Od pewnego czasu wszystko co ekologiczne lub samodzielnie
wykonane cieszy się ogromną popularnością. Zasadę DIY (do it yourself – srób to
sam) postanowiłam wykorzystać, przygotowując moje lekcje języka polskiego. Ktoś
zapyta „po co?” Otóż po to, by znów
zaskoczyć moich uczniów, by nie było tak jak zwykle, by nie było nudno, by
kolejny raz mogli powiedzieć „Znowu Pani coś ciekawego wymyśliła!” i zapytać
„Pani zrobiła to dla nas? I chciało się Pani?” W taki bowiem sposób licealiści
doceniają moje zaangażowanie.
SŁOIKI
Gdy w moje ręce wpada ładny słoik,
zastanawiam się jak mogę go wykorzystać. Jednym z pomysłów jest polonistyczne
„5 sekund”. Tradycyjne „5 sekund” to gra, w której się szybko myśli i szybko
się mówi. Polega ona na tym, że gracz losuje pytanie, na które
odpowiada w ciągu 5 sekund odmierzanych przez czasomierz. Należy udzielić
trzech poprawnych odpowiedzi. Trudność polega na tym, że jednocześnie trzeba
wymyślić odpowiedzi, kontrolować czas i starać się nie skupiać na
rozpraszających kulkach, przesuwających się po spirali czasomierza. Podobne
zasady obowiązują w mojej grze. Różnica polega tylko na tym, że uczniowie
udzielają od trzech do pięciu odpowiedzi w zależności od pytania oraz mają na to
10 sekund. Pytania dotyczą gramatyki języka polskiego, literatury oraz kultury
i sztuki. Dla wszystkich jest jedno polecenie: „WYMIEŃ...”
Oto przykładowe
zadania:
·
rodzaje zdań
·
środki stylistyczne
·
tytuły utworów Adama Mickiewicza
·
nazwy epok literackich
·
funkcje tekstów językowych
·
tytuły dramatów
·
liryczne gatunki literackie
·
bohaterki literackie
·
literackie pary kochanków
·
przyimki
·
rodzaje słowników
·
cechy etosu rycerskiego, etc., etc.
Gra
wzbudza zawsze wiele emocji wśród uczniów, pobudza ich, angażuje do intensywnego
myślenia, a przede wszystkim utrwala różne treści z zakresu języka polskiego.
Poświęcam jej kilka pierwszych minut lekcji lub zabieram na niespodziewane
zastępstwa. Gdy mam więcej czasu, pomagam uczniom wyjaśnić zapomniane
zagadnienia, przypominam ich znaczenie lub poszerzam ich wypowiedzi o inne przykłady.
W
innym słoiku gromadzę motywy literackie, które również wykorzystuję jako
rozgrzewkę. Uczniowie losują ze słoika jeden z toposów, a następnie podają teksty kultury, w których
dostrzegali jego realizację. Należy podać minimum trzy dzieła literackie oraz
jeden przykład innego tekstu kultury. W tym czasie pozostali uczniowie notują,
tworząc własną bazę danych. Chętnie włączają się też do zabawy, dopytując, czy
dany tekst można także omówić w tym kontekście. W ten sposób moi licealiści
regularnie utrwalają wiedzę, ponieważ „grę” wprowadzam już od pierwszej klasy.
Moim zdaniem obie „słoikowe” formy
powtarzania można wprowadzić również w ostatnich klasach szkoły podstawowej,
przygotowując uczniów do egzaminu po klasie ósmej.
NAKRĘTKI
Podczas
tegorocznych wakacji do głowy przyszedł mi kolejny pomysł. Tym razem jak
wykorzystać plastikowe nakrętki od butelek. To kolejny sposób na powtórkę dla
moich uczniów – licealistów i gimnazjalistów. Do każdej nakrętki taśmą
dwustronną przyklejam karteczkę z imieniem i nazwiskiem bohatera literackiego.
Nakrętki "odwrócone do góry nogami" z zakrytym nazwiskiem postaci umieszczam w pudełku po ciastkach, a
następnie proszę uczniów o wylosowanie jednej z nich. Zadanie polega na tym, że
w imieniu bohatera należy
dokończyć zdania, biorąc pod uwagę jego charakter i sytuację osobistą,
jednocześnie wykazując się znajomością lektury. Zdania w formie
kwestionariusza osobowego znajdują się w pudełku na kartce. Uczniowie mogą
charakteryzować postać wspólnie (jako klasa) lub indywidualnie (choć to z
pewnością bardziej stresujące). Dzięki takiej formie powtarzania wiedza na
temat bohaterów literackich oraz omawianych lektur z pewnością zostanie
utrwalona w przystępny sposób.
Zadanie
można przygotować także nieco inaczej. Omawiając lekturę obszernych rozmiarów,
w której znajduje się plejada bohaterów, można nakrętki poświęcić wyłącznie im.
Wówczas możemy sprawdzić znajomość lektury w sposób odmienny niż za pomocą
tradycyjnej kartkówki.
Przykładowe
pytania do kwestionariusza osobowego.
Wiek
.............................................................................................................................................
Pochodzenie
.................................................................................................................................
Miejsce
zamieszkania ..................................................................................................................
Moi przyjaciele to ........................................................................................................................
Moim
najlepszym przyjacielem jest ............................................................................................
Moi
wrogowie to ..........................................................................................................................
Mój
największy sukces ................................................................................................................
Najbardziej
chciałbym .................................................................................................................
Gdybym
mógł cofnąć czas ...........................................................................................................
Najbardziej
żałuję ........................................................................................................................
Boję się .........................................................................................................................................
Jestem
dumny z ...........................................................................................................................
Miłość to
dla mnie .......................................................................................................................
Podziwiam ...................................................................................................................................
Marzę ...........................................................................................................................................
Zamierzam ...................................................................................................................................
W
przyszłości ...............................................................................................................................
Cieszę się
......................................................................................................................................
Moja pasja
...................................................................................................................................
Moja
największa zaleta ...............................................................................................................
Moja wada ...................................................................................................................................
Nie
potrafiłbym obejść się bez .....................................................................................................
W innych
doceniam .....................................................................................................................
Lubię.............................................................................................................................................
Jeśli
chodzi o pieniądze, to ..........................................................................................................
Czuję
satysfakcję, gdy ...................................................................................................................
Mam nadzieję, że i te pomysły
przypadną Wam do gustu oraz zainspirują do działania.
Agata Karolczyk-Kozyra
Rewelacja.
OdpowiedzUsuńPrzejrzałam wszystkie posty, które Pani umieściła. Wpisuję ten blog na listę moich ulubieńców. :)
Ojej, bardzo, bardzo dziękuję 😘
Usuń