Przejdź do głównej zawartości

COACH, TUTOR, czyli o roli współczesnego nauczyciela słów kilka


Zastanawialiście się nad tym, jaka jest rola nauczyciela we współczesnym świecie? Wszyscy wymagają od nas ciągłych zmian, ale też zmiany te są nam potrzebne, ponieważ polska szkoła bardzo ich potrzebuje. Nie powinniśmy się ich obawiać, gdyż mogą się one przyczynić do poprawy jakości kształcenia. A więc jaki powinien być nauczyciel XXI wieku?

Ostatnio bardzo popularne są dwa pojęcia: TUTOR i COACH, które doskonale pasują do współczesnej szkoły.
Tutor to z łaciny „opiekun”, ktoś, kto potrafi pokierować rozwojem drugiego człowieka, trafnie rozpoznać jego potencjał, a następnie wspólnie wyznaczyć ścieżkę jego rozwoju naukowego, osobistego i społecznego. Tutor powinien być obiektywny i uważnie podchodzić do wyników prac swojego podopiecznego, umieć zmotywować go do długotrwałej współpracy i znajdować w niej obopólną radość[1]. 
Coach natomiast to trener, którego zadaniem jest odnalezienie i wyzwolenie potencjału w swoim kliencie. Słuchając uważnie, powinien pomagać w znalezieniu potrzebnych rozwiązań. Powinien poznać cel człowieka i pomagać mu w jego realizacji. Z jednej strony powinien motywować do działania, z drugiej podsuwać najpotrzebniejsze narzędzia, które mogą ułatwić cały proces. Rolą coacha jest zatem pomoc w rozwinięciu ukrytego potencjału klienta[2].


Czy można wobec tego powiedzieć, że współczesny nauczyciel powinien być i coachem, i tutorem? Myślę, że odpowiedź na to pytanie powinna być twierdząca, ponieważ każdy uczeń potrzebuje MISTRZA, który będzie wskazywał mu drogę, ale jednocześnie pragnie mieć trenera, który w niego wierzy. To właśnie dzięki tej wierze jest w stanie zajść bardzo daleko.

Niewątpliwie praca aktywizującymi metodami nauczania ułatwia bycie coachem. Dzięki nim nauczyciel pełni cztery podstawowe role. Jest równocześnie:

PRZEWODNIKIEM, a nie ekspertem
POMOCNIKIEM, a nie znawcą przedmiotu
OBSERWATOREM, a nie dawcą wiedzy
KRYTYCZNYM PRZYJACIELEM, a nie mówcą i moralizatorem
Nauczyciel, który pozwala uczyć się swoim uczniom przez działanie to nauczyciel twórczy. Pobudza on ciekawość poznawczą dzieci i młodzieży, stymuluje do myślenia i poszukiwania różnych rozwiązań, naucza strategii potrzebnych do rozwiązywania problemów w sposób twórczy. Bardzo istotne jest też to, że twórczy nauczyciel podąża w myśleniu za swoimi podopiecznymi i nie narzuca im gotowych lub utartych rozwiązań.

Na koniec proponuję moje ulubione zadania, pobudzające uczniów do myślenia. Można je zastosować podczas zajęć wychowawczych, a także jako rozgrzewkę na początku lekcji.

Zadanie 1

Znajdź rozwiązanie dla opisanej poniżej sytuacji. Wykorzystaj swoją zdolność twórczego myślenia, żeby jak najlepiej wykorzystać to, co masz do dyspozycji.

Zamknięto cię w pokoju bez okien, wokół nikogo nie ma, klucz jest za drzwiami. Pokój jest prawie pusty – w rogu dostrzegasz leżącą spinkę do włosów, gazetę oraz pusty szklany słój. Jak możesz się wydostać, nie wyważając drzwi?

Zadanie 2
Dzielimy uczniów na kilkuosobowe zespoły, które pracują przez około 5 minut wg instrukcji: „Jesteście rozbitkami na wyspie bezludnej. Wasz okręt zatonął, uratowała się tylko wasza grupka. Pewnego dnia fala wyrzuca na plażę dużą skrzynię – prawdopodobnie część ładunku okrętu. Biegniecie do skrzyni w nadziei, że znajdziecie tam coś pożytecznego, ale stwierdzacie, że w środku jest pełno żarówek, wkładów do długopisów i guzików od bielizny. Jest tego wszystkiego naprawdę bardzo dużo.
Co możecie z tego zrobić na bezludnej wyspie?
W jaki sposób możecie wykorzystać ten niezwykły ładunek?
Po upływie przewidzianego czasu poszczególne zespoły prezentują swoje pomysły.

                                                                                                                      Agata Karolczyk-Kozyra

Źródła i inspiracje:
1. www.edumach.pl
2. https://poradnikpracownika.pl/-coach-kim-jest-i-jak-mozna-nim-zostac
3. https://tutoring.edu.pl/kim-jest-tutor,43
4. http://www.tutoringszkolny.pl/

Zdjęcia i obrazy pobrane z Internetu.







[1] Zob. https://tutoring.edu.pl/kim-jest-tutor,43
[2] Zob. https://poradnikpracownika.pl/-coach-kim-jest-i-jak-mozna-nim-zostac

Komentarze

  1. Szanowni Pani,

    prowadzę badania dotyczące dylematów kształcenia polonistycznego w zreformowanej szkole podstawowej.
    W związku z tym mam ogromną prośbę o wypełnienie anonimowej ankiety dla polonistów uczących w klasie ósmej, a w ubiegłym roku siódmej.

    https://www.interankiety.pl/i/DoyEVy1o

    OdpowiedzUsuń

Prześlij komentarz

Popularne posty z tego bloga

11 listopada - scenariusz uroczystości z okazji Narodowego Święta Niepodległości "Nie ma sprawy ważniejszej niż Polska"

Rocznica odzyskania niepodległości to jedno z najważniejszych świąt w kalendarzu szkolnym, ponieważ kształtuje postawy patriotyczne i uczy szacunku do historii ojczystej. Wpisuje się zatem nie tylko w rozwijanie kompetencji kluczowych, ale przede wszystkim w realizację założeń polityki oświatowej państwa. O różnych pomysłach na świętowanie Dnia Niepodległości pisałam już tutaj , tutaj i jeszcze tutaj . Na podanych stronach znajdziecie nie tylko opisy uroczystości szkolnych, ale też gotowe pomysły na lekcje otwarte i pokazowe, gry edukacyjne i wieczory filmowe. W mojej szkole niemalże od piętnastu lat z okazji Narodowego Święta Niepodległości odbywa się uroczysta akademia o randze powiatowej, w której uczestniczą władze powiatowe i miejskie oraz społeczność szkolna. Przygotowanie co roku nowego scenariusza, utrzymującego wysoki poziom, to trudne wyzwanie, dlatego zawsze pod uwagę fakt, by był on przygotowany tak, aby młodzież licealna  zainteresowała się tym, co dzieje się na s

PIERWSZA LEKCJA, czas start!

Nowy rok szkolny zbliża się wielkimi krokami, dlatego warto zastanowić się nad pierwszą lekcją i to właśnie jej poświęcony jest dzisiejszy wpis. Wielu polonistów, zwłaszcza tych, którzy zaczynają pracę w szkole, zastanawia się jak zacząć, by było ciekawie, inaczej niż zwykle, by zrobić dobre wrażenie na uczniach, z którymi zaczyna się pracę. To już nie te czas, kiedy to nauczyciel, wchodząc do klasy, budził strach i swoją osobą sprawiał, że natychmiast robiło się cicho. Ci, którzy robią tak nadal, z pewnością nie będą się cieszyć autorytetem wśród młodych ludzi. Dziś nauczyciel musi być kreatywny, to tutor [1] lub coach [2] , a może nawet tutor i coach jednocześnie, dlatego już od pierwszych zajęć musi jasno określić cele współpracy z uczniami. Nie od dziś wiadomo, że pierwsza lekcja z reguły poświęcona jest zaprezentowaniu przedmiotowego systemu oceniania oraz zapoznaniu z kanonem lektur na dany rok szkolny. Można ją jednak urozmaicić na kilka sposobów. Otrzymując nową klasę

JAK PRACOWAĆ METODĄ STACJI ZADANIOWYCH na lekcjach języka polskiego?

Cieszę się, że zaglądacie na mojego bloga i szukacie tu inspiracji. Dziś pomysł uniwersalny, który można wykorzystać na każdym poziomie edukacyjnym. Metodę tę poznałam dzięki nauczycielom języka polskiego, którzy udzielają się w grupach dla polonistów  na Facebooku. Stacje zadaniowe, bo o nich mowa, to jedna z ciekawszych metod aktywizujących, która polega na zmienności zadań, sposobu ich wykonania oraz na dosłownej zmianie miejsca pracy. Uczniowie pracują na przygotowanych wcześniej stanowiskach, zawierających zadania z określonej partii materiału. Podczas lekcji nauczyciel jest wyłącznie obserwatorem. metoda ta zachwyciła mnie do tego stopnia, że często wykorzystuję ją podczas zajęć. Pracuję nią chętnie, ponieważ widzę, że uczniom również się podoba. Stacje zadaniowe często pomagają utrwalić i usystematyzować nam wiedzę na temat omawianych lektur. Jak przygotować się zatem do pracy metodą stacji zadaniowych? Oto kilka praktycznych wskazówek: 1. Należy odpowiednio przygoto