Przejdź do głównej zawartości

"DZIADY" cz. II, czyli Mickiewicz oswojony

    Jesienne miesiące to czas zadumy i refleksji. W związku z tym wielu z nas właśnie w tym okresie omawia II część „Dziadów” Adama Mickiewicza. Dziś chciałabym zaprezentować Wam mój sposób na poznanie tego dzieła.


         Utwór Mickiewicza to w obu podstawach programowych lektura obowiązkowa, dlatego bardzo ważne jest, by uczniowie dobrze znali jej treść. Kilka lat temu, chcąc utrwalić znajomość utworu, zaproponowałam moim uczniom pracę metodą projektu nad wspólnym przygotowaniem spektaklu. Uczniowie z entuzjazmem podeszli do tej propozycji, dlatego zabraliśmy się do pracy nad projektem zatytułowanym „Mickiewicz oswojony”. Młodzież odpowiedzialna była nie tylko za odegranie swoich ról, ale także za przygotowanie kostiumów, scenografii, muzyki, efektów specjalnych, zaproszeń i plakatów promujących spektakl. Każdy miał przydzielone zadanie zgodnie z jego umiejętnościami i zdolnościami. W pracę nad przedstawieniem zaangażowani byli wszyscy, a jej efekty zaprezentowane zostały na scenie miejskiego domu kultury podczas dwóch spektakli – jednego dla uczniów naszej szkoły, drugiego dla zaproszonych gości, władz, rodziców i bliskich oraz wszystkich mieszkańców miasta. Przedstawienie zostało nagrane, dzięki czemu możecie zobaczyć efekty naszej pracy. Być może nasz występ zainspiruje kogoś do działania, a może wykorzystacie nasz film podczas omawiania lektury ze swoimi uczniami. Uczniowie, którzy uczestniczyli w opisanym projekcie to dziś już dorośli ludzie, jednak w rozmowach ze mną często wspominają naszą pracę nad spektaklem. Ich zdaniem pozwoliła im ona na lepsze zapamiętanie lektury.
    Drugi pomysł na „Dziady” zrodził się podczas przeglądania wpisów innych nauczycieli w grupach dla polonistów na Facebooku. Pracując w gimnazjum oraz w liceum, postanowiłam dla moich trzecioklasistów obu szkół zorganizować w listopadzie wieczór czytania II części „Dziadów”. W obu przypadkach czytanie odbędzie się w godzinach wieczornych, by można było stworzyć odpowiedni nastrój. Dla maturzystów zajęcia odbędą się w szkole. Wykorzystamy świece, nastrojową muzykę oraz rekwizyty związane z treścią lektury. Z gimnazjalistami natomiast udamy się do Lapidarium Rzeźby Nagrobnej, czyli zabytkowego cmentarza ewangelickiego i tam w obecności zaproszonych przez nas osób, wśród światła świec odczytamy z podziałem na role utwór Mickiewicza.

Wspólne głośne odczytanie lektury w nietypowej atmosferze z pewnością pozwoli zapamiętać i utrwalić jej treść. Jednocześnie będzie niezapomnianym przeżyciem.
 
A jakie są Wasze pomysły na pracę z II częścią „Dziadów”? Podzielcie się nimi w komentarzach.

                                                                                                                    Agata Karolczyk-Kozyra

Fot. Tomasz Wojnarowski, nauczyciel języka polskiego w I LO z OD we Wschowie

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

11 listopada - scenariusz uroczystości z okazji Narodowego Święta Niepodległości "Nie ma sprawy ważniejszej niż Polska"

Rocznica odzyskania niepodległości to jedno z najważniejszych świąt w kalendarzu szkolnym, ponieważ kształtuje postawy patriotyczne i uczy szacunku do historii ojczystej. Wpisuje się zatem nie tylko w rozwijanie kompetencji kluczowych, ale przede wszystkim w realizację założeń polityki oświatowej państwa. O różnych pomysłach na świętowanie Dnia Niepodległości pisałam już tutaj , tutaj i jeszcze tutaj . Na podanych stronach znajdziecie nie tylko opisy uroczystości szkolnych, ale też gotowe pomysły na lekcje otwarte i pokazowe, gry edukacyjne i wieczory filmowe. W mojej szkole niemalże od piętnastu lat z okazji Narodowego Święta Niepodległości odbywa się uroczysta akademia o randze powiatowej, w której uczestniczą władze powiatowe i miejskie oraz społeczność szkolna. Przygotowanie co roku nowego scenariusza, utrzymującego wysoki poziom, to trudne wyzwanie, dlatego zawsze pod uwagę fakt, by był on przygotowany tak, aby młodzież licealna  zainteresowała się tym, co dzieje się na s

PIERWSZA LEKCJA, czas start!

Nowy rok szkolny zbliża się wielkimi krokami, dlatego warto zastanowić się nad pierwszą lekcją i to właśnie jej poświęcony jest dzisiejszy wpis. Wielu polonistów, zwłaszcza tych, którzy zaczynają pracę w szkole, zastanawia się jak zacząć, by było ciekawie, inaczej niż zwykle, by zrobić dobre wrażenie na uczniach, z którymi zaczyna się pracę. To już nie te czas, kiedy to nauczyciel, wchodząc do klasy, budził strach i swoją osobą sprawiał, że natychmiast robiło się cicho. Ci, którzy robią tak nadal, z pewnością nie będą się cieszyć autorytetem wśród młodych ludzi. Dziś nauczyciel musi być kreatywny, to tutor [1] lub coach [2] , a może nawet tutor i coach jednocześnie, dlatego już od pierwszych zajęć musi jasno określić cele współpracy z uczniami. Nie od dziś wiadomo, że pierwsza lekcja z reguły poświęcona jest zaprezentowaniu przedmiotowego systemu oceniania oraz zapoznaniu z kanonem lektur na dany rok szkolny. Można ją jednak urozmaicić na kilka sposobów. Otrzymując nową klasę

JAK PRACOWAĆ METODĄ STACJI ZADANIOWYCH na lekcjach języka polskiego?

Cieszę się, że zaglądacie na mojego bloga i szukacie tu inspiracji. Dziś pomysł uniwersalny, który można wykorzystać na każdym poziomie edukacyjnym. Metodę tę poznałam dzięki nauczycielom języka polskiego, którzy udzielają się w grupach dla polonistów  na Facebooku. Stacje zadaniowe, bo o nich mowa, to jedna z ciekawszych metod aktywizujących, która polega na zmienności zadań, sposobu ich wykonania oraz na dosłownej zmianie miejsca pracy. Uczniowie pracują na przygotowanych wcześniej stanowiskach, zawierających zadania z określonej partii materiału. Podczas lekcji nauczyciel jest wyłącznie obserwatorem. metoda ta zachwyciła mnie do tego stopnia, że często wykorzystuję ją podczas zajęć. Pracuję nią chętnie, ponieważ widzę, że uczniom również się podoba. Stacje zadaniowe często pomagają utrwalić i usystematyzować nam wiedzę na temat omawianych lektur. Jak przygotować się zatem do pracy metodą stacji zadaniowych? Oto kilka praktycznych wskazówek: 1. Należy odpowiednio przygoto