Przejdź do głównej zawartości

TO PRZECINEK MA ZNACZENIE?! - sposób na powtórzenie interpunkcji

Do egzaminów coraz bliżej, dlatego jedną z lekcji warto poświęcić na przypomnienie zasad interpunkcyjnych. Jak to zrobić, by uczniowie zapamiętali jak najwięcej? Dziś przyszedł mi do głowy pomysł, którym postanowiłam się od razu z Wami podzielić.

Temat dzisiejszego wpisu to jednocześnie temat lekcji, którą można przeprowadzić na każdym etapie edukacyjnym. Z jednej strony ma być on ironiczny, z drugiej ma prowokować do zainteresowania się interpunkcją.

Zajęcia zaczynam od pokazania uczniom memów znalezionych w Internecie. Zdjęcia w rewelacyjny sposób ukazują konieczność właściwego stosowania znaków interpunkcyjnych. Oto kilka przykładów:




 Zaprezentowanie uczniom różnic między pozornie podobnymi zdaniami uświadamia im, że interpunkcja jednak ma znaczenie. Dzięki temu jest szansa, że chętniej zabiorą się do powtórzenia lub utrwalenia wiadomości. Do tego warto uświadomić im, że egzaminator, który sprawdza ich pracę, nie musi zinterpretować wypowiedzi zgodnie z ich intencją, jeśli postawią przecinki w niewłaściwych miejscach.

Kolejny etap działań to powtórzenie podstawowych zasad interpunkcyjnych. Do tego można wykorzystać słownik ortograficzny. Uczniowie w parach wypisują do zeszytów podstawowe zasady. Skupiamy się na pisowni zdań złożonych współrzędnie i podrzędnie, utrwalając najważniejsze spójniki, przed którymi stawiamy przecinki i te, przed którymi stawiać ich nie powinniśmy. Powyższe zadanie uczniowie wykonują w postaci kolorowej mapy pamięci, która ułatwi im zapamiętanie materiału.

Gdy uczniowie są gotowi, sprawdzamy rezultaty ich pracy oraz przypominamy funkcje pozostałych znaków interpunkcyjnych. Następnie rozdajemy uczniom dwa krótkie teksty, w których brakuje przecinków, myślników, nawiasów i średników. Prosimy o ich uzupełnienie.

W przypadku uczniów klas maturalnych warto omawianie funkcji znaków interpunkcyjnych wzbogacić także o ich rolę w tekstach literackich. Przypominamy wówczas, że przykuwają one uwagę czytelnika poprzez ich rozmyślne zastosowanie, skłaniają do refleksji i zwracają uwagę na podwójne znaczenie, wielość sensów, niedopowiedzenie.

Na koniec rozdajemy uczniom karty Dixit, o których pisałam już tutaj lub wycięte ze starych podręczników obrazy, o których wspominałam tu. Prosimy, by ułożyli dwa zdania złożone podrzędnie i dwa zdania złożone współrzędnie bez zastosowania znaków interpunkcyjnych. Zdania te stają się dla nas materiałem ćwiczeniowym. Zapisując wybrane na tablicy, zwracamy uwagę na ich poprawność językową oraz wspólnie wstawiamy w nich przecinki, jeśli jest to konieczne.

A jakie są Wasze sposoby na „walkę z błędami interpunkcyjnymi”? Podzielcie się nimi w komentarzach.

                                                                      Agata Karolczyk-Kozyra
Inspiracje:
1. Zdjęcia z Internetu
2. Teksty dotyczące kościołów z zeszytu ćwiczeń do podręczników "Bliżej słowa" Ewy Horwath


Komentarze

Popularne posty z tego bloga

11 listopada - scenariusz uroczystości z okazji Narodowego Święta Niepodległości "Nie ma sprawy ważniejszej niż Polska"

Rocznica odzyskania niepodległości to jedno z najważniejszych świąt w kalendarzu szkolnym, ponieważ kształtuje postawy patriotyczne i uczy szacunku do historii ojczystej. Wpisuje się zatem nie tylko w rozwijanie kompetencji kluczowych, ale przede wszystkim w realizację założeń polityki oświatowej państwa. O różnych pomysłach na świętowanie Dnia Niepodległości pisałam już tutaj , tutaj i jeszcze tutaj . Na podanych stronach znajdziecie nie tylko opisy uroczystości szkolnych, ale też gotowe pomysły na lekcje otwarte i pokazowe, gry edukacyjne i wieczory filmowe. W mojej szkole niemalże od piętnastu lat z okazji Narodowego Święta Niepodległości odbywa się uroczysta akademia o randze powiatowej, w której uczestniczą władze powiatowe i miejskie oraz społeczność szkolna. Przygotowanie co roku nowego scenariusza, utrzymującego wysoki poziom, to trudne wyzwanie, dlatego zawsze pod uwagę fakt, by był on przygotowany tak, aby młodzież licealna  zainteresowała się tym, co dzieje się na s

PIERWSZA LEKCJA, czas start!

Nowy rok szkolny zbliża się wielkimi krokami, dlatego warto zastanowić się nad pierwszą lekcją i to właśnie jej poświęcony jest dzisiejszy wpis. Wielu polonistów, zwłaszcza tych, którzy zaczynają pracę w szkole, zastanawia się jak zacząć, by było ciekawie, inaczej niż zwykle, by zrobić dobre wrażenie na uczniach, z którymi zaczyna się pracę. To już nie te czas, kiedy to nauczyciel, wchodząc do klasy, budził strach i swoją osobą sprawiał, że natychmiast robiło się cicho. Ci, którzy robią tak nadal, z pewnością nie będą się cieszyć autorytetem wśród młodych ludzi. Dziś nauczyciel musi być kreatywny, to tutor [1] lub coach [2] , a może nawet tutor i coach jednocześnie, dlatego już od pierwszych zajęć musi jasno określić cele współpracy z uczniami. Nie od dziś wiadomo, że pierwsza lekcja z reguły poświęcona jest zaprezentowaniu przedmiotowego systemu oceniania oraz zapoznaniu z kanonem lektur na dany rok szkolny. Można ją jednak urozmaicić na kilka sposobów. Otrzymując nową klasę

JAK PRACOWAĆ METODĄ STACJI ZADANIOWYCH na lekcjach języka polskiego?

Cieszę się, że zaglądacie na mojego bloga i szukacie tu inspiracji. Dziś pomysł uniwersalny, który można wykorzystać na każdym poziomie edukacyjnym. Metodę tę poznałam dzięki nauczycielom języka polskiego, którzy udzielają się w grupach dla polonistów  na Facebooku. Stacje zadaniowe, bo o nich mowa, to jedna z ciekawszych metod aktywizujących, która polega na zmienności zadań, sposobu ich wykonania oraz na dosłownej zmianie miejsca pracy. Uczniowie pracują na przygotowanych wcześniej stanowiskach, zawierających zadania z określonej partii materiału. Podczas lekcji nauczyciel jest wyłącznie obserwatorem. metoda ta zachwyciła mnie do tego stopnia, że często wykorzystuję ją podczas zajęć. Pracuję nią chętnie, ponieważ widzę, że uczniom również się podoba. Stacje zadaniowe często pomagają utrwalić i usystematyzować nam wiedzę na temat omawianych lektur. Jak przygotować się zatem do pracy metodą stacji zadaniowych? Oto kilka praktycznych wskazówek: 1. Należy odpowiednio przygoto