Zdalne nauczanie zaskoczyło nas wszystkich i sprawiło, że musieliśmy nagle zmienić dotychczas wypracowane sposoby. Wielu z nas już wcześniej korzystało z dobrodziejstw techniki, wielu jednak musiało się do niej przekonać. Mam wrażenie, że w tym szaleństwie zapomnieliśmy jednak o jednej z podstawowych kompetencji kluczowych, czyli o pracy w zespole i społecznej aktywności. W obecnej sytuacji jest to szczególnie ważne. Nasi uczniowie już od ponad miesiąca siedzą odizolowani w domach, dlatego tak ważne jest, by w tym trudnym dla nich czasie, zadbać o pracę w grupach.
K. Rau i E. Ziętek zauważają, że Uczenie się jest efektywne, gdy angażuje nie tylko umysł, ale i emocje, gdy daje uczniom możliwość bycia częściej twórczym niż odtwórczym. Słysząc te słowa, przypomniało mi się, co usłyszałam od jednego z moich pierwszoklasistów krótko przed okresem kwarantanny. "Lubię polski, bo uczy nas pani jak myśleć kreatywnie". Te słowa padły po lekcji metodą LEGO LOGOS, kiedy to młodzież pracowała w grupach. Teraz uświadomiły mi, że muszę wrócić do formy pracy grupowej i ponownie wyzwolić w moich uczniach kreatywność.
Mój pomysł zrodził się spontanicznie przed lekcją. Jesteśmy w trakcie omawiania twórczości Jana Kochanowskiego. Prowadzę lekcje na platformie zoom, z której jestem zadowolona. Mam jednak świadomość, że te lekcje nie do końca spełniają moje oczekiwania i nie angażują uczniów w pełni. Zaczęłam się więc zastanawiać nad tym, co zrobić, by uczniowie zapamiętali jak najwięcej? I wymyśliłam...
Na szybko przygotowałam losy z imionami uczniów. Następnie omówiłam zadanie, które będzie realizowane w grupach - czyli wymyślenie i stworzenie gry edukacyjnej pod hasłem: "Bliski Jan Kochanowski". Uczniowie będą pracować metodą projektu. Całe zadanie zostało podzielone na trzy etapy:
I etap
* przedstawić pomysł gry poświęconej Janowi Kochanowskiemu; jego życiu i twórczości do 04.05.2020
II etap
* opracować zasady gry do 13.05.2020
III etap
* oddać grę do 25.05.2020
Po każdym etapie grupa będzie musiała zdać mi relację, jak wyglądała praca i jakie są jej efekty. Po przedstawieniu poleceń omówiłam je jeszcze szczegółowo oraz przeprowadziłam losowanie, pokazując do kamerki imiona uczniów wchodzących w skład trzyosobowego zespołu. Teraz czas dla młodzieży na działanie i rozwijanie kreatywności, a przede wszystkim kompetencji społecznych. Oczywiście uczniowie nie mogą się spotykać ze sobą, ale musza wypracować w zespołach takie formy współpracy, by wykonać zadanie.
Pamiętajmy, że rozwijanie kompetencji kluczowych zwłaszcza w tym trudnym okresie jest szczególnie ważne, dlatego to nauczyciel musi stworzyć uczniom odpowiednie sytuacje dydaktyczne. Najlepiej takie, w których mogą brać sprawy w swoje ręce, współdecydować o swoich działaniach, planować i organizować swoją pracę, współpracując jednocześnie z innymi. Dzięki temu poddają refleksji własne działania, korygują je, wyciągają wnioski, uczą się współpracy, czyli są aktywni i biorą odpowiedzialność za własne uczenie się. W takiej sytuacji zmienia się także rola nauczyciela - nie jest on już wykładowcą, a coachem, który naprowadza, motywuje i monitoruje działania uczniów, udziela im konsultacji i wspiera.
Agata Karolczyk-Kozyra
Kreatywny polonista
Polecam także:
1. Beata Jeziorska, Jak kształtować wśród uczniów kompetencje kluczowe? [dostępny on line]:https://edurada.pl/artykuly/jak-kszta-towac-w-rod-uczniow-kompetencje-kluczowe/
Dziękuję, utwierdziła mnie Pani w przekonaniu, że a obecnej sytuacji praca w parach/grupach ma sens. Zastanawiałam się nad tym od kilku dni :)
OdpowiedzUsuńBardzo się cieszę, że post się przydał. Pracę w parach zastosowałam już w pierwszych dniach zdalnego nauczania. Dziś przyszedł czas na kolejne zadanie, w zespołach trzyosobowych. Polecam ☺️
UsuńChciałam zapytać, w jaki sposób będzie pani sprawdzała efekty pracy tych grup?
UsuńUczniowie po każdym etapie będą przesyłać mi rezultaty swojej pracy w formie dogodnej dla obu stron, ustalonej między nauczycielem a uczniami. Ocena zostanie wystawiona na koniec zgodnie z trzema podstawowymi kryteriami: poprawność merytoryczna i językowa, estetyka wykonania, koncepcja.
Usuń