Jestem w trakcie omawiania z drugą klasą liceum "Pana Tadeusza". Opisy przyrody z reguły nie zachwycają uczniów, dlatego trudno się o nich rozmawia. Co zrobić zatem, by to zmienić. Przyszedł mi do głowy pewien pomysł.
Na początek, na dwie godziny przed właściwą lekcją, poprosiłam uczniów, by przynieśli skrawki kolorowych materiałów, różnobarwną krepę, klej i nożyczki. Wśród licealistów wzbudziło to wiele emocji, a przede wszystkim ciekawość i pytania typu: "co będziemy robić?", "a po co?", "niech nam pani powie, bo jesteśmy ciekawi..., bo się nie możemy doczekać!...". Trzymałam moich drugoklasistów w tej niepewności przez dwa dni, co zaowocowało podekscytowaniem przed lekcją i szybką gotowością do pracy. Było to dla mnie nieoczekiwane i zaskakujące doświadczenie.
Na początek, na dwie godziny przed właściwą lekcją, poprosiłam uczniów, by przynieśli skrawki kolorowych materiałów, różnobarwną krepę, klej i nożyczki. Wśród licealistów wzbudziło to wiele emocji, a przede wszystkim ciekawość i pytania typu: "co będziemy robić?", "a po co?", "niech nam pani powie, bo jesteśmy ciekawi..., bo się nie możemy doczekać!...". Trzymałam moich drugoklasistów w tej niepewności przez dwa dni, co zaowocowało podekscytowaniem przed lekcją i szybką gotowością do pracy. Było to dla mnie nieoczekiwane i zaskakujące doświadczenie.
Lekcję rozpoczęłam od podzielenia uczniów na grupy. I tu znów zaskoczenie dla nich, ponieważ wyjątkowo pozwoliłam im dobrać się samodzielnie. Podziałało, nie było jęczenia i grymasów. Następnie poprosiłam o zapisanie tematu: "Poetycki album przyrody" oraz podałam polecenia.
1. Zapoznajcie się z podanym fragmentem "Pana Tadeusza"
- gr.1 "Wschód słońca", Ks.2, 27-38
- gr.2 "Zachód słońca", Ks. 1, 186-198
- gr. 3 "Niebo-chmury", Ks. 3, 544-653
- gr. 4 "Puszcza", Ks. 4, 479-565
- gr. 5 "Burza", Ks. 10, 1-89
2. Uzupełnijcie "rysnotkę" na temat wskazanego zjawiska natury.
3. Ze zgromadzonych materiałów plastycznych przygotujcie pracę na temat Waszego zjawiska, opierając się na tekście A. Mickiewicza.
4. Wskażcie w podanym fragmencie przykłady innych środków stylistycznych. W tym celu skorzystajcie z pomocy drugiej "rysnotki" "Niezbędnika interpretatora" z rodzajami środków artystycznych.
Określiłam także NaCoBeZu i zasady zapisałam na tablicy, by były widoczne dla wszystkich.
Podczas zajęć uczniowie posługiwali się "rysnotką" stworzoną przez Sylwię Oszczyk do "Pana Tadeusza" oraz moją, dotyczącą środków artystycznych. Pierwsza to karta pracy, druga pomoc dydaktyczna.
Podczas zajęć uczniowie posługiwali się "rysnotką" stworzoną przez Sylwię Oszczyk do "Pana Tadeusza" oraz moją, dotyczącą środków artystycznych. Pierwsza to karta pracy, druga pomoc dydaktyczna.
Młodzież pracowała bardzo intensywnie i z zapałem. Zgromadziła mnóstwo materiałów, dzięki którym powstały wspaniałe prace.
Na koniec każda z grup zaprezentowała efekty działań nad analizą tekstu Adama Mickiewicza. Okazało się, że fragmenty tekstu zostały dokładnie poznane, a środki artystyczne utrwalone. Myślę, że wiedza zdobyta podczas lekcji na długo zostanie w pamięci.
A poniżej plastyczne efekty pracy moich uczniów.
Jeśli pomysł na lekcję Wam się podobał (albo i nie), podzielcie się swoimi refleksjami w komentarzach.
Agata Karolczyk-Kozyra
Na koniec każda z grup zaprezentowała efekty działań nad analizą tekstu Adama Mickiewicza. Okazało się, że fragmenty tekstu zostały dokładnie poznane, a środki artystyczne utrwalone. Myślę, że wiedza zdobyta podczas lekcji na długo zostanie w pamięci.
A poniżej plastyczne efekty pracy moich uczniów.
Jeśli pomysł na lekcję Wam się podobał (albo i nie), podzielcie się swoimi refleksjami w komentarzach.
Agata Karolczyk-Kozyra
Polecam piękną aranżację z muzyką fragmentu Pana Tadeusza o tym, jak przyroda przygotowuje się na nadchodzącą burzę.. (z Vivaldim w tle)
OdpowiedzUsuńhttps://www.youtube.com/watch?v=LU7NuDXreWQ&t=48s