Przejdź do głównej zawartości

UKŁADANKA EKSPERCKA w mojej wersji - "walczymy" z "Krzyżakami"

 

Układanka ekspercka to jedna z moich ulubionych metod pracy, dlatego wykorzystuję ją na swoich lekcjach dość często, zarówno w gimnazjum, jak i w liceum. To metoda, z której najczęściej korzystam podczas lekcji powtórzeniowych. Pisałam o niej nieco więcej tutaj.

Dziś jednak podzielę się z Wami pomysłem na wykorzystanie elementów układanki do lekcji poświęconych "Krzyżakom". Przewidywany czas trwania zajęć to dwie - trzy godziny.

Lekcja 1

Etap I
Dzielę uczniów na równe grupy (idealnie jest stworzyć 5 zespołów po 5 osób). W każdej grupie uczniowi przydzielam numer od 1 do 5 oraz  każdemu zespołowi przydzielam do opracowania po jednej postaci historycznej i fikcyjnej z "Krzyżaków". Uczniowie wspólnie przygotowują informacje do charakterystyki podanych bohaterów, dyskutują, decydują wspólnie, co jest najważniejsze. Sporządzają notatkę, którą nauczyciel sprawdza na bieżąco
Etap II
Następuje zmiana grup w taki sposób, by w każdej nowej grupie znaleźli się przedstawiciele wszystkich grup – wszystkie osoby z numerem jeden zbierają się w jednym miejscu, wszystkie „dwójki” w drugim miejscu, etc. Uczniowie przekazują sobie wzajemnie wiedzę zdobytą w swoich pierwotnych grupach. W ten sposób wszyscy pracują aktywnie oraz mają taką samą notatkę w zeszytach.
Etap III
Nauczyciel jako zadanie domowe prosi, by uczniowie zapoznali się z instruktażowymi filmikami na temat tworzenia lapbooków, czyli książek na kolanach. Podaje im przykładowe linki. Polecam następujące: instruktaż_1elementy do lapbooka.




Lekcja 2
Zadaniem uczniów jest stworzenie lapbooków poświęconych postaciom fikcyjnym i historycznym z powieści Henryka Sienkiewicza. Lapbook to w wolnym tłumaczeniu "książka na kolanach", którą można wykonać w dowolny sposób z różnych elementów, tworzących  logiczną całość. Najważniejsze treści należy schować w koperty lub papierowe skrytki, dzięki czemu łatwiej się je zapamiętuje. Lapbooki kształcą wiele umiejętności. Wśród nich możemy wyróżnić głównie: decydowanie, czytanie ze zrozumieniem, czy selekcję materiału. Warto wspomnieć też o innych kompetencjach, takich jak chociażby rozwijanie zdolności manualnych, zmysłu artystycznego oraz estetyki. Niestety na rozwój ostatnich z wymienionych tu umiejętności powinniśmy kłaść bardzo duży nacisk, ponieważ młodzi ludzie mają z nimi wiele problemów.
Lekcję zaczynam od zapisania w krótkiej formie NaCoBeZu, a następnie proszę uczniów, by przystąpili do pracy. Moja rola polega na obserwowaniu ich pracy oraz pomaganiu w niej. Skupiam się na wyjaśnianiu pojawiających się wątpliwości, podpowiadaniu ciekawych rozwiązań. Zajęcia kończą się prezentacją gotowych książek.



Zdjęcia prezentują początkowy etap prac nad lapbookami.


                                                                                                          Agata Karolczyk-Kozyra


Inspiracje:
https://kreatywnapedagogika.wordpress.com/2017/02/28/lapbook-dla-kazdego/


Komentarze

Popularne posty z tego bloga

11 listopada - scenariusz uroczystości z okazji Narodowego Święta Niepodległości "Nie ma sprawy ważniejszej niż Polska"

Rocznica odzyskania niepodległości to jedno z najważniejszych świąt w kalendarzu szkolnym, ponieważ kształtuje postawy patriotyczne i uczy szacunku do historii ojczystej. Wpisuje się zatem nie tylko w rozwijanie kompetencji kluczowych, ale przede wszystkim w realizację założeń polityki oświatowej państwa. O różnych pomysłach na świętowanie Dnia Niepodległości pisałam już tutaj , tutaj i jeszcze tutaj . Na podanych stronach znajdziecie nie tylko opisy uroczystości szkolnych, ale też gotowe pomysły na lekcje otwarte i pokazowe, gry edukacyjne i wieczory filmowe. W mojej szkole niemalże od piętnastu lat z okazji Narodowego Święta Niepodległości odbywa się uroczysta akademia o randze powiatowej, w której uczestniczą władze powiatowe i miejskie oraz społeczność szkolna. Przygotowanie co roku nowego scenariusza, utrzymującego wysoki poziom, to trudne wyzwanie, dlatego zawsze pod uwagę fakt, by był on przygotowany tak, aby młodzież licealna  zainteresowała się tym, co dzieje się na s

PIERWSZA LEKCJA, czas start!

Nowy rok szkolny zbliża się wielkimi krokami, dlatego warto zastanowić się nad pierwszą lekcją i to właśnie jej poświęcony jest dzisiejszy wpis. Wielu polonistów, zwłaszcza tych, którzy zaczynają pracę w szkole, zastanawia się jak zacząć, by było ciekawie, inaczej niż zwykle, by zrobić dobre wrażenie na uczniach, z którymi zaczyna się pracę. To już nie te czas, kiedy to nauczyciel, wchodząc do klasy, budził strach i swoją osobą sprawiał, że natychmiast robiło się cicho. Ci, którzy robią tak nadal, z pewnością nie będą się cieszyć autorytetem wśród młodych ludzi. Dziś nauczyciel musi być kreatywny, to tutor [1] lub coach [2] , a może nawet tutor i coach jednocześnie, dlatego już od pierwszych zajęć musi jasno określić cele współpracy z uczniami. Nie od dziś wiadomo, że pierwsza lekcja z reguły poświęcona jest zaprezentowaniu przedmiotowego systemu oceniania oraz zapoznaniu z kanonem lektur na dany rok szkolny. Można ją jednak urozmaicić na kilka sposobów. Otrzymując nową klasę

JAK PRACOWAĆ METODĄ STACJI ZADANIOWYCH na lekcjach języka polskiego?

Cieszę się, że zaglądacie na mojego bloga i szukacie tu inspiracji. Dziś pomysł uniwersalny, który można wykorzystać na każdym poziomie edukacyjnym. Metodę tę poznałam dzięki nauczycielom języka polskiego, którzy udzielają się w grupach dla polonistów  na Facebooku. Stacje zadaniowe, bo o nich mowa, to jedna z ciekawszych metod aktywizujących, która polega na zmienności zadań, sposobu ich wykonania oraz na dosłownej zmianie miejsca pracy. Uczniowie pracują na przygotowanych wcześniej stanowiskach, zawierających zadania z określonej partii materiału. Podczas lekcji nauczyciel jest wyłącznie obserwatorem. metoda ta zachwyciła mnie do tego stopnia, że często wykorzystuję ją podczas zajęć. Pracuję nią chętnie, ponieważ widzę, że uczniom również się podoba. Stacje zadaniowe często pomagają utrwalić i usystematyzować nam wiedzę na temat omawianych lektur. Jak przygotować się zatem do pracy metodą stacji zadaniowych? Oto kilka praktycznych wskazówek: 1. Należy odpowiednio przygoto