Przejdź do głównej zawartości

MATURZYŚCI 2023 NIE MAJĄ CZASU - AKCJA MATURA USTNA

Maturalny egzamin ustny z języka polskiego wzbudza wiele emocji . Dotyczy to zwłaszcza listy z zadaniami jawnymi, którą Centralna Komisja Egzaminacyjna ogłosiła w komunikacie 01.09.2021. Dla tych, którzy jeszcze się z nią nie zapoznali, podaję link. Wraz z listą na stronie CKE pojawiły się też dwa krótkie filmy instruktażowe, z którymi warto zapoznać młodzież. Moi licealiści z klas drugich i trzecich obejrzeli oba i podzielili się ze mną swoimi refleksjami na ich temat. Niestety nie były one pozytywne. Mówili o swoich obawach i lękach związanych z tym egzaminem. Zostały one jeszcze pogłębione po przejrzeniu zadań jawnych. Wspólnie wówczas uznaliśmy, że nie możemy zostawiać przygotowania się do egzaminu ustnego na koniec, ponieważ materiału jest bardzo dużo. Opracowaliśmy zatem plan działań.

1. Skupiamy się na lekturach obowiązkowych i ich autorach. Uznajemy, że ich znajomość jest priorytetem, dlatego omawiając je, podczas lekcji wykorzystujemy zagadnienia z podanej listy.

2. Zakładam dla klasy kolekcję w Wakelet pod nazwą "Matura ustna - lektury, klasa I". Taką samą tworzę do klasy II. Następnie zakładam odrębne kolekcje do poszczególnych lektur. Uczniowie pracują samodzielnie lub dobierają się w pary i wybierają sobie temat do podanej lektury, np. Biblia, Mitologia. Opracowują swoje zagadnienie i umieszczają je w Wakelecie, do którego otrzymują ode mnie dostęp. W ten sposób wszyscy mają materiał do nauki w jednym miejscu.

Należy dodać, że taka forma praca jest zgodna z filarami planu daltońskiego, ponieważ uczy współpracy, samodzielności oraz odpowiedzialności za swoją pracę. Ściśle wiąże się też z tym refleksja. Uczniowie, bowiem muszą uświadomić sobie, że opracowują materiał nie tylko dla siebie, ale też dla innych, kolegów i koleżanek z klasy.

                                                                Filary planu daltońskiego
                    Źródło: Od nauczania do uczenia się. Nasz plan daltoński” Anny i Roberta Sowińskich
Dodatkowo uczniowie uczą się selekcjonowania materiałów i utrwalają treść lektur obowiązkowych, ponieważ wspólnie ustaliliśmy, że realizacja zadań będzie się opierać tylko na tych tekstach. Poniżej zdjęcia przygotowanych przeze mnie kolekcji, wraz z pierwszymi zagadnieniami umieszczonymi przez uczniów.


3. Kolejną formą realizowania zadań może być portfolio, o którym pisałam już tutaj. Tym razem możemy jednak zamienić motywy na zagadnienia i opracowywać je w kolekcji losowo.
4. Innym sposobem na utrwalanie treści lektur obowiązkowych mogą być kwestionariusze osobowe bohaterów. Uczniowie mogą założyć oddzielne segregatory, w których umieszczają wypełnione karty postaci literackich. Poniżej przykładowe karty.

5. Warto też korzystać z założonej przeze mnie jakiś czas temu kolekcji Wakelet - teksty ikoniczne w celu przygotowywania uczniów zarówno do tematu pierwszego, jak i drugiego podczas egzaminu.

Jestem przekonana, że każda forma utrwalania materiału, zwłaszcza lektur obowiązkowych, z pewnością przyniesie oczekiwane rezultaty!

Pamiętajmy, że dzięki motywacji i ciężkiej pracy powstają diamenty!

Agata Karolczyk-Kozyra
Kreatywny polonista







Komentarze

Popularne posty z tego bloga

11 listopada - scenariusz uroczystości z okazji Narodowego Święta Niepodległości "Nie ma sprawy ważniejszej niż Polska"

Rocznica odzyskania niepodległości to jedno z najważniejszych świąt w kalendarzu szkolnym, ponieważ kształtuje postawy patriotyczne i uczy szacunku do historii ojczystej. Wpisuje się zatem nie tylko w rozwijanie kompetencji kluczowych, ale przede wszystkim w realizację założeń polityki oświatowej państwa. O różnych pomysłach na świętowanie Dnia Niepodległości pisałam już tutaj , tutaj i jeszcze tutaj . Na podanych stronach znajdziecie nie tylko opisy uroczystości szkolnych, ale też gotowe pomysły na lekcje otwarte i pokazowe, gry edukacyjne i wieczory filmowe. W mojej szkole niemalże od piętnastu lat z okazji Narodowego Święta Niepodległości odbywa się uroczysta akademia o randze powiatowej, w której uczestniczą władze powiatowe i miejskie oraz społeczność szkolna. Przygotowanie co roku nowego scenariusza, utrzymującego wysoki poziom, to trudne wyzwanie, dlatego zawsze pod uwagę fakt, by był on przygotowany tak, aby młodzież licealna  zainteresowała się tym, co dzieje się na s

PIERWSZA LEKCJA, czas start!

Nowy rok szkolny zbliża się wielkimi krokami, dlatego warto zastanowić się nad pierwszą lekcją i to właśnie jej poświęcony jest dzisiejszy wpis. Wielu polonistów, zwłaszcza tych, którzy zaczynają pracę w szkole, zastanawia się jak zacząć, by było ciekawie, inaczej niż zwykle, by zrobić dobre wrażenie na uczniach, z którymi zaczyna się pracę. To już nie te czas, kiedy to nauczyciel, wchodząc do klasy, budził strach i swoją osobą sprawiał, że natychmiast robiło się cicho. Ci, którzy robią tak nadal, z pewnością nie będą się cieszyć autorytetem wśród młodych ludzi. Dziś nauczyciel musi być kreatywny, to tutor [1] lub coach [2] , a może nawet tutor i coach jednocześnie, dlatego już od pierwszych zajęć musi jasno określić cele współpracy z uczniami. Nie od dziś wiadomo, że pierwsza lekcja z reguły poświęcona jest zaprezentowaniu przedmiotowego systemu oceniania oraz zapoznaniu z kanonem lektur na dany rok szkolny. Można ją jednak urozmaicić na kilka sposobów. Otrzymując nową klasę

JAK PRACOWAĆ METODĄ STACJI ZADANIOWYCH na lekcjach języka polskiego?

Cieszę się, że zaglądacie na mojego bloga i szukacie tu inspiracji. Dziś pomysł uniwersalny, który można wykorzystać na każdym poziomie edukacyjnym. Metodę tę poznałam dzięki nauczycielom języka polskiego, którzy udzielają się w grupach dla polonistów  na Facebooku. Stacje zadaniowe, bo o nich mowa, to jedna z ciekawszych metod aktywizujących, która polega na zmienności zadań, sposobu ich wykonania oraz na dosłownej zmianie miejsca pracy. Uczniowie pracują na przygotowanych wcześniej stanowiskach, zawierających zadania z określonej partii materiału. Podczas lekcji nauczyciel jest wyłącznie obserwatorem. metoda ta zachwyciła mnie do tego stopnia, że często wykorzystuję ją podczas zajęć. Pracuję nią chętnie, ponieważ widzę, że uczniom również się podoba. Stacje zadaniowe często pomagają utrwalić i usystematyzować nam wiedzę na temat omawianych lektur. Jak przygotować się zatem do pracy metodą stacji zadaniowych? Oto kilka praktycznych wskazówek: 1. Należy odpowiednio przygoto