Przejdź do głównej zawartości

JAK ROZMAWIAĆ O HOLOKAUŚCIE? Opowiadania Tadeusza Borowskiego i nie tylko.


Międzynarodowy Dzień Pamięci o Ofiarach Holokaustu oraz kolejna rocznica wyzwolenia Auschwitz stały się pretekstem do tego, by poruszyć ten bardzo istotny temat. Losy Żydów od wieków wplecione są w historię nie tylko Polski, ale całej Europy, dlatego powinny być ukazane młodzieży bez przekłamań, ubarwień i przemilczeń. Jest to nasza rola, rola nauczycieli języka polskiego, ale też historii, wiedzy o społeczeństwie, religii i etyki. Należy pokazywać młodym ludziom obraz stosunków polsko-żydowskich, wpółistnienie obu kultur na naszych ziemiach, a także zwracać przy tym uwagę na poszanowanie praw człowieka, tolerancję i akceptację.


Doskonałym źródłem metodycznym, pełnym pomysłów i inspiracji dla nauczycieli wszystkich przedmiotów humanistycznych jest pozycja wydana przez Międzynarodowe Centrum Edukacji o Auschwitz i Holokauście "Jak uczyć o Auschwitz i Holokauście. Materiały dydaktyczne dla nauczycieli". Warto też pamiętać o filmie Stevena Spielberga " Lista Schindlera". Film ten oglądam z wszystkimi moimi klasami kończącym gimnazjum i liceum. Zwracam uwagę na tematy, które on porusza: getto, obóz pracy, obóz zagłady, Auschwitz, relacje międzyludzkie, walkę o przetrwanie i jeszcze wiele innych.


Mój dzisiejszy wpis dotyczy jednak głównie opowiadań Tadeusza Borowskiego. Pomysł na zajęcia znalazłam kilka late temu w Internecie, jednak tradycyjnie zmodyfikowałam go do swoich potrzeb. Jest to cykl trzech lekcji opartych na opowiadaniach "U nas w Auschwitzu" i "Proszę państwa do gazu". Pierwsza lekcja skupia się na relacjach międzyludzkich - kat i ofiara. W tym celu posługuję się fragmentami z tekstu Borowskiego. Rozmawiamy na temat więźniów i ich oprawców, charakteryzujemy ich po kolei, by dojść do wniosku, że niektórzy więźniowie pod wpływem pobytu w obozie przejmowali rolę katów. W ten sposób dochodzimy do pojęcia człowiek zlagrowany. Wszystko zapisujemy w formie mapy myśli.

Kolejne dwie lekcje lekcje poświęcone są na pracę w grupie. Uczniowie podzieleni na siedem grup przygotowują się do zaprezentowania następujących zagadnień:
1. Znaczenie tytułów opowiadań.
2. Dlaczego Auschwitz to Betrugslager (obóz oszustw).
3. Język obozowy.
4. Hierarchia obozowa.
5. Człowiek  zlagrowany.
6. Dehumanizacja i reifikacja.
7. Literatura faktu i narracja behawioralna.

Zadania dla grup:
Grupa 1 - Znaczenie tytułów opowiadań.
1. Wyjaśnij tytuły opowiadań „U nas w Auschwitzu” i „Proszę państwa do gazu”. Określ na czym polega ich ironiczny charakter. Wskaż związek tytułu z tematyką i kompozycją opowiadania. Zacytuj odpowiednie fragmenty utworów.
Grupa 2 - Auschwitz jako Betrugslager (obóz oszustw).
a) Jakie instytucje kulturalne i rozrywkowe znajdują się w Auschwitz? Jaką pełnią funkcję w „kamiennym świecie”?
b) Znajdź cytat opisujący Auschwitz jako obóz oszustw oraz wymień trzy zjawiska zakłamujące rzeczywistość obozową.
c) Wyjaśnij słowa „Arbacht macht frei” i zinterpretuj je w kontekście opowiadań Tadeusza Borowskiego.
Grupa 3 - Język obozowy.
a) Scharakteryzuj gwarę obozową. Jakie języki narodowe miały na nią wpływ?
b) Wymień wyrazy charakterystyczne dla gwary obozowej. Podaj pięć przykładów wraz z wyjaśnieniami oraz określ jakich sfer życia dotyczą?
c) Wyjaśnij etymologię i znaczenie słowa „lager”.
d) O czym świadczy obecność innego, charakterystycznego dla lagru języka?
Grupa 4 - Hierarchia obozowa.
a) Korzystając ze słowniczka do lektury napisanego przez Borowskiego, wyjaśnij pojęcia: muzułman, kapo, vorarbeiter, stary numer, Sonderkommando, Kanada.
b) Charakteryzując hierarchię obozową, wskaż co decydowało o przynależności do danej grupy? Zwróć uwagę jak status więźnia wpływał na jego poziom życia w obozie?
c) Opisz relacje, jakie panowały między więźniami – ich stosunek do osób z grupy wyższej i niższej. Wykorzystaj wiedzę z poprzedniej lekcji.
Grupa 5 - Człowiek zlagrowany.
a) Zinterpretuj poniższy cytat w kontekście wartości, którym został podporządkowany człowiek w obozie. 
"Ciało wykorzystali, jak się da: wytatuowali na nim numer, żeby zaoszczędzić obroży, dali tyle snu w nocy, żeby człowiek mógł pracować, i tyle czasu w dzień, aby zjadł. I jedzenia tyle, żeby bezproduktywnie nie zdechł. Jedno jest tylko miejsce do życia: kawałek pryczy, reszta należy do obozu, do państwa."
b) W kontekście opowiadań Borowskiego omów problem "Człowiek jako ciało". Wskaż fragmenty
ukazujące człowieka przez pryzmat ciała oraz określ ideologiczne konsekwencje traktowania człowieka w kategoriach biologicznych i fizjologicznych.
c) Wymień metody zniewolenia człowieka, które stosowano w obozie oraz omów jakie były konsekwencje stosowania wobec ludzi wymienionych metod?
d) Modelem jakiego państwa jest obóz. Wskaż podobieństwa. Uzasadnij odpowiedzi właściwymi cytatami.
e) Wyjaśnij pojęcia relatywizmu moralnego i nihilizmu i odnieś je do postawy ludzi zlagrowanych. Podaj przykłady relatywizmu moralnego więźniów.
Grupa 6 - Dehumanizacja i reifikacja.
a) Wyjaśnij pojęcia dehumanizacja i reifikacja.
b) Wymień środki artystyczne oddające dehumanizację i reifikację. Wskaż odpowiednie cytaty.
c) Podaj i omów cytat ukazujący stosunek narratora do tradycji platońskiej, będącej synonimem wartości
reprezentowanych przez kulturę europejską. 
Grupa 7 - Literatura faktu i narracja behawioralna.
a) Podaj cechy literatury faktu.
b) Scharakteryzuj narrację opowiadań Borowskiego i określ narratora.
c) Na podstawie analizy początku opowiadania „Proszę państwa do gazu”, udowodnij tezę o behawiorystycznym charakterze narracji w opowiadaniach Borowskiego. Wykorzystaj podane niżej informacje.
behawioryzm [wym. bihewioryzm, behawioryzm]
1. «kierunek w psychologii XX w. głoszący, że przedmiotem badań psychologicznych może być tylko dostrzegalne zachowanie się ludzi i zwierząt»
2. «tendencja w literaturze XX w. przedstawiająca bohatera tylko w jego zewnętrznych reakcjach i rezygnująca z analizy psychologicznej»
Behawioryzm odrzuca całą sferę kulturowo–filozoficznych uwarunkowań i motywów działania człowieka, stara się obserwować jedynie jego bezpośrednie, motoryczne reakcje na świat. 
Cechy: a) opisuje człowieka poprzez śledzenie jego reakcji zewnętrznych, b) antypsychologizm.
Technika behawiorystyczna:
- brak słownictwa nazywającego ludzkie uczucia;
- charakteryzowanie człowieka poprzez opisywanie jego reakcji zewnętrznych, brak życia wewnętrznego postaci;
- opisy gestów bohaterów, ich zachowania;
- fragmenty dialogów, które charakteryzują bohaterów.
Po zakończeniu pracy uczniowie przekazują informacje przygotowane przez kolejne zespoły. Zadaniem wszystkich jest graficzne opracowanie zebranego materiału w taki sposób, by można było go powielić dla wszystkich.

Na koniec kwestię Holokaustu przywołuję w kontekście wydarzeń, które miały miejsce w naszym regionie w styczniu 1945 roku. Jest to historia kobiet, które szły w tzw. " Marszu śmierci". Poniżej cytat z "Gazety Lubuskiej" dotyczący tych wydarzeń.
"Otóż na początku "Marszu śmierci" pod wsią Spokojna k. Śmieszkowa wyselekcjonowano 20 słabych, nie mogących iść kobiet i etapami rozstrzeliwano. Podczas przedostatniego etapu egzekucji, jedna z więźniarek, 16 letnia Waleria Strausowa (Czeszka) postrzelona na szczęście nieśmiertelnie, wyczołgała się z dołu, w którym leżały martwe współtowarzyszki i schowała się w lesie. Po dwóch dniach dotarła do polskiej rodziny w Wijewie - Marii Wojciech. Tam została do czasu przyjścia frontu rosyjskiego, z którym dotarła do Berlina. W ten sposób przeżyła wojnę i własną śmierć. Wróciła do Czechosłowacji, tam też złożyła zeznania w Prokuraturze. Natomiast Maria Wojciech została odznaczona przez państwo Izrael medalem "Sprawiedliwy wśród Narodów Świata". "

Czytaj więcej: https://gazetalubuska.pl/rocznica-marszu-smierci-w-piatek-w-lesie-pod-starym-jaromierzem-trzeba-oddac-hold-ofiarom-wojny/ar/13833544#wiadomosci&utm_source=facebook.com&utm_medium=gazeta-lubuska&utm_campaign=marsz_smierci
Najbliżsi wspomnianej Pani Marii ( syn i wnuczka) byli absolwentami naszej szkoły, a część uczniów pochodzi z miejscowości, w której ukrywała się uratowana kobieta. Dzięki tej historii temat Holokaustu nie jest już tak odległy, bo dotyczy naszych okolic. Warto w ten sposób przybliżyć również ten trudny temat uczniom. 

                                                                                  Agata Karolczyk-Kozyra

Bibliografia:
1. Jak uczyć o Auschwitz i Holokauście. Materiały dydaktyczne dla nauczycieli. Pod red. J. Ambrosewicz-Jacobs, K. Oleksy, P. Trojański, Oświęcim 2007
2. A. Piwowar, "Kamienny świat obozów" w opowiadaniach Tadeusza Borowskiego, dostępny on line.




Komentarze

Popularne posty z tego bloga

11 listopada - scenariusz uroczystości z okazji Narodowego Święta Niepodległości "Nie ma sprawy ważniejszej niż Polska"

Rocznica odzyskania niepodległości to jedno z najważniejszych świąt w kalendarzu szkolnym, ponieważ kształtuje postawy patriotyczne i uczy szacunku do historii ojczystej. Wpisuje się zatem nie tylko w rozwijanie kompetencji kluczowych, ale przede wszystkim w realizację założeń polityki oświatowej państwa. O różnych pomysłach na świętowanie Dnia Niepodległości pisałam już tutaj , tutaj i jeszcze tutaj . Na podanych stronach znajdziecie nie tylko opisy uroczystości szkolnych, ale też gotowe pomysły na lekcje otwarte i pokazowe, gry edukacyjne i wieczory filmowe. W mojej szkole niemalże od piętnastu lat z okazji Narodowego Święta Niepodległości odbywa się uroczysta akademia o randze powiatowej, w której uczestniczą władze powiatowe i miejskie oraz społeczność szkolna. Przygotowanie co roku nowego scenariusza, utrzymującego wysoki poziom, to trudne wyzwanie, dlatego zawsze pod uwagę fakt, by był on przygotowany tak, aby młodzież licealna  zainteresowała się tym, co dzieje się na s

PIERWSZA LEKCJA, czas start!

Nowy rok szkolny zbliża się wielkimi krokami, dlatego warto zastanowić się nad pierwszą lekcją i to właśnie jej poświęcony jest dzisiejszy wpis. Wielu polonistów, zwłaszcza tych, którzy zaczynają pracę w szkole, zastanawia się jak zacząć, by było ciekawie, inaczej niż zwykle, by zrobić dobre wrażenie na uczniach, z którymi zaczyna się pracę. To już nie te czas, kiedy to nauczyciel, wchodząc do klasy, budził strach i swoją osobą sprawiał, że natychmiast robiło się cicho. Ci, którzy robią tak nadal, z pewnością nie będą się cieszyć autorytetem wśród młodych ludzi. Dziś nauczyciel musi być kreatywny, to tutor [1] lub coach [2] , a może nawet tutor i coach jednocześnie, dlatego już od pierwszych zajęć musi jasno określić cele współpracy z uczniami. Nie od dziś wiadomo, że pierwsza lekcja z reguły poświęcona jest zaprezentowaniu przedmiotowego systemu oceniania oraz zapoznaniu z kanonem lektur na dany rok szkolny. Można ją jednak urozmaicić na kilka sposobów. Otrzymując nową klasę

JAK PRACOWAĆ METODĄ STACJI ZADANIOWYCH na lekcjach języka polskiego?

Cieszę się, że zaglądacie na mojego bloga i szukacie tu inspiracji. Dziś pomysł uniwersalny, który można wykorzystać na każdym poziomie edukacyjnym. Metodę tę poznałam dzięki nauczycielom języka polskiego, którzy udzielają się w grupach dla polonistów  na Facebooku. Stacje zadaniowe, bo o nich mowa, to jedna z ciekawszych metod aktywizujących, która polega na zmienności zadań, sposobu ich wykonania oraz na dosłownej zmianie miejsca pracy. Uczniowie pracują na przygotowanych wcześniej stanowiskach, zawierających zadania z określonej partii materiału. Podczas lekcji nauczyciel jest wyłącznie obserwatorem. metoda ta zachwyciła mnie do tego stopnia, że często wykorzystuję ją podczas zajęć. Pracuję nią chętnie, ponieważ widzę, że uczniom również się podoba. Stacje zadaniowe często pomagają utrwalić i usystematyzować nam wiedzę na temat omawianych lektur. Jak przygotować się zatem do pracy metodą stacji zadaniowych? Oto kilka praktycznych wskazówek: 1. Należy odpowiednio przygoto