W ciągu całego roku szkolnego omawiamy sporo lektur. Każda
z nich jest inna i wymaga od nas innego potraktowania. W każdej jednak zwracamy
uwagę na podobne kwestie – czas, miejsce akcji, narracja, bohaterowie,
problematyka, etc. By nie popaść w rutynę, wymyśliłam, że ciekawą formą pracy,
którą można się posłużyć, jest metoda stosowana w pracy z uczniem zdolnym, tzw.
„gazeta”.
Praca niniejszą metodą polega na
tym, że uczniowie samodzielnie lub w małych zespołach tworzą gazetę
specjalistyczną w określonym czasie (2-4 tygodnie). Nie wolno im przepisywać
tekstów z gazet, książek, podręczników, czy internetu, a każdy ich artykuł
powinien być tekstem autorskim, podpisanym przez twórcę. Uczniowie mogą
podzielić się pracą i wyznaczyć sobie role (np. redaktora naczelnego, grafika,
itd.). Gazeta może być wykonana odręcznie lub na komputerze, a praca nad
zadaniem może być poprzedzona lekcją o gatunkach publicystycznych. Zadanie ma
bowiem na celu utrwalenie wiedzy na temat tych gatunków oraz kształcenie
umiejętności ich tworzenia. Może także posłużyć jako zebranie i
usystematyzowanie wiadomości na temat lektury.
Zgodnie z zasadą „NaCoBeZU”, czyli „na co
będę zwracać uwagę” (czego będę oczekiwać po skończonej lekcji), istotne jest jasne podanie kryteriów oceniania gotowej
gazety. Można zwrócić uwagę na dokładność w opisie, bogactwo pomysłów w ujęciu
tematu, oryginalność, poprawność językową i gatunkową oraz szatę graficzną.
Pomysł ten można wykorzystać do każdej obszerniejszej lektury,
narzucając uczniom tematy artykułów, bądź też nie. W mojej pracy „gazetą”
posłużę się do podsumowania „Przedwiośnia”. Uczniowie zostaną podzieleni na
czteroosobowe zespoły, które otrzymają gotowe tematy artykułów. Zaproponuję
następujące rubryki i gatunki publicystyczne:
- Felieton – rewolucja i
jej sens.
- Portret – postać
Cezarego Baryki.
- Rubryka towarzyska –
romanse Cezarego.
- Kronika policyjna –
otrucie Karoliny.
- Raport (feature) – sytuacja
społeczeństwa polskiego w Chłodku.
- Ogłoszenie – bal
charytatywny w Odolanach.
- Reportaż - Którędy
droga? Projekty odrodzonego państwa polskiego.
- Wywiad z Szymonem Gajowcem.
Po zakończeniu prac przez uczniów
nastąpi prezentacja i omówienie wybranych artykułów na forum klasy.
Praca nad gazetą z pewnością będzie też wyzwaniem dla uczniów starszych klas szkoły podstawowej. W ostatniej klasie gimnazjum, w którym również pracuję, planuję wykorzystać gazetę do lekcji z "Kamieni na szaniec". Z pewnością wówczas moi gimnazjaliści zrealizują następujące zagadnienia:
1. Wywiad z Rudym, Zośką lub Alkiem.
2. Portret jednego z bohaterów.
3. Raport - akcje Małego Sabotażu.
4. News - Akcja pod Arsenałem.
5. Reportaż - realia życia w okupowanej Warszawie.
Zadania nie są łatwe, jednak znam moich uczniów i wiem, że sobie poradzą. Tym razem jednak grupy będą nieco większe.
A do jakich lektur Wy
wykorzystacie „gazetę”? Z pewnością już macie mnóstwo pomysłów!
Agata Karolczyk-Kozyra
Bardzo podoba mi się propozycja. Na pewno ją wykorzystam :)
OdpowiedzUsuńDziękuję bardzo 😊. Cieszę się, że pomysł się podoba 😊
Usuń