejszy wpis. Wielu polonistów, zwłaszcza tych, którzy zaczynają pracę w szkole, zastanawia się jak zacząć, by było ciekawie, inaczej niż zwykle, by zrobić dobre wrażenie na uczniach, z którymi zaczyna się pracę. To już nie te czas, kiedy to nauczyciel, wchodząc do klasy, budził strach i swoją osobą sprawiał, że natychmiast robiło się cicho. Ci, którzy robią tak nadal, z pewnością nie będą się cieszyć autorytetem wśród młodych ludzi. Dziś nauczyciel musi być kreatywny, to tutor [1] lub coach [2] , a może nawet tutor i coach jednocześnie, dlatego już od pierwszych zajęć musi jasno określić cele współpracy z uczniami. Nie od dziś wiadomo, że pierwsza lekcja z reguły poświęcona jest zaprezentowaniu przedmiotowego systemu oceniania oraz zapoznaniu z kanonem lektur na dany rok szkolny. Można ją jednak urozmaicić na kilka sposobów. Otrzymując nową klasę

JAK PRACOWAĆ METODĄ STACJI ZADANIOWYCH na lekcjach języka polskiego?

Cieszę się, że zaglądacie na mojego bloga i szukacie tu inspiracji. Dziś pomysł uniwersalny, który można wykorzystać na każdym poziomie edukacyjnym. Metodę tę poznałam dzięki nauczycielom języka polskiego, którzy udzielają się w grupach dla polonistów  na Facebooku. Stacje zadaniowe, bo o nich mowa, to jedna z ciekawszych metod aktywizujących, która polega na zmienności zadań, sposobu ich wykonania oraz na dosłownej zmianie miejsca pracy. Uczniowie pracują na przygotowanych wcześniej stanowiskach, zawierających zadania z określonej partii materiału. Podczas lekcji nauczyciel jest wyłącznie obserwatorem. metoda ta zachwyciła mnie do tego stopnia, że często wykorzystuję ją podczas zajęć. Pracuję nią chętnie, ponieważ widzę, że uczniom również się podoba. Stacje zadaniowe często pomagają utrwalić i usystematyzować nam wiedzę na temat omawianych lektur. Jak przygotować się zatem do pracy metodą stacji zadaniowych? Oto kilka praktycznych wskazówek: 1. Należy odpowiednio przygoto