Lubię szybkie powtórki.
Szczególnie chętnie utrwalam wiadomości dotyczące motywów literackich. Stosuję
je od pierwszej klasy, by uczniowie regularnie powtarzali poznane teksty
kultury oraz by uczyli się szybkiego dobierania innych. Jest to szczególnie
przydatna umiejętność podczas ustnego egzaminu z języka polskiego, gdy uczeń ma
zaledwie piętnaście minut na przygotowanie się.
Dziś podzielę się z Wami
kolejnymi sposobami na takie powtórki. Pierwsze dwa pomysły związane są
wykonanymi przeze mnie samodzielnie kartami motywów. Wykorzystałam do tego
kartoniki, na których zapisałam motywy omawiane podczas lekcji w klasach 1-3
liceum oraz gimnazjum.
Karty motywów – pomysł 1.
Uczniowie pracują w parach. Nauczyciel
rozdaje każdej parze po dwie karty. Zadaniem uczniów jest dobranie wyłącznie
kontekstów literackich do obu motywów, a następnie napisanie po 3-4 zdania na
temat wybranych tekstów. Nauczyciel obserwuje pracę młodzieży, wyjaśnia
wątpliwości, naprowadza na właściwą interpretację, pomaga. Na koniec uczniowie
prezentują rezultaty swojej pracy.
Karty motywów – pomysł 2.
Zadanie drugie w znacznym stopniu
opiera się na pomyśle pierwszym. Do tekstów literackich uczniowie dobierają
kolejny kontekst – tym razem jest to obraz. W tym celu korzystam z wyciętych ze
starych podręczników reprodukcji obrazów lub kart Dixit. (inne pomysły związane
ze starymi podręcznikami znajdziecie tutaj, a z kartami Dixit tutaj). Zadanie
można za każdym razem wykonywać inaczej, ponieważ obrazy możemy zastąpić
filmami, tekstami piosenek czy przedstawieniami teatralnymi.
Teczki motywów
Innym sposobem na powtórki są
teczki motywów, które zakładają moi uczniowie. Pomysł znalazłam w Internecie,
jednak od razu przypadł mi do gustu, dlatego uważam, że warto go promować.
Gimnazjaliści prowadzą teczki w ostatniej klasie (podobnie mogą założyć je
ósmoklasiści), licealiści zakładają je już w drugim semestrze klasy drugiej.
Zadaniem uczniów jest regularne uzupełnianie teczek zgodnie z podaną poniżej
instrukcją. Dzięki temu nie tylko utrwalają wiedzę, ale też uczą się
sumienności i systematyczności.
TECZKA MOTYWÓW
INSTRUKCJA
- Załóż teczkę / zeszyt (A4) najpopularniejszych motywów literackich omawianych podczas nauki w szkole ponadgimnazjalnej. Pomoże Ci ona powtórzyć materiał przed egzaminem maturalnym.
- Na oddzielnych kartkach formatu A4 lub w zeszycie o
tym formacie zapisz kolejne motywy literackie. Do każdego podaj trzy
przykłady utworów literackich oraz jeden przykład tekstu kultury (obraz,
film, gra komputerowa, spektakl teatralny, etc.).
- Uwzględnij: autora, tytuł, gatunek literacki, epokę powstania, krótkie omówienie.
- Opisy nie muszą być obszerne, ale powinny ukazywać, w jaki sposób dany utwór nawiązuje do określonego motywu. Przygotuj je tak, jakbyś sporządzał/a plan rozprawki.
- Podawane przez Ciebie przykłady mogą się powtarzać. Dzięki temu jeszcze lepiej zapamiętasz utwór i podczas egzaminu nie będziesz długo musiał/a szukać przykładów.
- Wykorzystuj lektury z zakresu gimnazjum i szkoły ponadgimnazjalnej.
- Karty muszą być czytelne. Nie żałuj miejsca. Na jeden motyw przeznacz przynajmniej jedną stronę. Możesz wykonywać je ręcznie albo przygotowywać w wersji drukowanej. Możesz wykorzystywać także mapę pamięci lub sketchnoting, urozmaicać je symbolami, rysunkami, wklejkami.
- W ciągu każdego miesiąca od lutego 2018 do czerwca 2018 oraz od września 2018 do marca 2019 zobowiązany jesteś do opracowania trzech dowolnych motywów. Kolejność dowolna.
- Instrukcję wraz ze spisem motywów do omówienia wklej do zeszytu lub umieść w teczce.
- Teczka/zeszyt podlega wielokrotnej ocenie.
Poniżej przykładowe teczki moich
maturzystów.
A jakie są Wasze pomysły na
powtórzenie wiadomości? Podzielcie się nimi w komentarzach.
Agata Karolczyk-Kozyra
Bardzo fajnie napisane. Pozdrawiam serdecznie.
OdpowiedzUsuńDziękuję bardzo i zapraszam do poznania kolejnych pomysłów ☺️
UsuńCzy można zakupić te notatki
OdpowiedzUsuńNiestety nie... To prace uczniów... Nie są na sprzedaż...
Usuń