Cieszę się, że zaglądacie na mojego bloga i szukacie tu inspiracji. Ostatnio napisała do mnie Pani Katarzyna, która szukała pomysłu na zajęcia związane z "Odą do młodości". Podczas naszej rozmowy zrodziła się koncepcja bardzo ciekawej lekcji. Pani Katarzyna postanowiła wyjść od filmu animowanego, który ostatnio pojawił się na moim profilu na FB "Kreatywny polonista" [Animacja]. Doszukała się w nim analogii do utworu Mickiewicza, zwracając uwagę zarówno na treść, jak i na kolorystykę zawartą w utworze. Po obejrzeniu filmu nadchodzi czas na zapoznanie uczniów z tekstem Mickiewicza oraz jego wstępną interpretację. Można wykorzystać tu technikę close reading, o której pisałam tutaj. W celu utrwalenia tekstu ody i zapamiętania jej najważniejszych treści warto wysłuchać utworu w wersji muzycznej, w wykonaniu studentów PWST w Krakowie[utwór dostępny tutaj] . Pani Katarzyna zaproponowała natomiast, by uczniowie ułożyli manifest współczesnego młodego człowieka z rozsypanki słów "Ody do młodości". Dodałam, aby młodzież zrobiła to w grupach, przyklejając na szary papier wybrane fragmenty utworu zapisane na kolorowych paskach. Tu ponownie można wykorzystać kolorystykę jako symbol "świata samolubów" i różnobarwne paski jako symbol "ducha jutrzenki swobody". Na koniec proponuję, żeby uczniowie spróbowali wyszukać wśród utworów współczesnych artystów teksty o podobnym charakterze, takie manifesty XXI wieku.. Celem zestawienia jest pokazanie, że wartości ważne dla młodych romantyków są nadal aktualne, a współczesna młodzież ma podobne marzenia do tych, które mieli ich rówieśnicy prawie dwieście lat temu. Dzięki temu nie tylko "oswoimy Mickiewicza", ale osiągniemy coś jeszcze - zbudujemy swój autorytet, pokazując uczniom, że zwracamy uwagę nie tylko na klasyczną literaturę, ale także na ich problemy, marzenia i zainteresowania. A może przy okazji ujawnią się klasowi artyści, o których nie wiemy. Jednocześnie przypomnimy młodzieży, że kontekstem mogą być również teksty piosenek współczesnych artystów.
Inny pomysł na wykorzystanie zaprezentowanej powyżej animacji dotyczy "Wesela" i lekcji, podczas której omówimy trudne relacje społeczne na ziemiach polskich na przełomie XIX i XX wieku. Film możemy wykorzystać zarówno jako wprowadzenie do tematu, jak i podsumowanie rozważań. Dzielimy uczniów na siedem zespołów. Każda grupa pracuje z innym fragmentem lektury. Wybieramy sceny z Aktu I (1,3,4,6,7,8,9,12,17,22,23,26,30) i przydzielamy średnio po dwie każdej grupie. Zadaniem uczniów jest przygotowanie informacji na temat relacji społecznych między inteligencją a chłopami. Młodzież zapisuje swoje przemyślenia, komentarze wraz z odpowiednimi cytatami na kolorowych paskach papieru, które następnie przykleja na szary papier. Na koniec uczniowie prezentują efekty swojej pracy oraz pod kierunkiem nauczyciela sporządzają notatkę na temat obrazu społeczeństwa polskiego w "Weselu". Podsumowując lekcję, warto także poprosić uczniów, by podali konteksty literackie, w których poruszony został również obraz narodu polskiego (np. "Dziady" cz.III, "Pan Tadeusz", "Lalka"). Pomysł na lekcję z "Wesela" znajdziecie także w innym poście tutaj.
Agata Karolczyk-Kozyra
Komentarze
Prześlij komentarz