Przejdź do głównej zawartości

KOSTKA DO GRY NA POLSKIM? DLACZEGO NIE?

Wykorzystujecie kostkę do gry na lekcjach polskiego? Ja dotychczas tego nie robiłam. Czas jednak na zmiany, dlatego dzisiejsze popołudnie poświęciłam na wykonanie kostki, która po feriach będzie moją nową pomocą dydaktyczną. Jest ona sporych rozmiarów (13/13), by była dobrze widoczna dla wszystkich.




Jeśli nie posiadamy dużej kostki, a mamy w klasie dostęp do Internetu, możemy skorzystać z wirtualnej kostki. Do czego może nam ona posłużyć? Można za jej pomocą rozpocząć lub zakończyć lekcję. Istotne jest, by poinformować uczniów, co oznaczają poszczególne oczka kostki. W tym celu przygotowujemy planszę z oznaczeniami.

NA DOBRY POCZĄTEK ZAJĘĆ:
1 - o czym według Ciebie będzie ta lekcja?
2 - co już wiesz o temacie lekcji?
3 - co zainteresowało Cię w temacie zajęć?
4 - dlaczego ten temat jest ważny? jak przekonasz do niego innego ucznia?
5 - co ułatwi Ci nauczenie się tego tematu?
6 - co jest najważniejsze w tym temacie? czego muszę się nauczyć?

NA SKUTECZNE PODSUMOWANIE LEKCJI:
1 - co w omówionym temacie było ważne, a co ciekawe?
2 - co z tego tematu powinieneś zapamiętać?
3 - co z dzisiejszej lekcji przekazałbyś innemu uczniowi?
4 - co Ci się dziś na lekcji udało? z czego jesteś zadowolony?
5 - czego jeszcze chciałbyś się dowiedzieć na ten temat?
6 - w jaki sposób mogę wykorzystać, zastosować tę wiedzę w życiu?

Wybieramy jednego ucznia, zadaniem którego jest wyrzucenie kostką dowolnej liczby oczek i odczytanie właściwego pytania. Następnie podejmuje on próbę odpowiedzi na wylosowane pytanie, może być także wspierany w tym przez klasę.  Uczniowie mogą też w parach zastanawiać się nad odpowiedzią. Ważne, by każdy uczeń miał okazję chociaż raz w roku rzucić kostką. Ćwiczenie możemy modyfikować, dostosowując je do własnych potrzeb. 

Celem ćwiczenia jest właściwe motywowanie do nauki. Wykorzystywanie kostki na początku lekcji pozwala nauczycielowi sprawdzić wiedzę uczniów oraz uzupełnić i "nadbudować" ją. Jak twierdzą specjaliści z Centrum Edukacji Obywatelskiej owo "nadbudowywanie" w procesie edukacji uznawane jest za niezbędny warunek efektywnego uczenia się. Korzystanie z kostki na końcu lekcji natomiast nadaje jej sens, sens temu, czego młody człowiek się nauczył. Posiadanie świadomości tego, co przekazane podczas zajęć zostaje zapamiętane na dłużej, a jednocześnie buduje  odpowiedzialność ucznia za proces uczenia się. Motywuje go zatem do nauki, a o to przecież nam chodzi.

                                                                                    Agata Karolczyk-Kozyra


Inspiracje:
CEO, Nowa pomoc dla nauczycieli - kostki; http://www.ceo.org.pl/pl/ok/news/nowa-pomoc-dla-nauczycieli-kostki





Komentarze

Popularne posty z tego bloga

11 listopada - scenariusz uroczystości z okazji Narodowego Święta Niepodległości "Nie ma sprawy ważniejszej niż Polska"

Rocznica odzyskania niepodległości to jedno z najważniejszych świąt w kalendarzu szkolnym, ponieważ kształtuje postawy patriotyczne i uczy szacunku do historii ojczystej. Wpisuje się zatem nie tylko w rozwijanie kompetencji kluczowych, ale przede wszystkim w realizację założeń polityki oświatowej państwa. O różnych pomysłach na świętowanie Dnia Niepodległości pisałam już tutaj , tutaj i jeszcze tutaj . Na podanych stronach znajdziecie nie tylko opisy uroczystości szkolnych, ale też gotowe pomysły na lekcje otwarte i pokazowe, gry edukacyjne i wieczory filmowe. W mojej szkole niemalże od piętnastu lat z okazji Narodowego Święta Niepodległości odbywa się uroczysta akademia o randze powiatowej, w której uczestniczą władze powiatowe i miejskie oraz społeczność szkolna. Przygotowanie co roku nowego scenariusza, utrzymującego wysoki poziom, to trudne wyzwanie, dlatego zawsze pod uwagę fakt, by był on przygotowany tak, aby młodzież licealna  zainteresowała się tym, co dzieje się na s

PIERWSZA LEKCJA, czas start!

Nowy rok szkolny zbliża się wielkimi krokami, dlatego warto zastanowić się nad pierwszą lekcją i to właśnie jej poświęcony jest dzisiejszy wpis. Wielu polonistów, zwłaszcza tych, którzy zaczynają pracę w szkole, zastanawia się jak zacząć, by było ciekawie, inaczej niż zwykle, by zrobić dobre wrażenie na uczniach, z którymi zaczyna się pracę. To już nie te czas, kiedy to nauczyciel, wchodząc do klasy, budził strach i swoją osobą sprawiał, że natychmiast robiło się cicho. Ci, którzy robią tak nadal, z pewnością nie będą się cieszyć autorytetem wśród młodych ludzi. Dziś nauczyciel musi być kreatywny, to tutor [1] lub coach [2] , a może nawet tutor i coach jednocześnie, dlatego już od pierwszych zajęć musi jasno określić cele współpracy z uczniami. Nie od dziś wiadomo, że pierwsza lekcja z reguły poświęcona jest zaprezentowaniu przedmiotowego systemu oceniania oraz zapoznaniu z kanonem lektur na dany rok szkolny. Można ją jednak urozmaicić na kilka sposobów. Otrzymując nową klasę

JAK PRACOWAĆ METODĄ STACJI ZADANIOWYCH na lekcjach języka polskiego?

Cieszę się, że zaglądacie na mojego bloga i szukacie tu inspiracji. Dziś pomysł uniwersalny, który można wykorzystać na każdym poziomie edukacyjnym. Metodę tę poznałam dzięki nauczycielom języka polskiego, którzy udzielają się w grupach dla polonistów  na Facebooku. Stacje zadaniowe, bo o nich mowa, to jedna z ciekawszych metod aktywizujących, która polega na zmienności zadań, sposobu ich wykonania oraz na dosłownej zmianie miejsca pracy. Uczniowie pracują na przygotowanych wcześniej stanowiskach, zawierających zadania z określonej partii materiału. Podczas lekcji nauczyciel jest wyłącznie obserwatorem. metoda ta zachwyciła mnie do tego stopnia, że często wykorzystuję ją podczas zajęć. Pracuję nią chętnie, ponieważ widzę, że uczniom również się podoba. Stacje zadaniowe często pomagają utrwalić i usystematyzować nam wiedzę na temat omawianych lektur. Jak przygotować się zatem do pracy metodą stacji zadaniowych? Oto kilka praktycznych wskazówek: 1. Należy odpowiednio przygoto