Przejdź do głównej zawartości

ZDALNA PRACA W GRUPACH - czemu nie?

Zdalne nauczanie zaskoczyło nas wszystkich i sprawiło, że musieliśmy nagle zmienić dotychczas wypracowane sposoby. Wielu z nas już wcześniej korzystało z dobrodziejstw techniki, wielu jednak musiało się do niej przekonać. Mam wrażenie, że w tym szaleństwie zapomnieliśmy jednak o jednej z podstawowych kompetencji kluczowych, czyli o pracy w zespole i społecznej aktywności. W obecnej sytuacji jest to szczególnie ważne. Nasi uczniowie już od ponad miesiąca siedzą odizolowani w domach, dlatego tak ważne jest, by w tym trudnym dla nich czasie, zadbać o pracę w grupach.

K. Rau i E. Ziętek zauważają, że Uczenie się jest efektywne, gdy angażuje nie tylko umysł, ale i emocje, gdy daje uczniom możliwość bycia częściej twórczym niż odtwórczym. Słysząc te słowa, przypomniało mi się, co usłyszałam od jednego z moich pierwszoklasistów krótko przed okresem kwarantanny. "Lubię polski, bo uczy nas pani jak myśleć kreatywnie". Te słowa padły po lekcji metodą LEGO LOGOS, kiedy to młodzież pracowała w grupach. Teraz uświadomiły mi, że muszę wrócić do formy pracy grupowej i ponownie wyzwolić w moich uczniach kreatywność. 
Mój pomysł zrodził się spontanicznie przed lekcją. Jesteśmy w trakcie omawiania twórczości Jana Kochanowskiego. Prowadzę lekcje na platformie zoom, z której jestem zadowolona. Mam jednak świadomość, że te lekcje nie do końca spełniają moje oczekiwania i nie angażują uczniów w pełni. Zaczęłam się więc zastanawiać nad tym, co zrobić, by uczniowie zapamiętali jak najwięcej? I wymyśliłam...
Na szybko przygotowałam losy z imionami uczniów. Następnie omówiłam zadanie, które będzie realizowane w grupach - czyli wymyślenie i stworzenie gry edukacyjnej pod hasłem: "Bliski Jan Kochanowski". Uczniowie będą pracować metodą projektu. Całe zadanie zostało podzielone na trzy etapy:

I etap 
* przedstawić pomysł gry poświęconej Janowi Kochanowskiemu; jego życiu i twórczości do 04.05.2020
II etap
* opracować zasady gry do 13.05.2020
III etap 
* oddać grę do 25.05.2020
Po każdym etapie grupa będzie musiała zdać mi relację, jak wyglądała praca i jakie są jej efekty. Po przedstawieniu poleceń omówiłam je jeszcze szczegółowo oraz przeprowadziłam losowanie, pokazując do kamerki imiona uczniów wchodzących w skład trzyosobowego zespołu. Teraz czas dla młodzieży na działanie i rozwijanie kreatywności, a przede wszystkim kompetencji społecznych. Oczywiście uczniowie nie mogą się spotykać ze sobą, ale musza wypracować w zespołach takie formy współpracy, by wykonać zadanie.

Pamiętajmy, że rozwijanie kompetencji kluczowych zwłaszcza w tym trudnym okresie jest szczególnie ważne, dlatego to nauczyciel musi stworzyć uczniom odpowiednie sytuacje dydaktyczne. Najlepiej takie, w których mogą brać sprawy w swoje ręce, współdecydować o swoich działaniach, planować i organizować swoją pracę, współpracując jednocześnie z innymi. Dzięki temu poddają refleksji własne działania, korygują je, wyciągają wnioski, uczą się współpracy, czyli są aktywni i biorą odpowiedzialność za własne uczenie się. W takiej sytuacji zmienia się także rola nauczyciela - nie jest on już wykładowcą, a coachem, który  naprowadza, motywuje i monitoruje działania uczniów, udziela im konsultacji i wspiera. 
                                                                                                    Agata Karolczyk-Kozyra
                                                                                                       Kreatywny polonista
Polecam także:
1. Beata Jeziorska, Jak kształtować wśród uczniów kompetencje kluczowe?  [dostępny on line]:https://edurada.pl/artykuly/jak-kszta-towac-w-rod-uczniow-kompetencje-kluczowe/

Komentarze

  1. Dziękuję, utwierdziła mnie Pani w przekonaniu, że a obecnej sytuacji praca w parach/grupach ma sens. Zastanawiałam się nad tym od kilku dni :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo się cieszę, że post się przydał. Pracę w parach zastosowałam już w pierwszych dniach zdalnego nauczania. Dziś przyszedł czas na kolejne zadanie, w zespołach trzyosobowych. Polecam ☺️

      Usuń
    2. Chciałam zapytać, w jaki sposób będzie pani sprawdzała efekty pracy tych grup?

      Usuń
    3. Uczniowie po każdym etapie będą przesyłać mi rezultaty swojej pracy w formie dogodnej dla obu stron, ustalonej między nauczycielem a uczniami. Ocena zostanie wystawiona na koniec zgodnie z trzema podstawowymi kryteriami: poprawność merytoryczna i językowa, estetyka wykonania, koncepcja.

      Usuń

Prześlij komentarz

Popularne posty z tego bloga

11 listopada - scenariusz uroczystości z okazji Narodowego Święta Niepodległości "Nie ma sprawy ważniejszej niż Polska"

Rocznica odzyskania niepodległości to jedno z najważniejszych świąt w kalendarzu szkolnym, ponieważ kształtuje postawy patriotyczne i uczy szacunku do historii ojczystej. Wpisuje się zatem nie tylko w rozwijanie kompetencji kluczowych, ale przede wszystkim w realizację założeń polityki oświatowej państwa. O różnych pomysłach na świętowanie Dnia Niepodległości pisałam już tutaj , tutaj i jeszcze tutaj . Na podanych stronach znajdziecie nie tylko opisy uroczystości szkolnych, ale też gotowe pomysły na lekcje otwarte i pokazowe, gry edukacyjne i wieczory filmowe. W mojej szkole niemalże od piętnastu lat z okazji Narodowego Święta Niepodległości odbywa się uroczysta akademia o randze powiatowej, w której uczestniczą władze powiatowe i miejskie oraz społeczność szkolna. Przygotowanie co roku nowego scenariusza, utrzymującego wysoki poziom, to trudne wyzwanie, dlatego zawsze pod uwagę fakt, by był on przygotowany tak, aby młodzież licealna  zainteresowała się tym, co dzieje się na s

PIERWSZA LEKCJA, czas start!

Nowy rok szkolny zbliża się wielkimi krokami, dlatego warto zastanowić się nad pierwszą lekcją i to właśnie jej poświęcony jest dzisiejszy wpis. Wielu polonistów, zwłaszcza tych, którzy zaczynają pracę w szkole, zastanawia się jak zacząć, by było ciekawie, inaczej niż zwykle, by zrobić dobre wrażenie na uczniach, z którymi zaczyna się pracę. To już nie te czas, kiedy to nauczyciel, wchodząc do klasy, budził strach i swoją osobą sprawiał, że natychmiast robiło się cicho. Ci, którzy robią tak nadal, z pewnością nie będą się cieszyć autorytetem wśród młodych ludzi. Dziś nauczyciel musi być kreatywny, to tutor [1] lub coach [2] , a może nawet tutor i coach jednocześnie, dlatego już od pierwszych zajęć musi jasno określić cele współpracy z uczniami. Nie od dziś wiadomo, że pierwsza lekcja z reguły poświęcona jest zaprezentowaniu przedmiotowego systemu oceniania oraz zapoznaniu z kanonem lektur na dany rok szkolny. Można ją jednak urozmaicić na kilka sposobów. Otrzymując nową klasę

JAK PRACOWAĆ METODĄ STACJI ZADANIOWYCH na lekcjach języka polskiego?

Cieszę się, że zaglądacie na mojego bloga i szukacie tu inspiracji. Dziś pomysł uniwersalny, który można wykorzystać na każdym poziomie edukacyjnym. Metodę tę poznałam dzięki nauczycielom języka polskiego, którzy udzielają się w grupach dla polonistów  na Facebooku. Stacje zadaniowe, bo o nich mowa, to jedna z ciekawszych metod aktywizujących, która polega na zmienności zadań, sposobu ich wykonania oraz na dosłownej zmianie miejsca pracy. Uczniowie pracują na przygotowanych wcześniej stanowiskach, zawierających zadania z określonej partii materiału. Podczas lekcji nauczyciel jest wyłącznie obserwatorem. metoda ta zachwyciła mnie do tego stopnia, że często wykorzystuję ją podczas zajęć. Pracuję nią chętnie, ponieważ widzę, że uczniom również się podoba. Stacje zadaniowe często pomagają utrwalić i usystematyzować nam wiedzę na temat omawianych lektur. Jak przygotować się zatem do pracy metodą stacji zadaniowych? Oto kilka praktycznych wskazówek: 1. Należy odpowiednio przygoto