Przejdź do głównej zawartości

ROMANTYCZNY TELETURNIEJ

Wiosna sprzyja rozwojowi kreatywności. Głowę mam pełną pomysłów, ale nadmiar obowiązków sprawia, że nie mam kiedy ich Wam przekazać. Dziś jednak postanowiłam odłożyć na bok wszelkie inne zajęcia i napisać kilka słów. Swoją drogą zauważyłam, że blogowanie wciąga, dlatego z przyjemnością wracam po kilkunastodniowej przerwie.



Dzisiejszy pomysł związany jest z „podnoszeniem poprzeczki” uczniom. Nauka, która staje się wyzwaniem, bardzo motywuje i mobilizuje do aktywności. Kończąc omawianie romantyzmu, postanowiłam powtórzyć z uczniami materiał w nietypowy sposób, dlatego poprosiłam, by jako zadanie domowe przygotowali po pięć pytań wraz z odpowiedziami na temat epoki. Pytania mogły dotyczyć np. definicji, założeń programowych, tekstów. Znając moich uczniów, założyłam, że zrobią to dobrze, sięgną po zeszyty i podręczniki. Nie zawiodłam się. Ułożone przez nich pytania przepisałam na małe kartoniki.




Następny etap powtarzania to turniej „Jeden z dziesięciu, czyli co wiem na temat romantyzmu”. Salę przygotowuję w taki sposób, by dziesięć stolików utworzyło półksiężyc. Losowo wybieram dziesięciu „chętnych” uczestników quizu. Chcąc dokonać tego w sposób sprawiedliwy, wykorzystuję wykonaną przez siebie kostkę do gry. Pisałam już o niej tutaj. Wszyscy zatem muszą być przygotowani do lekcji. Unikam także sytuacji, w której do quizu zgłaszają się wyłącznie dobrzy uczniowie. Opracowuję system kombinacji tak, by każdy uczeń mógł zostać wylosowany – nawet ten z numerem 36. Turniej odbywa się zgodnie z zasadami programu telewizyjnego. Uczniowie odpowiadają na przygotowane przez siebie pytania, dzięki czemu eliminuję stwierdzenia typu: „Ale Pani wymyśliła trudne zadania!” Osoby, które wejdą do finału otrzymują oceny bardzo dobre, a osoba, która wygra turniej i wykaże się największą wiedzą na temat epoki, otrzyma ocenę celującą.



Taka forma powtórzenia wiadomości z pewnością przypadnie uczniom do gustu. Dodatkowo ma dwa zasadnicze atuty. Po pierwsze uczniowie utrwalają wiedzę, przygotowując się do zajęć. Uczą się selekcjonowania zgromadzonego materiału, który następnie przepisują na kartki. Po drugie zapamiętują go także, słuchając odpowiedzi uczestników turnieju. Podsumowując warto zauważyć, że niniejsza metoda sprawdza się zatem zarówno w przypadku słuchowców, wzrokowców, jak i kinestetyków.

Przykładowe pytania ułożone przez moich uczniów:
1.      Jaką rolę pełni „Mazurek Dąbrowskiego” w „Panu Tadeuszu”?
2.      Co to jest martyrologia?
3.      Wymień co najmniej czterech twórców polskiego romantyzmu.
4.      Czym jest epopeja? Podaj jej cechy gatunkowe.
5.      Czym jest egotyzm?
6.      Wymień trzy koncepcje narodowowyzwoleńcze romantyzmu.
7.      Czym jest werteryzm?
8.      Co to jest improwizacja?
9.      Podaj daty umowne polskiego romantyzmu.
10.  Podaj, czym inspirowali się ludzie romantyzmu.
11.  Skąd pochodzi nazwa epoki?
12.  Czym charakteryzuje się Weltschmerz?
13.  Podaj cechy bohatera bajronicznego.
14.  Co to znaczy, że bohater posiada nazwisko znaczące? Podaj przykład.
15.  Wymień zwyczaje szlacheckie zawarte w „Panu Tadeuszu”.

Pytania przygotowane przez drugoklasistów wykorzystałam także do powtórki z maturzystami. Można więc powiedzieć, że młodsi koledzy przygotowali materiał powtórzeniowy dla uczniów klas trzecich, a dla mnie kolejne narzędzie pracy.

Agata Karolczyk-Kozyra


Komentarze

  1. Jak zawsze inspirujące, gratuluję

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję bardzo. Pomysł bardzo się sprawdza. Właśnie szykuję się do teleturnieju z gimnazjalistami. Będziemy powtarzać w ten sposób lektury ogwiazdkowane.

      Usuń

Prześlij komentarz

Popularne posty z tego bloga

11 listopada - scenariusz uroczystości z okazji Narodowego Święta Niepodległości "Nie ma sprawy ważniejszej niż Polska"

Rocznica odzyskania niepodległości to jedno z najważniejszych świąt w kalendarzu szkolnym, ponieważ kształtuje postawy patriotyczne i uczy szacunku do historii ojczystej. Wpisuje się zatem nie tylko w rozwijanie kompetencji kluczowych, ale przede wszystkim w realizację założeń polityki oświatowej państwa. O różnych pomysłach na świętowanie Dnia Niepodległości pisałam już tutaj , tutaj i jeszcze tutaj . Na podanych stronach znajdziecie nie tylko opisy uroczystości szkolnych, ale też gotowe pomysły na lekcje otwarte i pokazowe, gry edukacyjne i wieczory filmowe. W mojej szkole niemalże od piętnastu lat z okazji Narodowego Święta Niepodległości odbywa się uroczysta akademia o randze powiatowej, w której uczestniczą władze powiatowe i miejskie oraz społeczność szkolna. Przygotowanie co roku nowego scenariusza, utrzymującego wysoki poziom, to trudne wyzwanie, dlatego zawsze pod uwagę fakt, by był on przygotowany tak, aby młodzież licealna  zainteresowała się tym, co dzieje się na s

PIERWSZA LEKCJA, czas start!

Nowy rok szkolny zbliża się wielkimi krokami, dlatego warto zastanowić się nad pierwszą lekcją i to właśnie jej poświęcony jest dzisiejszy wpis. Wielu polonistów, zwłaszcza tych, którzy zaczynają pracę w szkole, zastanawia się jak zacząć, by było ciekawie, inaczej niż zwykle, by zrobić dobre wrażenie na uczniach, z którymi zaczyna się pracę. To już nie te czas, kiedy to nauczyciel, wchodząc do klasy, budził strach i swoją osobą sprawiał, że natychmiast robiło się cicho. Ci, którzy robią tak nadal, z pewnością nie będą się cieszyć autorytetem wśród młodych ludzi. Dziś nauczyciel musi być kreatywny, to tutor [1] lub coach [2] , a może nawet tutor i coach jednocześnie, dlatego już od pierwszych zajęć musi jasno określić cele współpracy z uczniami. Nie od dziś wiadomo, że pierwsza lekcja z reguły poświęcona jest zaprezentowaniu przedmiotowego systemu oceniania oraz zapoznaniu z kanonem lektur na dany rok szkolny. Można ją jednak urozmaicić na kilka sposobów. Otrzymując nową klasę

JAK PRACOWAĆ METODĄ STACJI ZADANIOWYCH na lekcjach języka polskiego?

Cieszę się, że zaglądacie na mojego bloga i szukacie tu inspiracji. Dziś pomysł uniwersalny, który można wykorzystać na każdym poziomie edukacyjnym. Metodę tę poznałam dzięki nauczycielom języka polskiego, którzy udzielają się w grupach dla polonistów  na Facebooku. Stacje zadaniowe, bo o nich mowa, to jedna z ciekawszych metod aktywizujących, która polega na zmienności zadań, sposobu ich wykonania oraz na dosłownej zmianie miejsca pracy. Uczniowie pracują na przygotowanych wcześniej stanowiskach, zawierających zadania z określonej partii materiału. Podczas lekcji nauczyciel jest wyłącznie obserwatorem. metoda ta zachwyciła mnie do tego stopnia, że często wykorzystuję ją podczas zajęć. Pracuję nią chętnie, ponieważ widzę, że uczniom również się podoba. Stacje zadaniowe często pomagają utrwalić i usystematyzować nam wiedzę na temat omawianych lektur. Jak przygotować się zatem do pracy metodą stacji zadaniowych? Oto kilka praktycznych wskazówek: 1. Należy odpowiednio przygoto