Przejdź do głównej zawartości

PIERWSZA LEKCJA, czas start!


Nowy rok szkolny zbliża się wielkimi krokami, dlatego warto zastanowić się nad pierwszą lekcją i to właśnie jej poświęcony jest dzisiejszy wpis. Wielu polonistów, zwłaszcza tych, którzy zaczynają pracę w szkole, zastanawia się jak zacząć, by było ciekawie, inaczej niż zwykle, by zrobić dobre wrażenie na uczniach, z którymi zaczyna się pracę. To już nie te czas, kiedy to nauczyciel, wchodząc do klasy, budził strach i swoją osobą sprawiał, że natychmiast robiło się cicho. Ci, którzy robią tak nadal, z pewnością nie będą się cieszyć autorytetem wśród młodych ludzi. Dziś nauczyciel musi być kreatywny, to tutor[1] lub coach[2], a może nawet tutor i coach jednocześnie, dlatego już od pierwszych zajęć musi jasno określić cele współpracy z uczniami.

Nie od dziś wiadomo, że pierwsza lekcja z reguły poświęcona jest zaprezentowaniu przedmiotowego systemu oceniania oraz zapoznaniu z kanonem lektur na dany rok szkolny. Można ją jednak urozmaicić na kilka sposobów. Otrzymując nową klasę warto zaprezentować się, przedstawić w oryginalny sposób. Jeśli narysujemy na tablicy „swój portret” i podamy przy nim kilka informacji o sobie, z pewnością wzbudzimy wśród uczniów ciekawość, a jednocześnie nie wydamy się tak bardzo obcy. Polecam tu zastosowanie myślografii – zwłaszcza gdy mamy do czynienia z uczniami czwartej klasy lub pierwszej klasy szkoły ponadpodstawowej. Taka forma oswoi ich z „nową panią” lub „nowym panem” od polskiego, czy nawet z nową szkołą. Pozwoli przełamać stres związany z czymś nowym, nieznanym.


Jeden z moich pomysłów, obok rysnotki, to „pudełko z niespodzianką”. Większość z nas lubi otrzymywać drobne upominki, dlatego można to wykorzystać również podczas pierwszej lekcji. Proponuję przygotować pudełko, z którego uczniowie będą losować karteczki motywacyjne. Można na nich zapisać (najlepiej własnoręcznie, by uczniowie dostrzegli nasz wkład pracy i nasze zaangażowanie) krótkie hasła lub sentencje, których celem jest zmotywowanie ich do pracy. Mogą to być też życzenia powodzenia na nowy rok szkolny. Do moich ulubionych należą: „To będzie dobry rok/semestr!”, „Dasz radę!”, „Kto jak nie Ty!”, „Nowy rok/semestr – nowe możliwości!”, „Walcz do końca!”, „To Twoja nowa szansa!”. Ktoś powie, że to infantylne, zwłaszcza dla młodzieży licealnej. Niestety nie zgodzę się. Wypróbowałam w zeszłym roku szkolnym na drugiej klasie liceum – podobało się!. Młodzież komentowała: „Chciało się Pani dla nas?”, „Fajny pomysł!”, „Pani zawsze wymyśli coś nowego!”. Te słowa motywowały.




Kolejny pomysł związany jest z zapoznaniem uczniów z listą lektur. Warto przygotować spis w formie zaszyfrowanej. W internecie znajduje się mnóstwo prostych szyfrów do wykorzystania. Moje ulubione to Alfabet Morse’a i Gaderypoluki. W przypadku drugiego z podanych kodów kluczem jest wyraz GADERYPOLUKI podzielony na sylaby:
GA – DE – RY – PO – LU – KI. Szyfrowanie polega na zastąpieniu liter w szyfrowanym wyrazie. Jeśli w wyrazie mamy literkę „G” to patrzymy na klucz i zamieniamy ją na „A”, jeśli „R zamieniamy na „Y”. Literki, które nie znajdują się w kluczu po prostu zostawiamy. Poniżej przykład zaszyfrowanego spisu lektur obowiązkowych do matury z zakresu gimnazjum i liceum. Uczniowie chętnie rozwiązują tego typu zadania, a szyfrowanie pełni bardzo istotną rolę we współczesnej edukacji. Przede wszystkim uczy logicznego myślenia i zdolności analizowania, pobudza kreatywność oraz uczy rozwiązywania problemów.


Po takim początku możemy przejść do szczegółowego zaprezentowania uczniom Przedmiotowego Systemu Oceniania. W młodszych klasach warto zaprezentować go w formie ciekawego kontraktu.
Plakat zaczerpnięty ze strony https://kreatywnapedagogika.wordpress.com/2016/09/01/zasady-zasadami-a-w-naszej-klasie-liczy-sie/

Efekt takich działań? Niespodzianka na tablicy od licealistów z pierwszej klasy :)


A jakie są Wasze pomysły na pierwszą lekcję? Podzielcie się nimi w komentarzach.

                                                                                                                    Agata Karolczyk-Kozyra

Źródła i inspiracje:
1. http://portalharcerski.pl/index.php/szyfry/ 
2. https://blog.strefakursow.pl/dlaczego-warto-uczyc-dzieci-programowania-2/
3.https://kreatywnapedagogika.wordpress.com/2016/09/01/zasady-zasadami-a-w-naszej-klasie-liczy-sie/ 



[1] Tutor ‘indywidualny opiekun kierujący rozwojem ucznia’; https://sjp.pl/tutor
[2] Coach ‘osobisty trener’, osoba, która pomaga swojemu klientowi odkryć właściwą drogę do celu, używając do tego swoich umiejętności, doświadczenia życiowego, technik, narzędzi, jak również innych osób, z których klient może skorzystać; https://pl.wikipedia.org/wiki/Coach_(osoba

Komentarze

  1. Czy ten sposób kodowania sprawdzi się w klasach 4,5, czy zbyt trudny ?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Z pewnością się sprawdzi. Nauczyła mnie go moja córka, która należy do harcerstwa. Poznała gaderypoluki, gdy była w 5 klasie.

      Usuń
  2. Ja uczylam sie go w harcerstwie, gdy mialam 9 - 10 lat. Nie powinno byc problemu ☺

    OdpowiedzUsuń

Prześlij komentarz

Popularne posty z tego bloga

11 listopada - scenariusz uroczystości z okazji Narodowego Święta Niepodległości "Nie ma sprawy ważniejszej niż Polska"

Rocznica odzyskania niepodległości to jedno z najważniejszych świąt w kalendarzu szkolnym, ponieważ kształtuje postawy patriotyczne i uczy szacunku do historii ojczystej. Wpisuje się zatem nie tylko w rozwijanie kompetencji kluczowych, ale przede wszystkim w realizację założeń polityki oświatowej państwa. O różnych pomysłach na świętowanie Dnia Niepodległości pisałam już tutaj , tutaj i jeszcze tutaj . Na podanych stronach znajdziecie nie tylko opisy uroczystości szkolnych, ale też gotowe pomysły na lekcje otwarte i pokazowe, gry edukacyjne i wieczory filmowe. W mojej szkole niemalże od piętnastu lat z okazji Narodowego Święta Niepodległości odbywa się uroczysta akademia o randze powiatowej, w której uczestniczą władze powiatowe i miejskie oraz społeczność szkolna. Przygotowanie co roku nowego scenariusza, utrzymującego wysoki poziom, to trudne wyzwanie, dlatego zawsze pod uwagę fakt, by był on przygotowany tak, aby młodzież licealna  zainteresowała się tym, co dzieje się na s

JAK PRACOWAĆ METODĄ STACJI ZADANIOWYCH na lekcjach języka polskiego?

Cieszę się, że zaglądacie na mojego bloga i szukacie tu inspiracji. Dziś pomysł uniwersalny, który można wykorzystać na każdym poziomie edukacyjnym. Metodę tę poznałam dzięki nauczycielom języka polskiego, którzy udzielają się w grupach dla polonistów  na Facebooku. Stacje zadaniowe, bo o nich mowa, to jedna z ciekawszych metod aktywizujących, która polega na zmienności zadań, sposobu ich wykonania oraz na dosłownej zmianie miejsca pracy. Uczniowie pracują na przygotowanych wcześniej stanowiskach, zawierających zadania z określonej partii materiału. Podczas lekcji nauczyciel jest wyłącznie obserwatorem. metoda ta zachwyciła mnie do tego stopnia, że często wykorzystuję ją podczas zajęć. Pracuję nią chętnie, ponieważ widzę, że uczniom również się podoba. Stacje zadaniowe często pomagają utrwalić i usystematyzować nam wiedzę na temat omawianych lektur. Jak przygotować się zatem do pracy metodą stacji zadaniowych? Oto kilka praktycznych wskazówek: 1. Należy odpowiednio przygoto