Przejdź do głównej zawartości

"GDZIEKOLWIEK BĘDZIESZ...", czyli historia zatopionego miasta. Adam Mickiewicz „Świteź”

Ballady Adama Mickiewicza do najłatwiejszych nie należą, dlatego uczniowie omawiają je niechętnie. Pomyślałam więc, że należy nieco ułatwić im zrozumienie romantycznego tekstu i „przenieść” w inne czasy.

Lekcję rozpoczynamy od wyszukania w Internecie informacji na temat Nowogródka i jego okolic. Proszę uczniów, by skorzystali z telefonów komórkowych (możliwość używania telefonu podczas lekcji to duża atrakcja). Daję im jednak 5 minut na wyszukanie i zapisanie do zeszytu kilku ciekawych informacji, które wspólnie odczytujemy. Na tablicy na bieżąco wypisujemy nazwy miejscowe, pojawiające się w wypowiedziach uczniów. Będą nam one potrzebne pod koniec zajęć.


 Następnie wspólnie oglądamy animację Kamila Polaka „The Lost Town of Świteź”, która dostępna jest tutaj. Proszę uczniów o komentarz i opowiedzenie obejrzanej historii. Następnie odczytuję tekst ballady, który konfrontujemy z wcześniejszymi wypowiedziami uczniów. Uzupełniamy i wyjaśniamy to, co było tajemnicze, niezrozumiałe. Zwracamy uwagę na przypisy do tekstu.

Na podstawie ballady uzupełniamy tabelę:

Bohaterowie
Postacie realistyczne:
Postacie fantastyczne:




Czas wydarzeń
Czas akcji:



Czas fabuły:
Wydarzenia
Współczesne narratorowi:





Ukazane w retrospekcji:

Narrator

Wiedza narratora:
Emocje narratora i jego stosunek do czytelnika:




Ostatnim elementem tego zadania jest samodzielne dokończenie zdania: Legenda zawarta w utworze wyjaśnia...

Wybranych uczniów proszę o odczytanie swoich wypowiedzi. W tym celu „wybrańców” losuję za pomocą kostki (5 osób). Określam zasady losowania, np. osoby o numerach od 1 do 6; iloczyn wyrzuconych oczek (np. 4x), suma dwukrotnego wyrzucenia kostką, etc. Do zadania wykorzystuję wykonaną przeze mnie kostkę do gry dużych rozmiarów. Pisałam już o niej tutaj.



Lekcja kończy się narysowaniem przez uczniów w zeszytach pocztówki z pozdrowieniami z miejscowości znajdującej się w okolicach jeziora Świteź oraz napisaniem tekstu pozdrowień. Tu wracamy do nazw miejscowych, zapisanych wcześniej na tablicy. 


Jednocześnie informuję uczniów, by na ich kartkach pocztowych znalazły się następujące zwroty:
Przesyłam serdeczne pozdrowienia z...
Widziałam, -em już...
Przejeżdżałam, -em też obok...
Jutro planuję zwiedzić...
Przypominam także o właściwej odmianie nazw miejscowych oraz prawidłowym zapisie adresu.

A jakie są Wasze pomysły na balladę? Podzielcie się nimi w komentarzach.

                                                                        Agata Karolczyk-Kozyra

Inspiracje:
1. Ewa Horwath, Bliżej słowa, zeszyt ćwiczeń klasa 3, Warszawa 2010.
2. Film i ilustracja z Internetu.






Komentarze

Popularne posty z tego bloga

11 listopada - scenariusz uroczystości z okazji Narodowego Święta Niepodległości "Nie ma sprawy ważniejszej niż Polska"

Rocznica odzyskania niepodległości to jedno z najważniejszych świąt w kalendarzu szkolnym, ponieważ kształtuje postawy patriotyczne i uczy szacunku do historii ojczystej. Wpisuje się zatem nie tylko w rozwijanie kompetencji kluczowych, ale przede wszystkim w realizację założeń polityki oświatowej państwa. O różnych pomysłach na świętowanie Dnia Niepodległości pisałam już tutaj , tutaj i jeszcze tutaj . Na podanych stronach znajdziecie nie tylko opisy uroczystości szkolnych, ale też gotowe pomysły na lekcje otwarte i pokazowe, gry edukacyjne i wieczory filmowe. W mojej szkole niemalże od piętnastu lat z okazji Narodowego Święta Niepodległości odbywa się uroczysta akademia o randze powiatowej, w której uczestniczą władze powiatowe i miejskie oraz społeczność szkolna. Przygotowanie co roku nowego scenariusza, utrzymującego wysoki poziom, to trudne wyzwanie, dlatego zawsze pod uwagę fakt, by był on przygotowany tak, aby młodzież licealna  zainteresowała się tym, co dzieje się na s

PIERWSZA LEKCJA, czas start!

Nowy rok szkolny zbliża się wielkimi krokami, dlatego warto zastanowić się nad pierwszą lekcją i to właśnie jej poświęcony jest dzisiejszy wpis. Wielu polonistów, zwłaszcza tych, którzy zaczynają pracę w szkole, zastanawia się jak zacząć, by było ciekawie, inaczej niż zwykle, by zrobić dobre wrażenie na uczniach, z którymi zaczyna się pracę. To już nie te czas, kiedy to nauczyciel, wchodząc do klasy, budził strach i swoją osobą sprawiał, że natychmiast robiło się cicho. Ci, którzy robią tak nadal, z pewnością nie będą się cieszyć autorytetem wśród młodych ludzi. Dziś nauczyciel musi być kreatywny, to tutor [1] lub coach [2] , a może nawet tutor i coach jednocześnie, dlatego już od pierwszych zajęć musi jasno określić cele współpracy z uczniami. Nie od dziś wiadomo, że pierwsza lekcja z reguły poświęcona jest zaprezentowaniu przedmiotowego systemu oceniania oraz zapoznaniu z kanonem lektur na dany rok szkolny. Można ją jednak urozmaicić na kilka sposobów. Otrzymując nową klasę

JAK PRACOWAĆ METODĄ STACJI ZADANIOWYCH na lekcjach języka polskiego?

Cieszę się, że zaglądacie na mojego bloga i szukacie tu inspiracji. Dziś pomysł uniwersalny, który można wykorzystać na każdym poziomie edukacyjnym. Metodę tę poznałam dzięki nauczycielom języka polskiego, którzy udzielają się w grupach dla polonistów  na Facebooku. Stacje zadaniowe, bo o nich mowa, to jedna z ciekawszych metod aktywizujących, która polega na zmienności zadań, sposobu ich wykonania oraz na dosłownej zmianie miejsca pracy. Uczniowie pracują na przygotowanych wcześniej stanowiskach, zawierających zadania z określonej partii materiału. Podczas lekcji nauczyciel jest wyłącznie obserwatorem. metoda ta zachwyciła mnie do tego stopnia, że często wykorzystuję ją podczas zajęć. Pracuję nią chętnie, ponieważ widzę, że uczniom również się podoba. Stacje zadaniowe często pomagają utrwalić i usystematyzować nam wiedzę na temat omawianych lektur. Jak przygotować się zatem do pracy metodą stacji zadaniowych? Oto kilka praktycznych wskazówek: 1. Należy odpowiednio przygoto