Przejdź do głównej zawartości

LEKTURA W PUDEŁKU

O lekturze w pudełku pierwszy raz przeczytałam w jednym z postów w grupie dla polonistów na Facebooku. Początkowo nie bardzo wiedziałam, na czym opiera się pomysł. Dzięki pomocy nauczycieli zrzeszonych w grupie szybko jednak zostałam uświadomiona. Zaczęłam zastanawiać się, czy pomysł ten ma szanse sprawdzić się także w liceum, w którym pracuję. Moje obawy wiązały się przede wszystkim z tym, czy takie lekturowe pudełko nie będzie zbyt infantylne dla licealistów. Myślę, że dylemat ten ma wielu polonistów uczących w szkole ponadpodstawowej, dlatego dziś postanowiłam podzielić się z Wami moim doświadczeniem.
Lekcje oparte na pomyśle „lektura w pudełku”Agnieszki Tomasik, autorki bloga „Kreatywna pedagogika”, przeprowadziłam w dwóch klasach licealnych – pierwszej i drugiej.
Pierwszoklasiści przygotowali pudełka związane z „Makbetem”, drugoklasiści z „Lalką”. W obu przypadkach przed omówieniem lektury poprosiłam uczniów, by już na etapie czytania zastanowili się, jakie rekwizyty będą im się kojarzyły z treścią utworu oraz pomogą go zapamiętać. Następnie podałam termin pierwszej lekcji z lektury oraz poinformowałam młodzież, by na ten dzień przyniosła swoje lekturowe pudełka. Nie narzucałam ich formatu, określiłam jednak ilość rekwizytów. Poinformowałam także uczniów, że ich zadaniem będzie omówienie zawartości pudełka i uzasadnienie dobranych przedmiotów. W ten sposób nakłoniłam wszystkich do udziału w lekcji. W dniu, w którym miały się odbyć zajęcia miałam pewne obawy, czy się uda, jednak szybko okazało się, że moi uczniowie nie zawiedli, a co więcej, wykazali się dużą pomysłowością w doborze rekwizytów. Oczywiście niektóre się powtarzały, pozwoliło to jednak na utrwalenie treści lektury. Dodatkowo zadanie zaktywizowało również tych, którzy w klasie znani są z „nieczytania”. Musieli przygotować się w taki sposób, by orientować się w lekturze i przekonać mnie, że ją znają. Do najciekawszych rekwizytów należały:
1)      w „Lalce” – umowa kupna / sprzedaży kamienicy, słownik angielsko-polski, poezje Mickiewicza, przyprawy korzenne ze sklepu Mincla, kasa fiskalna, porcelana, srebra, rękawiczki i oczywiście ... lalka


 
 
 


2)      w „Makbecie” - sztylet, korona, czarownice, symbole lasu, rękawiczki, świeca, flaga Szkocji, zioła ...


 

W niniejszym zadaniu najważniejszy dla mnie był fakt, że każdy uczeń został zmotywowany do tego, by wypowiedzieć na forum chociaż kilka zdań. Niestety wszyscy wiemy, że wypowiedzi ustne zawsze bardzo stresują uczniów. Tego typu zadanie pozwoliło wielu z nich na pokonanie własnych słabości i pokazało, że kilkuminutowa wypowiedź nie jest czymś bardzo trudnym. Moi uczniowie wiedzą też, że bardzo doceniam aktywności wszelkiego rodzaju oraz czynny udział w zajęciach, a ich opory przed mówieniem zawsze kwituję słowami „metodą prób i błędów również się uczymy”, dlatego już od pierwszych lekcji uczulam, że nie wyśmiewamy i nie krytykujemy wypowiedzi innych. Taka zasada ułatwia naszą współpracę, ponieważ każdy uczeń wie, że nie będzie krytykowany. Zawsze też podkreślam, że przełamanie lęków do wypowiadania się przed kolegami podczas lekcji, zaprocentuje podczas egzaminu ustnego, gdy należy wypowiedzieć się tylko przed dwoma osobami znajdującymi się w komisji :)
Niewątpliwie „lektura w pudełku” na lekcjach w liceum sprawdziła się, o czym świadczą zdjęcia prac, a także zwrotne odpowiedzi moich uczniów, że dzięki takiej formie pracy nad lekturą udało im się zapamiętać o wiele więcej, jednocześnie uczestnicząc w ciekawych zajęciach.

                                                                                                                      Agata Karolczyk-Kozyra

Źródła i inspiracje:
1. https://kreatywnapedagogika.wordpress.com/2017/11/19/lektura-w-pudelku/
2. http://www.superbelfrzy.edu.pl/glowna/lektura-w-pudelku/

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

11 listopada - scenariusz uroczystości z okazji Narodowego Święta Niepodległości "Nie ma sprawy ważniejszej niż Polska"

Rocznica odzyskania niepodległości to jedno z najważniejszych świąt w kalendarzu szkolnym, ponieważ kształtuje postawy patriotyczne i uczy szacunku do historii ojczystej. Wpisuje się zatem nie tylko w rozwijanie kompetencji kluczowych, ale przede wszystkim w realizację założeń polityki oświatowej państwa. O różnych pomysłach na świętowanie Dnia Niepodległości pisałam już tutaj , tutaj i jeszcze tutaj . Na podanych stronach znajdziecie nie tylko opisy uroczystości szkolnych, ale też gotowe pomysły na lekcje otwarte i pokazowe, gry edukacyjne i wieczory filmowe. W mojej szkole niemalże od piętnastu lat z okazji Narodowego Święta Niepodległości odbywa się uroczysta akademia o randze powiatowej, w której uczestniczą władze powiatowe i miejskie oraz społeczność szkolna. Przygotowanie co roku nowego scenariusza, utrzymującego wysoki poziom, to trudne wyzwanie, dlatego zawsze pod uwagę fakt, by był on przygotowany tak, aby młodzież licealna  zainteresowała się tym, co dzieje się na s

PIERWSZA LEKCJA, czas start!

Nowy rok szkolny zbliża się wielkimi krokami, dlatego warto zastanowić się nad pierwszą lekcją i to właśnie jej poświęcony jest dzisiejszy wpis. Wielu polonistów, zwłaszcza tych, którzy zaczynają pracę w szkole, zastanawia się jak zacząć, by było ciekawie, inaczej niż zwykle, by zrobić dobre wrażenie na uczniach, z którymi zaczyna się pracę. To już nie te czas, kiedy to nauczyciel, wchodząc do klasy, budził strach i swoją osobą sprawiał, że natychmiast robiło się cicho. Ci, którzy robią tak nadal, z pewnością nie będą się cieszyć autorytetem wśród młodych ludzi. Dziś nauczyciel musi być kreatywny, to tutor [1] lub coach [2] , a może nawet tutor i coach jednocześnie, dlatego już od pierwszych zajęć musi jasno określić cele współpracy z uczniami. Nie od dziś wiadomo, że pierwsza lekcja z reguły poświęcona jest zaprezentowaniu przedmiotowego systemu oceniania oraz zapoznaniu z kanonem lektur na dany rok szkolny. Można ją jednak urozmaicić na kilka sposobów. Otrzymując nową klasę

JAK PRACOWAĆ METODĄ STACJI ZADANIOWYCH na lekcjach języka polskiego?

Cieszę się, że zaglądacie na mojego bloga i szukacie tu inspiracji. Dziś pomysł uniwersalny, który można wykorzystać na każdym poziomie edukacyjnym. Metodę tę poznałam dzięki nauczycielom języka polskiego, którzy udzielają się w grupach dla polonistów  na Facebooku. Stacje zadaniowe, bo o nich mowa, to jedna z ciekawszych metod aktywizujących, która polega na zmienności zadań, sposobu ich wykonania oraz na dosłownej zmianie miejsca pracy. Uczniowie pracują na przygotowanych wcześniej stanowiskach, zawierających zadania z określonej partii materiału. Podczas lekcji nauczyciel jest wyłącznie obserwatorem. metoda ta zachwyciła mnie do tego stopnia, że często wykorzystuję ją podczas zajęć. Pracuję nią chętnie, ponieważ widzę, że uczniom również się podoba. Stacje zadaniowe często pomagają utrwalić i usystematyzować nam wiedzę na temat omawianych lektur. Jak przygotować się zatem do pracy metodą stacji zadaniowych? Oto kilka praktycznych wskazówek: 1. Należy odpowiednio przygoto