Utwór
Mickiewicza to w obu podstawach programowych lektura obowiązkowa, dlatego
bardzo ważne jest, by uczniowie dobrze znali jej treść. Kilka lat temu, chcąc
utrwalić znajomość utworu, zaproponowałam moim uczniom pracę metodą projektu
nad wspólnym przygotowaniem spektaklu. Uczniowie z entuzjazmem podeszli do tej
propozycji, dlatego zabraliśmy się do pracy nad projektem zatytułowanym
„Mickiewicz oswojony”. Młodzież odpowiedzialna była nie tylko za odegranie
swoich ról, ale także za przygotowanie kostiumów, scenografii, muzyki, efektów
specjalnych, zaproszeń i plakatów promujących spektakl. Każdy miał przydzielone
zadanie zgodnie z jego umiejętnościami i zdolnościami. W pracę nad
przedstawieniem zaangażowani byli wszyscy, a jej efekty zaprezentowane zostały
na scenie miejskiego domu kultury podczas dwóch spektakli – jednego dla uczniów
naszej szkoły, drugiego dla zaproszonych gości, władz, rodziców i bliskich oraz
wszystkich mieszkańców miasta. Przedstawienie zostało nagrane, dzięki czemu możecie zobaczyć efekty naszej pracy. Być może nasz występ zainspiruje
kogoś do działania, a może wykorzystacie nasz film podczas omawiania lektury ze
swoimi uczniami. Uczniowie, którzy uczestniczyli w opisanym projekcie to dziś już dorośli ludzie, jednak w rozmowach ze mną często wspominają naszą pracę nad spektaklem. Ich zdaniem pozwoliła im ona na lepsze zapamiętanie lektury.
Drugi
pomysł na „Dziady” zrodził się podczas przeglądania wpisów innych nauczycieli w
grupach dla polonistów na Facebooku. Pracując w gimnazjum oraz w liceum,
postanowiłam dla moich trzecioklasistów obu szkół zorganizować w listopadzie
wieczór czytania II części „Dziadów”. W obu przypadkach czytanie odbędzie się w
godzinach wieczornych, by można było stworzyć odpowiedni nastrój. Dla
maturzystów zajęcia odbędą się w szkole. Wykorzystamy świece, nastrojową muzykę
oraz rekwizyty związane z treścią lektury. Z gimnazjalistami natomiast udamy
się do Lapidarium Rzeźby Nagrobnej, czyli zabytkowego cmentarza ewangelickiego i
tam w obecności zaproszonych przez nas osób, wśród światła świec odczytamy z
podziałem na role utwór Mickiewicza.
Wspólne głośne odczytanie lektury w nietypowej atmosferze z
pewnością pozwoli zapamiętać i utrwalić jej treść. Jednocześnie będzie
niezapomnianym przeżyciem.
A jakie są Wasze pomysły na pracę z II częścią „Dziadów”? Podzielcie się
nimi w komentarzach.
Agata Karolczyk-Kozyra
Fot. Tomasz Wojnarowski, nauczyciel języka polskiego w I LO z OD we Wschowie
Agata Karolczyk-Kozyra
Fot. Tomasz Wojnarowski, nauczyciel języka polskiego w I LO z OD we Wschowie
Komentarze
Prześlij komentarz