Przejdź do głównej zawartości

POWIEŚĆ DETEKTYWISTYCZNA i ZABAWA Z FILMEM

W ramach podstawy programowej nauczyciel zobowiązany jest do omówienia wybranej powieści detektywistycznej. Jak zrobić to ciekawie, wykorzystując jednocześnie nowoczesne technologie i aktywizujące metody nauczania? Zaprezentuję Wam dziś dwa pomysły na zajęcia poświęcone lekturze. Nie będą to gotowe scenariusze całych zajęć, ale ich elementy, które z pewnością urozmaicą tradycyjne lekcje, a jednocześnie nie będą wymagały wielkiego nakładu pracy ze strony nauczyciela. (Takie pomysły większość z nas lubi najbardziej, nieprawdaż?)
Nasz wybór padł na "Morderstwo w Orient Expressie". Obie koncepcje mają jednak charakter uniwersalny i można je wykorzystać podczas omawiania innych tekstów.


POMYSŁ 1
Dotyczy lekcji poświęconej postaci detektywa. Niezbędna będzie duża płachta szarego papieru oraz kolorowe karteczki. Wśród uczniów musimy poszukać także ochotnika, który według nich swoją posturą będzie odpowiadał wyglądowi detektywa. Gdy ochotnik już się znajdzie... lub uroczyście zostanie wytypowany rozkładamy na podłodze szary papier i prosimy, by się na nim położył. Wzbudza to ogólne poruszenie, bo wszyscy chcą tę scenę zobaczyć. Następnie prosimy dwie dowolne osoby, by odrysowały kontury naszego detektywa. Papier wieszamy na tablicy, tak by wszyscy widzieli go dokładnie. Rozdajemy uczniom kolorowe karteczki i prosimy, by zapisali na nich najważniejsze cechy, którymi powinien odznaczać się dobry detektyw. Mogą wzorować się na postaci z utworu. Następnie uczniowie podchodzą kolejno do wizerunku detektywa i przyklejają na nim swoje karteczki. Szybko okazuje się, że wiele cech się powtarza. Wspólnie wybieramy te, które pojawiają się najczęściej i porządkujemy zdobyte informacje, dzieląc na poszczególne grupy tematyczne: cechy charakteru, osobowość, temperament, zainteresowania, etc. Przy tej okazji możemy od razu przejść do powtórzenia sposobu pisania charakterystyki bohatera.


POMYSŁ 2
Dotyczy pracy z filmem. Można połączyć dzieło literackie z jego adaptacją, a następnie omówić cechy obu tekstów kultury. Warto też podzielić uczniów na zespoły dwu-, trzyosobowe i poprosić o nagranie telefonem komórkowym krótkich filmów detektywistycznych z ich udziałem. U mnie sprawdziło się to świetnie. Młodzież z zapałem tworzyła kilkuminutowe etiudy, które następnie wspólnie oglądaliśmy. Zwracaliśmy wówczas uwagę na to, czy dany film można zaliczyć do wymaganego gatunku, czy być może wkracza on już w inne, pokrewne. W poleceniu do zadania pojawiły się przykłady: tajemnicza postać w czarnym płaszczu przemyka między drzewami, korytarzami; ktoś wchodzi do starego, zniszczonego domu; na ścianie budynku pojawiają się cienie; na dywanie widać krople krwi...
Uczniowie byli zachwyceni pomysłem, samodzielnie tworzyli scenariusze i odgrywali swoje sceny. Efekty pracy moich gimnazjalistów można zobaczyć tutaj.

A jakie są Wasze pomysły na omawianie powieści detektywistycznej. Podzielcie się nimi w komentarzach.


                                                                                                    Agata Karolczyk-Kozyra

Zgoda na udostępnienie wizerunku uczniów została wyrażona.


Komentarze

Popularne posty z tego bloga

11 listopada - scenariusz uroczystości z okazji Narodowego Święta Niepodległości "Nie ma sprawy ważniejszej niż Polska"

Rocznica odzyskania niepodległości to jedno z najważniejszych świąt w kalendarzu szkolnym, ponieważ kształtuje postawy patriotyczne i uczy szacunku do historii ojczystej. Wpisuje się zatem nie tylko w rozwijanie kompetencji kluczowych, ale przede wszystkim w realizację założeń polityki oświatowej państwa. O różnych pomysłach na świętowanie Dnia Niepodległości pisałam już tutaj , tutaj i jeszcze tutaj . Na podanych stronach znajdziecie nie tylko opisy uroczystości szkolnych, ale też gotowe pomysły na lekcje otwarte i pokazowe, gry edukacyjne i wieczory filmowe. W mojej szkole niemalże od piętnastu lat z okazji Narodowego Święta Niepodległości odbywa się uroczysta akademia o randze powiatowej, w której uczestniczą władze powiatowe i miejskie oraz społeczność szkolna. Przygotowanie co roku nowego scenariusza, utrzymującego wysoki poziom, to trudne wyzwanie, dlatego zawsze pod uwagę fakt, by był on przygotowany tak, aby młodzież licealna  zainteresowała się tym, co dzieje się na s

PIERWSZA LEKCJA, czas start!

Nowy rok szkolny zbliża się wielkimi krokami, dlatego warto zastanowić się nad pierwszą lekcją i to właśnie jej poświęcony jest dzisiejszy wpis. Wielu polonistów, zwłaszcza tych, którzy zaczynają pracę w szkole, zastanawia się jak zacząć, by było ciekawie, inaczej niż zwykle, by zrobić dobre wrażenie na uczniach, z którymi zaczyna się pracę. To już nie te czas, kiedy to nauczyciel, wchodząc do klasy, budził strach i swoją osobą sprawiał, że natychmiast robiło się cicho. Ci, którzy robią tak nadal, z pewnością nie będą się cieszyć autorytetem wśród młodych ludzi. Dziś nauczyciel musi być kreatywny, to tutor [1] lub coach [2] , a może nawet tutor i coach jednocześnie, dlatego już od pierwszych zajęć musi jasno określić cele współpracy z uczniami. Nie od dziś wiadomo, że pierwsza lekcja z reguły poświęcona jest zaprezentowaniu przedmiotowego systemu oceniania oraz zapoznaniu z kanonem lektur na dany rok szkolny. Można ją jednak urozmaicić na kilka sposobów. Otrzymując nową klasę

JAK PRACOWAĆ METODĄ STACJI ZADANIOWYCH na lekcjach języka polskiego?

Cieszę się, że zaglądacie na mojego bloga i szukacie tu inspiracji. Dziś pomysł uniwersalny, który można wykorzystać na każdym poziomie edukacyjnym. Metodę tę poznałam dzięki nauczycielom języka polskiego, którzy udzielają się w grupach dla polonistów  na Facebooku. Stacje zadaniowe, bo o nich mowa, to jedna z ciekawszych metod aktywizujących, która polega na zmienności zadań, sposobu ich wykonania oraz na dosłownej zmianie miejsca pracy. Uczniowie pracują na przygotowanych wcześniej stanowiskach, zawierających zadania z określonej partii materiału. Podczas lekcji nauczyciel jest wyłącznie obserwatorem. metoda ta zachwyciła mnie do tego stopnia, że często wykorzystuję ją podczas zajęć. Pracuję nią chętnie, ponieważ widzę, że uczniom również się podoba. Stacje zadaniowe często pomagają utrwalić i usystematyzować nam wiedzę na temat omawianych lektur. Jak przygotować się zatem do pracy metodą stacji zadaniowych? Oto kilka praktycznych wskazówek: 1. Należy odpowiednio przygoto