Przejdź do głównej zawartości

SPOTKANIE Z MALARSTWEM MODERNIZMU

Dziś podzielę się moim pomysłem na cykl lekcji poświęconych malarstwu modernistycznemu. Pomysł na zajęcia ewaluował z dnia na dzień, był zmieniany i uatrakcyjniany, dzięki czemu zaowocował szeregiem aktywności ze strony uczniów.

W pierwszym etapie lekcji uczniowie pracowali w zespołach. Przygotowywali prezentacje w Canvie na temat czterech kierunków malarskich popularnych w epoce. 

gr. 1 - IMPRESJONIZM

gr. 2 - EKSPRESJONIZM

gr. 3 - SYMBOLIZM

gr. 4 - NATURALIZM

Wszyscy otrzymali polecenie następującej treści:

Przygotujcie prezentację na temat podanego kierunku. Kolekcja powinna zawierać

  • podstawowe informacje o kierunku
  • cechy malarstwa
  • przedstawicieli malarstwa polskiego i europejskiego
  • przykładowe dzieła (4)
Prezentacja powinna być wykonana w Canvie lub Genially. Link do prezentacji należy umieścić w niniejszej kolekcji Wakelet.

Czas na wykonanie zadania to jedna lekcja. Na koniec zajęć prezentacje były gotowe i zostały umieszczone przez uczniów w przygotowanej przeze mnie kolekcji pod nazwą Malarstwo modernizmu.

Na kolejnych zajęciach uczniowie dokonali prezentacji swoich kierunków. Przy tej okazji na dłużej zatrzymaliśmy się przy twórczości Vincenta van Gogha, oglądając krótkie nagranie poświęcone temu, w jaki sposób artysta postrzegał swoje dzieło - "Gwiaździstą noc". Następnie wybraliśmy się także wirtualnie na wyjątkową wystawę immersyjną poświęconą malarstwu Vincenta van Gogha



Po jej obejrzeniu młodzież pracowała jedną z technik myślenia krytycznego "WIDZĘ - MYŚLĘ - ZASTANAWIAM SIĘ" i odpowiadała na trzy pytania ukazane na poniższym zdjęciu. Odpowiedzi nawiązywały do wystawy.
W ten sposób omówiliśmy także obraz Jacka Malczewskiego "Błędne koło", przy którym także zatrzymaliśmy się na dłużej.
Przy tej okazji warto wskazać zalety myślenia krytycznego. Prezentuje je poniższa grafika.
Przedostatnim etapem zajęć było omówienie sposobu interpretowania obrazów. Zwróciliśmy uwagę, że dokonując interpretacji dzieła plastycznego, należy uwzględnić:
  • temat malarstwa
  • rodzaj techniki
  • formę obrazu (m.in. kompozycję, barwy, perspektywę)
  • wymowę i znaczenie dzieła.

Na koniec zaproponowałam uczniom wykonanie żywych obrazów, do których inspiracją miały być dzieła powstałe w okresie modernizmu. Oto przykładowe prace.







Jestem pewna, że po takiej dawce obcowania z malarstwem modernizmu, uczniowie wiele zapamiętają.

                                                                                        Agata Karolczyk-Kozyra
                                                                                          Kreatywny polonista 

Grafika na temat myślenia krytycznego powstała w oparciu u stronę https://mysleniekrytyczne.edu.pl/

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

11 listopada - scenariusz uroczystości z okazji Narodowego Święta Niepodległości "Nie ma sprawy ważniejszej niż Polska"

Rocznica odzyskania niepodległości to jedno z najważniejszych świąt w kalendarzu szkolnym, ponieważ kształtuje postawy patriotyczne i uczy szacunku do historii ojczystej. Wpisuje się zatem nie tylko w rozwijanie kompetencji kluczowych, ale przede wszystkim w realizację założeń polityki oświatowej państwa. O różnych pomysłach na świętowanie Dnia Niepodległości pisałam już tutaj , tutaj i jeszcze tutaj . Na podanych stronach znajdziecie nie tylko opisy uroczystości szkolnych, ale też gotowe pomysły na lekcje otwarte i pokazowe, gry edukacyjne i wieczory filmowe. W mojej szkole niemalże od piętnastu lat z okazji Narodowego Święta Niepodległości odbywa się uroczysta akademia o randze powiatowej, w której uczestniczą władze powiatowe i miejskie oraz społeczność szkolna. Przygotowanie co roku nowego scenariusza, utrzymującego wysoki poziom, to trudne wyzwanie, dlatego zawsze pod uwagę fakt, by był on przygotowany tak, aby młodzież licealna  zainteresowała się tym, co dzieje się na s

PIERWSZA LEKCJA, czas start!

Nowy rok szkolny zbliża się wielkimi krokami, dlatego warto zastanowić się nad pierwszą lekcją i to właśnie jej poświęcony jest dzisiejszy wpis. Wielu polonistów, zwłaszcza tych, którzy zaczynają pracę w szkole, zastanawia się jak zacząć, by było ciekawie, inaczej niż zwykle, by zrobić dobre wrażenie na uczniach, z którymi zaczyna się pracę. To już nie te czas, kiedy to nauczyciel, wchodząc do klasy, budził strach i swoją osobą sprawiał, że natychmiast robiło się cicho. Ci, którzy robią tak nadal, z pewnością nie będą się cieszyć autorytetem wśród młodych ludzi. Dziś nauczyciel musi być kreatywny, to tutor [1] lub coach [2] , a może nawet tutor i coach jednocześnie, dlatego już od pierwszych zajęć musi jasno określić cele współpracy z uczniami. Nie od dziś wiadomo, że pierwsza lekcja z reguły poświęcona jest zaprezentowaniu przedmiotowego systemu oceniania oraz zapoznaniu z kanonem lektur na dany rok szkolny. Można ją jednak urozmaicić na kilka sposobów. Otrzymując nową klasę

JAK PRACOWAĆ METODĄ STACJI ZADANIOWYCH na lekcjach języka polskiego?

Cieszę się, że zaglądacie na mojego bloga i szukacie tu inspiracji. Dziś pomysł uniwersalny, który można wykorzystać na każdym poziomie edukacyjnym. Metodę tę poznałam dzięki nauczycielom języka polskiego, którzy udzielają się w grupach dla polonistów  na Facebooku. Stacje zadaniowe, bo o nich mowa, to jedna z ciekawszych metod aktywizujących, która polega na zmienności zadań, sposobu ich wykonania oraz na dosłownej zmianie miejsca pracy. Uczniowie pracują na przygotowanych wcześniej stanowiskach, zawierających zadania z określonej partii materiału. Podczas lekcji nauczyciel jest wyłącznie obserwatorem. metoda ta zachwyciła mnie do tego stopnia, że często wykorzystuję ją podczas zajęć. Pracuję nią chętnie, ponieważ widzę, że uczniom również się podoba. Stacje zadaniowe często pomagają utrwalić i usystematyzować nam wiedzę na temat omawianych lektur. Jak przygotować się zatem do pracy metodą stacji zadaniowych? Oto kilka praktycznych wskazówek: 1. Należy odpowiednio przygoto