Przejdź do głównej zawartości

I znów "Lalka"... I znów Wokulski...

I znów Wokulski…

Lubię spontaniczne pomysły na lekcje. Lubię, gdy lekcja „dzieje się sama”, a pomysł na nią powstaje w jej trakcie. Wiem, czego oczekuję po zajęciach… Wiem, jakie cele muszę zrealizować, ale nie lubię kolejny raz tego samego tematu omawiać tak, jak robiłam to już wcześniej. Jest to też czasami trudne ze względów organizacyjnych… Tak było i tym razem… Łatwo zaprezentować Stanisława Wokulskiego jako człowieka epoki przejściowej, dzieląc uczniów na dwie kilkuosobowe grupy. Niewątpliwie jest to trudniejsze, gdy klasa liczy 30 osób.

Jak zatem sobie z tym poradziłam?

Zaczęłam od tego, że poprosiłam uczniów, by przygotowali sobie lekturę, zabrali ze sobą kredki, pisaki, kolorowy papier z klasy i przybory szkolne, które mogą im się za moment przydać. Tym samym wzbudziłam ich ciekawość. Następnie poszliśmy do auli szkolnej, w której jest mnóstwo przestrzeni. Przy wejściu nadałam uczniom numery zespołów – 1 i 2 – i w ten sposób podzieliłam ich od razu na dwie grupy. W każdej z nich wskazałam lidera, który ustawił grupę w dwuszeregu, odliczył uczestników oraz zdał przede mną raport o stanie osobowym.  Towarzyszyło temu sporo emocji. Po tym lider wydzielił w swoim zespole dwa mniejsze podzespoły.

Zadaniem uczniów w podgrupach było zebranie materiału badawczego na temat Wokulskiego – romantyka i Wokulskiego – pozytywisty. Teksty lektury zatem poszły w ruch. Dodatkowo każdy zespół losował jedno zadanie z puli zagadnień jawnych do matury ustnej z zakresu powieści Prusa, które miał umiejętnie wpleść w swoją wypowiedź. Wybrałam tu:

1. Praca jako pasja.
2. Cena bycia idealistą.
3. Miłość jako siła motywująca do działania.
4. Momenty przełomowe w życiu bohatera.

Na koniec, by nadać rangi wypowiedziom zespołów, ich przedstawiciele prezentowali przygotowany materiał przy mównicy. Warto dodać też, że pojawił się element rywalizacji, ponieważ uczniowie zostali poinformowani, że grupa, która lepiej wykona zadanie – wygra. Podczas prezentowania treści przez obie grupy pozostali uczniowie uzupełniali karty pracy - notatki wizualne S. Oszczyk. 

Lekcja była nie tylko ciekawa, ale znów opierała się na filarach planu daltońskiego – tym razem na współpracy i odpowiedzialności, a jednocześnie wykorzystywała zagadnienia maturalne, z którymi uczniowie mogli się  zmierzyć bez wcześniejszego przygotowania. 

Jutro natomiast będziemy pracować pytaniami i zabierzemy Stanisława na spotkanie z  coachem. Więcej o tym pomyśle przeczytacie tutaj, w poście Wokulski na sesji coachingowej.



                                                                                            Agata Karolczyk-Kozyra
                                                                                               Kreatywny polonista

Komentarze

  1. Taki kreatywny polonista to skarb.... Twoi uczniowie maja szczęście

    OdpowiedzUsuń

Prześlij komentarz

Popularne posty z tego bloga

11 listopada - scenariusz uroczystości z okazji Narodowego Święta Niepodległości "Nie ma sprawy ważniejszej niż Polska"

Rocznica odzyskania niepodległości to jedno z najważniejszych świąt w kalendarzu szkolnym, ponieważ kształtuje postawy patriotyczne i uczy szacunku do historii ojczystej. Wpisuje się zatem nie tylko w rozwijanie kompetencji kluczowych, ale przede wszystkim w realizację założeń polityki oświatowej państwa. O różnych pomysłach na świętowanie Dnia Niepodległości pisałam już tutaj , tutaj i jeszcze tutaj . Na podanych stronach znajdziecie nie tylko opisy uroczystości szkolnych, ale też gotowe pomysły na lekcje otwarte i pokazowe, gry edukacyjne i wieczory filmowe. W mojej szkole niemalże od piętnastu lat z okazji Narodowego Święta Niepodległości odbywa się uroczysta akademia o randze powiatowej, w której uczestniczą władze powiatowe i miejskie oraz społeczność szkolna. Przygotowanie co roku nowego scenariusza, utrzymującego wysoki poziom, to trudne wyzwanie, dlatego zawsze pod uwagę fakt, by był on przygotowany tak, aby młodzież licealna  zainteresowała się tym, co dzieje się na s

PIERWSZA LEKCJA, czas start!

Nowy rok szkolny zbliża się wielkimi krokami, dlatego warto zastanowić się nad pierwszą lekcją i to właśnie jej poświęcony jest dzisiejszy wpis. Wielu polonistów, zwłaszcza tych, którzy zaczynają pracę w szkole, zastanawia się jak zacząć, by było ciekawie, inaczej niż zwykle, by zrobić dobre wrażenie na uczniach, z którymi zaczyna się pracę. To już nie te czas, kiedy to nauczyciel, wchodząc do klasy, budził strach i swoją osobą sprawiał, że natychmiast robiło się cicho. Ci, którzy robią tak nadal, z pewnością nie będą się cieszyć autorytetem wśród młodych ludzi. Dziś nauczyciel musi być kreatywny, to tutor [1] lub coach [2] , a może nawet tutor i coach jednocześnie, dlatego już od pierwszych zajęć musi jasno określić cele współpracy z uczniami. Nie od dziś wiadomo, że pierwsza lekcja z reguły poświęcona jest zaprezentowaniu przedmiotowego systemu oceniania oraz zapoznaniu z kanonem lektur na dany rok szkolny. Można ją jednak urozmaicić na kilka sposobów. Otrzymując nową klasę

JAK PRACOWAĆ METODĄ STACJI ZADANIOWYCH na lekcjach języka polskiego?

Cieszę się, że zaglądacie na mojego bloga i szukacie tu inspiracji. Dziś pomysł uniwersalny, który można wykorzystać na każdym poziomie edukacyjnym. Metodę tę poznałam dzięki nauczycielom języka polskiego, którzy udzielają się w grupach dla polonistów  na Facebooku. Stacje zadaniowe, bo o nich mowa, to jedna z ciekawszych metod aktywizujących, która polega na zmienności zadań, sposobu ich wykonania oraz na dosłownej zmianie miejsca pracy. Uczniowie pracują na przygotowanych wcześniej stanowiskach, zawierających zadania z określonej partii materiału. Podczas lekcji nauczyciel jest wyłącznie obserwatorem. metoda ta zachwyciła mnie do tego stopnia, że często wykorzystuję ją podczas zajęć. Pracuję nią chętnie, ponieważ widzę, że uczniom również się podoba. Stacje zadaniowe często pomagają utrwalić i usystematyzować nam wiedzę na temat omawianych lektur. Jak przygotować się zatem do pracy metodą stacji zadaniowych? Oto kilka praktycznych wskazówek: 1. Należy odpowiednio przygoto