Maturalny egzamin ustny z języka polskiego wzbudza wiele emocji . Dotyczy to zwłaszcza listy z zadaniami jawnymi, którą Centralna Komisja Egzaminacyjna ogłosiła w komunikacie 01.09.2021. Dla tych, którzy jeszcze się z nią nie zapoznali, podaję link. Wraz z listą na stronie CKE pojawiły się też dwa krótkie filmy instruktażowe, z którymi warto zapoznać młodzież. Moi licealiści z klas drugich i trzecich obejrzeli oba i podzielili się ze mną swoimi refleksjami na ich temat. Niestety nie były one pozytywne. Mówili o swoich obawach i lękach związanych z tym egzaminem. Zostały one jeszcze pogłębione po przejrzeniu zadań jawnych. Wspólnie wówczas uznaliśmy, że nie możemy zostawiać przygotowania się do egzaminu ustnego na koniec, ponieważ materiału jest bardzo dużo. Opracowaliśmy zatem plan działań.
1. Skupiamy się na lekturach obowiązkowych i ich autorach. Uznajemy, że ich znajomość jest priorytetem, dlatego omawiając je, podczas lekcji wykorzystujemy zagadnienia z podanej listy.
2. Zakładam dla klasy kolekcję w Wakelet pod nazwą "Matura ustna - lektury, klasa I". Taką samą tworzę do klasy II. Następnie zakładam odrębne kolekcje do poszczególnych lektur. Uczniowie pracują samodzielnie lub dobierają się w pary i wybierają sobie temat do podanej lektury, np. Biblia, Mitologia. Opracowują swoje zagadnienie i umieszczają je w Wakelecie, do którego otrzymują ode mnie dostęp. W ten sposób wszyscy mają materiał do nauki w jednym miejscu.
Należy dodać, że taka forma praca jest zgodna z filarami planu daltońskiego, ponieważ uczy współpracy, samodzielności oraz odpowiedzialności za swoją pracę. Ściśle wiąże się też z tym refleksja. Uczniowie, bowiem muszą uświadomić sobie, że opracowują materiał nie tylko dla siebie, ale też dla innych, kolegów i koleżanek z klasy.
Agata Karolczyk-Kozyra
Komentarze
Prześlij komentarz