Do egzaminów sprawdzających wiedzę naszych uczniów coraz bliżej. Wkrótce pierwszy egzamin po klasie ósmej, ostatni po gimnazjum i tradycyjnie już egzamin maturalny. Kto z nas nie marzy o tym, by jego uczniowie wypadli świetnie?! Warto zatem przez te najbliższe tygodnie powtarzać materiał regularnie i w różnej formie.
O kilku moich pomysłach już pisałam. Wśród nich jest coroczna "Maturnocka", na którą wkrótce będę się umawiać z moimi uczniami. Więcej o niej przeczytacie tutaj. Zaglądając na wskazaną stronę, znajdziecie też kilka innych ciekawych pomysłów. Było też już o słoikowych i nakrętkowych powtórkach tutaj oraz o wykorzystaniu starych podręczników tutaj, czy wreszcie o kartach i teczkach motywów tutaj. Pojawił się również powtórkowy Padlet dla maturzystów tutaj.
Dziś zatem pora na nowe pomysły...
Tradycyjnie po "Maturnocce" z maturzystami umawiam się na dwugodzinny test wiedzy z lektur "ogwiazdkowanych". W tym roku poprzedzę go jednak zadaniami dodatkowymi. By uczniowie przygotowali się do testu sumiennie, poproszę ich o wykonanie siedmiu "rysnotek" z wybranych lektur. To młodzież będzie decydować, które teksty rozrysuje, ponieważ zależy mi, by wybrane zostały lektury trudne do zapamiętania lub zrozumienia. Każdy dokona wyboru samodzielnie, uwzględniając na "rysnotce" najważniejsze tematy i motywy zawarte w utworze, np. według podanego wzoru do powieści Stefana Żeromskiego "Przedwiośnie". Tego typu zadanie można także zaproponować gimnazjalistom i uczniom szkoły podstawowej.
Formą powtórzenia może być także stworzenie klasowego "Leksykonu lektur obowiązkowych". Każdy uczeń w ramach pracy domowej przygotowuje listę 10 pojęć związanych z lekturą obowiązkową. Następnie zbieramy przygotowane przez uczniów hasła i tworzymy leksykon, który może pomóc w powtórzeniu materiału. Jest to o tyle ciekawe zadanie, że uczy dokonywania selekcji, pozwala utrwalić materiał, a także zweryfikować poziom swojej wiedzy.
Sposobem na utrwalenie wiadomości może być także metoda "Uporządkuj". Łączy się ona z takimi zagadnieniami jak na przykład:
- połącz...
-podziel według...
- uporządkuj...
- zaznacz wszystkie możliwe...
- wybierz...
Podobny sposób to "Podziel na kategorie". Przykładowe zadania to poproszenie uczniów, by podzielili przykładowe związki frazeologiczne na wyrażenia, zwroty i frazy; gatunki literackie na epickie, liryczne i dramatyczne; etc.
Ostatni zaproponowany dziś przeze mnie sposób to "Jak można wytłumaczyć?", czyli metoda, w której chodzi o znajdowanie zależności między przyczyną a skutkiem. Przykłady:
- Co ma wpływ na to, że ... Stanisław Wokulski postanawia nauczyć się języka angielskiego?
- Jakie czynniki doprowadziły do tego, że... Tomasz w III cz. "Dziadów" postanawia przyjąć winę na siebie?
- Jakie mogą być powody, że... Widmo Złego Pana nie może otrzymać wsparcia od ludzi podczas obrzędu dziadów?
- Co jest przyczyną tego, że... Józio, bohater "Ferdydurke", porywa Zosię?
Można poprosić uczniów, by każdy ułożył tego typu pytania do lektur obowiązkowych dla swoich kolegów. "Maturnocka" będzie doskonałą okazją do użycia tej metody. Uczniowie przygotowują pytania na zajęcia, a następnie wspólnie udzielają na nie odpowiedzi.
A jakie są Wasze pomysły na powtórki? A może któryś z podanych przypadł Wam szczególnie do gustu? Podzielcie się swoimi refleksjami w komentarzach.
Agata Karolczyk-Kozyra
Inspiracje:
M. Sobańska "Słowniczek lektur szkolnych", materiał pomocniczy do lekcji języka polskiego.
Zegar tyka, ale przy takiej różnorodności rozwiązań powtórkowych z pewnością uda się dogonić czas. Brawo!
OdpowiedzUsuń