Tym razem krótki wpis na temat "Lalki" Bolesława Prusa i mój pomysł na dwie lekcje poświęcone postaci Stanisława Wokulskiego. Chcąc wprowadzić uczniów w temat zajęć, pokazuję im obraz zapożyczony z Internetu.
Następnie podaję temat lekcji: Wokulski - romantyk czy pozytywista? Proszę uczniów, by spróbowali udzielić odpowiedzi i postawili tezę. Daję im wolność w decydowaniu i niczego nie sugeruję. Następnie proszę, by podali trzy argumenty do swojej tezy oraz głośno odczytali propozycje uzasadnienia. Kolejnym etapem zajęć jest uzupełnianie w parach kwestionariusza osobowego bohatera:
KWESTIONARIUSZ OSOBOWY
W imieniu Stanisława Wokulskiego dokończ zdania. Weź pod
uwagę charakter postaci i jej sytuację osobistą. Wykaż się znajomością lektury.
Imię i nazwisko ............................................................................................................................
Wiek .............................................................................................................................................
Płeć ...............................................................................................................................................
Pochodzenie
.................................................................................................................................
Miejsce
zamieszkania ...................................................................................................................
Moi przyjaciele to .........................................................................................................................
Moim najlepszym
przyjacielem jest ..............................................................................................
Moi
wrogowie to ...........................................................................................................................
Mój
największy sukces ..................................................................................................................
Najbardziej
chciałbym ..................................................................................................................
Gdybym
mógł cofnąć czas ............................................................................................................
Najbardziej
żałuję .........................................................................................................................
Boję się ..........................................................................................................................................
Jestem
dumny z .............................................................................................................................
Miłość to
dla mnie ........................................................................................................................
Małżeństwo
to dla mnie ................................................................................................................
Podziwiam .....................................................................................................................................
Marzę..............................................................................................................................................
Zamierzam ....................................................................................................................................
W przyszłości
.................................................................................................................................
Cieszę się
.......................................................................................................................................
Moja pasja
.....................................................................................................................................
Moja
największa zaleta .................................................................................................................
Moja wada .....................................................................................................................................
Nie
potrafiłbym obejść się bez .......................................................................................................
W innych
doceniam .......................................................................................................................
Mój sposób
na chandrę ..................................................................................................................
Lubię...............................................................................................................................................
Jeśli
chodzi o pieniądze, to ...........................................................................................................
Czuję
satysfakcję, gdy ....................................................................................................................
Po uzupełnieniu kwestionariusza wracamy do pytania z tematu i wspólnie wypisujemy na tablicy, które cechy wskazują, że Wokulski to romantyk, a które, że pozytywista. Dochodzimy do wniosku, że jest to człowiek epoki przejściowej. Stwierdzenie to konfrontujemy z wcześniejszymi wypowiedziami uczniów.
Na koniec zadaję uczniom pytanie: Czy Waszym zdaniem Wokulski odniósł sukces, czy poniósł porażkę? Młodzież uzasadnia swoje zdanie z reguły zwracając uwagę na tragizm bohatera oraz jego dalsze losy. W tej sytuacji wykorzystuję techniki coachingowe. Wspólnie oglądamy film "Cyrk motyli", link tutaj, który staje się punktem wyjścia do rozmowy na temat sensu życia, wiary w siebie oraz bycia autorytetem dla innych. Zestawiam postawę Stanisława Wokulskiego z Nickiem Vujicicem, który mimo przeciwności losu, nie poddaje się. Zajęcia kończę zadaniem domowym. Proszę, by uczniowie wyszukali w Internecie krótkie (kilkuminutowe) filmiki motywujące, które pomogłyby przezwyciężyć Wokulskiemu trudne chwile i zmotywowały go do działania. Uczniowie wysyłają zadanie za pośrednictwem klasowej grupy na FB lub w innej formie, wybranej przez nauczyciela. Warunek jest jeden - filmy nie mogą się powtarzać.
A jaki jest Wasz sposób na omówienie tej postaci? Podzielcie się nim w komentarzach.
Agata Karolczyk-Kozyra
Komentarze
Prześlij komentarz