Setna rocznica odzyskania
niepodległości przez Polskę to wielkie święto narodowe, dlatego już na początku
roku szkolnego warto zaplanować kilka działań związanych z jej celebrowaniem.
W dzisiejszym wpisie
znajdziecie gotowe pomysły na wspólne świętowanie stulecia niepodległości w szkole ponadpodstawowej oraz
włączenie w działania uczniów ostatnich klas szkoły podstawowej.
Dzięki zaplanowanym
przedsięwzięciom zwiększy się świadomość młodego pokolenia na temat wydarzeń
związanych z odbudową państwowości oraz wzmocni poczucie wspólnoty i jedności
narodowej, poprzez promowanie podstawowych haseł takich jak: wolność,
solidarność, poszanowanie godności i praw człowieka. Celem poniższych działań
jest zaprezentowanie wieloletniej drogi Polaków do wolności, przyczyn jej
utraty, a przede wszystkim ważnej roli poczucia wspólnoty i jedności narodowej.
We wszystkich działaniach
stosowane są aktywizujące i nowatorskie metody nauczania oraz inspirujące
rozwiązania metodyczne.
Pomysł 1
Gra edukacyjna „Ślady filomatów i filaretów w naszej szkole”.
Szkoła, w której pracuję nosi
imię Tomasza Zana, dlatego pierwszy pomysł dotyczy współzałożyciela tajnych
organizacji. Zajęcia te można wykorzystać jednak we wszystkich szkołach bez względu na imię patrona, zmieniając tylko ich tytuł oraz dostosowując do własnych potrzeb. Edukacyjna gra terenowa
organizowana jest na terenie szkoły zgodnie z zasadami gamifikacji, a
zaangażowani w nią są uczniowie klas pierwszych i drugich liceum oraz harcerze,
będący uczniami szkoły. Gra polega na tym, że młodzież szuka zadań
umieszczonych w różnych częściach budynku. Zadania w postaci kodów QR,
przygotowane zostaną wcześniej przez uczniów klas drugich podczas lekcji języka
polskiego. Ich tematem będą tajne organizacje filomatów i filaretów, których
założycielami byli Adam Mickiewicz i Tomasz Zan oraz historia szkoły.
W ten sposób uczniowie klas
drugich utrwalają wiedzę na temat tajnych organizacji działających na Litwie w
XIX wieku, a uczniowie klas pierwszych poznają patrona szkoły oraz jej
historię. Ponadto powyższe działania są zgodne z podstawą programową z
zakresu języka polskiego.
Rolą harcerzy jest natomiast
zapoznanie licealistów z hasłem filaretów „Ojczyzna, Nauka, Cnota”, które symbolizuje podążanie w dobrym kierunku, czyli zgodnie
z ideałami prawa i przyrzeczenia harcerskiego. Na ramionach lilijki bowiem,
która jest tradycyjnym symbolem przynależności do ZHP, znajdują się litery ONC. Jest to także sposób nawiązania do napisu
znajdującego się na frontonie naszej szkoły „DEO PATRIAE LITTERIS” (Bogu
Ojczyźnie Nauką) oraz jej łacińskich i greckich inskrypcji znajdujących się
wewnątrz budynku. Ponadto uczniowie poznają cele działania tajnych organizacji
i ich rolę w dążeniach niepodległościowych.
Uczniowie zostają
wprowadzeni w tematykę gry oraz jej cele. Grupy poruszają się od stacji do
stacji. Na każdej z nich czeka zadanie do wykonania (np. układanka,
quiz, niedokończone zdania, reklama, wywiad, zagadka, etc.)
Pomysł 2
Tematyczna lekcja otwarta z wykorzystaniem „Wesela” Stanisława Wyspiańskiego na temat „Polaków droga do wolności.”
Metody: myślografia,
studium przypadku
Środki: konwencjonalne: tekst „Wesela”, podręczniki
do języka polskiego; niekonwencjonalne: strój ludowy, stroje stylizowane na
epokę, rekwizyty
Lekcja poświęcona
tematyce i literaturze niepodległościowej przeznaczona jest dla uczniów klasy
trzeciej liceum. Zajęcia oparte na analizie „Wesela” Stanisława Wyspiańskiego
skupiają się na zagadnieniach niepodległościowych. Lekcja odbywa się w nietypowej atmosferze, przy dźwiękach muzyki ludowej oraz w sali
udekorowanej na styl chaty bronowickiej. Uczniowie są odpowiedzialni za
przygotowanie wystroju, zgodnego z opisem dekoracji w didaskaliach. Dodatkowo
nauczyciel może poprowadzić lekcję w stroju z epoki lub stroju ludowym. Zajęcia dotyczą przede wszystkim relacji w społeczeństwie polskim oraz walk
narodowo-wyzwoleńczych. Główną metodą pracy jest studium przypadku, które
jako jedna z metod problemowych, pozwoli uczniom zrozumieć powody podziałów
społecznych narodu polskiego na przełomie XIX i XX wieku. Karty pracy do zadania stworzone są w postaci „rysnotek”.
Opis metody
„studium przypadku”: Temat
lekcji zostaje opracowany na podstawie faktów historycznych. Nauczyciel
przygotowuje obiektywny opis przypadku w postaci krótkiego, zwięzłego tekstu.
Uczniowie zapoznają się ze studium przypadku zespołowo, a następnie omawiają go
i wyciągają wnioski. Nauczyciel może zadać pytania ukierunkowujące odpowiedzi,
np.: Co się wydarzyło?, Jakie były reakcje na wydarzenie?, Jakie były dobre
i złe strony opisywanej sytuacji? Czy rozumiemy, dlaczego jest taki efekt?,
Jakie wnioski można wysnuć z tego przypadku?, Czego możemy się z niego nauczyć?
Etapy studium
przypadku:
-
diagnoza – zapoznanie się przez uczniów z opisem
przypadku
-
poszukiwanie
rozwiązań
-
prognozowanie
następstw – próby
przewidywania następstw proponowanych rozwiązań
-
dyskusja nad
przyjętym rozwiązaniem – prezentacja
rezultatów pracy, uzasadnienia, wymiana opinii
-
adaptacja do
rzeczywistych warunków – na
ile wypracowane rozwiązania dają się zastosować w innych przypadkach.
Pomysł 3
Lekcja pokazowa z zakresu języka
polskiego dla uczniów klasy siódmej szkoły podstawowej na temat „W obronie
wolności.” Lekcja oparta na „Reducie Ordona”.
Metody: myślografia, gra dydaktyczna – decydowanie,
porządek czasowy, gra dydaktyczna - wspinaczka
Środki: konwencjonalne: tekst „Reduty Ordona”, podręczniki do języka polskiego;
niekonwencjonalne: gry edukacyjne, utwór muzyczny „Wolność kocham i rozumiem”
Lekcja ma
charakter zajęć interdyscyplinarnych z zakresu języka polskiego i historii, dlatego
może zostać przeprowadzona wspólnie przez nauczycieli obu przedmiotów. Skupia się tematycznie na zagadnieniach niepodległościowych, takich jak walki
narodowo-wyzwoleńcze. Tekst, który jest pod czas niej omawiany to „Reduta Ordona”
Adama Mickiewicza. Podczas realizacji tematu wykorzystywane są aktywizujące
metody nauczania, w tym gry dydaktyczne, które charakteryzują się
atrakcyjnością i wartościowością oraz kończą się refleksją uczestników. Zajęcia zmierzają do wyciągnięcia wniosku, że wolność jest wartością, którą należy
pielęgnować i o którą należy dbać. Podczas ich trwania uczniowie mogą sporządzać notatki za pomocą „myślografii”. Lekcja kończy się odsłuchaniem
piosenki „Wolność kocham i rozumiem”.
Opis metod:
-
gra dydaktyczna „decydowanie” – gra na zasadzie
„połącz w pary”. Uczniowie otrzymują zestawy kart, na których znajdują się
zdania, wyrazy, definicje, obrazy, etc. Ich zadaniem jest pogrupowanie,
połączenie w pary według zasady: pytania – odpowiedzi, wyrazy i ich definicje,
wyrazy i ich opis.
-
gra dydaktyczna „wspinaczka” – uczniowie w
parach otrzymują plansze do wspinaczki oraz pionki (np. kolorowe guziki).
Nauczyciel zadaje pytania zamknięte typu „prawda- fałsz” związane z treścią
omawianego tekstu. Uczniowie przesuwają się po planszy po udzieleniu
prawidłowej odpowiedzi. Dokonują tego w parach posługując się kartami z
twierdzeniami „prawda - fałsz”. Mogą również grać w parach losując kolejno
pytania. Wygrywa osoba lub para, która najszybciej dotrze na górę.
Dzień z „Przedwiośniem” Stefana
Żeromskiego pod hasłem „Którędy droga? Projekty odrodzonego państwa
polskiego.”
Metody: praca z tekstem literackim, praca z tekstem
źródłowym, dyskusja: poker kryterialny
Środki: konwencjonalne: tekst „Przedwiośnia”,
podręczniki do języka polskiego, teksty źródłowe, karty pracy;
niekonwencjonalne: karty i plansze niezbędne do przeprowadzenia dyskusji metodą
poker kryterialny, film F. Bajona „Przedwiośnie”
Zajęcia
przeznaczone są dla uczniów klas trzecich liceum, a ich celem jest poznanie
literatury niepodległościowej. Młodzież zostaje podzielona na grupy, które z
wykorzystaniem fragmentów powieści Stefana Żeromskiego oraz tekstów źródłowych
poznają różne wizje reform odrodzonego państwa polskiego („szklane domy”, idee
komunistów, reformy Szymona Gajowca). Następnie w grupach przygotowują
argumenty mające przekonać pozostałych do określonych reform. Po tym nastąpi
wymiana racji w ramach dyskusji metodą poker kryterialny. Celem zajęć jest
zapoznanie uczniów z wieloma projektami odrodzonego państwa oraz wybór
najwłaściwszej drogi. Na koniec zaplanowana została projekcja filmu
Filipa Bajona „Przedwiośnie”.
Metoda „poker kryterialny” zostanie opisana przeze mnie w
oddzielnym poście.
Mam nadzieję, że
„cztery pomysły na setną rocznicę” znów zainspirują Was do działania.
Agata Karolczyk-Kozyra
czekam z niecierpliwością na opis pokera, pozdrawiam
OdpowiedzUsuńDziękuję bardzo 😊 opis wkrótce 😊
Usuń