Przejdź do głównej zawartości

KÓŁKO i KRZYŻYK na języku polskim - "Dziady" i "Żona modna"

Zafascynowana prostotą tej tradycyjnej gry rzuciłam się w wir wymyślania nowych pomysłów wykorzystania jej na języku polskim. W poprzednim wpisie pojawiło się Przedwiośnie. Dziś kolejne dwa pomysły. Tym razem do wykorzystania w szkole podstawowej i ponadpodstawowej - czas na III cz. "Dziadów" i "Żonę modną".

Pomysł na pierwszą lub ostatnią lekcję do "Dziadów" i uporządkowanie treści lektury. 

Niezbędny będzie tekst utworu oraz poniższe zdjęcia wykonane w Canvie w formacie kółko i krzyżyk (tic tac to). Zadaniem uczniów jest chronologiczne uporządkowanie scen w oparciu o podane niżej obrazy, podanie ich tytułów oraz określenie tematyki każdej z nich, a także uzupełnienie tego, czego brakuje. Nauczyciel może określić tu ilość zdań, które powinny się pojawić (np. trzy). Polecenie może też brzmieć: Opisz zdjęcie w trzech zdaniach, odnieś je do konkretnej sceny z III cz. "Dziadów". Następnie ułóż sceny chronologicznie. Notatkę uzupełnij o sceny, których brakuje.

Zadanie to może zastąpić także tradycyjną kartkówkę. 

Alternatywą dla niego jest także poproszenie uczniów przed lekcją, na której zaczynamy omawiać utwór, by przygotowali tego typu prace dla swoich kolegów. Podczas zajęć wymieniają się przygotowanym kartami i wykonują powyższe polecenie. Na koniec wzajemnie weryfikują wykonanie zadania. Taka forma nie tylko sprawdza znajomość lektury, ale też pomaga rozwijać kompetencje informatyczne. 

Drugim sposobem na wykorzystanie "tic tac to" może być zadanie oparte na skojarzeniach. Polecenie różni się tym, że zamiast obrazów do lektury, uczniowie otrzymują kartę z pojedynczymi słowami, które muszą odnieść do poszczególnych scen dramatu Mickiewicza.
Pomysł na lekcję do "Żony modnej" i zrozumienie treści lektury. 
Na powyższej ilustracji umieszczone zostały przedmioty ważne dla bohaterki satyry Ignacego Krasickiego. Zadaniem uczniów jest odnalezienie fragmentów tekstu odnoszących się do obrazów i zacytowanie ich. Po zanotowaniu właściwych cytatów do zeszytu nauczyciel prezentuje poniższy wykres, omawiając na czym polegają postawy "mieć" i "być". 
Zwraca uwagę na wartości charakterystyczne dla obu postaw. Dalsza część lekcji odbywa się zgodnie z lekcją opisaną w poprzednim poście, o "Przedwiośniu."

Myślę, że oba pomysły to ciekawa odskocznia od tradycyjnej lekcji, a jednocześnie sposób na utrwalenie tekstu trudnej lektury.

                                                                                            Agata Karolczyk-Kozyra

                                                                                               Kreatywny polonista

Komentarze

  1. "Poniższy wykres" - gdzie go znajdę?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję za zwrócenie uwagi. Przeoczyłam wstawienie go ;). Już uzupełniam :)

      Usuń

Prześlij komentarz

Popularne posty z tego bloga

11 listopada - scenariusz uroczystości z okazji Narodowego Święta Niepodległości "Nie ma sprawy ważniejszej niż Polska"

Rocznica odzyskania niepodległości to jedno z najważniejszych świąt w kalendarzu szkolnym, ponieważ kształtuje postawy patriotyczne i uczy szacunku do historii ojczystej. Wpisuje się zatem nie tylko w rozwijanie kompetencji kluczowych, ale przede wszystkim w realizację założeń polityki oświatowej państwa. O różnych pomysłach na świętowanie Dnia Niepodległości pisałam już tutaj , tutaj i jeszcze tutaj . Na podanych stronach znajdziecie nie tylko opisy uroczystości szkolnych, ale też gotowe pomysły na lekcje otwarte i pokazowe, gry edukacyjne i wieczory filmowe. W mojej szkole niemalże od piętnastu lat z okazji Narodowego Święta Niepodległości odbywa się uroczysta akademia o randze powiatowej, w której uczestniczą władze powiatowe i miejskie oraz społeczność szkolna. Przygotowanie co roku nowego scenariusza, utrzymującego wysoki poziom, to trudne wyzwanie, dlatego zawsze pod uwagę fakt, by był on przygotowany tak, aby młodzież licealna  zainteresowała się tym, co dzieje się na s

PIERWSZA LEKCJA, czas start!

Nowy rok szkolny zbliża się wielkimi krokami, dlatego warto zastanowić się nad pierwszą lekcją i to właśnie jej poświęcony jest dzisiejszy wpis. Wielu polonistów, zwłaszcza tych, którzy zaczynają pracę w szkole, zastanawia się jak zacząć, by było ciekawie, inaczej niż zwykle, by zrobić dobre wrażenie na uczniach, z którymi zaczyna się pracę. To już nie te czas, kiedy to nauczyciel, wchodząc do klasy, budził strach i swoją osobą sprawiał, że natychmiast robiło się cicho. Ci, którzy robią tak nadal, z pewnością nie będą się cieszyć autorytetem wśród młodych ludzi. Dziś nauczyciel musi być kreatywny, to tutor [1] lub coach [2] , a może nawet tutor i coach jednocześnie, dlatego już od pierwszych zajęć musi jasno określić cele współpracy z uczniami. Nie od dziś wiadomo, że pierwsza lekcja z reguły poświęcona jest zaprezentowaniu przedmiotowego systemu oceniania oraz zapoznaniu z kanonem lektur na dany rok szkolny. Można ją jednak urozmaicić na kilka sposobów. Otrzymując nową klasę

JAK PRACOWAĆ METODĄ STACJI ZADANIOWYCH na lekcjach języka polskiego?

Cieszę się, że zaglądacie na mojego bloga i szukacie tu inspiracji. Dziś pomysł uniwersalny, który można wykorzystać na każdym poziomie edukacyjnym. Metodę tę poznałam dzięki nauczycielom języka polskiego, którzy udzielają się w grupach dla polonistów  na Facebooku. Stacje zadaniowe, bo o nich mowa, to jedna z ciekawszych metod aktywizujących, która polega na zmienności zadań, sposobu ich wykonania oraz na dosłownej zmianie miejsca pracy. Uczniowie pracują na przygotowanych wcześniej stanowiskach, zawierających zadania z określonej partii materiału. Podczas lekcji nauczyciel jest wyłącznie obserwatorem. metoda ta zachwyciła mnie do tego stopnia, że często wykorzystuję ją podczas zajęć. Pracuję nią chętnie, ponieważ widzę, że uczniom również się podoba. Stacje zadaniowe często pomagają utrwalić i usystematyzować nam wiedzę na temat omawianych lektur. Jak przygotować się zatem do pracy metodą stacji zadaniowych? Oto kilka praktycznych wskazówek: 1. Należy odpowiednio przygoto