Przejdź do głównej zawartości

STÓŁ i jego nietypowa rola na języku polskim

Czy zastanawialiście się kiedyś, jaką rolę w naszym życiu codziennym pełni stół? Bez niego ani rusz... Z jednej strony to przedmiot użytkowy, a z drugiej symboliczny, przy którym jednoczy się cała rodzina. Czy można potraktować go jako ważny element edukacyjny uatrakcyjniający nasze zajęcia? Ależ tak, z całą pewnością! Pomysłów jak zwykle może być mnóstwo. Oto kilka z nich...

 "Pan Tadeusz", "Wesele", "Przedwiośnie", "Ferdydurke" to zaledwie kilka utworów, w których stół pełni ważną rolę. Przygotowując lekcję na temat ucztowania, biesiady można przestawić ławki w klasie i utworzyć z nich jeden wielki stół, przy którym zasiądą uczniowie. Dobrze jest zrobić to w tajemnicy przed nimi, by po wejściu do klasy poprzestawiane ławki wzbudziły ciekawość. Pamiętajmy, że to ona jest jednym z najistotniejszych elementów lekcji. Dodatkowo gdy lekcja toczy się szybo, uczniowie dostosowują się do takiego tempa pracy, dlatego bardzo istotne jest, by cały czas mieli coś do zrobienia, by cały czas stymulować ich mózg. Kiedy lekcja toczy się szybo i nie jest nudna, uczniowie muszą też przez cały czas zachowywać koncentrację.


Omawiając, np. "Pana Tadeusza" warto wykorzystać scenę uczty, by zwrócić uwagę na dawne obyczaje , w tym odpowiedni dobór miejsc biesiadników. W tym celu warto przydzielić uczniom role postaci z utworu, a następnie poprosić, by spróbowali zasiąść do stołu w takiej kolejności, jaką zastosował w poemacie Mickiewicz. Innym pomysłem może być wykorzystanie elementów zastawy stołowej, białego obrusa, etc. Zadaniem uczniów w tym momencie jest nakrycie do stołu do określonego posiłku. Ważne jednak jest, by przygotowane przez nas elementy zastawy były przeznaczone do różnych posiłków. Wówczas uczniowie będą musieli dokonać wyboru, a jednocześnie wykazać się znajomością etykiety. Przy tej okazji można poruszyć i ten temat.

W klasach licealnych na stole można ustawić przedmioty, które będą inspiracją do rozmów o sztuce i jej roli lub będą stanowiły wprowadzenie do nowej epoki. To także okazja do przypomnienia uczniom, czym jest martwa natura. Ustawiając na stole kilka przedmiotów można odwzorować obraz, o którym chcielibyśmy porozmawiać. Przykładem może być dzieło Pietera Claesza "Vanitas - martwa natura" z 1625 roku, które omówimy w kontekście podstawowych nurtów i poglądów epoki. Prosimy uczniów, by podali swoje skojarzenia z przedmiotami znajdującymi się na stole, przykładowe wypowiedzi zapisujemy na tablicy. Następnie wyświetlamy obraz, który stał się dla nas inspiracją i porównujemy go z tym, co na naszym stole. Na koniec wprowadzamy uczniów w świat epoki.


Elementem zaskoczenia będzie także potraktowanie stołu jako swoistej sceny teatralnej, na której odbywa się spektakl. Jest on pustą sceną, na której wszystko może się zdarzyć. To nauczyciel jest tu aktorem. Układa na stole niezbędne przedmioty, a później je z niego uprząta. Im w bardziej teatralny sposób to zrobi, tym lepszy efekt osiągnie, w myśl zasady "ABY ZAPALIĆ INNYCH, TRZEBA SAMEMU PŁONĄĆ!". Czasami wystarczy przyjść i usiąść w ławce obok jednego z uczniów, albo na ich oczach zacząć nakrywać do stołu, albo rozłożyć rzeczy, które wykorzystane zostaną w trakcie trwania lekcji. Ważne, by NASZ stół był w innym miejscu niż zwykle i by przyciągnął uwagę. Pamiętajmy, że "SŁOWA UCZĄ, ALE PRZYKŁADY POCIĄGAJĄ".

Z pewnością Wy też macie swoje sposoby na nietypowe wykorzystanie stołu podczas lekcji. Podzielcie się nimi w komentarzach.

                                                                                            Agata Karolczyk-Kozyra




Zdjęcie i obrazy z Internetu

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

11 listopada - scenariusz uroczystości z okazji Narodowego Święta Niepodległości "Nie ma sprawy ważniejszej niż Polska"

Rocznica odzyskania niepodległości to jedno z najważniejszych świąt w kalendarzu szkolnym, ponieważ kształtuje postawy patriotyczne i uczy szacunku do historii ojczystej. Wpisuje się zatem nie tylko w rozwijanie kompetencji kluczowych, ale przede wszystkim w realizację założeń polityki oświatowej państwa. O różnych pomysłach na świętowanie Dnia Niepodległości pisałam już tutaj , tutaj i jeszcze tutaj . Na podanych stronach znajdziecie nie tylko opisy uroczystości szkolnych, ale też gotowe pomysły na lekcje otwarte i pokazowe, gry edukacyjne i wieczory filmowe. W mojej szkole niemalże od piętnastu lat z okazji Narodowego Święta Niepodległości odbywa się uroczysta akademia o randze powiatowej, w której uczestniczą władze powiatowe i miejskie oraz społeczność szkolna. Przygotowanie co roku nowego scenariusza, utrzymującego wysoki poziom, to trudne wyzwanie, dlatego zawsze pod uwagę fakt, by był on przygotowany tak, aby młodzież licealna  zainteresowała się tym, co dzieje się na s

PIERWSZA LEKCJA, czas start!

Nowy rok szkolny zbliża się wielkimi krokami, dlatego warto zastanowić się nad pierwszą lekcją i to właśnie jej poświęcony jest dzisiejszy wpis. Wielu polonistów, zwłaszcza tych, którzy zaczynają pracę w szkole, zastanawia się jak zacząć, by było ciekawie, inaczej niż zwykle, by zrobić dobre wrażenie na uczniach, z którymi zaczyna się pracę. To już nie te czas, kiedy to nauczyciel, wchodząc do klasy, budził strach i swoją osobą sprawiał, że natychmiast robiło się cicho. Ci, którzy robią tak nadal, z pewnością nie będą się cieszyć autorytetem wśród młodych ludzi. Dziś nauczyciel musi być kreatywny, to tutor [1] lub coach [2] , a może nawet tutor i coach jednocześnie, dlatego już od pierwszych zajęć musi jasno określić cele współpracy z uczniami. Nie od dziś wiadomo, że pierwsza lekcja z reguły poświęcona jest zaprezentowaniu przedmiotowego systemu oceniania oraz zapoznaniu z kanonem lektur na dany rok szkolny. Można ją jednak urozmaicić na kilka sposobów. Otrzymując nową klasę

JAK PRACOWAĆ METODĄ STACJI ZADANIOWYCH na lekcjach języka polskiego?

Cieszę się, że zaglądacie na mojego bloga i szukacie tu inspiracji. Dziś pomysł uniwersalny, który można wykorzystać na każdym poziomie edukacyjnym. Metodę tę poznałam dzięki nauczycielom języka polskiego, którzy udzielają się w grupach dla polonistów  na Facebooku. Stacje zadaniowe, bo o nich mowa, to jedna z ciekawszych metod aktywizujących, która polega na zmienności zadań, sposobu ich wykonania oraz na dosłownej zmianie miejsca pracy. Uczniowie pracują na przygotowanych wcześniej stanowiskach, zawierających zadania z określonej partii materiału. Podczas lekcji nauczyciel jest wyłącznie obserwatorem. metoda ta zachwyciła mnie do tego stopnia, że często wykorzystuję ją podczas zajęć. Pracuję nią chętnie, ponieważ widzę, że uczniom również się podoba. Stacje zadaniowe często pomagają utrwalić i usystematyzować nam wiedzę na temat omawianych lektur. Jak przygotować się zatem do pracy metodą stacji zadaniowych? Oto kilka praktycznych wskazówek: 1. Należy odpowiednio przygoto