Skończył się wrzesień, zatem można zacząć systematycznie przyzwyczajać uczniów ostatnich klas szkół podstawowych i ponadpodstawowych do przygotowywania się do egzaminów. Jakiś czas temu wpadłam na pomysł zaproponowania moim maturzystom założenia portfolio. Pomysł oparłam na teczce motywów, o której pisałam tutaj. Postanowiłam go jednak nieco zmodyfikować i urozmaicić, a także poprawić to, co się nie sprawdziło.
Portfolio to metoda, która polega na zbieraniu przez ucznia informacji na określony temat i gromadzeniu ich w teczce. Dzięki niej uczniowie doskonalą swoje umiejętności korzystania z różnych źródeł, gromadzenia potrzebnych informacji, selekcjonowania ich i przetwarzania. Dodatkowo metoda ta uczy samodzielnej i systematycznej pracy.
ETAPY PRACY NAD PORTFOLIO:
1. WSTĘPNY - zapoznanie uczniów z zasadami tworzenia portfolio, określenie czasu pracy i rodzaju gromadzonych materiałów oraz omówienie kryteriów oceniania;
2. ZASADNICZY - poszukiwanie, gromadzenie i porządkowanie materiałów oraz tworzenie teczki;
SPOSÓB TWORZENIA TECZKI:
Przydatny nam będzie słoik z motywami (zwykły słoik, w którym przechowujemy karteczki z motywami). Możemy też stworzyć oddzielny słoik z karteczkami, na których zapiszemy zagadnienia z podstawy programowej III i IV etapu edukacyjnego. Dobrze by były to różne zagadnienia i pojęcia - zarówno literackie, jak i językowe. Raz w tygodniu (najlepiej w piątek) kolejni uczniowie (np. z listy w dzienniku) losują zagadnienia dla całej klasy - dwa motywy i dwa zagadnienia. Na ich opracowanie mają tydzień. Po tym czasie zbieramy wybrane zeszyty i oceniamy.
PORTFOLIO EGZAMINACYJNE
INSTRUKCJA
- Załóż teczkę / zeszyt (A4) najpopularniejszych motywów literackich omawianych podczas nauki w szkole ponadgimnazjalnej oraz zagadnień literackich i językowych. Pomoże Ci ona powtórzyć materiał przed egzaminem maturalnym.
- Na oddzielnych kartkach formatu A4 lub w zeszycie o tym formacie zapisz kolejne motywy literackie. Do każdego podaj trzy przykłady utworów literackich oraz jeden przykład tekstu kultury (obraz, film, gra komputerowa, spektakl teatralny, etc.).
- Uwzględnij: autora, tytuł, gatunek literacki, epokę powstania, krótkie omówienie.
- Opisy nie muszą być obszerne, ale powinny ukazywać, w jaki sposób dany utwór nawiązuje do określonego motywu. Przygotuj je tak, jakbyś sporządzał/a plan rozprawki.
- Podawane przez Ciebie przykłady mogą się powtarzać. Dzięki temu jeszcze lepiej zapamiętasz utwór i podczas egzaminu nie będziesz długo musiał/a szukać przykładów.
- Wykorzystuj lektury z zakresu gimnazjum i szkoły ponadgimnazjalnej.
- Następnie opracuj wylosowane zagadnienie literackie lub językowe.
- Karty muszą być czytelne i wykonane odręcznie. Nie żałuj miejsca. Na jeden motyw przeznacz przynajmniej jedną stronę. Technika notowania jest dowolna. Możesz zastosować formę opisową lub wykorzystać mapę pamięci lub sketchnoting, urozmaicać swoje karty symbolami, rysunkami, wklejkami.
- Teczka/zeszyt podlega wielokrotnej ocenie.
O innych pomysłach na powtórki poczytacie na blogu. Zachęcam do lektury.
Agata Karolczyk-Kozyra
Kreatywny polonista
Komentarze
Prześlij komentarz