Do egzaminów coraz bliżej, dlatego jedną z lekcji warto
poświęcić na przypomnienie zasad interpunkcyjnych. Jak to zrobić, by uczniowie
zapamiętali jak najwięcej? Dziś przyszedł mi do głowy pomysł, którym
postanowiłam się od razu z Wami podzielić.
Temat dzisiejszego wpisu to jednocześnie temat lekcji, którą
można przeprowadzić na każdym etapie edukacyjnym. Z jednej strony ma być on
ironiczny, z drugiej ma prowokować do zainteresowania się interpunkcją.
Zajęcia zaczynam od pokazania uczniom memów znalezionych w
Internecie. Zdjęcia w rewelacyjny sposób ukazują konieczność właściwego
stosowania znaków interpunkcyjnych. Oto kilka przykładów:
Zaprezentowanie uczniom różnic między pozornie podobnymi
zdaniami uświadamia im, że interpunkcja jednak ma znaczenie. Dzięki temu jest
szansa, że chętniej zabiorą się do powtórzenia lub utrwalenia wiadomości. Do
tego warto uświadomić im, że egzaminator, który sprawdza ich pracę, nie musi
zinterpretować wypowiedzi zgodnie z ich intencją, jeśli postawią przecinki w
niewłaściwych miejscach.
Kolejny etap działań to powtórzenie podstawowych zasad
interpunkcyjnych. Do tego można wykorzystać słownik ortograficzny. Uczniowie w
parach wypisują do zeszytów podstawowe zasady. Skupiamy się na pisowni zdań złożonych
współrzędnie i podrzędnie, utrwalając najważniejsze spójniki, przed którymi
stawiamy przecinki i te, przed którymi stawiać ich nie powinniśmy. Powyższe
zadanie uczniowie wykonują w postaci kolorowej mapy pamięci, która ułatwi im
zapamiętanie materiału.
Gdy uczniowie są gotowi, sprawdzamy rezultaty ich pracy oraz
przypominamy funkcje pozostałych znaków interpunkcyjnych. Następnie rozdajemy
uczniom dwa krótkie teksty, w których brakuje przecinków, myślników, nawiasów i
średników. Prosimy o ich uzupełnienie.
W przypadku uczniów klas maturalnych warto omawianie funkcji
znaków interpunkcyjnych wzbogacić także o ich rolę w tekstach literackich.
Przypominamy wówczas, że przykuwają one uwagę czytelnika poprzez ich rozmyślne
zastosowanie, skłaniają do refleksji i zwracają uwagę na podwójne znaczenie,
wielość sensów, niedopowiedzenie.
Na koniec rozdajemy uczniom karty Dixit, o których pisałam
już tutaj lub wycięte ze starych podręczników obrazy, o których wspominałam tu. Prosimy, by ułożyli dwa zdania złożone podrzędnie i dwa zdania złożone
współrzędnie bez zastosowania znaków interpunkcyjnych. Zdania te stają się dla
nas materiałem ćwiczeniowym. Zapisując wybrane na tablicy, zwracamy uwagę na
ich poprawność językową oraz wspólnie wstawiamy w nich przecinki, jeśli jest to
konieczne.
A jakie są Wasze sposoby na „walkę z błędami
interpunkcyjnymi”? Podzielcie się nimi w komentarzach.
Agata Karolczyk-Kozyra
Inspiracje:
1. Zdjęcia z Internetu
2. Teksty dotyczące kościołów z zeszytu ćwiczeń do podręczników "Bliżej słowa" Ewy Horwath
Komentarze
Prześlij komentarz