Przejdź do głównej zawartości

KARTY i TECZKI MOTYWÓW, czyli kolejne sposoby na powtórkę

Lubię szybkie powtórki. Szczególnie chętnie utrwalam wiadomości dotyczące motywów literackich. Stosuję je od pierwszej klasy, by uczniowie regularnie powtarzali poznane teksty kultury oraz by uczyli się szybkiego dobierania innych. Jest to szczególnie przydatna umiejętność podczas ustnego egzaminu z języka polskiego, gdy uczeń ma zaledwie piętnaście minut na przygotowanie się.

Dziś podzielę się z Wami kolejnymi sposobami na takie powtórki. Pierwsze dwa pomysły związane są wykonanymi przeze mnie samodzielnie kartami motywów. Wykorzystałam do tego kartoniki, na których zapisałam motywy omawiane podczas lekcji w klasach 1-3 liceum oraz gimnazjum.

Karty motywów – pomysł 1.
Uczniowie pracują w parach. Nauczyciel rozdaje każdej parze po dwie karty. Zadaniem uczniów jest dobranie wyłącznie kontekstów literackich do obu motywów, a następnie napisanie po 3-4 zdania na temat wybranych tekstów. Nauczyciel obserwuje pracę młodzieży, wyjaśnia wątpliwości, naprowadza na właściwą interpretację, pomaga. Na koniec uczniowie prezentują rezultaty swojej pracy.


Karty motywów – pomysł 2.
Zadanie drugie w znacznym stopniu opiera się na pomyśle pierwszym. Do tekstów literackich uczniowie dobierają kolejny kontekst – tym razem jest to obraz. W tym celu korzystam z wyciętych ze starych podręczników reprodukcji obrazów lub kart Dixit. (inne pomysły związane ze starymi podręcznikami znajdziecie tutaj, a z kartami Dixit tutaj). Zadanie można za każdym razem wykonywać inaczej, ponieważ obrazy możemy zastąpić filmami, tekstami piosenek czy przedstawieniami teatralnymi.

Teczki motywów

Innym sposobem na powtórki są teczki motywów, które zakładają moi uczniowie. Pomysł znalazłam w Internecie, jednak od razu przypadł mi do gustu, dlatego uważam, że warto go promować. Gimnazjaliści prowadzą teczki w ostatniej klasie (podobnie mogą założyć je ósmoklasiści), licealiści zakładają je już w drugim semestrze klasy drugiej. Zadaniem uczniów jest regularne uzupełnianie teczek zgodnie z podaną poniżej instrukcją. Dzięki temu nie tylko utrwalają wiedzę, ale też uczą się sumienności i systematyczności.

TECZKA MOTYWÓW
INSTRUKCJA
  1. Załóż teczkę / zeszyt (A4) najpopularniejszych motywów literackich omawianych podczas nauki w szkole ponadgimnazjalnej. Pomoże Ci ona powtórzyć materiał przed egzaminem maturalnym.
  2. Na oddzielnych kartkach formatu A4 lub w zeszycie o tym formacie zapisz kolejne motywy literackie. Do każdego podaj trzy przykłady utworów literackich oraz jeden przykład tekstu kultury (obraz, film, gra komputerowa, spektakl teatralny, etc.).
  3. Uwzględnij: autora, tytuł, gatunek literacki, epokę powstania, krótkie omówienie.
  4. Opisy nie muszą być obszerne, ale powinny ukazywać, w jaki sposób dany utwór nawiązuje do określonego motywu. Przygotuj je tak, jakbyś sporządzał/a plan rozprawki.
  5. Podawane przez Ciebie przykłady mogą się powtarzać. Dzięki temu jeszcze lepiej zapamiętasz utwór i podczas egzaminu nie będziesz długo musiał/a szukać przykładów.
  6. Wykorzystuj lektury z zakresu gimnazjum i szkoły ponadgimnazjalnej.
  7. Karty muszą być czytelne. Nie żałuj miejsca. Na jeden motyw przeznacz przynajmniej jedną stronę. Możesz wykonywać je ręcznie albo przygotowywać w wersji drukowanej. Możesz wykorzystywać także mapę pamięci lub sketchnoting, urozmaicać je symbolami, rysunkami, wklejkami.
  8. W ciągu każdego miesiąca od lutego 2018 do czerwca 2018 oraz od września 2018 do marca 2019 zobowiązany jesteś do opracowania trzech dowolnych motywów. Kolejność dowolna.
  9. Instrukcję wraz ze spisem motywów do omówienia wklej do zeszytu lub umieść w teczce.
  10. Teczka/zeszyt podlega wielokrotnej ocenie.
Poniżej przykładowe teczki moich maturzystów.






A jakie są Wasze pomysły na powtórzenie wiadomości? Podzielcie się nimi w komentarzach.

                                                                                                                     Agata Karolczyk-Kozyra







Komentarze

  1. Bardzo fajnie napisane. Pozdrawiam serdecznie.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję bardzo i zapraszam do poznania kolejnych pomysłów ☺️

      Usuń
  2. Czy można zakupić te notatki

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Niestety nie... To prace uczniów... Nie są na sprzedaż...

      Usuń

Prześlij komentarz

Popularne posty z tego bloga

11 listopada - scenariusz uroczystości z okazji Narodowego Święta Niepodległości "Nie ma sprawy ważniejszej niż Polska"

Rocznica odzyskania niepodległości to jedno z najważniejszych świąt w kalendarzu szkolnym, ponieważ kształtuje postawy patriotyczne i uczy szacunku do historii ojczystej. Wpisuje się zatem nie tylko w rozwijanie kompetencji kluczowych, ale przede wszystkim w realizację założeń polityki oświatowej państwa. O różnych pomysłach na świętowanie Dnia Niepodległości pisałam już tutaj , tutaj i jeszcze tutaj . Na podanych stronach znajdziecie nie tylko opisy uroczystości szkolnych, ale też gotowe pomysły na lekcje otwarte i pokazowe, gry edukacyjne i wieczory filmowe. W mojej szkole niemalże od piętnastu lat z okazji Narodowego Święta Niepodległości odbywa się uroczysta akademia o randze powiatowej, w której uczestniczą władze powiatowe i miejskie oraz społeczność szkolna. Przygotowanie co roku nowego scenariusza, utrzymującego wysoki poziom, to trudne wyzwanie, dlatego zawsze pod uwagę fakt, by był on przygotowany tak, aby młodzież licealna  zainteresowała się tym, co dzieje się na s

PIERWSZA LEKCJA, czas start!

Nowy rok szkolny zbliża się wielkimi krokami, dlatego warto zastanowić się nad pierwszą lekcją i to właśnie jej poświęcony jest dzisiejszy wpis. Wielu polonistów, zwłaszcza tych, którzy zaczynają pracę w szkole, zastanawia się jak zacząć, by było ciekawie, inaczej niż zwykle, by zrobić dobre wrażenie na uczniach, z którymi zaczyna się pracę. To już nie te czas, kiedy to nauczyciel, wchodząc do klasy, budził strach i swoją osobą sprawiał, że natychmiast robiło się cicho. Ci, którzy robią tak nadal, z pewnością nie będą się cieszyć autorytetem wśród młodych ludzi. Dziś nauczyciel musi być kreatywny, to tutor [1] lub coach [2] , a może nawet tutor i coach jednocześnie, dlatego już od pierwszych zajęć musi jasno określić cele współpracy z uczniami. Nie od dziś wiadomo, że pierwsza lekcja z reguły poświęcona jest zaprezentowaniu przedmiotowego systemu oceniania oraz zapoznaniu z kanonem lektur na dany rok szkolny. Można ją jednak urozmaicić na kilka sposobów. Otrzymując nową klasę

JAK PRACOWAĆ METODĄ STACJI ZADANIOWYCH na lekcjach języka polskiego?

Cieszę się, że zaglądacie na mojego bloga i szukacie tu inspiracji. Dziś pomysł uniwersalny, który można wykorzystać na każdym poziomie edukacyjnym. Metodę tę poznałam dzięki nauczycielom języka polskiego, którzy udzielają się w grupach dla polonistów  na Facebooku. Stacje zadaniowe, bo o nich mowa, to jedna z ciekawszych metod aktywizujących, która polega na zmienności zadań, sposobu ich wykonania oraz na dosłownej zmianie miejsca pracy. Uczniowie pracują na przygotowanych wcześniej stanowiskach, zawierających zadania z określonej partii materiału. Podczas lekcji nauczyciel jest wyłącznie obserwatorem. metoda ta zachwyciła mnie do tego stopnia, że często wykorzystuję ją podczas zajęć. Pracuję nią chętnie, ponieważ widzę, że uczniom również się podoba. Stacje zadaniowe często pomagają utrwalić i usystematyzować nam wiedzę na temat omawianych lektur. Jak przygotować się zatem do pracy metodą stacji zadaniowych? Oto kilka praktycznych wskazówek: 1. Należy odpowiednio przygoto