Czy zastanawialiście się kiedyś, jaką rolę w naszym życiu codziennym pełni stół? Bez niego ani rusz... Z jednej strony to przedmiot użytkowy, a z drugiej symboliczny, przy którym jednoczy się cała rodzina. Czy można potraktować go jako ważny element edukacyjny uatrakcyjniający nasze zajęcia? Ależ tak, z całą pewnością! Pomysłów jak zwykle może być mnóstwo. Oto kilka z nich...
"Pan Tadeusz", "Wesele", "Przedwiośnie", "Ferdydurke" to zaledwie kilka utworów, w których stół pełni ważną rolę. Przygotowując lekcję na temat ucztowania, biesiady można przestawić ławki w klasie i utworzyć z nich jeden wielki stół, przy którym zasiądą uczniowie. Dobrze jest zrobić to w tajemnicy przed nimi, by po wejściu do klasy poprzestawiane ławki wzbudziły ciekawość. Pamiętajmy, że to ona jest jednym z najistotniejszych elementów lekcji. Dodatkowo gdy lekcja toczy się szybo, uczniowie dostosowują się do takiego tempa pracy, dlatego bardzo istotne jest, by cały czas mieli coś do zrobienia, by cały czas stymulować ich mózg. Kiedy lekcja toczy się szybo i nie jest nudna, uczniowie muszą też przez cały czas zachowywać koncentrację.
Omawiając, np. "Pana Tadeusza" warto wykorzystać scenę uczty, by zwrócić uwagę na dawne obyczaje , w tym odpowiedni dobór miejsc biesiadników. W tym celu warto przydzielić uczniom role postaci z utworu, a następnie poprosić, by spróbowali zasiąść do stołu w takiej kolejności, jaką zastosował w poemacie Mickiewicz. Innym pomysłem może być wykorzystanie elementów zastawy stołowej, białego obrusa, etc. Zadaniem uczniów w tym momencie jest nakrycie do stołu do określonego posiłku. Ważne jednak jest, by przygotowane przez nas elementy zastawy były przeznaczone do różnych posiłków. Wówczas uczniowie będą musieli dokonać wyboru, a jednocześnie wykazać się znajomością etykiety. Przy tej okazji można poruszyć i ten temat.
W klasach licealnych na stole można ustawić przedmioty, które będą inspiracją do rozmów o sztuce i jej roli lub będą stanowiły wprowadzenie do nowej epoki. To także okazja do przypomnienia uczniom, czym jest martwa natura. Ustawiając na stole kilka przedmiotów można odwzorować obraz, o którym chcielibyśmy porozmawiać. Przykładem może być dzieło Pietera Claesza "Vanitas - martwa natura" z 1625 roku, które omówimy w kontekście podstawowych nurtów i poglądów epoki. Prosimy uczniów, by podali swoje skojarzenia z przedmiotami znajdującymi się na stole, przykładowe wypowiedzi zapisujemy na tablicy. Następnie wyświetlamy obraz, który stał się dla nas inspiracją i porównujemy go z tym, co na naszym stole. Na koniec wprowadzamy uczniów w świat epoki.
Elementem zaskoczenia będzie także potraktowanie stołu jako swoistej sceny teatralnej, na której odbywa się spektakl. Jest on pustą sceną, na której wszystko może się zdarzyć. To nauczyciel jest tu aktorem. Układa na stole niezbędne przedmioty, a później je z niego uprząta. Im w bardziej teatralny sposób to zrobi, tym lepszy efekt osiągnie, w myśl zasady "ABY ZAPALIĆ INNYCH, TRZEBA SAMEMU PŁONĄĆ!". Czasami wystarczy przyjść i usiąść w ławce obok jednego z uczniów, albo na ich oczach zacząć nakrywać do stołu, albo rozłożyć rzeczy, które wykorzystane zostaną w trakcie trwania lekcji. Ważne, by NASZ stół był w innym miejscu niż zwykle i by przyciągnął uwagę. Pamiętajmy, że "SŁOWA UCZĄ, ALE PRZYKŁADY POCIĄGAJĄ".
Z pewnością Wy też macie swoje sposoby na nietypowe wykorzystanie stołu podczas lekcji. Podzielcie się nimi w komentarzach.
Agata Karolczyk-Kozyra
Zdjęcie i obrazy z Internetu
Komentarze
Prześlij komentarz