Przejdź do głównej zawartości

BOHATER LITERACKI, czyli rozmowa o wartościach

Dziś przychodzę z uniwersalnym pomysłem na lekcję, podczas której będziemy rozmawiać z uczniami o dowolnym bohaterze literackim i świecie jego wartości.

Na początek pokazujemy obraz Rene Magritte'a "Osobiste wartości" bez podawania jego tytułu. Prosimy o spostrzeżenia uczniów na jego temat. Obraz omawiamy wyłącznie na płaszczyźnie dosłowności, tego, co uczniowie widzą. 


W drugim etapie do obrazu dodajemy tytuł i kolejny raz prosimy uczniów o refleksję na temat obrazu. Tym razem już w kontekście tytułu. Jednocześnie nawiązujemy do tematu lekcji, który dotyczy wartości w życiu bohatera omawianej lektury. W moim przypadku będzie to Cezary Baryka, jednak pomysł sprawdzi się do każdej lektury. 

Po części wstępnej przechodzimy do kolejnego zadania. Pokazujemy uczniom poniższe zdjęcia przedstawiające sceny z życia bohatera. Zadanie przygotowane zostało w Canvie na szablonie do gry w kółko i krzyżyk, a inspiracją do jego powstania była prelekcja Jagody Wąsik wygłoszona podczas tegorocznej Wschowskiej Nocy Belfrów.

Uczniowie pracują w parach, a ich zadaniem jest ułożyć zaprezentowane wydarzenia chronologicznie oraz uzupełnić je o minimum 3 dodatkowe, które ich zdaniem miały wpływ na wybory życiowe bohatera. Następnie wspólnie sprawdzamy poprawność wykonania zadania oraz odczytujemy dodane wydarzenia. Wspólnie zastanawiamy się, czy losy bohatera miały wpływ na wyznawane przez niego wartości.
Po tym, nadal pracując w parach, uczniowie otrzymują listę wartości, z której na początek wybierają 30, pasujących ich zdaniem do Cezarego.
W kolejnym etapie spośród wcześniejszych 30 wartości starają się wybrać 12, które pasują do obrazów z poprzedniego zadania. Do każdego wyboru dodają krótkie uzasadnienie wynikające z treści lektury.
Na koniec wspólnie tworzymy koło życia bohatera, decydując, które wartości były dla niego ważne i w jakim stopniu.
Zadanie do pracy samodzielnej - wypowiedź argumentacyjna.

Jaki wpływ na sposób widzenia świata przez człowieka mają wartości, które wyznaje? 
W pracy odwołaj się do: 
• "Przedwiośnia" Stefana Żeromskiego
• innego utworu literackiego 
• wybranych kontekstów.

                                                                                             Agata Karolczyk-Kozyra
                                                                                                Kreatywny polonista



Materiały wykorzystane w niniejszym wpisie pochodzą ze stron:
1. http://smart-coaching.pl/kolo-wartosci-zycia-tozsamosci/
2. http://www.akademiapotencjalu.pl/hierarchia-wartosci/


Komentarze

Popularne posty z tego bloga

11 listopada - scenariusz uroczystości z okazji Narodowego Święta Niepodległości "Nie ma sprawy ważniejszej niż Polska"

Rocznica odzyskania niepodległości to jedno z najważniejszych świąt w kalendarzu szkolnym, ponieważ kształtuje postawy patriotyczne i uczy szacunku do historii ojczystej. Wpisuje się zatem nie tylko w rozwijanie kompetencji kluczowych, ale przede wszystkim w realizację założeń polityki oświatowej państwa. O różnych pomysłach na świętowanie Dnia Niepodległości pisałam już tutaj , tutaj i jeszcze tutaj . Na podanych stronach znajdziecie nie tylko opisy uroczystości szkolnych, ale też gotowe pomysły na lekcje otwarte i pokazowe, gry edukacyjne i wieczory filmowe. W mojej szkole niemalże od piętnastu lat z okazji Narodowego Święta Niepodległości odbywa się uroczysta akademia o randze powiatowej, w której uczestniczą władze powiatowe i miejskie oraz społeczność szkolna. Przygotowanie co roku nowego scenariusza, utrzymującego wysoki poziom, to trudne wyzwanie, dlatego zawsze pod uwagę fakt, by był on przygotowany tak, aby młodzież licealna  zainteresowała się tym, co dzieje się na s

PIERWSZA LEKCJA, czas start!

Nowy rok szkolny zbliża się wielkimi krokami, dlatego warto zastanowić się nad pierwszą lekcją i to właśnie jej poświęcony jest dzisiejszy wpis. Wielu polonistów, zwłaszcza tych, którzy zaczynają pracę w szkole, zastanawia się jak zacząć, by było ciekawie, inaczej niż zwykle, by zrobić dobre wrażenie na uczniach, z którymi zaczyna się pracę. To już nie te czas, kiedy to nauczyciel, wchodząc do klasy, budził strach i swoją osobą sprawiał, że natychmiast robiło się cicho. Ci, którzy robią tak nadal, z pewnością nie będą się cieszyć autorytetem wśród młodych ludzi. Dziś nauczyciel musi być kreatywny, to tutor [1] lub coach [2] , a może nawet tutor i coach jednocześnie, dlatego już od pierwszych zajęć musi jasno określić cele współpracy z uczniami. Nie od dziś wiadomo, że pierwsza lekcja z reguły poświęcona jest zaprezentowaniu przedmiotowego systemu oceniania oraz zapoznaniu z kanonem lektur na dany rok szkolny. Można ją jednak urozmaicić na kilka sposobów. Otrzymując nową klasę

JAK PRACOWAĆ METODĄ STACJI ZADANIOWYCH na lekcjach języka polskiego?

Cieszę się, że zaglądacie na mojego bloga i szukacie tu inspiracji. Dziś pomysł uniwersalny, który można wykorzystać na każdym poziomie edukacyjnym. Metodę tę poznałam dzięki nauczycielom języka polskiego, którzy udzielają się w grupach dla polonistów  na Facebooku. Stacje zadaniowe, bo o nich mowa, to jedna z ciekawszych metod aktywizujących, która polega na zmienności zadań, sposobu ich wykonania oraz na dosłownej zmianie miejsca pracy. Uczniowie pracują na przygotowanych wcześniej stanowiskach, zawierających zadania z określonej partii materiału. Podczas lekcji nauczyciel jest wyłącznie obserwatorem. metoda ta zachwyciła mnie do tego stopnia, że często wykorzystuję ją podczas zajęć. Pracuję nią chętnie, ponieważ widzę, że uczniom również się podoba. Stacje zadaniowe często pomagają utrwalić i usystematyzować nam wiedzę na temat omawianych lektur. Jak przygotować się zatem do pracy metodą stacji zadaniowych? Oto kilka praktycznych wskazówek: 1. Należy odpowiednio przygoto