Przejdź do głównej zawartości

Powtórzyliśmy ŚREDNIOWIECZE

Lubię lekcje powtórzeniowe, bo dają mnóstwo możliwości. Kończąc omawianie epoki staram się, aby zajęcia były na tyle ciekawe i angażujące, żeby uczniowie wynieśli z nich jak najwięcej. Liczne narzędzia TIK, które wykorzystuję w swojej pracy, ułatwiają mi przygotowanie atrakcyjnych zajęć. Tak było i tym razem.

Na utrwalanie wiadomości na temat średniowiecza poświęciłam trzy godziny lekcyjne. Młodzież pracowała zarówno samodzielnie w domu, jak i w zespołach podczas lekcji zdalnych. Wykorzystaliśmy następujące narzędzia TIK:

Lekcję rozpoczęliśmy od przypomnienia sobie tekstów średniowiecznych. W tym celu uczniowie w parach przeglądali omówione teksty, a następnie tworzyli memy i newsy związane z średniowieczem, które umieszczali w kolekcji Wakelet  zatytułowanej "Średniowieczne newsy i memy"

Po krótkim przypomnieniu, przyszedł czas na usystematyzowanie wiedzy i zapoznanie się z Miniprzewodnikiem motywów i idei średniowiecznych (Podręcznik WSiP "Oblicza epok"1.1, s. 296-297). Na jego podstawie uczniowie w zespołach trzyosobowych opracowywali najważniejsze motywy epoki i informacje o nich umieszczali na tablicy Jamboard.


Następnie uczniowie pracowali samodzielnie. W ramach powtórzenia wykonywali dwa zadania. Wybierali dowolną postać z tekstów średniowiecznych i opracowywali dla niej kartę mocy. Przygnębiające dla mnie było to, że większość z nich wybrała Śmierć.


Drugie zadanie ponownie dotyczyło motywów. Uczniowie nagrywali krótkie filmiki w aplikacji Flipgrid lub tworzyli mapy pamięci zgodnie z zasadami myślenia wizualnego, albo w Canvie. W obu przypadkach swoje prace umieszczali w kolekcji Wakelet, w której już wcześniej znalazł się link do motywów zawartych na Jamboardzie.

Ostatnim etapem powtórzenia były zadania maturalne oparte na tych, które znalazły się w Informatorze do języka polskiego Matura 2023.

Do jakiego epizodu z życia świętego Aleksego odnosi się obraz? W uzasadnieniu przywołaj sytuację z „Legendy o świętym Aleksym”, ilustrującą twoją odpowiedź. 

Wyjaśnij znaczenie związku frazeologicznego dantejskie sceny. 

Uzupełnij tabelę. Wpisz przykłady trzech archaizmów z „Bogurodzicy” oraz podaj znaczenie każdego z nich.

Bogurodzica

Bogurodzica dziewica, Bogiem sławiena Maryja,

U twego syna Gospodzina matko zwolena, Maryja!

Zyszczy nam, spuści nam.

Kyrieleison.

Twego dziela Krzciciela, bożycze,

Usłysz głosy, napełni myśli człowiecze.

Słysz modlitwe, jąż nosimy,

Oddać raczy, jegoż prosimy:

A na świecie zbożny pobyt,

Po żywocie rajski przebyt.

Kyrieleison.

archaizm

znaczenie

 

 

 

 

 

 

A jakie Wy macie pomysły na utrwalenie wiadomości z epoki? Podzielcie się nimi w komentarzach.


                                                                                        Agata Karolczyk-Kozyra

                                                                                        Kreatywny polonista

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

11 listopada - scenariusz uroczystości z okazji Narodowego Święta Niepodległości "Nie ma sprawy ważniejszej niż Polska"

Rocznica odzyskania niepodległości to jedno z najważniejszych świąt w kalendarzu szkolnym, ponieważ kształtuje postawy patriotyczne i uczy szacunku do historii ojczystej. Wpisuje się zatem nie tylko w rozwijanie kompetencji kluczowych, ale przede wszystkim w realizację założeń polityki oświatowej państwa. O różnych pomysłach na świętowanie Dnia Niepodległości pisałam już tutaj , tutaj i jeszcze tutaj . Na podanych stronach znajdziecie nie tylko opisy uroczystości szkolnych, ale też gotowe pomysły na lekcje otwarte i pokazowe, gry edukacyjne i wieczory filmowe. W mojej szkole niemalże od piętnastu lat z okazji Narodowego Święta Niepodległości odbywa się uroczysta akademia o randze powiatowej, w której uczestniczą władze powiatowe i miejskie oraz społeczność szkolna. Przygotowanie co roku nowego scenariusza, utrzymującego wysoki poziom, to trudne wyzwanie, dlatego zawsze pod uwagę fakt, by był on przygotowany tak, aby młodzież licealna  zainteresowała się tym, co dzieje się na s

PIERWSZA LEKCJA, czas start!

Nowy rok szkolny zbliża się wielkimi krokami, dlatego warto zastanowić się nad pierwszą lekcją i to właśnie jej poświęcony jest dzisiejszy wpis. Wielu polonistów, zwłaszcza tych, którzy zaczynają pracę w szkole, zastanawia się jak zacząć, by było ciekawie, inaczej niż zwykle, by zrobić dobre wrażenie na uczniach, z którymi zaczyna się pracę. To już nie te czas, kiedy to nauczyciel, wchodząc do klasy, budził strach i swoją osobą sprawiał, że natychmiast robiło się cicho. Ci, którzy robią tak nadal, z pewnością nie będą się cieszyć autorytetem wśród młodych ludzi. Dziś nauczyciel musi być kreatywny, to tutor [1] lub coach [2] , a może nawet tutor i coach jednocześnie, dlatego już od pierwszych zajęć musi jasno określić cele współpracy z uczniami. Nie od dziś wiadomo, że pierwsza lekcja z reguły poświęcona jest zaprezentowaniu przedmiotowego systemu oceniania oraz zapoznaniu z kanonem lektur na dany rok szkolny. Można ją jednak urozmaicić na kilka sposobów. Otrzymując nową klasę

JAK PRACOWAĆ METODĄ STACJI ZADANIOWYCH na lekcjach języka polskiego?

Cieszę się, że zaglądacie na mojego bloga i szukacie tu inspiracji. Dziś pomysł uniwersalny, który można wykorzystać na każdym poziomie edukacyjnym. Metodę tę poznałam dzięki nauczycielom języka polskiego, którzy udzielają się w grupach dla polonistów  na Facebooku. Stacje zadaniowe, bo o nich mowa, to jedna z ciekawszych metod aktywizujących, która polega na zmienności zadań, sposobu ich wykonania oraz na dosłownej zmianie miejsca pracy. Uczniowie pracują na przygotowanych wcześniej stanowiskach, zawierających zadania z określonej partii materiału. Podczas lekcji nauczyciel jest wyłącznie obserwatorem. metoda ta zachwyciła mnie do tego stopnia, że często wykorzystuję ją podczas zajęć. Pracuję nią chętnie, ponieważ widzę, że uczniom również się podoba. Stacje zadaniowe często pomagają utrwalić i usystematyzować nam wiedzę na temat omawianych lektur. Jak przygotować się zatem do pracy metodą stacji zadaniowych? Oto kilka praktycznych wskazówek: 1. Należy odpowiednio przygoto