Ballady Adama Mickiewicza do najłatwiejszych nie należą,
dlatego uczniowie omawiają je niechętnie. Pomyślałam więc, że należy nieco
ułatwić im zrozumienie romantycznego tekstu i „przenieść” w inne czasy.
Lekcję rozpoczynamy od wyszukania w Internecie informacji na
temat Nowogródka i jego okolic. Proszę uczniów, by skorzystali z telefonów
komórkowych (możliwość używania telefonu podczas lekcji to duża atrakcja). Daję
im jednak 5 minut na wyszukanie i zapisanie do zeszytu kilku ciekawych
informacji, które wspólnie odczytujemy. Na tablicy na bieżąco wypisujemy nazwy
miejscowe, pojawiające się w wypowiedziach uczniów. Będą nam one potrzebne pod
koniec zajęć.
Następnie wspólnie oglądamy animację Kamila Polaka „The Lost
Town of Świteź”, która dostępna jest tutaj. Proszę uczniów o komentarz i opowiedzenie obejrzanej historii. Następnie
odczytuję tekst ballady, który konfrontujemy z wcześniejszymi wypowiedziami
uczniów. Uzupełniamy i wyjaśniamy to, co było tajemnicze, niezrozumiałe.
Zwracamy uwagę na przypisy do tekstu.
Na podstawie ballady uzupełniamy tabelę:
Bohaterowie
|
Postacie realistyczne:
|
Postacie fantastyczne:
|
Czas wydarzeń
|
Czas akcji:
|
Czas fabuły:
|
Wydarzenia
|
Współczesne narratorowi:
|
Ukazane w retrospekcji:
|
Narrator
|
Wiedza narratora:
|
Emocje narratora i jego stosunek do czytelnika:
|
Ostatnim elementem tego zadania jest samodzielne dokończenie
zdania: Legenda zawarta w utworze wyjaśnia...
Wybranych uczniów proszę o odczytanie swoich wypowiedzi. W
tym celu „wybrańców” losuję za pomocą kostki (5 osób). Określam zasady
losowania, np. osoby o numerach od 1 do 6; iloczyn wyrzuconych oczek (np. 4x),
suma dwukrotnego wyrzucenia kostką, etc. Do zadania wykorzystuję wykonaną
przeze mnie kostkę do gry dużych rozmiarów. Pisałam już o niej tutaj.
Lekcja kończy się narysowaniem przez uczniów w zeszytach
pocztówki z pozdrowieniami z miejscowości znajdującej się w okolicach jeziora
Świteź oraz napisaniem tekstu pozdrowień. Tu wracamy do nazw miejscowych,
zapisanych wcześniej na tablicy.
Jednocześnie informuję uczniów, by na ich
kartkach pocztowych znalazły się następujące zwroty:
Przesyłam serdeczne pozdrowienia z...
Widziałam, -em już...
Przejeżdżałam, -em też obok...
Jutro planuję zwiedzić...
Przypominam także o właściwej odmianie nazw miejscowych oraz
prawidłowym zapisie adresu.
A jakie są Wasze pomysły na balladę? Podzielcie się nimi w
komentarzach.
Agata
Karolczyk-Kozyra
Inspiracje:
1. Ewa Horwath, Bliżej słowa, zeszyt ćwiczeń klasa 3, Warszawa 2010.
2. Film i ilustracja z Internetu.
Komentarze
Prześlij komentarz