Przejdź do głównej zawartości

SZYBKI POMYSŁ NA NIETYPOWY LIST

Jakiś czas temu jedna z koleżanek w mojej szkole organizowała Dzień Wolontariatu. W ramach działań nawiązała kontakt z fundacją, które zajmują się pomocą osobom niepełnosprawnym. Przy tej okazji poprosiła mnie o to, bym wraz z jej klasą napisała list do jednej z podopiecznych tejże fundacji. Pomyślałam, że to dobry pomysł, ponieważ będę mieć okazję do powtórzenia tej formy, a jednocześnie zaktywizuję moich gimnazjalistów do zrobienia czegoś dobrego.
Zależało mi, by każdy napisał swój list. Lekcję zaczęłam jednak od powtórzenia wiadomości na temat sposobu jego pisania. Ponieważ miał to być list wyjątkowy, należało zmienić jego formułę. Wówczas przypomniały mi się moje czasy licealne i listy, które pisałyśmy do siebie z koleżanką (nota bene obecnie świetną i bardzo kreatywną polonistką). Były to wyjątkowe epistoły, przede wszystkim ze względu na formę. Wracając pamięcią do czasów szkolnych, zaproponowałam uczniom stworzenie właśnie takiego listu. Rozdałam każdemu kolorową kartkę i poprosiłam, by napisał kilka słów o sobie, swoich marzeniach, planach, zainteresowaniach, o tym, czym chciałby się podzielić. Warunek był jeden - należało zastosować wszelkie reguły pisania listów. 
Następnie każdy tekst został przeze mnie sprawdzony, by nie było w nim błędów. Na koniec wszystkie listy połączyliśmy w jeden, tworząc dzieło nietypowe, oryginalne pod względem kolorystyki i formatu. Jego rozmiary były okazałe, dzięki czemu zrobił wrażenie na wszystkich, którzy go zobaczyli. Mam nadzieję, że na adresatce również.
Co najważniejsze, praca nad listem pochłonęła moich gimnazjalistów, ponieważ każdy chciał przesłać cząstkę siebie. Cele zostały osiągnięte: lekcja zainteresowała uczniów oraz wyzwoliła w nich mnóstwo empatii.
A oto efekt naszej pracy. Jak Wam się podoba?


Pomysł można także wykorzystać podczas lekcji wychowawczej przy okazji omawiania wolontariatu.
                            Agata Karolczyk-Kozyra

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

PIERWSZA LEKCJA, czas start!

Nowy rok szkolny zbliża się wielkimi krokami, dlatego warto zastanowić się nad pierwszą lekcją i to właśnie jej poświęcony jest dzisiejszy wpis. Wielu polonistów, zwłaszcza tych, którzy zaczynają pracę w szkole, zastanawia się jak zacząć, by było ciekawie, inaczej niż zwykle, by zrobić dobre wrażenie na uczniach, z którymi zaczyna się pracę. To już nie te czas, kiedy to nauczyciel, wchodząc do klasy, budził strach i swoją osobą sprawiał, że natychmiast robiło się cicho. Ci, którzy robią tak nadal, z pewnością nie będą się cieszyć autorytetem wśród młodych ludzi. Dziś nauczyciel musi być kreatywny, to tutor [1] lub coach [2] , a może nawet tutor i coach jednocześnie, dlatego już od pierwszych zajęć musi jasno określić cele współpracy z uczniami. Nie od dziś wiadomo, że pierwsza lekcja z reguły poświęcona jest zaprezentowaniu przedmiotowego systemu oceniania oraz zapoznaniu z kanonem lektur na dany rok szkolny. Można ją jednak urozmaicić na kilka sposobów. Otrzymując nową klasę...

11 listopada - scenariusz uroczystości z okazji Narodowego Święta Niepodległości "Nie ma sprawy ważniejszej niż Polska"

Rocznica odzyskania niepodległości to jedno z najważniejszych świąt w kalendarzu szkolnym, ponieważ kształtuje postawy patriotyczne i uczy szacunku do historii ojczystej. Wpisuje się zatem nie tylko w rozwijanie kompetencji kluczowych, ale przede wszystkim w realizację założeń polityki oświatowej państwa. O różnych pomysłach na świętowanie Dnia Niepodległości pisałam już tutaj , tutaj i jeszcze tutaj . Na podanych stronach znajdziecie nie tylko opisy uroczystości szkolnych, ale też gotowe pomysły na lekcje otwarte i pokazowe, gry edukacyjne i wieczory filmowe. W mojej szkole niemalże od piętnastu lat z okazji Narodowego Święta Niepodległości odbywa się uroczysta akademia o randze powiatowej, w której uczestniczą władze powiatowe i miejskie oraz społeczność szkolna. Przygotowanie co roku nowego scenariusza, utrzymującego wysoki poziom, to trudne wyzwanie, dlatego zawsze pod uwagę fakt, by był on przygotowany tak, aby młodzież licealna  zainteresowała się tym, co dzieje się ...

JAK PRACOWAĆ METODĄ STACJI ZADANIOWYCH na lekcjach języka polskiego?

Cieszę się, że zaglądacie na mojego bloga i szukacie tu inspiracji. Dziś pomysł uniwersalny, który można wykorzystać na każdym poziomie edukacyjnym. Metodę tę poznałam dzięki nauczycielom języka polskiego, którzy udzielają się w grupach dla polonistów  na Facebooku. Stacje zadaniowe, bo o nich mowa, to jedna z ciekawszych metod aktywizujących, która polega na zmienności zadań, sposobu ich wykonania oraz na dosłownej zmianie miejsca pracy. Uczniowie pracują na przygotowanych wcześniej stanowiskach, zawierających zadania z określonej partii materiału. Podczas lekcji nauczyciel jest wyłącznie obserwatorem. metoda ta zachwyciła mnie do tego stopnia, że często wykorzystuję ją podczas zajęć. Pracuję nią chętnie, ponieważ widzę, że uczniom również się podoba. Stacje zadaniowe często pomagają utrwalić i usystematyzować nam wiedzę na temat omawianych lektur. Jak przygotować się zatem do pracy metodą stacji zadaniowych? Oto kilka praktycznych wskazówek: 1. Należy odpowiednio przy...