Przejdź do głównej zawartości

EGZAMIN MATURALNY Z JĘZYKA POLSKIEGO, cz.I - ROZPRAWKA

Egzaminy maturalne coraz bliżej. W mojej szkole pojutrze kolejne testy próbne. Skłoniło mnie to do napisania kilku ważnych informacji na temat form stosowanych podczas egzaminu z języka polskiego. Zauważyłam, że wśród czytających mojego bloga, jest spore grono młodych nauczycieli, dlatego mam nadzieję, że materiał tu zgromadzony ułatwi im przygotowanie uczniów do pisemnego egzaminu.

W Informatorze maturalnym, wydanym przez Centralną Komisję Egzaminacyjną, na temat rozprawki czytamy:

Zadanie składa się z polecenia i tekstu epickiego lub dramatycznego. Rozprawka na poziomie podstawowym jest formą wypowiedzi pisemnej na podany temat, która wymaga od zdającego:
– zrozumienia załączonego do polecenia tekstu literackiego (epickiego lub dramatycznego);
– sformułowania własnego stanowiska (tezy lub hipotezy) wobec problemu postawionego
w poleceniu i odnoszącego się do zamieszczonego w arkuszu tekstu literackiego;
– rzeczowego uzasadnienia swojego stanowiska;
– odwołania się do załączonego tekstu oraz do wybranego tekstu/wybranych tekstów kultury.
W przypadku, jeśli dany tekst literacki jest fragmentem lektury oznaczonej w podstawie jako obowiązkowa, uczeń powinien także odwołać się do całości utworu. Szczegółowe wskazówki dotyczące liczby tekstów i sposobu odwołania się do nich znajdują się w poleceniu;
– napisania wypowiedzi, którą powinien cechować widoczny zamysł kompozycyjny, wyrażający się w funkcjonalnej segmentacji i uporządkowaniu tekstu stosownie
do wskazanego gatunku wypowiedzi.
Wypracowanie nie może liczyć mniej niż 250 słów. Rozprawka na poziomie podstawowym sprawdza zarówno umiejętność odbioru, analizy i interpretacji tekstu literackiego, jak i tworzenia własnej wypowiedzi. Aby przygotować tego rodzaju wypowiedź, uczeń musi najpierw rozpoznać sens załączonego do polecenia tekstu, określić jego problematykę, odnaleźć elementy znaczące dla odczytania utworu, a następnie wyszukać odpowiednie konteksty (teksty kultury) przydatne do opracowania zagadnienia wskazanego w poleceniu, a więc porównać funkcjonowanie tych samych motywów w różnych tekstach kultury.


Na co zatem zwrócić uwagę uczniów? Przede wszystkim na to, w jaki sposób powinni pracować z tekstem. Niewątpliwie przydatna do tego będzie metoda close reading, o której jakiś czas temu pisałam już na moim blogu. Informacje na ten temat znajdziecie TUTAJ.

Zacznijmy od tekstu epickiego. Oto najistotniejsze rzeczy, o których warto pamiętać:
-         problematyka tekstu w kontekście tematu rozprawki;
-         nawiązania literackie i kulturowe w utworze, np. odwołania do tradycji, związek ze światopoglądem epoki, odniesienia do biografii autora, aluzje literackie;
-         gatunek literacki;
-         rodzaj narracji i pozycja narratora względem wydarzeń;
-         fabuła fragmentu (oraz odniesienie do całości utworu w kontekście lektury obowiązkowej) w odniesieniu do tematu rozprawki; NIE STRESZCZENIE FRAGMENTU!
-         keacje bohaterów – kim są, co robią, jak wyglądają, co mówią i myślą, jakich dokonują wyborów;
-         sposób kreowania świata, rzeczywistości – realistyczny, groteskowy, fantastyczny;
-         język i styl tekstu, ale też język postaci;
-         interpretowanie tekstu w kontekście tematu oraz przyjętego stanowiska;
-  NIEDOPUSZCZALNE JEST PISANIE O WSZYSTKIM, STRESZCZANIE I STOSOWANIE OGÓLNIKÓW, tzw. WZMIANKOWANIA!

Praca z tekstem dramatycznym jest bardzo podobna. Tu należy zwrócić uwagę na następujące kwestie:
-         problematyka tekstu w kontekście tematu rozprawki;
-         nawiązania literackie i kulturowe w utworze, np. odwołania do tradycji, związek ze światopoglądem epoki, odniesienia do biografii autora, aluzje literackie;
-         gatunek literacki;
-         tekst główny i poboczny – ten drugi często charakteryzuje postacie, wkazuje na miejsce i czas wydarzeń oraz ma duże znaczenie dla interpretacji utworu;
-         wydarzenia – istota konfliktu, tematyka rozmów, znaczenie fragmentu dla przebiegu całej akcji;
-         bohaterowie – ich zachowania i postawy w nawiązaniu do problemu wskazanego w poleceniu;
-         konwencja artystyczna – np. realizm, symbolizm, groteska;
-         język postaci jako element ich charakterystyki;
-         interpretowanie tekstu w kontekście tematu oraz przyjętego stanowiska;
-  NIEDOPUSZCZALNE JEST PISANIE O WSZYSTKIM, STRESZCZANIE I STOSOWANIE OGÓLNIKÓW, tzw. WZMIANKOWANIA!

Na koniec jeszcze moje rady dla piszących. Podaję je moim uczniom już w pierwszej klasie wraz z rysnotką, którą dla nich stworzyłam. Później już tylko o nich przypominam przy okazji każdej pracy pisemnej.

DEKALOG PISZĄCYCH!
  1. Przeanalizuj uważnie temat rozprawki.
  2. Dokładnie przeczytaj tekst literacki pod kątem tematu.
  3. Sformułuj własne stanowisko – tezę lub hipotezę interpretacyjną.
  4. Poszukaj w tekście argumentów, które potwierdzają Twoje stanowisko. PAMIĘTAJ! Utwór to nie argument!
  5. Dobierz inne teksty, zgodne z poleceniem.
  6. Każdy argument podsumuj jednym zdaniem.
  7. W podsumowaniu wróć do tezy lub rozstrzygnij hipotezę. Sformułuj wnioski. W tym celu możesz wykorzystać wnioski cząstkowe.
  8. Pamiętaj o właściwej kompozycji pracy i odpowiednich proporcjach.
  9. Zwracaj uwagę na poprawność rzeczową. Kardynalny błąd, świadczący o nieznajomości dzieła, może zdyskwalifikować Twoją pracę.
  10. Dbaj o poprawność językową, ortograficzną i interpunkcyjną.
Przestrzegając powyższych zasad, z pewnością zdasz bez problemu!


Mam nadzieję, że stworzony przeze mnie materiał przyda się Wam. Wkrótce wpis na temat sposobów pisania interpretacji tekstu poetyckiego na maturze.

                                                                                        Agata Karolczyk-Kozyra

Bibliografia:
1. Informator maturalny CKE; Język polski.
2.Teraz matura. Język polski. Zadania i arkusze maturalne.

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

11 listopada - scenariusz uroczystości z okazji Narodowego Święta Niepodległości "Nie ma sprawy ważniejszej niż Polska"

Rocznica odzyskania niepodległości to jedno z najważniejszych świąt w kalendarzu szkolnym, ponieważ kształtuje postawy patriotyczne i uczy szacunku do historii ojczystej. Wpisuje się zatem nie tylko w rozwijanie kompetencji kluczowych, ale przede wszystkim w realizację założeń polityki oświatowej państwa. O różnych pomysłach na świętowanie Dnia Niepodległości pisałam już tutaj , tutaj i jeszcze tutaj . Na podanych stronach znajdziecie nie tylko opisy uroczystości szkolnych, ale też gotowe pomysły na lekcje otwarte i pokazowe, gry edukacyjne i wieczory filmowe. W mojej szkole niemalże od piętnastu lat z okazji Narodowego Święta Niepodległości odbywa się uroczysta akademia o randze powiatowej, w której uczestniczą władze powiatowe i miejskie oraz społeczność szkolna. Przygotowanie co roku nowego scenariusza, utrzymującego wysoki poziom, to trudne wyzwanie, dlatego zawsze pod uwagę fakt, by był on przygotowany tak, aby młodzież licealna  zainteresowała się tym, co dzieje się na s

PIERWSZA LEKCJA, czas start!

Nowy rok szkolny zbliża się wielkimi krokami, dlatego warto zastanowić się nad pierwszą lekcją i to właśnie jej poświęcony jest dzisiejszy wpis. Wielu polonistów, zwłaszcza tych, którzy zaczynają pracę w szkole, zastanawia się jak zacząć, by było ciekawie, inaczej niż zwykle, by zrobić dobre wrażenie na uczniach, z którymi zaczyna się pracę. To już nie te czas, kiedy to nauczyciel, wchodząc do klasy, budził strach i swoją osobą sprawiał, że natychmiast robiło się cicho. Ci, którzy robią tak nadal, z pewnością nie będą się cieszyć autorytetem wśród młodych ludzi. Dziś nauczyciel musi być kreatywny, to tutor [1] lub coach [2] , a może nawet tutor i coach jednocześnie, dlatego już od pierwszych zajęć musi jasno określić cele współpracy z uczniami. Nie od dziś wiadomo, że pierwsza lekcja z reguły poświęcona jest zaprezentowaniu przedmiotowego systemu oceniania oraz zapoznaniu z kanonem lektur na dany rok szkolny. Można ją jednak urozmaicić na kilka sposobów. Otrzymując nową klasę

JAK PRACOWAĆ METODĄ STACJI ZADANIOWYCH na lekcjach języka polskiego?

Cieszę się, że zaglądacie na mojego bloga i szukacie tu inspiracji. Dziś pomysł uniwersalny, który można wykorzystać na każdym poziomie edukacyjnym. Metodę tę poznałam dzięki nauczycielom języka polskiego, którzy udzielają się w grupach dla polonistów  na Facebooku. Stacje zadaniowe, bo o nich mowa, to jedna z ciekawszych metod aktywizujących, która polega na zmienności zadań, sposobu ich wykonania oraz na dosłownej zmianie miejsca pracy. Uczniowie pracują na przygotowanych wcześniej stanowiskach, zawierających zadania z określonej partii materiału. Podczas lekcji nauczyciel jest wyłącznie obserwatorem. metoda ta zachwyciła mnie do tego stopnia, że często wykorzystuję ją podczas zajęć. Pracuję nią chętnie, ponieważ widzę, że uczniom również się podoba. Stacje zadaniowe często pomagają utrwalić i usystematyzować nam wiedzę na temat omawianych lektur. Jak przygotować się zatem do pracy metodą stacji zadaniowych? Oto kilka praktycznych wskazówek: 1. Należy odpowiednio przygoto