Wykorzystujecie kostkę do gry na lekcjach polskiego? Ja dotychczas tego nie robiłam. Czas jednak na zmiany, dlatego dzisiejsze popołudnie poświęciłam na wykonanie kostki, która po feriach będzie moją nową pomocą dydaktyczną. Jest ona sporych rozmiarów (13/13), by była dobrze widoczna dla wszystkich.
Jeśli nie posiadamy dużej kostki, a mamy w klasie dostęp do Internetu, możemy skorzystać z wirtualnej kostki. Do czego może nam ona posłużyć? Można za jej pomocą rozpocząć lub zakończyć lekcję. Istotne jest, by poinformować uczniów, co oznaczają poszczególne oczka kostki. W tym celu przygotowujemy planszę z oznaczeniami.
NA DOBRY POCZĄTEK ZAJĘĆ:
1 - o czym według Ciebie będzie ta lekcja?
2 - co już wiesz o temacie lekcji?
3 - co zainteresowało Cię w temacie zajęć?
4 - dlaczego ten temat jest ważny? jak przekonasz do niego innego ucznia?
5 - co ułatwi Ci nauczenie się tego tematu?
6 - co jest najważniejsze w tym temacie? czego muszę się nauczyć?
NA SKUTECZNE PODSUMOWANIE LEKCJI:
1 - co w omówionym temacie było ważne, a co ciekawe?
2 - co z tego tematu powinieneś zapamiętać?
3 - co z dzisiejszej lekcji przekazałbyś innemu uczniowi?
4 - co Ci się dziś na lekcji udało? z czego jesteś zadowolony?
5 - czego jeszcze chciałbyś się dowiedzieć na ten temat?
6 - w jaki sposób mogę wykorzystać, zastosować tę wiedzę w życiu?
Wybieramy jednego ucznia, zadaniem którego jest wyrzucenie kostką dowolnej liczby oczek i odczytanie właściwego pytania. Następnie podejmuje on próbę odpowiedzi na wylosowane pytanie, może być także wspierany w tym przez klasę. Uczniowie mogą też w parach zastanawiać się nad odpowiedzią. Ważne, by każdy uczeń miał okazję chociaż raz w roku rzucić kostką. Ćwiczenie możemy modyfikować, dostosowując je do własnych potrzeb.
Celem ćwiczenia jest właściwe motywowanie do nauki. Wykorzystywanie kostki na początku lekcji pozwala nauczycielowi sprawdzić wiedzę uczniów oraz uzupełnić i "nadbudować" ją. Jak twierdzą specjaliści z Centrum Edukacji Obywatelskiej owo "nadbudowywanie" w procesie edukacji uznawane jest za niezbędny warunek efektywnego uczenia się. Korzystanie z kostki na końcu lekcji natomiast nadaje jej sens, sens temu, czego młody człowiek się nauczył. Posiadanie świadomości tego, co przekazane podczas zajęć zostaje zapamiętane na dłużej, a jednocześnie buduje odpowiedzialność ucznia za proces uczenia się. Motywuje go zatem do nauki, a o to przecież nam chodzi.
Agata Karolczyk-Kozyra
Inspiracje:
CEO, Nowa pomoc dla nauczycieli - kostki; http://www.ceo.org.pl/pl/ok/news/nowa-pomoc-dla-nauczycieli-kostki
Komentarze
Prześlij komentarz