Przejdź do głównej zawartości

CANVA, specjalistka od wszystkiego

Na temat Canvy pisałam już na blogu kilkakrotnie, dziś jednak poświęcam cały tekst wyłącznie temu narzędziu. 

Canva to prosty w obsłudze program do tworzenia niemalże wszystkiego. Wykorzystuję ją zarówno w pracy nauczyciela, jak i w życiu codziennym. Chętnie też pokazuję ją moim uczniom i zachęcam do wykorzystywania jej w swojej pracy. Niektóre zadania domowe lub prace zespołowe zadaję do wykonania właśnie w tym programie.

Całkiem niedawno pisałam o tym, że w Canvie moi drugoklasiści tworzyli CV Jacka Soplicy. Teraz natomiast, w ramach podsumowania omawiania twórczości Adama Mickiewicza i Juliusza Słowackiego, zadaniem uczniów było dokonanie zestawienia informacji o obu twórcach. Licealiści mieli sami najpierw wyszukać ciekawostki na temat wieszczów narodowych, uznać wyższość jednego z nich, a następnie zaprezentować zgromadzony materiał za pomocą Canvy. Prace były bardzo pomysłowe, jednak najważniejsze było to, że to zadanie pozwalało rozwinąć kilka ważnych kompetencji. Po pierwsze uczniowie utrwalili wiedzę na temat życia i twórczości dwóch wybitnych romantyków. Po drugie musieli wyszukać ciekawe i wartościowe informacje oraz dokonać ich selekcji. Pracując w parach, uczyli się sztuki dyskutowania i argumentowania. I wreszcie, nauczyli się korzystać z popularnego i przydatnego programu internetowego. Poniżej przykładowe prace.

Innym pomysłem na pracę w Canvie było tworzenie przez pierwszoklasistów plakatów teatralnych. Zadanie stanowiło podsumowanie omawiania lektury Sofoklesa "Antygona". W tym przypadku uczniowie pracowali samodzielnie, a ich działania zostały poprzedzone przeze mnie zaprezentowaniem programu i pokazaniem, w jaki sposób można w nim pracować. Zanim uczniowie wykonali plakaty, przypomnieliśmy sobie wspólnie, czym się charakteryzuje taki tekst kultury i jakie elementy powinien zawierać. W poleceniu do zadania pojawiła się też informacja, by tworząc plakat, w wyraźny sposób odnieść się do treści lektury. Poniżej przykładowe prace.



Inne pomysły na wykorzystanie programu:

  • stwórz zaproszenie na podane wydarzenie (ucztę w Soplicowie, bal w Odolanach)
  • stwórz CV bohatera literackiego, postaci historycznej

  • zaprojektuj plakat do adaptacji filmowej wskazanej lektury
  • wykonaj mapę pamięci z cechami gatunkowymi np. dramatu romantycznego

  • stwórz infografikę na określony temat

Jak widać program daje mnóstwo możliwości. A jakie są Wasze pomysły na wykorzystanie Canvy? Podzielcie się nimi w komentarzach.

                                                                                         Agata Karolczyk-Kozyra

                                                                                           Kreatywny polonista


Komentarze

  1. Bardzo ciekawe pomysły na wykorzystanie Canvy. Widać, że uczniom się podoba, bo prace są oryginalne, szczególnie porównanie Mickiewicza i Słowackiego wymiata :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Proponowałabym uczulić uczniów na prawa autorskie. Pierwsza praca zawiera grafiki umieszczane na koszulkach nadwyraz.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję za podpowiedź. Przy kolejnych pracach zwrócę na to uwagę.

      Usuń

Prześlij komentarz

Popularne posty z tego bloga

11 listopada - scenariusz uroczystości z okazji Narodowego Święta Niepodległości "Nie ma sprawy ważniejszej niż Polska"

Rocznica odzyskania niepodległości to jedno z najważniejszych świąt w kalendarzu szkolnym, ponieważ kształtuje postawy patriotyczne i uczy szacunku do historii ojczystej. Wpisuje się zatem nie tylko w rozwijanie kompetencji kluczowych, ale przede wszystkim w realizację założeń polityki oświatowej państwa. O różnych pomysłach na świętowanie Dnia Niepodległości pisałam już tutaj , tutaj i jeszcze tutaj . Na podanych stronach znajdziecie nie tylko opisy uroczystości szkolnych, ale też gotowe pomysły na lekcje otwarte i pokazowe, gry edukacyjne i wieczory filmowe. W mojej szkole niemalże od piętnastu lat z okazji Narodowego Święta Niepodległości odbywa się uroczysta akademia o randze powiatowej, w której uczestniczą władze powiatowe i miejskie oraz społeczność szkolna. Przygotowanie co roku nowego scenariusza, utrzymującego wysoki poziom, to trudne wyzwanie, dlatego zawsze pod uwagę fakt, by był on przygotowany tak, aby młodzież licealna  zainteresowała się tym, co dzieje się na s

PIERWSZA LEKCJA, czas start!

Nowy rok szkolny zbliża się wielkimi krokami, dlatego warto zastanowić się nad pierwszą lekcją i to właśnie jej poświęcony jest dzisiejszy wpis. Wielu polonistów, zwłaszcza tych, którzy zaczynają pracę w szkole, zastanawia się jak zacząć, by było ciekawie, inaczej niż zwykle, by zrobić dobre wrażenie na uczniach, z którymi zaczyna się pracę. To już nie te czas, kiedy to nauczyciel, wchodząc do klasy, budził strach i swoją osobą sprawiał, że natychmiast robiło się cicho. Ci, którzy robią tak nadal, z pewnością nie będą się cieszyć autorytetem wśród młodych ludzi. Dziś nauczyciel musi być kreatywny, to tutor [1] lub coach [2] , a może nawet tutor i coach jednocześnie, dlatego już od pierwszych zajęć musi jasno określić cele współpracy z uczniami. Nie od dziś wiadomo, że pierwsza lekcja z reguły poświęcona jest zaprezentowaniu przedmiotowego systemu oceniania oraz zapoznaniu z kanonem lektur na dany rok szkolny. Można ją jednak urozmaicić na kilka sposobów. Otrzymując nową klasę

JAK PRACOWAĆ METODĄ STACJI ZADANIOWYCH na lekcjach języka polskiego?

Cieszę się, że zaglądacie na mojego bloga i szukacie tu inspiracji. Dziś pomysł uniwersalny, który można wykorzystać na każdym poziomie edukacyjnym. Metodę tę poznałam dzięki nauczycielom języka polskiego, którzy udzielają się w grupach dla polonistów  na Facebooku. Stacje zadaniowe, bo o nich mowa, to jedna z ciekawszych metod aktywizujących, która polega na zmienności zadań, sposobu ich wykonania oraz na dosłownej zmianie miejsca pracy. Uczniowie pracują na przygotowanych wcześniej stanowiskach, zawierających zadania z określonej partii materiału. Podczas lekcji nauczyciel jest wyłącznie obserwatorem. metoda ta zachwyciła mnie do tego stopnia, że często wykorzystuję ją podczas zajęć. Pracuję nią chętnie, ponieważ widzę, że uczniom również się podoba. Stacje zadaniowe często pomagają utrwalić i usystematyzować nam wiedzę na temat omawianych lektur. Jak przygotować się zatem do pracy metodą stacji zadaniowych? Oto kilka praktycznych wskazówek: 1. Należy odpowiednio przygoto