Lubię lekcje powtórzeniowe, bo dają mnóstwo możliwości. Kończąc omawianie epoki staram się, aby zajęcia były na tyle ciekawe i angażujące, żeby uczniowie wynieśli z nich jak najwięcej. Liczne narzędzia TIK, które wykorzystuję w swojej pracy, ułatwiają mi przygotowanie atrakcyjnych zajęć. Tak było i tym razem.
Na utrwalanie wiadomości na temat średniowiecza poświęciłam trzy godziny lekcyjne. Młodzież pracowała zarówno samodzielnie w domu, jak i w zespołach podczas lekcji zdalnych. Wykorzystaliśmy następujące narzędzia TIK:
Lekcję rozpoczęliśmy od przypomnienia sobie tekstów średniowiecznych. W tym celu uczniowie w parach przeglądali omówione teksty, a następnie tworzyli memy i newsy związane z średniowieczem, które umieszczali w kolekcji Wakelet zatytułowanej "Średniowieczne newsy i memy".
Po krótkim przypomnieniu, przyszedł czas na usystematyzowanie wiedzy i zapoznanie się z Miniprzewodnikiem motywów i idei średniowiecznych (Podręcznik WSiP "Oblicza epok"1.1, s. 296-297). Na jego podstawie uczniowie w zespołach trzyosobowych opracowywali najważniejsze motywy epoki i informacje o nich umieszczali na tablicy Jamboard.
Następnie uczniowie pracowali samodzielnie. W ramach powtórzenia wykonywali dwa zadania. Wybierali dowolną postać z tekstów średniowiecznych i opracowywali dla niej kartę mocy. Przygnębiające dla mnie było to, że większość z nich wybrała Śmierć.
Bogurodzica
Bogurodzica dziewica, Bogiem sławiena Maryja,
U twego syna Gospodzina matko zwolena, Maryja!
Kyrieleison.
Twego dziela Krzciciela, bożycze,
Usłysz głosy, napełni myśli człowiecze.
Kyrieleison.
archaizm |
znaczenie |
|
|
|
|
|
|
A jakie Wy macie pomysły na utrwalenie wiadomości z epoki? Podzielcie się nimi w komentarzach.
Agata Karolczyk-Kozyra
Kreatywny polonista
Komentarze
Prześlij komentarz