„Obraz wart jest tysiąca słów”
Ostatni wpis poświęcony był rozgrzewce i jej roli. Wspomniałam w nim także o kartach Dixit, o których dziś chciałabym napisać nieco więcej. Mimo tego, że karty dostępne są na polskim rynku od kilku lat, nauczyciele często pytają na czym polega gra i w jaki sposób można ją wykorzystać podczas lekcji języka polskiego. Poniżej kilka propozycji.
Metodycy od lat zwracają uwagę na konieczność stosowania aktywizujących metod nauczania podczas lekcji. Podkreślają, że ich główna
zaleta to uczenie twórczego rozwiązywania problemów oraz kreatywnego myślenia.
Ponadto ich zastosowanie ułatwia przekazywanie wiedzy w ciekawy sposób,
rozbudza zainteresowania uczniów, umożliwia zdobywanie nowych doświadczeń, często
także interpersonalnych.
Jednym ze sposobów aktywnego nauczania jest
wykorzystywanie różnorodnych gier edukacyjnych, które łączą elementy zabawy i
nauki, a przede wszystkim w atrakcyjny sposób uzupełniają treści merytoryczne.
Dzięki nim w łatwy sposób można sprawdzić także umiejętność stosowania
zdobytych wiadomości w praktyce. Dodatkową zaletą używania gier dydaktycznych
jest możliwość regulowania stopnia trudności, co pozwala na ich stosowanie
zarówno z uczniami bardziej, jak i mniej zdolnymi.
Od kilku lat na
polskim rynku zauważyć można wzrost zainteresowania grami karcianymi i
planszowymi, które mogą być także ciekawym urozmaiceniem zajęć edukacyjnych.
Warto się zatem zastanowić, jakie są korzyści z grania w planszówki i na czym
polega ich fenomen. Jedna z teorii głosi, że współczesny
człowiek jest znudzony i przesycony życiem
on-line, nowoczesnymi
technologiami i kontaktami wirtualnymi. Szuka zatem
innej formy rozrywki, odchodząc od ekranu komputera i odkładając smartfona. W
grach planszowych dostrzega szansę na możliwość budowania trwałych
relacji i przyjemniejszą
formę spędzania czasu z rodziną lub znajomymi. Bardzo łatwo można więć
zauważyć, że gry planszowe niosą wiele korzyści. Oprócz tego, że są formą
rozrywki, umilającą czas wolny, dają znacznie więcej, przede wszystkim to
wysiłek intelektualny, angażujący i w znacznym stopniu pobudzający ludzki umysł
do myślenia. Ponadto to sposób na poszerzenie swojej wiedzy i umiejętności, takich jak obserwacja, strategiczne i logiczne myślenie,
planowanie, rozwiązywanie problemów. Grając,
człowiek rozwija swoją wyobraźnię, uczy się przegrywać, a także
nawiązuje relacje z innymi, czyli socjalizuje się.
„Obraz wart jest tysiąca słów” to hasło promujące grę
DIXIT. Jej nazwa zaczerpnięta została z języka łacińskiego i oznacza „on
powiedział / ona powiedziała”, zatem gra wbrew pozorom opiera się zarówno na
słowie, jak i na obrazie. Równie ważne są jednak też skojarzenia, bowiem w
każdej z tur jeden z graczy staje się bajarzem, narratorem. Wybiera jedną ze
swoich kart i mówi słowo, zdanie, które do niej nawiązuje. Pozostali gracze
wybierają jedną z własnych kart, która najlepiej pasuje do zdania bajarza.
Następnie wszystkie wybrane karty są mieszane i zadaniem pozostałych graczy
jest odgadnięcie, która z nich należała do narratora. To podstawowe zasady.
Karty DIXIT mogą jednak inspirować do innego ich wykorzystania. Warto dodać, że
dotychczas wydane zostały one zarówno w zestawie z planszą, jak i oddzielnie. W
każdym opakowaniu znajdziemy ponad osiemdziesiąt obrazków, które możemy
wykorzystać podczas lekcji języka polskiego.
Wszystkie karty są niejednoznaczne, tajemnicze, często
abstrakcyjne, a nawet mroczne, surrealistyczne, ale wzbudzają zainteresowanie
uczniów, stanowią odskocznię od standardowych i klasycznych obrazów oraz mają
spory potencjał, który można bardzo kreatywnie wykorzystać. Pomysłów oczywiście jest wiele, w
zależności od etapu edukacyjnego. Pracuję w gimnazjum oraz w szkole
ponadpodstawowej, dlatego zaprezentuję moje sposoby wykorzystywania kart na
lekcjach języka polskiego. Korzystam z kart „Wspomnienia”, „Marzenia” oraz
„Odyseja” i klasyczny „DIXIT”. Oto niektóre z moich pomysłów.
W gimnazjum (lub szkole podstawowej) karty najczęściej mogą być bazą
wyjściową do ćwiczenia umiejętności pisania opowiadania. Uczniowie losują trzy
dowolne karty, na podstawie których tworzą historię na dany temat. Odwołują się
do skojarzeń oraz stymulują w ten sposób swoją wyobraźnię i kreatywność. Chcąc
stworzyć ciekawe opowiadanie, muszą myśleć, w jaki sposób można połączyć
wylosowane karty. Ilustracje wpływają zatem na rozwój umiejętności formułowania wypowiedzi, do czego przyczynia się
ich abstrakcyjny charakter. Podobne zadanie możemy zlecić do wykonania w
dwuosobowym zespole. Dzięki takiej formie pracy, młodzież dodatkowo staje się
bardziej otwarta i odważniej się wypowiada. Taka współpraca uczy dyskutowania i
argumentowania, pokazuje, że każdy może myśleć w zupełnie inny sposób, należy
jednak to uszanować i znaleźć porozumienie. Co więcej, można czerpać z tego
obopólne korzyści. Widać tu, że wykorzystanie kart DIXIT podczas lekcji pełni
także funkcję wychowawczą, ponieważ uczy szacunku dla odmiennych poglądów
kolegów i koleżanek. Pokazuje, że bez względu na to jak dziwne są czyjeś
skojarzenia, ma on prawo je wypowiedzieć i nie zostać skrytykowanym.
Kolejną formą pracy może być podział klasy na
mniejsze grupy tak, aby w każdej były maksymalnie cztery osoby. Każdy uczeń
otrzymuje 3 karty tematycznie związane z omawianą lekturą. Wybiera z nich jedną. Pierwsza osoba kładzie swoją
kartę na stole przed pozostałymi, mówiąc przy tym, w jaki sposób karta ta według niego kojarzy się z lekturą. Pozostałe osoby widzą wyłożoną kartę. Następnie
kolejna osoba musi rozwinąć myśl osoby poprzedniej – do karty leżącej na stole
oraz wyłożyć jeden obrazek, wybrany ze swoich, do którego ułoży kolejne skojarzenie. Uczniowie, spisując przygotowaną historię, jednocześnie utrwalają treść lektury. Na koniec wszystkie zespoły przedstawiają efekty swojej
pracy.
Następnym pomysłem na wykorzystanie kart może być
lekcja gramatyki, podczas której ćwiczymy rodzaje zdań współrzędnie lub
podrzędnie złożonych. Po zapoznaniu uczniów z teorią, przechodzimy do praktyki.
Rozdajemy im po jednej karcie, a nstępnie na jej podstawie prosimy o ułożenie
zdania pojedynczego. Staje się ono podstawą do dalszej pracy, ponieważ uczeń
musi je rozwinąć w zależności od rodzaju zdań, które w danym momencie omawiamy.
Możemy nakazać przetworzyć to samo wypowiedzenie w różne typy zdań złożonych.
Możliwości jest wiele, liczy się tu także nasza kreatywność.
Zgodnie z założeniami podstawy programowej dla III
etapu edukacyjnego oraz nowej podstawy programowej dla szkoły podstawowej uczeń
tworzy spójny i zróżnicowany
stylistycznie i funkcjonalnie opis dzieł sztuki. W celu kształcenia tej
umiejętności można również wykorzystać karty DIXIT. Po przypomnieniu zasad
tworzenia opisu obrazu, rozdajemy uczniom po jednej karcie, którą nakazujemy
opisać.W ten sposób doskonalą oni sprawność analizy i interpretacji tekstów
kultury, a ich praca jest bardziej świadoma i samodzielna. Jednocześnie
uczniowie opisują własne odczucia, które budzi w nich obraz. Taki rodzaj tekstu
kultury różni się od dzieła klasycznego i znanego, co sprawia, że uczniowie
muszą myśleć kreatywnie, by móc dokonać jego opisu.
Inne formy pracy z kartami DIXIT można zastosować na
lekcjach języka polskiego w szkole ponadpodstawowej. Jedną z nich jest interpretacja
obrazu, którą warto wykorzystać przy omawianiu lektury. Obraz staje się wtedy
pretekstem do rozważań na temat tekstu literackiego, uruchamia wyobraźnię i
budzi skojarzenia. Jednocześnie pozwala kształcić umiejętność interpretowania
tekstu kultury, przygotowując do ustnej części egzaminu maturalnego z języka
polskiego. Przykładem może być lekcja na temat „Dziadów” cz. III Adama
Mickiewicza, przeprowadzona w klasie drugiej liceum. Młodzież otrzymała po
jednej karcie z zestawu „DIXIT Marzenia”. Według mnie są to najbardziej
abstrakcyjne i surrealistyczne karty, dlatego wymagają od uczniów intensywnego
myślenia. Po rozdaniu kart i przypomnieniu wszystkich scen wizyjnych dramatu,
podałam przykładowy temat wypowiedzi ustnej „Sny, marzenia, widzenia senne oraz
ich rola w tekstach kultury. Omów zagadnienie na podstawie podanego obrazu,
wybranej sceny z „Dziadów” części III oraz innego tekstu literackiego”.
Następnie poprosiłam uczniów, by sporządzili konspekt wypowiedzi oraz
przygotowali się do jej wygłoszenia. Uczniowie otrzymali różne karty, dlatego
musieli zastanowić się nad właściwym doborem scen z utworu. Każdy też pracował
samodzielnie, co zaangażowało do działania wszystkich. Dzięki zadaniu
powtórzyli treść dzieła i utrwalili znaczenie i rolę scen wizyjnych w nim
zawartych. Na koniec młodzież przedstawiła efekty swojej pracy, ćwicząc
wypowiedź ustną, w tym umiejętność precyzyjnego formułowania i wyrażania myśli.
Podobną lekcję można przeprowadzić w kontekście „Wesela” Stanisława
Wyspiańskiego.
Kolejny przykład lekcji z wykorzystaniem kart to
lekcja powtórzeniowa. Tego typu zajęcia przeprowadziłam również w klasie
drugiej, utrwalając główne motywy, idee i zagadnienia romantyzmu. Spośród kart
„DIXIT Marzenia” oraz „DIXIT Odyseja” wybrałam zestaw nawiązujący do motywów
romantycznych. Rozdałam uczniom po jednej karcie i poprosiłam, by zastanowili
się, jakie skojarzenia nasuwają im się z omawianym tematem. Potwierdzeniem
właściwego skojarzenia miał być odpowiednio dobrany tekst literacki, w którym
dany motyw się pojawił. Wykorzystując metodę Mind Mapping, wspólnie
stworzyliśmy mapę myśli, przedstawiającą główne hasła i zagadnienia romantyzmu.
Młodzież wykazała się dużą kreatywnością, łącząc surrealistyczne karty z
poznanymi motywami. Dzięki temu w odmienny sposób udało się powtórzyć
najważniejsze założenia i teksty epoki.Warto dodać też, że przy okazji wszyscy
uczniowie zostali zaktywizowani do udziału w lekcji, dodatkowo przypomnieli
sobie zasady sporządzania map pamięci, których celem jest zwiększenie efektywności
pracy i zapamiętywania oraz ułatwienie nauki.Umiejętność tworzenia i
korzystania z map pamięci ma na celu przyspieszenie pracy i lepszy efekt
zapamiętania, dlatego do tworzenia mind map używa się rysunków i krótkich
haseł. Mapa powinna być przejrzysta, czytelna, kolorowa, zwracająca uwagę na
najważniejsze zagadnienia. Młodzież, przyzwyczajona do pracy metodą
sketchnotingu, z łatwością stworzyła „romantyczną” mapę pamięci.
Ostatnim
pomysłem, który chciałabym zaprezentować, jest wykorzystanie metody „pytania
do obrazka”. Rozdajemy uczniom karty o niejednoznacznej, zagadkowej treści i
prosimy, by ułożyli do nich jak największą ilość pytań. Nie sugerujemy o jaki
rodzaj pytań nam chodzi, „dajemy wolną rękę”. Następnie prosimy o policzenie
pytań faktograficznych (pytania typu: kto?, co?, gdzie?, kiedy?, jak?), pytań
genetycznych (dlaczego?, dlaczego nie?, czemu?), pytań hipotetycznych i
spekulatywnych (co jeśli?, co będzie dalej?, co się stanie gdy?, dokąd
zmierza?). Podsumowując, zwracamy uwagę na pytania zamknięte oraz pokazujemy,
że ważniejsza jest umiejętność zadawania pytań hipotetycznych i spekulatywnych
niż faktograficznych. Możemy także poprosić uczniów, by na koniec ułożyli do
swoich kart wyłącznie pytania tego typu.
To tylko niektóre
przykłady wykorzystywania kart DIXIT na lekcjach języka polskiego. Śmiało
jednak warto także skorzystać z powyższych pomysłów podczas lekcji języków
obcych. Nawiązując do hasła promującego grę „Obraz wart jest tysiąca
słów”, można stwierdzić, że obrazy poruszają emocje i wywołują skojarzenia,
które uczą kreatywnego i logicznego myślenia oraz zrozumienia ze strony innych.
Częsty kontakt z kartami podczas lekcji niewątpliwie przyczyni się więc do
rozwijania uczniowskiej wyobraźni i kształcenia wielu umiejętności zarówno polonistycznych,
jak i pedagogicznych. Korzystnie wpłynie także na społeczno-psychologiczny
rozwój młodych ludzi. Na koniec warto jeszcze podkreślić, że nie sposób
wyobrazić sobie dzisiaj lekcji bez wykorzystania aktywnych i nowoczesnych metod
nauczania, które angażują uczniów nie tylko umysłowo, ale także emocjonalnie. Taki
dobór metod prawidłowo wpływa na rozwój uczniów, bowiem angażuje w procesy
dydaktyczne trzy najważniejsze sfery: poznawczą, emocjonalną i
psychomotoryczną. Agata Karolczyk-Kozyra
Źródła i inspiracje:
1. http://polskinaczasie.pl/dixitmania-na-lekcjach-jezyka-obcego/
2. https://www.edunews.pl/narzedzia-i-projekty/narzedzia-edukacyjne/4045-dixit-w-edukacji-szkolnej
3. http://neuroteaching.blogspot.com/2017/04/dixit-na-lekcjach-jezyka-obcego-i-nie.html
Polecam również: https://lingroom.pl/blog/popularne-gry-ktore-mozemy-wykorzystac-na-zajeciach-jezykowych/
OdpowiedzUsuńBardzo chętnie zajrzę. Może coś mnie zainspiruje 😊
UsuńCiekawy artykuł. Pozdrawiam
OdpowiedzUsuńDziękuję bardzo ☺️. Zapraszam do lektury kolejnych ☺️
Usuń