Przejdź do głównej zawartości

GAZETA, czyli pomysł na lekturę

W ciągu całego roku szkolnego omawiamy sporo lektur. Każda z nich jest inna i wymaga od nas innego potraktowania. W każdej jednak zwracamy uwagę na podobne kwestie – czas, miejsce akcji, narracja, bohaterowie, problematyka, etc. By nie popaść w rutynę, wymyśliłam, że ciekawą formą pracy, którą można się posłużyć, jest metoda stosowana w pracy z uczniem zdolnym, tzw. „gazeta”.

Praca niniejszą metodą polega na tym, że uczniowie samodzielnie lub w małych zespołach tworzą gazetę specjalistyczną w określonym czasie (2-4 tygodnie). Nie wolno im przepisywać tekstów z gazet, książek, podręczników, czy internetu, a każdy ich artykuł powinien być tekstem autorskim, podpisanym przez twórcę. Uczniowie mogą podzielić się pracą i wyznaczyć sobie role (np. redaktora naczelnego, grafika, itd.). Gazeta może być wykonana odręcznie lub na komputerze, a praca nad zadaniem może być poprzedzona lekcją o gatunkach publicystycznych. Zadanie ma bowiem na celu utrwalenie wiedzy na temat tych gatunków oraz kształcenie umiejętności ich tworzenia. Może także posłużyć jako zebranie i usystematyzowanie wiadomości na temat lektury. 

Zgodnie z zasadą „NaCoBeZU”, czyli „na co będę zwracać uwagę” (czego będę oczekiwać po skończonej lekcji), istotne jest jasne podanie kryteriów oceniania gotowej gazety. Można zwrócić uwagę na dokładność w opisie, bogactwo pomysłów w ujęciu tematu, oryginalność, poprawność językową i gatunkową oraz szatę graficzną.
Pomysł ten można wykorzystać do każdej obszerniejszej lektury, narzucając uczniom tematy artykułów, bądź też nie. W mojej pracy „gazetą” posłużę się do podsumowania „Przedwiośnia”. Uczniowie zostaną podzieleni na czteroosobowe zespoły, które otrzymają gotowe tematy artykułów. Zaproponuję następujące rubryki i gatunki publicystyczne:

  1. Felieton – rewolucja i jej sens.
  2. Portret – postać Cezarego Baryki.
  3. Rubryka towarzyska – romanse Cezarego.
  4. Kronika policyjna – otrucie Karoliny.
  5. Raport (feature) – sytuacja społeczeństwa polskiego w Chłodku.
  6. Ogłoszenie – bal charytatywny w Odolanach.
  7. Reportaż - Którędy droga? Projekty odrodzonego państwa polskiego.
  8. Wywiad z Szymonem Gajowcem.

Po zakończeniu prac przez uczniów nastąpi prezentacja i omówienie wybranych artykułów na forum klasy.

Praca nad gazetą z pewnością będzie też wyzwaniem dla uczniów starszych klas szkoły podstawowej. W ostatniej klasie gimnazjum, w którym również pracuję, planuję wykorzystać gazetę do lekcji z "Kamieni na szaniec". Z pewnością wówczas moi gimnazjaliści zrealizują następujące zagadnienia:

      1. Wywiad z Rudym, Zośką lub Alkiem.
      2. Portret jednego z bohaterów.
      3. Raport - akcje Małego Sabotażu.
      4. News - Akcja pod Arsenałem.
      5. Reportaż - realia życia w okupowanej Warszawie.


Zadania nie są łatwe, jednak znam moich uczniów i wiem, że sobie poradzą. Tym razem jednak grupy będą nieco większe.

A do jakich lektur Wy wykorzystacie „gazetę”? Z pewnością już macie mnóstwo pomysłów!


                                                                                                                 Agata Karolczyk-Kozyra

Komentarze

  1. Bardzo podoba mi się propozycja. Na pewno ją wykorzystam :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję bardzo 😊. Cieszę się, że pomysł się podoba 😊

      Usuń

Prześlij komentarz

Popularne posty z tego bloga

11 listopada - scenariusz uroczystości z okazji Narodowego Święta Niepodległości "Nie ma sprawy ważniejszej niż Polska"

Rocznica odzyskania niepodległości to jedno z najważniejszych świąt w kalendarzu szkolnym, ponieważ kształtuje postawy patriotyczne i uczy szacunku do historii ojczystej. Wpisuje się zatem nie tylko w rozwijanie kompetencji kluczowych, ale przede wszystkim w realizację założeń polityki oświatowej państwa. O różnych pomysłach na świętowanie Dnia Niepodległości pisałam już tutaj , tutaj i jeszcze tutaj . Na podanych stronach znajdziecie nie tylko opisy uroczystości szkolnych, ale też gotowe pomysły na lekcje otwarte i pokazowe, gry edukacyjne i wieczory filmowe. W mojej szkole niemalże od piętnastu lat z okazji Narodowego Święta Niepodległości odbywa się uroczysta akademia o randze powiatowej, w której uczestniczą władze powiatowe i miejskie oraz społeczność szkolna. Przygotowanie co roku nowego scenariusza, utrzymującego wysoki poziom, to trudne wyzwanie, dlatego zawsze pod uwagę fakt, by był on przygotowany tak, aby młodzież licealna  zainteresowała się tym, co dzieje się na s

PIERWSZA LEKCJA, czas start!

Nowy rok szkolny zbliża się wielkimi krokami, dlatego warto zastanowić się nad pierwszą lekcją i to właśnie jej poświęcony jest dzisiejszy wpis. Wielu polonistów, zwłaszcza tych, którzy zaczynają pracę w szkole, zastanawia się jak zacząć, by było ciekawie, inaczej niż zwykle, by zrobić dobre wrażenie na uczniach, z którymi zaczyna się pracę. To już nie te czas, kiedy to nauczyciel, wchodząc do klasy, budził strach i swoją osobą sprawiał, że natychmiast robiło się cicho. Ci, którzy robią tak nadal, z pewnością nie będą się cieszyć autorytetem wśród młodych ludzi. Dziś nauczyciel musi być kreatywny, to tutor [1] lub coach [2] , a może nawet tutor i coach jednocześnie, dlatego już od pierwszych zajęć musi jasno określić cele współpracy z uczniami. Nie od dziś wiadomo, że pierwsza lekcja z reguły poświęcona jest zaprezentowaniu przedmiotowego systemu oceniania oraz zapoznaniu z kanonem lektur na dany rok szkolny. Można ją jednak urozmaicić na kilka sposobów. Otrzymując nową klasę

JAK PRACOWAĆ METODĄ STACJI ZADANIOWYCH na lekcjach języka polskiego?

Cieszę się, że zaglądacie na mojego bloga i szukacie tu inspiracji. Dziś pomysł uniwersalny, który można wykorzystać na każdym poziomie edukacyjnym. Metodę tę poznałam dzięki nauczycielom języka polskiego, którzy udzielają się w grupach dla polonistów  na Facebooku. Stacje zadaniowe, bo o nich mowa, to jedna z ciekawszych metod aktywizujących, która polega na zmienności zadań, sposobu ich wykonania oraz na dosłownej zmianie miejsca pracy. Uczniowie pracują na przygotowanych wcześniej stanowiskach, zawierających zadania z określonej partii materiału. Podczas lekcji nauczyciel jest wyłącznie obserwatorem. metoda ta zachwyciła mnie do tego stopnia, że często wykorzystuję ją podczas zajęć. Pracuję nią chętnie, ponieważ widzę, że uczniom również się podoba. Stacje zadaniowe często pomagają utrwalić i usystematyzować nam wiedzę na temat omawianych lektur. Jak przygotować się zatem do pracy metodą stacji zadaniowych? Oto kilka praktycznych wskazówek: 1. Należy odpowiednio przygoto