Układanka ekspercka to jedna z moich ulubionych metod pracy,
dlatego wykorzystuję ją na swoich lekcjach dość często, zarówno w gimnazjum,
jak i w liceum. To metoda, z której najczęściej korzystam podczas lekcji
powtórzeniowych. Pisałam o niej nieco więcej tutaj.
Dziś jednak podzielę się z Wami pomysłem na wykorzystanie
elementów układanki do lekcji poświęconych "Krzyżakom". Przewidywany
czas trwania zajęć to dwie - trzy godziny.
Lekcja 1
Etap I
Dzielę uczniów na równe grupy (idealnie jest
stworzyć 5 zespołów po 5 osób). W każdej grupie uczniowi przydzielam numer od 1
do 5 oraz każdemu zespołowi przydzielam do opracowania po
jednej postaci historycznej i fikcyjnej z "Krzyżaków". Uczniowie
wspólnie przygotowują informacje do charakterystyki podanych bohaterów,
dyskutują, decydują wspólnie, co jest najważniejsze. Sporządzają notatkę, którą
nauczyciel sprawdza na bieżąco
Etap II
Następuje zmiana grup w taki sposób, by w każdej
nowej grupie znaleźli się przedstawiciele wszystkich grup – wszystkie osoby z
numerem jeden zbierają się w jednym miejscu, wszystkie „dwójki” w drugim
miejscu, etc. Uczniowie przekazują sobie wzajemnie wiedzę zdobytą w swoich pierwotnych
grupach. W ten sposób wszyscy pracują aktywnie oraz mają taką samą notatkę w
zeszytach.
Etap III
Nauczyciel
jako zadanie domowe prosi, by uczniowie zapoznali się z instruktażowymi
filmikami na temat tworzenia lapbooków, czyli książek na kolanach. Podaje im
przykładowe linki. Polecam następujące: instruktaż_1, elementy do lapbooka.
Lekcja
2
Zadaniem
uczniów jest stworzenie lapbooków poświęconych postaciom fikcyjnym i
historycznym z powieści Henryka Sienkiewicza. Lapbook to w wolnym
tłumaczeniu "książka na
kolanach", którą można wykonać w dowolny sposób z różnych elementów,
tworzących logiczną całość. Najważniejsze treści należy schować w koperty
lub papierowe skrytki, dzięki czemu łatwiej się je zapamiętuje. Lapbooki
kształcą wiele umiejętności. Wśród nich możemy wyróżnić głównie: decydowanie,
czytanie ze zrozumieniem, czy selekcję materiału. Warto wspomnieć też o innych
kompetencjach, takich jak chociażby rozwijanie zdolności manualnych, zmysłu
artystycznego oraz estetyki. Niestety na rozwój ostatnich z wymienionych tu
umiejętności powinniśmy kłaść bardzo duży nacisk, ponieważ młodzi ludzie mają z
nimi wiele problemów.
Lekcję
zaczynam od zapisania w krótkiej formie NaCoBeZu, a następnie proszę uczniów,
by przystąpili do pracy. Moja rola polega na obserwowaniu ich pracy oraz
pomaganiu w niej. Skupiam się na wyjaśnianiu pojawiających się wątpliwości,
podpowiadaniu ciekawych rozwiązań. Zajęcia kończą się prezentacją gotowych
książek.
Zdjęcia
prezentują początkowy etap prac nad lapbookami.
Agata Karolczyk-Kozyra
Inspiracje:
https://kreatywnapedagogika.wordpress.com/2017/02/28/lapbook-dla-kazdego/
Komentarze
Prześlij komentarz