Przejdź do głównej zawartości

LEKCJA WYCHOWAWCZA NIE MOŻE BYĆ NUDNA

Kontrola wpisów w dzienniku, wypisywanie braków, sprawdzenie ocen… Tak kiedyś wyglądała moja lekcja wychowawcza... Na szczęście dziś jest inaczej, a ja mam świadomość jak ważna jest rola wychowawcy. Każda godzina wychowawcza to dla mnie wyzwanie, któremu staram się sprostać, ale też na każdą lekcję idę jak na spotkanie z przyjaciółmi. Wiem bowiem, że godzina ta nie może być nudna i nie może być też o niczym...

Powrót do zdalnej szkoły po miesięcznej przerwie nie wzbudza wśród uczniów pozytywnych emocji i, wbrew temu co mogłoby się zdawać, nie są wypoczęci. Są sfrustrowani, samotni, smutni i przygnębieni. Narzekają na izolację, ból głowy i bóle kręgosłupa. Zwłaszcza w takiej sytuacji rola wychowawcy jest ogromna, dlatego powinien się on skupić na budowaniu relacji, wzmacnianiu więzi i wywoływaniu pozytywnych emocji.

U moich uczniów takie wywołała dzisiejsza godzina wychowawcza. Pierwszy semestr powoli dobiega końca, dlatego to właściwy moment na podsumowanie, a jednocześnie dobra okazja na sprawdzenie, czy moi pierwszoklasiści, mimo zdalnego nauczania, poznali się choć trochę. Przed dzisiejszą lekcją poprosiłam, by każdy z nich przygotował o sobie trzy informacje - dwie prawdziwe, jedną fałszywą. Uczniowie musieli się postarać, by nie były one zbyt łatwe, bo przez to zabawa nie byłaby ciekawa. Ja także miałam przygotowane trzy informacje o sobie. Następnie po kolei prezentowaliśmy fakty ze swojego życia, a pozostałe osoby z klasy zgadywały, które z nich są kłamstwem. Zabawy przy tym było sporo, bo zadanie wcale nie było łatwe. Wzbudziło ono też wiele pozytywnych emocji, jednak to, co dla mnie najważniejsze, dzięki niemu relacje w klasie się zacieśniły, gdyż dowiedzieliśmy się o sobie sporo nowych rzeczy.

Druga część lekcji również podobała się uczniom, ponieważ tym razem odwróciliśmy role. Ta część poświęcona była ocenie pracy wychowawcy i zainspirowana była jednym z pomysłów Anny Konarzewskiej, autorki książki "Być (nie)zwykłym wychowawcą". W ostatnim czasie bardzo doceniam narzędzie Answergarden, dlatego chętnie z niego skorzystałam. Poprosiłam uczniów, by wypisali wartości, które według nich są ważne dla mnie jako dla ich wychowawcy. Dzięki temu dowiedziałam się, czy uczniowie mnie rozumieją i wiedzą, w jakim celu wykorzystuję niektóre metody i narzędzia pracy. Po otrzymaniu odpowiedzi zwrotnej wspólnie omówiliśmy wyniki ankiety, ustalając dalsze zasady współpracy.

Chcąc jeszcze lepiej przygotowywać się do roli wychowawcy, na koniec poddałam się surowej ocenie. Poprosiłam, by uczniowie wystawili mi oceny semestralne. Ich wypowiedzi uskrzydliły mnie, ale też utwierdziły w przekonaniu, że rola wychowawcy (zwłaszcza teraz, podczas edukacji zdalnej) jest ogromna. 



                                            Kreatywny polonista (tym razem w roli wychowawcy)

                                                                   Agata Karolczyk-Kozyra

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

11 listopada - scenariusz uroczystości z okazji Narodowego Święta Niepodległości "Nie ma sprawy ważniejszej niż Polska"

Rocznica odzyskania niepodległości to jedno z najważniejszych świąt w kalendarzu szkolnym, ponieważ kształtuje postawy patriotyczne i uczy szacunku do historii ojczystej. Wpisuje się zatem nie tylko w rozwijanie kompetencji kluczowych, ale przede wszystkim w realizację założeń polityki oświatowej państwa. O różnych pomysłach na świętowanie Dnia Niepodległości pisałam już tutaj , tutaj i jeszcze tutaj . Na podanych stronach znajdziecie nie tylko opisy uroczystości szkolnych, ale też gotowe pomysły na lekcje otwarte i pokazowe, gry edukacyjne i wieczory filmowe. W mojej szkole niemalże od piętnastu lat z okazji Narodowego Święta Niepodległości odbywa się uroczysta akademia o randze powiatowej, w której uczestniczą władze powiatowe i miejskie oraz społeczność szkolna. Przygotowanie co roku nowego scenariusza, utrzymującego wysoki poziom, to trudne wyzwanie, dlatego zawsze pod uwagę fakt, by był on przygotowany tak, aby młodzież licealna  zainteresowała się tym, co dzieje się na s

PIERWSZA LEKCJA, czas start!

Nowy rok szkolny zbliża się wielkimi krokami, dlatego warto zastanowić się nad pierwszą lekcją i to właśnie jej poświęcony jest dzisiejszy wpis. Wielu polonistów, zwłaszcza tych, którzy zaczynają pracę w szkole, zastanawia się jak zacząć, by było ciekawie, inaczej niż zwykle, by zrobić dobre wrażenie na uczniach, z którymi zaczyna się pracę. To już nie te czas, kiedy to nauczyciel, wchodząc do klasy, budził strach i swoją osobą sprawiał, że natychmiast robiło się cicho. Ci, którzy robią tak nadal, z pewnością nie będą się cieszyć autorytetem wśród młodych ludzi. Dziś nauczyciel musi być kreatywny, to tutor [1] lub coach [2] , a może nawet tutor i coach jednocześnie, dlatego już od pierwszych zajęć musi jasno określić cele współpracy z uczniami. Nie od dziś wiadomo, że pierwsza lekcja z reguły poświęcona jest zaprezentowaniu przedmiotowego systemu oceniania oraz zapoznaniu z kanonem lektur na dany rok szkolny. Można ją jednak urozmaicić na kilka sposobów. Otrzymując nową klasę

JAK PRACOWAĆ METODĄ STACJI ZADANIOWYCH na lekcjach języka polskiego?

Cieszę się, że zaglądacie na mojego bloga i szukacie tu inspiracji. Dziś pomysł uniwersalny, który można wykorzystać na każdym poziomie edukacyjnym. Metodę tę poznałam dzięki nauczycielom języka polskiego, którzy udzielają się w grupach dla polonistów  na Facebooku. Stacje zadaniowe, bo o nich mowa, to jedna z ciekawszych metod aktywizujących, która polega na zmienności zadań, sposobu ich wykonania oraz na dosłownej zmianie miejsca pracy. Uczniowie pracują na przygotowanych wcześniej stanowiskach, zawierających zadania z określonej partii materiału. Podczas lekcji nauczyciel jest wyłącznie obserwatorem. metoda ta zachwyciła mnie do tego stopnia, że często wykorzystuję ją podczas zajęć. Pracuję nią chętnie, ponieważ widzę, że uczniom również się podoba. Stacje zadaniowe często pomagają utrwalić i usystematyzować nam wiedzę na temat omawianych lektur. Jak przygotować się zatem do pracy metodą stacji zadaniowych? Oto kilka praktycznych wskazówek: 1. Należy odpowiednio przygoto