Dziś krótki wpis na temat pracy w
grupach. Od lat uznawana jest ona za jedną z najpopularniejszych metod
aktywizujących. Często jednak budzi wiele obaw ze względu na sprawiedliwy
podział i ocenę oraz właściwy przydział zadań.
W mojej pracy wykorzystuję tę
formę pracy bardzo często, ponieważ dostrzegam jej liczne korzyści. Do
najważniejszych należą: rozwijanie wśród
uczniów umiejętności współpracy i wzajemnej pomocy, uczenie ponoszenia
współodpowiedzialności, aktywizacja, integracja zespołu klasowego i
przeciwdziałanie izolacji niektórych uczniów, kształcenie umiejętności
komunikowania się. Praca w grupach uczy także tolerancji i życzliwości oraz
wzmacnia wiarę we własne możliwości.
Bardzo istotny jest wybór metody
tworzenia grup. Warto go zmieniać, by nie popaść w rutynę.
W szkole podstawowej proponuję
następujące sposoby dzielenia klasowego zespołu:
- odliczanie do tylu, ile grup zaplanowaliśmy (chyba najbardziej tradycyjna metoda)
- losowanie kolorów (mogą posłużyć do tego pocięte kolorowe kartoniki)
- losowanie kształtów (tu również możemy posłużyć się kartonikami, tym razem jednak w tym samym kolorze, a wróżnych kształtach)
- według miesięcy urodzenia (przy czterech grupach można podzielić uczniów na kwartały; istotne jest jednak, by wcześniej zapoznać się szczegółowo z datami ich urodzenia)
- losowanie puzzli, pociętych obrazków (ciekawy sposób dla młodszych uczniów)
- losowanie emotikonek
- losowanie za pomocą nakrętek (kolory lub naklejone numery grup)
A jak podzielić starszych
uczniów, w szkole ponadpodstawowej? Do głowy przychodzą mi sposoby, które
jednocześnie będą stanowić formę powtórki.
- na kartonikach wpisujemy nazwiska bohaterów omówionych wcześniej lektur – tworząc pięć grup, wybieramy bohaterów pięciu lektur; uczniowie po wylosowaniu muszą odszukać bohaterów tej samej lektury; w ten sposób nie tylko stworzą grupę, ale jednocześnie przypomną sobie bohaterów utworu
- omawiając lekturę, w której zaprezentowany został przekrój społeczeństwa (np. „Dziady” cz.III, „Lalka”, „Wesele”) można przygotować grupy w oparciu o poszczególne grupy społeczne. Każda grupa to inna warstwa. Na kartonikach wypisujemy nazwiska bohaterów, przedstawicieli poszczególnych grup. Uczniowie losując, muszą dopasować bohatera do warstwy, a następnie odszukać inne osoby z klasy, które wylosowały inną postać z tej grupy.
Warto przypomnieć, że praca w
grupie zgodnie z nową podstawą programową jest uznawana za jedną z najważniejszych umiejętności zdobywanych przez ucznia
w trakcie kształcenia ogólnego na każdym etapie edukacyjnym. Powinna być zatem
organizowana podczas zajęć możliwie jak najczęściej w formie zróżnicowanej, polegającej na wykonywaniu przez
grupy różnych zadań, a następnie prezentowaniu ich wyników na forum klasy.
Największy problem pracy w grupie
stanowi jej ocena. Wielu nauczycieli boi się stosować tę metodę, obawiając się,
że osobami pracującymi w zespole są wyłącznie uczniowie zdolni, a pozostali
czerpią korzyści z ich działań. Niektórzy twierdzą, że oceny powinny być jednakowe dla wszystkich
członków grupy, gdyż praca jest wspólna, wszyscy się starają, ale nie wszyscy
mają jednakowe możliwości. Niestety taka postawa nauczyciela w wielu uczniach
rodzi poczucie niesprawiedliwości, ponieważ mają oni świadomość, jakie było
zaangażowanie w pracę wszystkich członków zespołu. Dlatego nie wystarcza ocena
samego produktu końcowego. Należy uwzględnić zarówno efekt końcowy pracy, jak i
umiejętność pracy zespołowej. Można poprosić uczniów o zrelacjonowanie efektów
pracy wszystkich członków zespołu lub już na początku ustalić kryteria
oceniania w formie punktów za poszczególne czynności. Wówczas uczniowie wiedzą,
w jaki sposób i na jakich zasadach będą oceniani po zakończeniu pracy.
Na koniec o mojej ulubionej formie pracy grupowej zwanej „układanką
ekspercką”. Metoda, składająca się z trzech etapów, świetnie sprawdza się
podczas wszelkich lekcji powtórzeniowych.
Etap I
Dzielimy uczniów na równe grupy (idealnie jest stworzyć 5 zespołów po 5 osób). W każdej grupie uczniowi przydzielamy numer od 1 do 5 oraz przydzielamy każdemu zespołowi tekst lub zadania o tej samej długości i tym samym stopniu trudności. Uczniowie zapoznają się z nim, dyskutują nad nim, decydują wspólnie, co jest w nim najważniejsze. Mogą sporządzić z tego notatkę.
Etap II
Następuje zmiana grup w taki sposób, by w każdej nowej
grupie znaleźli się przedstawiciele wszystkich grup – wszystkie osoby z numerem
jeden zbierają się w jednym miejscu, wszystkie „dwójki” w drugim miejscu, etc.
Uczniowie przekazują sobie wzajemnie wiedzę zdobytą w swoich pierwotnych
grupach. W ten sposób wszyscy pracują aktywnie.
Etap III
Uczniowie wracają do swoich pierwotnych grup. Następnie
nauczyciel ogłasza konkurs lub prosi o wykonanie plakatu. Konkurs polega na
tym, że każda grupa opracowuje pięć pytań wraz z odpowiedziami do swojego
tekstu. Wygrywa grupa, która zgromadzi najwięcej punktów.
A czy Wy lubicie pracę w grupach? A może napiszecie o swoich sposobach dzielenia uczniów na zespoły?
Agata Karolczyk-Kozyra
Zdjęcia zaczerpnięte z internetu.
Gratulacje. Inspirujący tekst.
OdpowiedzUsuńDziękuję bardzo 😊
Usuńsuper
OdpowiedzUsuń