Dziś podzielę się moim pomysłem na cykl lekcji poświęconych malarstwu modernistycznemu. Pomysł na zajęcia ewaluował z dnia na dzień, był zmieniany i uatrakcyjniany, dzięki czemu zaowocował szeregiem aktywności ze strony uczniów.W pierwszym etapie lekcji uczniowie pracowali w zespołach. Przygotowywali prezentacje w Canvie na temat czterech kierunków malarskich popularnych w epoce.
gr. 1 - IMPRESJONIZM
gr. 2 - EKSPRESJONIZM
gr. 3 - SYMBOLIZM
gr. 4 - NATURALIZM
Wszyscy otrzymali polecenie następującej treści:
Przygotujcie prezentację na temat podanego kierunku. Kolekcja powinna zawierać
- podstawowe informacje o kierunku
- cechy malarstwa
- przedstawicieli malarstwa polskiego i europejskiego
- przykładowe dzieła (4)
Prezentacja powinna być wykonana w Canvie lub Genially. Link do prezentacji należy umieścić w niniejszej kolekcji Wakelet.
Czas na wykonanie zadania to jedna lekcja. Na koniec zajęć prezentacje były gotowe i zostały umieszczone przez uczniów w przygotowanej przeze mnie kolekcji pod nazwą Malarstwo modernizmu.
Na kolejnych zajęciach uczniowie dokonali prezentacji swoich kierunków. Przy tej okazji na dłużej zatrzymaliśmy się przy twórczości Vincenta van Gogha, oglądając krótkie nagranie poświęcone temu, w jaki sposób artysta postrzegał swoje dzieło - "Gwiaździstą noc". Następnie wybraliśmy się także wirtualnie na wyjątkową wystawę immersyjną poświęconą malarstwu Vincenta van Gogha.
Po jej obejrzeniu młodzież pracowała jedną z technik myślenia krytycznego "WIDZĘ - MYŚLĘ - ZASTANAWIAM SIĘ" i odpowiadała na trzy pytania ukazane na poniższym zdjęciu. Odpowiedzi nawiązywały do wystawy.
W ten sposób omówiliśmy także obraz Jacka Malczewskiego "Błędne koło", przy którym także zatrzymaliśmy się na dłużej.
Przy tej okazji warto wskazać zalety myślenia krytycznego. Prezentuje je poniższa grafika.
Przedostatnim etapem zajęć było omówienie sposobu interpretowania obrazów. Zwróciliśmy uwagę, że dokonując interpretacji dzieła plastycznego, należy uwzględnić:
- temat malarstwa
- rodzaj techniki
- formę obrazu (m.in. kompozycję, barwy, perspektywę)
- wymowę i znaczenie dzieła.
Na koniec zaproponowałam uczniom wykonanie żywych obrazów, do których inspiracją miały być dzieła powstałe w okresie modernizmu. Oto przykładowe prace.
Jestem pewna, że po takiej dawce obcowania z malarstwem modernizmu, uczniowie wiele zapamiętają.
Agata Karolczyk-Kozyra
Kreatywny polonista
Grafika na temat myślenia krytycznego powstała w oparciu u stronę https://mysleniekrytyczne.edu.pl/
Komentarze
Prześlij komentarz