"Pan Tadeusz" to lektura omawiana obecnie zarówno w szkole podstawowej, jak i ponadpodstawowej. Wielu nauczycielom brakuje pomysłów na to, jak omawiać trudny dla współczesnej młodzieży tekst Mickiewicza, stąd mój dzisiejszy wpis i kilka pomysłów na to, jak zaprzyjaźnić się z "Panem Tadeuszem".
Na początek proponuję włączyć uczniom utwór T-Raperów Znad Wisły "Pan Tadeusz" (link tutaj) i pokazać, że dzieło Mickiewicza można zaprezentować także w sposób nietypowy. Myślę, że pomysł spodoba się uczniom. Wypróbowałam go w zeszłym roku z "Lalką" Prusa i do dziś często słyszę, jak moi tegoroczni maturzyści nucą słowa piosenki T-Raperów ""Lalka" Prusa, "Lalka" Prusa ma dużego u nas plusa".
Następnie zachęcam do przeprowadzenia krótkiego quizu przygotowanego w aplikacji Kahoot! na temat znajomości lektury. Pisałam już o tym w tym poście. Można poprosić również wybranych uczniów o przygotowanie quizu dla kolegów. Z pewnością znajdą się chętni. Oczywiście warto zapoznać się z pracą uczniów przed jej wykorzystaniem, by uniknąć niezręcznych sytuacji.
Na koniec proponuję zadanie angażujące wszystkich uczniów. Dzielę młodzież na sześć grup, którym przydzielam po jednym zadaniu.O ciekawych sposobach dzielenia na grupy pisałam już tutaj. Do lekcji potrzebne będą teksty lektury, opracowania postaci z wydania z Biblioteki Narodowej, różnego rodzaju rekwizyty, stroje stylizowane na szlacheckie, kolorowe kartki papieru, szary papier, flamastry, etc. Każda grupa losuje jedno zadanie, na którego realizację ma maksymalnie 20 minut. Efekty pracy przedstawione zostaną na forum klasy przed specjalnym jury, które będzie się składać z przedstawicieli każdej z grup. Jurorzy będą dysponować punktami od 1 do 6, które będą przyznawać na końcu wszystkich prezentacji. Wolno im użyć danej ilości punktów tylko raz. Przed rozpoczęciem pracy zespołów na tablicy zapisane zostanie przeze mnie NaCoBeZu, które jurorzy będą wykorzystywać podczas oceny. Będziemy zwracać uwagę na: lojalność wobec utworu, pomysł, dowcip, poprawność językową i atrakcyjność prezentacji.
Zadania dla grup:
1. Znając biografię i charakter Telimeny, zredaguj ofertę matrymonialną. Wybierz tego spośród bohaterów "Pana Tadeusza", który mógłby na tę ofertę odpowiedzieć. Uzasadnij swój wybór w pomysłowy sposób, korzystając ze zgromadzonych materiałów.
2. Wykorzystując zgromadzone elementy zastawy stołowej, nakryj do stołu, a następnie w imieniu Wojskiego opracuj menu na uroczystą kolację w Soplicowie i przekonaj do jego przyjęcia Sędziego. Wykorzystaj potrawy opisane w utworze.
3. W imieniu Jacka Soplicy przekonaj Stolnika do małżeństwa z Ewą Horeszkówną. Przygotuj swoją prezentację w ciekawy sposób.
4. Zredaguj ogłoszenie o aukcji różnych przedmiotów z dworku Sopliców, z której dochód ma zostać przekazany na pomoc legionistom polskim. W krótki sposób zaprezentuj każdy z przedmiotów wystawiany na aukcji, by zachęcić do jego kupna.
5. Przygotuj pokaz mody prezentujący stroje mieszkanek Soplicowa wraz z odpowiednim komentarzem.
6. Jak mógł wyglądać tajemniczy liścik Telimeny do Tadeusza? Zredaguj tekst, posługując się staropolskim słownictwem.
Grupa, która zdobędzie najwięcej punktów zostaje nagrodzona przez nauczyciela. Forma nagrody może być dowolna - plusy za aktywność, pozytywna ocena, ostatnio popularne stały się też samodzielnie wykonane przez nauczyciela karty upominkowe z możliwością bycia zwolnionym z odpytywania w wybranym przez siebie dniu.
To jeden z pomysłów na "Pana Tadeusza". Wkrótce kolejny wpis na ten temat. Zachęcam do zostawienia komentarza pod wpisem.
Agata Karolczyk-Kozyra
Inspiracje:
1. Ola Mazurek, Polubić arcydzieło, [w:] Alicja Badowska, Ola Mazurek, Elżbieta Olinkiewicz, Renata Otolińska, Inspiracje, pomysły. Książka pomocnicza dla twórczego nauczyciela, Wrocław 1998
2. Zdjęcie z Internetu, fotos z filmu Andrzeja Wajdy "Pan Tadeusz"
Dziękuję za inspirację jak zaciekawić uczniów tą lekturą :)
OdpowiedzUsuńCieszę się, że pomysł się podoba. Proszę korzystać. ☺️
Usuń