Dziś ostatni wpis poświęcony epopei Adama Mickiewicza i zarazem ostatni wpis w tym roku. Tym razem podzielę się kilkoma pomysłami na lekcję o historii w "Panu Tadeuszu".
Tym razem wystąpi w takiej formie:
Etap I
Dzielę uczniów w miarę możliwości na pięć równych grup (najlepiej po pięć osób). W każdej grupie uczniowi
przydzielam numer od 1 do 5 oraz każdemu
zespołowi wręczam do opracowania po jednym wydarzeniu historycznym zawartym w "Panu Tadeuszu" (teksty do zadania poniżej). Uczniowie wspólnie przygotowują notatkę, dokonują selekcji informacji razem wybierając to, co jest
najważniejsze.
Etap II
Następuje zmiana grup w
taki sposób, by w każdej nowej grupie znaleźli się przedstawiciele wszystkich
grup – wszystkie osoby z numerem jeden zbierają się w jednym miejscu, wszystkie
„dwójki” w drugim miejscu, etc. Uczniowie przekazują sobie wzajemnie wiedzę
zdobytą w swoich pierwotnych grupach. W ten sposób wszyscy pracują aktywnie
oraz mają taką samą notatkę w zeszytach.
Zadanie 2 ma na celu sprawdzenie wiedzy zdobytej podczas zadania 1.
Uzupełnij tabelę wydarzeniami z historii Polski i Europy.
L.p.
|
Wydarzenie historyczne
|
Data
|
1.
|
|
1768 do 1772
|
2.
|
I rozbiór
Polski
|
|
3.
|
Konstytucja 3
Maja
|
|
4.
|
|
1792
|
5.
|
II rozbiór
Polski
|
|
6.
|
Rzeź Pragi
|
|
7.
|
|
1795
|
8.
|
|
1797
|
9.
|
Bitwa pod Jeną
|
|
10.
|
Przemarsz
wojsk ks. Józefa przez Litwę
|
|
Innym sposobem sprawdzenia wiedzy zdobytej podczas zadania 1 może być zastosowanie metody zwanej decydowaniem. Uczniowie otrzymują zestawy kart/pasków, na których znajdują się wydarzenia historyczne wraz z datami. Muszą je dopasować, a następnie wkleić do zeszytów. Poniżej zestaw gotowy do pocięcia.
Konfederacja barska
|
1768 do 1772
|
I rozbiór Polski
|
1772
|
Konstytucja 3 Maja
|
1791
|
Konfederacja targowicka
|
1792
|
II rozbiór Polski
|
1793
|
Powstanie kościuszkowskie
|
1794
|
Powstanie Jasińskiego na Litwie
|
1794
|
Rzeź Pragi
|
1794
|
III rozbiór Polski
|
1795
|
Powstanie Legionów Henryka Dąbrowskiego
|
1797
|
Ostatnia wersja zadania 2 to trimino. Poniżej przykład trimina przygotowanego przeze mnie. Nie wymaga to dużo pracy, czasu, czy zaangażowania, a z pewnością uatrakcyjni zajęcia. Tutaj znajdziecie link do prostego generatora, dzięki któremu samodzielnie przygotujecie własne trimino. Można także poprosić uczniów, by samodzielnie wykonali takie prace w domu.
Teksty do zadania 1 - układanki eksperckiej
Konstytucja 3 Maja
(właściwie Ustawa Rządowa z dnia 3 maja) – została uchwalona 3 maja 1791 roku;
ustawa regulująca ustrój prawny Rzeczypospolitej Obojga Narodów. Pracę nad
ustawą rządową rozpoczął król Stanisław August Poniatowski wraz z kilkoma
parlamentarzystami oraz intelektualistami podczas Sejmu Czteroletniego w 1788
r. W pracach brali udział między innymi: Stanisław Małachowski, Ignacy Potocki,
Hugo Kołłątaj, Stanisław Staszic, Scipione Piattoli. Konstytucję 3 maja
uchwalono w najbardziej sprzyjającym momencie – w pierwszych dniach maja
większość posłów opozycji sprzeciwiających się jej uchwaleniu, była jeszcze na
urlopie wielkanocnym. Aby nic nie przeszkodziło w przyjęciu ustawy, zdecydowano
się złamać obowiązujący w Sejmie zwyczaj, który nakazywał wcześniejsze
ogłoszenie projektu. Zlekceważono też konieczność przebywania na sali obrad
minimum połowy posłów. Po siedmiogodzinnych obradach, ignorując protesty
opozycji, konstytucję przyjął Sejm – wbrew powszechnemu mniemaniu król
Stanisław August Poniatowski nigdy nie podpisywał konstytucji, gdyż nie
przewidywała tego procedura ustawodawcza. Natomiast po jej uchwaleniu odbyło
się uroczyste zaprzysiężenie, w którym brał udział król, senatorowie i
posłowie.
Konfederacja targowicka -
konfederacja generalna zawiązana w Targowicy przez przywódców magnackiego obozu
republikanów w celu przywrócenia starego ustroju Rzeczypospolitej, przeciwko
reformom Konstytucji 3 maja. Po uchwaleniu przez Sejm Czteroletni 3 maja 1791
nowej konstytucji ustrojowej, część wpływowej magnaterii nie zamierzała poddać
się prawom ustanowionym przez tę ustawę i 14 maja 1792 zawiązała w niewielkim
miasteczku na kresach (Targowicy) konfederację w celu jej obalenia. W
rzeczywistości spisek został zawiązany 27 kwietnia 1792 w Petersburgu, pod
patronatem carycy Katarzyny II, która od 1768 r. występowała jako gwarantka
ustroju Rzeczypospolitej. Sam tekst aktu konfederacji zredagował generał
rosyjski Wasilij Stiepanowicz Popow, szef kancelarii księcia Grigorija
Potiomkina. Wzięli w niej udział magnaci: wojewoda ruski Szczęsny Potocki jako
marszałek konfederacji, hetman wielki koronny Franciszek Ksawery Branicki,
hetman polny koronny Seweryn Rzewuski, hetman polny litewski Szymon Kossakowski
i inni. Sekretarzem konfederacji został publicysta Dyzma Bończa-Tomaszewski.
Dążyli oni do podziału państwa na samodzielne prowincje. Zwrócili się w tym
celu o pomoc wojskową do carycy, uzyskali ją i 18 maja 1792 na Rzeczpospolitą
uderzyła stutysięczna armia rosyjska, rozpoczęła się wojna polsko - rosyjska.
Konfederacja targowicka zaprowadziła w Rzeczypospolitej rządy terroru, przy
pomocy wojska rosyjskiego dokonując licznych grabieży i kontrybucji dóbr
patriotów. Zrujnowany kraj musiał znosić finansowe skutki pobytu rosyjskiej
armii okupacyjnej. Miarą upadku targowiczan było uroczyste poselstwo przywódców
konfederackich 14 listopada 1792 do Katarzyny II, którzy podziękowali jej, że
zechciała przywrócić wolność i ustrój republikański w Polsce.
Insurekcja kościuszkowska –
polskie powstanie narodowe przeciw Rosji w 1794 r. spowodowane II rozbiorem
Polski i rządami Targowicy. Insurekcja rozpoczęła
się 12 marca 1794, gdy generał Antoni Madaliński odmówił poddania się redukcji
I Wielkopolskiej Brygady Kawalerii Narodowej i na jej czele wyruszył z
Ostrołęki w kierunku Krakowa. Zakończyła się 16 listopada 1794, gdy ostatnie
oddziały powstańcze skapitulowały przed Rosjanami w Radoszycach. Jednak za oficjalną
datę rozpoczęcia uznaje się 24 marca. Około godziny 10 na rynku krakowskim
pojawił się Tadeusz Kościuszko, po czym odczytano akt powstania, a Kościuszko
złożył przysięgę. Akt powstania nadawał Kościuszce tytuł Najwyższego Naczelnika
Siły Zbrojnej Narodowej i składał w jego ręce całkowitą władzę. Poważnym
problemem stało się rozbudowanie szczupłych dotychczas wojsk powstańczych.
Kościuszko wydał uniwersał, zgodnie z którym z każdych 5 domów miał się stawić
rekrut pieszy wyposażony w karabin, pikę lub siekierę. W przeciągu kolejnych
dwóch tygodni miano też uzbroić ludność w wieku od 18 do 40 lat. Pobór do
wojska przebiegał jednak z oporami i na terenie województwa krakowskiego nie
udało się osiągnąć spodziewanej liczby 10 tysięcy żołnierzy. Były również
ogromne trudności z uzbrojeniem, dlatego też rozpoczęto formowanie oddziałów
kosynierów, uzbrojonych w piki i osadzone na sztorc kosy.
Rzeź
Pragi – po przełamaniu oporu obrońców w ostatnim starciu zbrojnym
insurekcji kościuszkowskiej, Rosjanie dokonali masakry ludności cywilnej Pragi.
W wyniku kilkugodzinnej fali mordów życie straciło około 20 tysięcy ludzi. Ten
akt sterroryzował lewobrzeżną stronę Warszawy i skłonił stolicę do kapitulacji.
Wojska powstańcze wycofały się na południe i 5 listopada całe miasto zostało
zajęte przez Rosjan.
Legiony Polskie we Włoszech
– polskie formacje zbrojne, utworzone przez republikę francuską w 1797, używane
jako siły posiłkowe przez pozostające pod dominacją francuską republiki
północnowłoskie. Po III rozbiorze Polski nastąpiła emigracja żołnierzy i
oficerów z Polski do Włoch i Francji. Dzięki wpływom Napoleona Jan Henryk
Dąbrowski podpisał w 1797 roku umowę z nowym rządem Republiki Lombardzkiej.
Umowa dotyczyła tworzenia ochotniczych oddziałów polskich pod polską komendą i
z polskimi stopniami wojskowymi. Oddziały otrzymały nazwę Legionów Polskich.
Były one wojskiem polskim, ale podlegającym dowództwu Francji. Walczyły u boku
Francuzów przeciw zaborcom, ale także tłumiły powstania, np. w Państwie
Kościelnym. Końcem Legionów było wysłanie ich na wyspę Hispaniola (San Domingo)
do tłumienia powstania antyfrancuskiego. Z pięciu i pół tysiąca Polaków wróciło
niewielu ponad trzystu. Po klęsce Napoleona i odwrocie z Rosji, gdzie Józef
Poniatowski uratował życie Napoleonowi, jedynie legiony były sprzymierzeńcem
Napoleona w walkach pod Lipskiem i Waterloo. Po III rozbiorze Polski wielu
patriotów udało się na emigrację do Francji, gdyż wiązali oni swoje nadzieje na
odzyskanie niepodległości właśnie z tym krajem. W 1796 roku generał Jan Henryk
Dąbrowski skierował prośbę o utworzenie Legionów do rządu francuskiego, który
następnie odesłał go do walczącego we Włoszech Napoleona Bonapartego. Ten z
kolei, potrzebując nowych żołnierzy, wyraził zgodę na powitanie Legionów
Polskich we Włoszech (koło Reggio nell'Emilia). W szeregach Legionów stanęło
około 7 tysięcy żołnierzy, głównie przebywających na emigracji wojskowych,
którzy dostali się do niewoli francuskiej, a wcześniej zostali siłą wcieleni do
armii austriackiej. Początkowo Legiony walczyły u boku Napoleona, a po pokoju z
Austrią w 1797 roku przeistoczyły się w korpus posiłkowy Republiki
Cisalpińskiej. Jeden oddział został wysłany do Rzymu, gdzie Francja obaliła
wkrótce rządy papieskie. W listopadzie 1798 roku uczestniczył on w
obronie miasta przed armią austriacką. Miesiąc później część Legionów, tzw. I
liga pod wodzą Karola Kniaziewicza rozstrzygnęła o zwycięstwie Francji pod
Civita Castellana. Po kolejnym pokoju z Austrią w 1801 roku Legiony nie miały
już sensu istnienia. Napoleon ogłosił ich rozpad. Mimo iż historia Legionów nie
jest zbyt długa, miały one wielkie znaczenie dla późniejszych losów Polski.
Przede wszystkim wykształciły znakomitą kadrę przyszłych oficerów. Stały się także
symbolem patriotyzmu i wiary w niepodległość.
„Mazurek Dąbrowskiego” –
polska pieśń patriotyczna, od 26 lutego 1927 oficjalny hymn państwowy
Rzeczypospolitej Polskiej. Pierwotnie znany jako Pieśń Legionów Polskich we
Włoszech, został napisany przez Józefa Wybickiego, autor melodii opartej na
motywach ludowego mazurka jest nieznany. Pieśń powstała w lipcu 1797 we włoskim
miasteczku Reggio Emilia. Od samego początku z aplauzem została przyjęta przez
Legiony Dąbrowskiego.
Mam nadzieję, że pomysły przypadną Wam do gustu i zainspirują do działania. Podzielcie się refleksjami w komentarzach.
Agata Karolczyk-Kozyra
Fot. z Internetu
Bardzo wartościowy materiał. Na pewno skorzystam, bo z tą historią, to często jest mocno na bakier...
OdpowiedzUsuńNiestety to prawda... A literatura polska bardzo się na niej opiera. Omawiając każdą lekturę, w której pojawia się historia, można powiedzieć,,że robię dodatkową lekcję historii.
Usuń