Dziś przychodzę z uniwersalnym pomysłem na lekcję, podczas której będziemy rozmawiać z uczniami o dowolnym bohaterze literackim i świecie jego wartości.
Na początek pokazujemy obraz Rene Magritte'a "Osobiste wartości" bez podawania jego tytułu. Prosimy o spostrzeżenia uczniów na jego temat. Obraz omawiamy wyłącznie na płaszczyźnie dosłowności, tego, co uczniowie widzą.
W drugim etapie do obrazu dodajemy tytuł i kolejny raz prosimy uczniów o refleksję na temat obrazu. Tym razem już w kontekście tytułu. Jednocześnie nawiązujemy do tematu lekcji, który dotyczy wartości w życiu bohatera omawianej lektury. W moim przypadku będzie to Cezary Baryka, jednak pomysł sprawdzi się do każdej lektury.
Po części wstępnej przechodzimy do kolejnego zadania. Pokazujemy uczniom poniższe zdjęcia przedstawiające sceny z życia bohatera. Zadanie przygotowane zostało w Canvie na szablonie do gry w kółko i krzyżyk, a inspiracją do jego powstania była prelekcja Jagody Wąsik wygłoszona podczas tegorocznej Wschowskiej Nocy Belfrów.
Uczniowie pracują w parach, a ich zadaniem jest ułożyć zaprezentowane wydarzenia chronologicznie oraz uzupełnić je o minimum 3 dodatkowe, które ich zdaniem miały wpływ na wybory życiowe bohatera. Następnie wspólnie sprawdzamy poprawność wykonania zadania oraz odczytujemy dodane wydarzenia. Wspólnie zastanawiamy się, czy losy bohatera miały wpływ na wyznawane przez niego wartości.
Po tym, nadal pracując w parach, uczniowie otrzymują listę wartości, z której na początek wybierają 30, pasujących ich zdaniem do Cezarego. W kolejnym etapie spośród wcześniejszych 30 wartości starają się wybrać 12, które pasują do obrazów z poprzedniego zadania. Do każdego wyboru dodają krótkie uzasadnienie wynikające z treści lektury. Na koniec wspólnie tworzymy koło życia bohatera, decydując, które wartości były dla niego ważne i w jakim stopniu. Zadanie do pracy samodzielnej - wypowiedź argumentacyjna.
Jaki wpływ na sposób widzenia świata przez człowieka mają wartości, które wyznaje?
W pracy odwołaj się do:
• "Przedwiośnia" Stefana Żeromskiego
• innego utworu literackiego
• wybranych kontekstów.
Agata Karolczyk-Kozyra Kreatywny polonista
Materiały wykorzystane w niniejszym wpisie pochodzą ze stron:
1. http://smart-coaching.pl/kolo-wartosci-zycia-tozsamosci/
2. http://www.akademiapotencjalu.pl/hierarchia-wartosci/
Komentarze
Prześlij komentarz