Opowiadanie to forma, którą można ćwiczyć bezustannie na różne sposoby. Dziś zaprezentuję Wam jeden z nich. Można go wykorzystać w obecnej sytuacji, gdy uczniowie przebywają w domach.
Lekcję zaczynamy od wprowadzenia nastroju tajemniczości. Prosimy uczniów, by przygotowali 5 dowolnych przedmiotów, które mają obecnie w zasięgu ręki. Niczego nie narzucamy. Gdy uczniowie są gotowi, wydajemy następne polecenie: ułóżcie przedmioty przed sobą według wymyślonej przez Was hierarchii. Możemy zapytać, jakie przedmioty zostały wybrane przez uczniów, w jakiej kolejności zostały ułożone i poprosić o uzasadnienie decyzji. W ten sposób będziemy ćwiczyć umiejętność samodzielnego wypowiadania się oraz argumentowania. Następnie prosimy, by uczniowie przygotowali sobie kartki z marginesami, na których napiszą krótkie opowiadanie pod tytułem "Opowiadanie bez tytułu". Bohaterami historii zostają wybrane przedmioty. Czas na napisanie tekstu to 30-35 minut.
Lekcję zaczynamy od wprowadzenia nastroju tajemniczości. Prosimy uczniów, by przygotowali 5 dowolnych przedmiotów, które mają obecnie w zasięgu ręki. Niczego nie narzucamy. Gdy uczniowie są gotowi, wydajemy następne polecenie: ułóżcie przedmioty przed sobą według wymyślonej przez Was hierarchii. Możemy zapytać, jakie przedmioty zostały wybrane przez uczniów, w jakiej kolejności zostały ułożone i poprosić o uzasadnienie decyzji. W ten sposób będziemy ćwiczyć umiejętność samodzielnego wypowiadania się oraz argumentowania. Następnie prosimy, by uczniowie przygotowali sobie kartki z marginesami, na których napiszą krótkie opowiadanie pod tytułem "Opowiadanie bez tytułu". Bohaterami historii zostają wybrane przedmioty. Czas na napisanie tekstu to 30-35 minut.
Po zakończonej pracy odczytujemy wspólnie przykładowe opowiadania oraz przypominamy zasady pisania tej formy wypowiedzi. Odwracamy w ten sposób tradycyjną formułę lekcji, bowiem najpierw sprawdzamy co uczniowie już potrafią, a dopiero później uzupełniamy braki. Formą odpowiedzi zwrotnej może być też sformułowanie przez uczniów celów lekcji.
A jakie są Wasze pomysły na ćwiczenie pisania opowiadania? Podzielcie się nimi z innymi w komentarzach.
Agata Karolczyk-Kozyra
Kreatywny polonista
Komentarze
Prześlij komentarz