Nie da się omawiać wielu tekstów literackich bez kontekstu filozoficznego. Stoicyzm i EPIKUREIZM to dwa podstawowe kierunki filozoficzne, bez których nie uda się omówić twórczości Horacego, a później Jana Kochanowskiego. Dlatego moim zdaniem tak ważne jest, by zagadnienia te zaprezentować w sposób ciekawy i łatwy do przyswojenia.
Lekcję rozpoczynamy od wysłuchania utworu Starego Dobrego Małżeństwa "Gloria". Prosimy uczniów, by zrobili to z zamkniętymi oczami, w skupieniu, wsłuchując się w tekst. Następnie zachęcamy do rozmowy na temat piosenki. Istotne jest, żeby w trakcie rozmowy pojawiły się słowa kluczowe - spokój, wyciszenie, radość życia, szczęście.
Po rozmowie wprowadzającej w temat wspólnie oglądamy krótką prezentację na temat filozofii stoicyzmu, a następnie nauczyciel wprowadza pojęcie notatki encyklopedycznej. Po obejrzeniu filmu uczniowie tworzą samodzielnie notatkę, w której definiują filozofię.
W filmie o stoicyzmie wspomniany zostaje Marek Aureliusz, dlatego prosimy uczniów, by wyszukali w Internecie i zapisali do zeszytu trzy dowolne sentencje filozofa rzymskiego, potwierdzające jego umiłowanie cnoty i wartości stoickich.
Kolejna część lekcji opiera się na pomyśle i materiałach Krystiana Karcza, prowadzącego na FB stronę "Uczę filozofować". Gotowy scenariusz lekcji znajduje się na stronie filozofuj.eu Uczniowie wypełniają poniższą ankietę, w której ujęte zostały najważniejsze poglądy epikurejczyków. Wskazują, z którymi stwierdzeniami się zgadzają, a z którymi nie.
Komentarze
Prześlij komentarz