Przejdź do głównej zawartości

ROZWAŻANIA O ROLI NAUCZYCIELA

Ferie zimowe to dla mnie często czas refleksji nad pracą nauczyciela i edukatora. Szkolenie "Nauczanie XXI wieku", które odbyłam na platformie Microsoft, skłoniło mnie do przemyśleń na temat roli, jaką pełni lub powinien pełnić nauczyciel w nowoczesnej edukacji. 

Świat zmienia się na naszych oczach, dlatego musimy być elastyczni i wyjść ze swojej strefy komfortu. Należy zacząć od siebie. Nie zmienimy w polskim systemie edukacji nic, jeśli MY - NAUCZYCIELE nie będziemy działać. Pandemia, która z dnia na dzień zmieniła nasze życie, pokazała, że nauczyciel nie może zostawać w tyle i niejednokrotnie bardzo szybko musi dostosować się do nowej rzeczywistości. Nie powinien też tych zmian się obawiać, wręcz wykorzystywać je, gdyż mogą się one przyczynić do poprawy jakości kształcenia. Warto zatem zadać sobie pytanie, jaki powinien być nauczyciel XXI wieku? Współczesna szkoła potrzebuje jednocześnie tutora i coacha. Pisałam już o tym jakiś czas temu tutaj.

Chcąc cieszyć się autorytetem, współczesny nauczyciel musi się zatem stale rozwijać i wykazywać znajomością świata. Musi być kreatywnym erudytą, który będzie potrafił zainteresować ucznia swoim przedmiotem. Każda lekcja powinna być dla niego wyzwaniem, walką z nudą, przełamywaniem stereotypów, a jednocześnie okazją do budowania dobrych relacji uczeń-nauczyciel. Jego zadaniem jest ciągłe angażowanie uczniów do działania i tworzenia, a tym samym nauka samodzielnego myślenia. 

Chcąc wprowadzać zmiany, musi stać się twórczy i pozwalać uczyć się swoim uczniom przez pracę zespołową i działanie, pobudzać ich ciekawość, stymulować do myślenia i poszukiwania różnych rozwiązań, nauczać strategii potrzebnych do rozwiązywania problemów. Podążając w myśleniu za swoimi podopiecznymi współczesny nauczyciel nie powinien narzucać gotowych lub utartych rozwiązań, a kierować się słowami  Williama Arthura Warda „Słaby nauczyciel – opowiada. Dobry nauczyciel – wyjaśnia. Bardzo dobry nauczyciel – demonstruje. Genialny nauczyciel – inspiruje.”

Jeśli robimy coś ciągle tak samo, to popadamy w rutynę. Tak jest zarówno w życiu codziennym, jak i w szkole. Jeśli pracujemy ciągle tymi samymi metodami, zwłaszcza jeśli są to metody podawcze, to nie możemy się dziwić, że zarówno podczas zdalnych, jak i stacjonarnych lekcji uczniowie ciągle milczą. Zastanówmy się, co możemy zmienić w swojej pracy. Poszukajmy nowych narzędzi, inspiracji, pomysłów. Lekcje wcale nie muszą być nudne. Przejście w tryb online pokazało, że Internet daje nam mnóstwo możliwości, które możemy wykorzystywać w każdej sytuacji. Dzięki pandemii zrozumieliśmy, że podczas wirtualnej wycieczki możemy zabrać uczniów w dowolne miejsce na świecie, zaprosić ciekawą osobę na zajęcia, wykorzystać interaktywne narzędzia lub aplikacje. 

Korzystając z oferowanych w Internecie szkoleń i podnosząc tym samym swoje kwalifikacje, jesteśmy w stanie zaimponować uczniom i zyskać autorytet w ich oczach. Warto też wykorzystać ich wiedzę w zakresie najnowszych technologii i poprosić, by nauczyli nas czegoś nowego. Nie bójmy się pytać uczniów, które formy, metody pracy są dla nich najciekawsze i najbardziej efektywne, które narzędzia ułatwiają im naukę. Wykorzystajmy to, co sprawia im przyjemność.

Pamiętajmy, że we współczesnym świecie liczy się nie tylko wiedza, ale przede wszystkim liczą się umiejętności takie jak:

  • pozyskiwanie, interpretowanie i analizowanie informacji
  • uczenie się przez całe życie i dostosowywanie się do nowych sytuacji oraz zmieniającego się świata
  • współpraca, by wspólnie móc rozwiązywać problemy współczesnego świata
  • umiejętności komunikacyjne
  • myślenie krytyczne i komputacyjne
  • szeroka wiedza o świecie, myślenie nieszablonowe i kompetencje do pracy z ludźmi.

Chcąc być EDUKATOREM XXI WIEKU, czyli PROFESJONALISTĄ OD NAUKI określmy swój cel i pod niego planujmy działania pamiętając jednocześnie, że NAUKA POWINNA BYC PRZYJEMNA, gdyż tylko wtedy może stać się efektywna. 


                                                                                                Agata Karolczyk-Kozyra

                                                                                                 Kreatywny polonista


Zdjęcie nr 3 pobrane z Internetu

autor: Tomasz Tokarz


 

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

11 listopada - scenariusz uroczystości z okazji Narodowego Święta Niepodległości "Nie ma sprawy ważniejszej niż Polska"

Rocznica odzyskania niepodległości to jedno z najważniejszych świąt w kalendarzu szkolnym, ponieważ kształtuje postawy patriotyczne i uczy szacunku do historii ojczystej. Wpisuje się zatem nie tylko w rozwijanie kompetencji kluczowych, ale przede wszystkim w realizację założeń polityki oświatowej państwa. O różnych pomysłach na świętowanie Dnia Niepodległości pisałam już tutaj , tutaj i jeszcze tutaj . Na podanych stronach znajdziecie nie tylko opisy uroczystości szkolnych, ale też gotowe pomysły na lekcje otwarte i pokazowe, gry edukacyjne i wieczory filmowe. W mojej szkole niemalże od piętnastu lat z okazji Narodowego Święta Niepodległości odbywa się uroczysta akademia o randze powiatowej, w której uczestniczą władze powiatowe i miejskie oraz społeczność szkolna. Przygotowanie co roku nowego scenariusza, utrzymującego wysoki poziom, to trudne wyzwanie, dlatego zawsze pod uwagę fakt, by był on przygotowany tak, aby młodzież licealna  zainteresowała się tym, co dzieje się na s

PIERWSZA LEKCJA, czas start!

Nowy rok szkolny zbliża się wielkimi krokami, dlatego warto zastanowić się nad pierwszą lekcją i to właśnie jej poświęcony jest dzisiejszy wpis. Wielu polonistów, zwłaszcza tych, którzy zaczynają pracę w szkole, zastanawia się jak zacząć, by było ciekawie, inaczej niż zwykle, by zrobić dobre wrażenie na uczniach, z którymi zaczyna się pracę. To już nie te czas, kiedy to nauczyciel, wchodząc do klasy, budził strach i swoją osobą sprawiał, że natychmiast robiło się cicho. Ci, którzy robią tak nadal, z pewnością nie będą się cieszyć autorytetem wśród młodych ludzi. Dziś nauczyciel musi być kreatywny, to tutor [1] lub coach [2] , a może nawet tutor i coach jednocześnie, dlatego już od pierwszych zajęć musi jasno określić cele współpracy z uczniami. Nie od dziś wiadomo, że pierwsza lekcja z reguły poświęcona jest zaprezentowaniu przedmiotowego systemu oceniania oraz zapoznaniu z kanonem lektur na dany rok szkolny. Można ją jednak urozmaicić na kilka sposobów. Otrzymując nową klasę

JAK PRACOWAĆ METODĄ STACJI ZADANIOWYCH na lekcjach języka polskiego?

Cieszę się, że zaglądacie na mojego bloga i szukacie tu inspiracji. Dziś pomysł uniwersalny, który można wykorzystać na każdym poziomie edukacyjnym. Metodę tę poznałam dzięki nauczycielom języka polskiego, którzy udzielają się w grupach dla polonistów  na Facebooku. Stacje zadaniowe, bo o nich mowa, to jedna z ciekawszych metod aktywizujących, która polega na zmienności zadań, sposobu ich wykonania oraz na dosłownej zmianie miejsca pracy. Uczniowie pracują na przygotowanych wcześniej stanowiskach, zawierających zadania z określonej partii materiału. Podczas lekcji nauczyciel jest wyłącznie obserwatorem. metoda ta zachwyciła mnie do tego stopnia, że często wykorzystuję ją podczas zajęć. Pracuję nią chętnie, ponieważ widzę, że uczniom również się podoba. Stacje zadaniowe często pomagają utrwalić i usystematyzować nam wiedzę na temat omawianych lektur. Jak przygotować się zatem do pracy metodą stacji zadaniowych? Oto kilka praktycznych wskazówek: 1. Należy odpowiednio przygoto