Przejdź do głównej zawartości

I ZNÓW CZAS NA PIERWSZĄ LEKCJĘ

Oryginalna pierwsza lekcja co roku jest dla mnie nowym wyzwaniem z dwóch powodów: po pierwsze nie lubię powtarzać wypracowanych schematów, po drugie chętnie tworzę coś nowego. Inspiracji szukam w trakcie wakacji w różnych miejscach, dlatego zawsze staram się mieć przy sobie coś do notowania, ponieważ nigdy nie wiem, w którym momencie przyjdzie mi do głowy nowy pomysł. Gdy znajdę coś ciekawego w sieci, a akurat nie mam pod ręką niczego do notowania, to chętnie korzystam z komunikatora messenger i daną rzecz przesyłam na swój adres. Polecam ten sposób. Zawsze można później wrócić do tego, co zostało przesłane.

O pierwszej lekcji pisałam już dwukrotnie. Wcześniejsze wpisy znajdziecie TUTAJ lub TUTAJ. Zachęcam do zapoznania się z nimi. Tegoroczną pierwszą lekcję języka polskiego wzbogacę o nowe pomysły, które poznałam podczas udziału w szkoleniu organizowanym przez Polską Akcję Humanitarną Summer PAH Academy Edukacyjne SPA (swoją drogą polecam przyszłoroczną edycję).

Zacznę od wywieszenia na drzwiach od klasy małego plakatu z powitaniem oraz imionami moich uczniów. Jestem pewna, że będzie im miło, gdy to zobaczą. Szczególnie ważne może być to dla uczniów klas pierwszych, dla których początki w nowej szkole często są bardzo trudne.

W klasie na flipcharcie pojawi się napis "Nasz świat". Przedstawię przy nim klasowe zasady oraz rozdam uczniom kolorowe karteczki samoprzylepne i poproszę, by dopisali na nich swoje propozycje. Poczują się wówczas współodpowiedzialni za tworzenie atmosfery nauki w klasie. Moje propozycje do przyklejenia to:

W "owadowym" markecie zakupiłam ostatnio tablicę magnetyczną, która zostanie zawieszona w klasie. Będziemy na niej umieszczać nie tylko istotne rzeczy, ale będzie to też tzw. PARKING. Czasem podczas lekcji pojawia się myśl, do której warto wrócić, ponieważ w danym momencie nie możemy jej rozwinąć. Do tego będzie służył nam PARKING. Dzięki temu, że zapiszemy taką myśl, będziemy pewni, że o niej nie zapomnimy. Dla uczniów będzie to ważne, ponieważ będą mieć świadomość, że warto się zgłaszać podczas lekcji, a ich przemyślenia nie zostaną pominięte. Uczymy w ten sposób otwartości i odwagi do wyrażania własnych myśli.

Na koniec kolejny raz wykorzystam do mojej lekcji słoik. Ponownie rozdam uczniom kolorowe kartki, na których poproszę, by zapisali jedno pozytywne słowo zaczynające się na pierwszą literę ich imienia oraz kojarzące się z lekcją i jej atmosferą. karteczki wrzucimy do słoika dobrych myśli. Wspólnie ustalimy czy odczytamy słowa podczas następnej lekcji jako formę naszych oczekiwań, czy może będziemy robić to na każdej lekcji lub raz w tygodniu.

Pomysłów na pierwszą lekcję jest mnóstwo. Najważniejsze, by pamiętać, że...

                                                                                                                     Agata Karolczyk-Kozyra

                                                                                                                        Kreatywny polonista

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

11 listopada - scenariusz uroczystości z okazji Narodowego Święta Niepodległości "Nie ma sprawy ważniejszej niż Polska"

Rocznica odzyskania niepodległości to jedno z najważniejszych świąt w kalendarzu szkolnym, ponieważ kształtuje postawy patriotyczne i uczy szacunku do historii ojczystej. Wpisuje się zatem nie tylko w rozwijanie kompetencji kluczowych, ale przede wszystkim w realizację założeń polityki oświatowej państwa. O różnych pomysłach na świętowanie Dnia Niepodległości pisałam już tutaj , tutaj i jeszcze tutaj . Na podanych stronach znajdziecie nie tylko opisy uroczystości szkolnych, ale też gotowe pomysły na lekcje otwarte i pokazowe, gry edukacyjne i wieczory filmowe. W mojej szkole niemalże od piętnastu lat z okazji Narodowego Święta Niepodległości odbywa się uroczysta akademia o randze powiatowej, w której uczestniczą władze powiatowe i miejskie oraz społeczność szkolna. Przygotowanie co roku nowego scenariusza, utrzymującego wysoki poziom, to trudne wyzwanie, dlatego zawsze pod uwagę fakt, by był on przygotowany tak, aby młodzież licealna  zainteresowała się tym, co dzieje się na s

PIERWSZA LEKCJA, czas start!

Nowy rok szkolny zbliża się wielkimi krokami, dlatego warto zastanowić się nad pierwszą lekcją i to właśnie jej poświęcony jest dzisiejszy wpis. Wielu polonistów, zwłaszcza tych, którzy zaczynają pracę w szkole, zastanawia się jak zacząć, by było ciekawie, inaczej niż zwykle, by zrobić dobre wrażenie na uczniach, z którymi zaczyna się pracę. To już nie te czas, kiedy to nauczyciel, wchodząc do klasy, budził strach i swoją osobą sprawiał, że natychmiast robiło się cicho. Ci, którzy robią tak nadal, z pewnością nie będą się cieszyć autorytetem wśród młodych ludzi. Dziś nauczyciel musi być kreatywny, to tutor [1] lub coach [2] , a może nawet tutor i coach jednocześnie, dlatego już od pierwszych zajęć musi jasno określić cele współpracy z uczniami. Nie od dziś wiadomo, że pierwsza lekcja z reguły poświęcona jest zaprezentowaniu przedmiotowego systemu oceniania oraz zapoznaniu z kanonem lektur na dany rok szkolny. Można ją jednak urozmaicić na kilka sposobów. Otrzymując nową klasę

JAK PRACOWAĆ METODĄ STACJI ZADANIOWYCH na lekcjach języka polskiego?

Cieszę się, że zaglądacie na mojego bloga i szukacie tu inspiracji. Dziś pomysł uniwersalny, który można wykorzystać na każdym poziomie edukacyjnym. Metodę tę poznałam dzięki nauczycielom języka polskiego, którzy udzielają się w grupach dla polonistów  na Facebooku. Stacje zadaniowe, bo o nich mowa, to jedna z ciekawszych metod aktywizujących, która polega na zmienności zadań, sposobu ich wykonania oraz na dosłownej zmianie miejsca pracy. Uczniowie pracują na przygotowanych wcześniej stanowiskach, zawierających zadania z określonej partii materiału. Podczas lekcji nauczyciel jest wyłącznie obserwatorem. metoda ta zachwyciła mnie do tego stopnia, że często wykorzystuję ją podczas zajęć. Pracuję nią chętnie, ponieważ widzę, że uczniom również się podoba. Stacje zadaniowe często pomagają utrwalić i usystematyzować nam wiedzę na temat omawianych lektur. Jak przygotować się zatem do pracy metodą stacji zadaniowych? Oto kilka praktycznych wskazówek: 1. Należy odpowiednio przygoto