Początek roku szkolnego we wszystkich szkołach wiąże
się nie tylko z przydziałem godzin, ale też dodatkowych zadań. Dla polonistów
to głównie przygotowanie oprawy artystycznej wielu świąt i uroczystości. Często,
gdy opracowujemy program z okazji tego samego święta kolejny raz, po kilku
latach zaczyna brakować nam pomysłów i szukamy inspiracji. Zdarza się, że chcąc
zmienić dotychczasową formułę akademii, przechodzimy z poważnej, patetycznej w
radosną, multimedialną, idącą z duchem czasu. Co roku jednak pojawia się ten
sam problem: Co pokazać tym razem, by było oryginalnie?
Rocznica odzyskania niepodległości to jedno z
najważniejszych świąt w kalendarzu szkolnym, ponieważ kształtuje postawy
patriotyczne i uczy szacunku do historii ojczystej. Z tej okazji w wielu
szkołach odbywają się koncerty, wieczory poetyckie, konkursy patriotyczne lub
tradycyjne akademie z wierszem i piosenką
W poniższym
artykule pragnę podzielić się swoim wieloletnim doświadczeniem, związanym z
organizacją akademii powiatowej z okazji Święta Niepodległości w mojej szkole,
czyli w I Liceum Ogólnokształcącym z Oddziałami Dwujęzycznymi im. Tomasza Zana
we Wschowie. Zadanie to należy do moich obowiązków już od ponad dziesięciu lat,
zatem trzeba wykazać się nie lada kreatywnością, aby co roku zaprezentować
oryginalny program. Wyzwaniem jest też przygotowanie takiej uroczystości, by
młodzież licealna się nią zainteresowała i obejrzała w skupieniu.
Pracując w
szkole ponadgimnazjalnej, wiem, że mam do czynienia z wymagającą publicznością,
dlatego od samego początku odeszłam od tradycyjnej akademii na rzecz spektaklu
teatralnego. Przez wiele lat prowadziłam wraz z drugą polonistką koło
teatralne „w ZANadrzu”,
które było odpowiedzialne za przygotowanie uroczystej akademii, dlatego bardzo
istotny dla nas był właściwy dobór tekstu. Za każdym razem należało jednak
wyjść od tego, czym jest niepodległość. Starałyśmy się zatem pokazać, że o
temacie tym można mówić w różnorodny sposób – nie tylko o samym momencie
odzyskania wolności, ale także o tym, w jaki sposób doszło do upadku
Rzeczypospolitej, jak próbowano odzyskać utraconą Ojczyznę, czy wreszcie jakie
były jej dalsze losy. Za każdym razem pomocna dla nas była literatura polska,
która inspirowała i zachęcała do działania. Należało znaleźć tylko właściwe
dzieło, wybrać odpowiednie fragmenty i wystawić je na scenie.
Wśród
inscenizowanych tekstów znalazły się utwory najwybitniejszych polskich pisarzy
XIX i XX wieku. Przez lata, na deskach szkolnej sceny wystawiłyśmy dwukrotnie
fragmenty „Dziadów” cz. III Adama Mickiewicza, fragmenty „Wesela” Stanisława
Wyspiańskiego, „Przedwiośnia” i „Syzyfowych prac” Stefana Żeromskiego, „Nad
Niemnem” oraz noweli „Gloria victis” Elizy Orzeszkowej.
„Dziady” cz.
III to jak wiadomo dzieło wybitne i bardzo trudne, dlatego wystawiałyśmy je
zawsze we fragmentach, wybierając najistotniejsze sceny. Pierwszy raz
pokazałyśmy scenę więzienną, wskazując na martyrologię młodzieży polskiej. Dla
podkreślenia tragizmu młodych Polaków w auli szkolnej stworzyłyśmy klimat
ponurej celi. Zasłoniłyśmy okna szarym papierem, a aktorzy wypowiadali swoje
kwestie przy świecach, odgrodzeni od widowni wielką kratą, wykonaną z czarnej
taśmy.
Wystawiając
„Dziady” kolejny raz, wykorzystałyśmy dwa fragmenty dzieła: Widzenie księdza
Piotra oraz Salon warszawski, które zaprezentowałyśmy w auli szkolnej, po dwóch
stronach sceny. Chcąc wiernie oddać realia epoki i życia salonowego
arystokracji, wykorzystałyśmy meble stylizowane na te z wieku XIX oraz stroje w
stylu empire. W drugim końcu sceny natomiast znajdował się klęcznik, przy
którym ksiądz Piotr rozmawiał z Bogiem. W tle pojawiła się muzyka z filmu
Tadeusza Konwickiego „Lawa” oraz zdjęcia ukazujące historię Polski od upadku
Rzeczypospolitej do czasów współczesnych.
Wielkim
wyzwaniem było „Wesele” Stanisława Wyspiańskiego, które również wystawiłyśmy
dwukrotnie. Jako pierwsze wykorzystane były sceny wizyjne z Aktu II oraz finał
dramatu – taniec chocholi. Aktorzy występowali w krakowskich strojach ludowych,
a scenografia nawiązywała do tej, którą opisał Wyspiański. Były atrapy ludowych
mebli, piękny wieniec dożynkowy, obrazki świętych. Na scenie pojawiały się
kolejno Osoby dramatu: Stańczyk, Rycerz, Hetman, Upiór, a także zrobiony ze
słomy Chochoł.
Z racji tego,
że „Wesele” to dramat uniwersalny, postanowiłyśmy go wykorzystać ponownie, by
pokazać, że mimo upływu lat, podział społeczeństwa polskiego wciąż istnieje.
Tym razem jednak kostiumy były współczesne, by podkreślić ponadczasowy
charakter uworu. Tylko nieliczne elementy nawiązywały do tradycji ludowej
zawartej w dramacie. Ponownie jednak wykorzystałyśmy taniec chocholi. Podczas
finałowej sceny aktorzy poruszali się w somnabulicznym tańcu, przy dźwiękach
chocholej muzyki. Scena ta miała pokazać, że marazm nadal tkwi w narodzie.
Odzyskanie
niepodległości to nie tylko rok 1918, to także pierwsze lata po wydarzeniach
tamtego okresu. Pisał o tym między innymi Stefan Żeromski w powieści
„Przedwiośnie”. To dzieło zainspirowało nas, by pokazać, że odzyskanie wolności
było dopiero początkiem długiej drogi, która czekała na Polaków. Przygotowując
kolejny program artystyczny, zwróciłyśmy uwagę na scenę przyjazdu Cezarego
Baryki do Polski, kraju przodków, kraju nieznanego i obecgo. W auli szkolnej
pojawiło się błoto, biało-czerwony szlaban, porozrzucane walizki. Na ekranie w
tle było widać nadjeżdżający pociąg (kadr z filmu Filipa Bajona), a następnie
naszych aktorów „witających polską, wymarzoną ziemię” po przekroczeniu granicy.
Rozczarowaniu Cezarego towarzyszył kolejny kadr z filmu Bajona – wizja
szklanych domów. W przedstawieniu wykorzystane zostały jeszcze dwa fragmenty
powieści – wiec komunistyczny oraz rozmowa Cezarego z Szymonem Gajowcem na
temat reform. Całość odbywała się na trzech planach - przyjazd Cezarego Baryki
do Polski na scenie, spotkanie Cezarego z Gajowcem przed sceną, a wiec pośród
widowni. Miejsca wśród zaproszonych gości oraz uczniów szkoły zajmowali
„komuniści”, którzy w odpowiednim momencie wzięli udział w mitingu.
Każda akademia
to nowe wyzwanie, również dlatego, że w mojej szkole ma ona rangę obchodów
powiatowych. Należy jednak podkreślić, że bardzo ważnym jej elementem jest
komentarz historyczny poprzedzający przedstawienie. Wygłoszony przez
nauczyciela historii nie tylko wprowadza w temat spektaklu, ale przede
wszystkim pozwala zrozumieć, jak ważny dla Polaków jest patriotyzm. Nieodłączną
częścią akademii jest także każdorazowo oprawa muzyczna, której podejmują się
uzdolnieni muzycznie uczniowie naszego Liceum. Są to najczęściej pieśni i piosenki
o tematyce patriotycznej, często w nowych aranżacjach. Dzięki temu wszystko
tworzy spójną całość.
Obecnie
pracuję nad scenariuszem kolejnej akademii. Gdy tylko będzie gotowy,
znajdziecie go na blogu. Natomiast już dziś udostępniam w plikach mój zeszłoroczny
program obchodów, który opierał się przede wszystkim na haśle "Dlaczego 11 listopada 1918?" oraz na fragmentach „Kazań
sejmowych” Piotra Skargi i „Nad Niemnem” Elizy Orzeszkowej. Scenariusz dostępny: https://drive.google.com/drive/my-drive
Pomysłów na
zorganizowanie akademii z okazji Święta Niepodległości w szkole
ponadgimnazjalnej jest wiele, a literatura polska jest niewątpliwie ich
skarbnicą. Warto na koniec zwrócić uwagę, że przygotowując spektakl z
wykorzystaniem przywołanych dzieł, pozwalamy młodzieży bliżej zrozumieć zarówno
historię Polski, jak i lepiej zapamiętać lekturę. Nie wolno nam zapominać, że
współczesny uczeń głównie pamięta i umie odtworzyć to, co zobaczył. Według mnie
to także jeden ze sposobów na utrwalenie tego, o czym mówimy na lekcjach języka
polskiego.
Wkrótce kolejny wpis z innymi pomysłami na uczczenie stulecia niepodległości.
Agata Karolczyk-Kozyra
Fot. Tomasz Wojnarowski (nauczyciel języka polskiego w I LO we Wschowie, autor strony www.forestfilms.pl)
Czy mogłabym prosić o przesłanie tego scenariusza lub o to, by wstawiła go Pani na blogu jako załącznik do pobrania? Będę bardzo wdzięczna.
OdpowiedzUsuńOczywiście :) Cieszę się, że scenariusz się podoba. Proszę wysłać adres mailowy w formie wiadomości na profil Kreatywny polonista na Facebooku. Wówczas wyślę Pani gotowy plik :)
UsuńJa również dołączam do prośby🙏
OdpowiedzUsuń