Przejdź do głównej zawartości

PORTFOLIO - skuteczna pomoc w przygotowaniu do egzaminu

Skończył się wrzesień, zatem można zacząć systematycznie przyzwyczajać uczniów ostatnich klas szkół podstawowych i ponadpodstawowych do przygotowywania się do egzaminów. Jakiś czas temu wpadłam na pomysł zaproponowania moim maturzystom założenia portfolio. Pomysł oparłam na teczce motywów, o której pisałam tutaj. Postanowiłam go jednak nieco zmodyfikować i urozmaicić, a także poprawić to, co się nie sprawdziło.
Portfolio to metoda, która polega na zbieraniu przez ucznia informacji na określony temat i gromadzeniu ich w teczce. Dzięki niej uczniowie doskonalą swoje umiejętności korzystania z różnych źródeł, gromadzenia potrzebnych informacji, selekcjonowania ich i przetwarzania. Dodatkowo metoda ta uczy samodzielnej i systematycznej pracy.


ETAPY PRACY NAD PORTFOLIO:
1. WSTĘPNY - zapoznanie uczniów z zasadami tworzenia portfolio, określenie czasu pracy i rodzaju gromadzonych materiałów oraz omówienie kryteriów oceniania;
2. ZASADNICZY - poszukiwanie, gromadzenie i porządkowanie materiałów oraz tworzenie teczki;

SPOSÓB TWORZENIA TECZKI:
Przydatny nam będzie słoik z motywami (zwykły słoik, w którym przechowujemy karteczki z motywami). Możemy też stworzyć oddzielny słoik z karteczkami, na których zapiszemy zagadnienia z podstawy programowej III i IV etapu edukacyjnego. Dobrze by były to różne zagadnienia i pojęcia - zarówno literackie,  jak i językowe. Raz w tygodniu (najlepiej w piątek)  kolejni uczniowie (np. z listy w dzienniku) losują zagadnienia dla całej klasy - dwa motywy i dwa zagadnienia. Na ich opracowanie mają tydzień. Po tym czasie zbieramy wybrane zeszyty i oceniamy.

PORTFOLIO EGZAMINACYJNE
INSTRUKCJA
  1. Załóż teczkę / zeszyt (A4) najpopularniejszych motywów literackich omawianych podczas nauki w szkole ponadgimnazjalnej oraz zagadnień literackich i językowych. Pomoże Ci ona powtórzyć materiał przed egzaminem maturalnym.
  2. Na oddzielnych kartkach formatu A4 lub w zeszycie o tym formacie zapisz kolejne motywy literackie. Do każdego podaj trzy przykłady utworów literackich oraz jeden przykład tekstu kultury (obraz, film, gra komputerowa, spektakl teatralny, etc.).
  3. Uwzględnij: autora, tytuł, gatunek literacki, epokę powstania, krótkie omówienie.
  4. Opisy nie muszą być obszerne, ale powinny ukazywać, w jaki sposób dany utwór nawiązuje do określonego motywu. Przygotuj je tak, jakbyś sporządzał/a plan rozprawki.
  5. Podawane przez Ciebie przykłady mogą się powtarzać. Dzięki temu jeszcze lepiej zapamiętasz utwór i podczas egzaminu nie będziesz długo musiał/a szukać przykładów.
  6. Wykorzystuj lektury z zakresu gimnazjum i szkoły ponadgimnazjalnej.
  7. Następnie opracuj wylosowane zagadnienie literackie lub językowe.
  8. Karty muszą być czytelne i wykonane odręcznie. Nie żałuj miejsca. Na jeden motyw przeznacz przynajmniej jedną stronę. Technika notowania jest dowolna. Możesz zastosować formę opisową lub wykorzystać mapę pamięci lub sketchnoting, urozmaicać swoje karty symbolami, rysunkami, wklejkami.
  9. Teczka/zeszyt podlega wielokrotnej ocenie.
O innych pomysłach na powtórki poczytacie na blogu. Zachęcam do lektury.

                                                                      Agata Karolczyk-Kozyra
                                                                         Kreatywny polonista

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

11 listopada - scenariusz uroczystości z okazji Narodowego Święta Niepodległości "Nie ma sprawy ważniejszej niż Polska"

Rocznica odzyskania niepodległości to jedno z najważniejszych świąt w kalendarzu szkolnym, ponieważ kształtuje postawy patriotyczne i uczy szacunku do historii ojczystej. Wpisuje się zatem nie tylko w rozwijanie kompetencji kluczowych, ale przede wszystkim w realizację założeń polityki oświatowej państwa. O różnych pomysłach na świętowanie Dnia Niepodległości pisałam już tutaj , tutaj i jeszcze tutaj . Na podanych stronach znajdziecie nie tylko opisy uroczystości szkolnych, ale też gotowe pomysły na lekcje otwarte i pokazowe, gry edukacyjne i wieczory filmowe. W mojej szkole niemalże od piętnastu lat z okazji Narodowego Święta Niepodległości odbywa się uroczysta akademia o randze powiatowej, w której uczestniczą władze powiatowe i miejskie oraz społeczność szkolna. Przygotowanie co roku nowego scenariusza, utrzymującego wysoki poziom, to trudne wyzwanie, dlatego zawsze pod uwagę fakt, by był on przygotowany tak, aby młodzież licealna  zainteresowała się tym, co dzieje się na s

PIERWSZA LEKCJA, czas start!

Nowy rok szkolny zbliża się wielkimi krokami, dlatego warto zastanowić się nad pierwszą lekcją i to właśnie jej poświęcony jest dzisiejszy wpis. Wielu polonistów, zwłaszcza tych, którzy zaczynają pracę w szkole, zastanawia się jak zacząć, by było ciekawie, inaczej niż zwykle, by zrobić dobre wrażenie na uczniach, z którymi zaczyna się pracę. To już nie te czas, kiedy to nauczyciel, wchodząc do klasy, budził strach i swoją osobą sprawiał, że natychmiast robiło się cicho. Ci, którzy robią tak nadal, z pewnością nie będą się cieszyć autorytetem wśród młodych ludzi. Dziś nauczyciel musi być kreatywny, to tutor [1] lub coach [2] , a może nawet tutor i coach jednocześnie, dlatego już od pierwszych zajęć musi jasno określić cele współpracy z uczniami. Nie od dziś wiadomo, że pierwsza lekcja z reguły poświęcona jest zaprezentowaniu przedmiotowego systemu oceniania oraz zapoznaniu z kanonem lektur na dany rok szkolny. Można ją jednak urozmaicić na kilka sposobów. Otrzymując nową klasę

JAK PRACOWAĆ METODĄ STACJI ZADANIOWYCH na lekcjach języka polskiego?

Cieszę się, że zaglądacie na mojego bloga i szukacie tu inspiracji. Dziś pomysł uniwersalny, który można wykorzystać na każdym poziomie edukacyjnym. Metodę tę poznałam dzięki nauczycielom języka polskiego, którzy udzielają się w grupach dla polonistów  na Facebooku. Stacje zadaniowe, bo o nich mowa, to jedna z ciekawszych metod aktywizujących, która polega na zmienności zadań, sposobu ich wykonania oraz na dosłownej zmianie miejsca pracy. Uczniowie pracują na przygotowanych wcześniej stanowiskach, zawierających zadania z określonej partii materiału. Podczas lekcji nauczyciel jest wyłącznie obserwatorem. metoda ta zachwyciła mnie do tego stopnia, że często wykorzystuję ją podczas zajęć. Pracuję nią chętnie, ponieważ widzę, że uczniom również się podoba. Stacje zadaniowe często pomagają utrwalić i usystematyzować nam wiedzę na temat omawianych lektur. Jak przygotować się zatem do pracy metodą stacji zadaniowych? Oto kilka praktycznych wskazówek: 1. Należy odpowiednio przygoto