Ostatnio zastanawiałam się o czym
powinien być następny wpis. Wybór padł na kolejną lekturę obowiązkową, na bajki
Ignacego Krasickiego. Jak zainteresować uczniów osiemnastowiecznym tekstem i
przekonać ich, że jego treści są uniwersalne? Jak sprawić, by zapamiętali cechy
bajki i nie kojarzyli jej z baśnią? To niewątpliwie trudne wyzwanie, dlatego
jak zwykle wykorzystam tu różne metody aktywizujące. Niezbędne będą materiały
plastyczne przyniesione przez uczniów oraz wydrukowane przeze mnie z internetu
ilustracje do bajek autorstwa Jana Marcina Szancera.
Lekcja rozpoczynam od włączenia
minutowej animacji jednej z bajek Krasickiego "Kruk i lis". Następnie proszę, by uczniowie spróbowali odgadnąć, co będzie tematem naszej
lekcji. Gdy dochodzimy do kwestii bajki, pytam uczniów, jakie znają rodzaje
bajek i czym się one charakteryzują. Prawdopodobnie (podpowiada mi to
doświadczenie) odpowiedzi będą dotyczyć bajek filmowych oraz baśni. Wówczas
mówię, że dziś skupimy się na innym rodzaju. Jednocześnie proszę, by zwracali
uwagę na ich tematykę oraz formę przekazu, ponieważ wrócimy do tego pod koniec
lekcji i porównamy je wówczas z tymi, które zostały przez nich wspomniane
chwilę wcześniej.
Następnie odczytujemy wybrane
teksty i wyjaśniamy znaczenie niezrozumiałych słów. Warto wzbogacić ten etap
lekcji o ilustracje Jana Marcina Szancera. Opieramy się na sześciu utworach:
„Ptaszki w klatce”, „Kruk i lis”, „Dewotka”, „Wół
minister”, „Łakomy i zazdrosny”, „Woły krnąbrne”. Można dokonać także innego
wyboru tekstów.
Po zapoznaniu uczniów z utworami
dzielę ich na pięć grup (podział w zależności od wielkości klasy) i przydzielam
zadania. Pracujemy metodą „gazeta”. Jest to doskonała okazja nie tylko do
szczegółowego omówienia lektury, ale też do powtórzenia różnych form
wypowiedzi. Zadaniem uczniów jest stworzenie jednodniówki dotyczącej wybranych
bajek. Istotne jest, by w każdej gazecie znalazły się odniesienia do wszystkich
sześciu utworów. W pewien sposób daję uczniom wolną rękę w dobieraniu tekstów
do poszczególnych zadań, jednak w niektórych przypadkach będą musieli dobrać
konkretne utwory.
Proponuję następujące rubryki i artykuły w jednodniówce:
- Co nowego w polityce? (praca powinna opierać się na bajkach „Ptaszki w
klatce”, „Wół minister”)
- Kto ma rację? – wywiad
z bohaterkami bajki „Dewotka” lub bohaterami bajki „Ptaszki w klatce”.
- Kronika policyjna – zniewolenie,
pobicie, brak posłuszeństwa („Ptaszki w klatce”, „Kruk i lis”,
„Dewotka”, „Woły krnąbrne”)
- Raport – wady
społeczeństwa polskiego (na podstawie wszystkich tekstów)
- Ogłoszenie –
poszukiwana osoba na stanowisko ministra (cechy dobrego władcy w oparciu o bajkę „Wół minister”)
- Życiowe porady. (wykorzystanie morałów jako porad)
- Rubryka dla dzieci –
krzyżówka i rebus (wskazujące na
znajomość utworów)
Pracy jest sporo, dlatego każda
grupa powinna przemyśleć przydział zadań poszczególnym jej członkom. Można
zaproponować uczniom, by w gazecie znalazły się także wydrukowane przez nas
ilustracje Jana Marcina Szancera. Po zakończeniu działań przez uczniów nastąpi
prezentacja i omówienie wybranych artykułów na formu klasy.
Kolejny etap to przeanalizowanie cech gatunkowych bajki.
Jest to praca wspólna, opierająca się na dyskusji oraz uzupełnianiu
myślograficznych kart pracy.
Pomysł na podsumowaniem tej
lekcji podsunęła mi koleżanka, bardzo kreatywna polonistka, jedna z
administratorek grupy „Poloniści z pasją” Arleta Kwaśniewska, która
zaproponowała, by uczniowie w formie sms-ów wysłali do siebie wzajemnie
parafrazę wybranych morałów, np. Zapamiętaj na całe życie, że...
A jakie Wy macie pomysły na
ciekawe lekcje z bajek? Podzielcie się nimi w komentarzach na blogu lub na
profilu Kreatywny polonista na FB.
Agata Karolczyk-Kozyra
Komentarze
Prześlij komentarz