Przejdź do głównej zawartości

ISTOTNE PIĘĆ MINUT, czyli jak ciekawie zacząć lekcję

 https://www.polityka.pl/galerie/1563473,13,najpiekniejsze-ksiazki-dla-dzieci---galeria.read

Ktoś kiedyś powiedział: „Mózg lubi rzeczy niezwykłe – wykorzystaj to!”. Słowa te przyświecają mi, gdy przygotowuję się do zajęć. Mam bowiem świadomość, że pierwsze kilka minut każdej lekcji ma ogromne znaczenie dla jej całości. Przede wszystkim ma za zadanie maksymalnie zainteresować ucznia, zaangażować go i sprawić, że będzie chciał brać w niej czynny udział, dlatego tak ważna jest właściwa rozgrzewka.

Celem niniejszego tekstu jest zaprezentowanie różnorodnych form i sposobów rozpoczynania zajęć lekcyjnych, przy jednoczesnym zastosowaniu aktywizujących metod nauczania. Zgodnie z założeniami neurodydaktyki, nic tak silnie nie stymuluje rozwoju mózgu młodego człowieka, jak kreatywne działania. Im więcej zmysłów angażujemy w proces uczenia się, tym więcej struktur naszego mózgu zostaje pobudzonych i zmuszonych do współpracy. To prowadzi do lepszego zapamiętywania. Mózg bowiem uczy się tego, co jest interesujące.

By początek lekcji przykuł uwagę ucznia, musi spełniać zatem dwa podstawowe warunki – powinien być interesujący oraz pobudzać do kreatywnego myślenia.
Poniżej podaję proste i sprawdzone sposoby na to, jak zainteresować uczniów tematem. Przygotowanie takich krótkich rozgrzewek zajmie nie więcej niż kilka minut.

  1. Inspirujący cytat – rozpocznij lekcję od ciekawego cytatu. Zrób rysnotkę na tablicy lub wykorzystaj gotowy plakat (np. http://www.boombom.pl/2016/09/plakaty-z-cytatami-do-pobrania.html ). Zapytaj uczniów, jak rozumieją podane słowa, a następnie odnieś się do tematu lekcji. 
  2. Ciekawostka, anegdota – opowiedz ciekawostkę, anegdotę na temat osoby, o której będziesz mówić. Pokaż, że też miała swoje słabości, że jej życie nie wiązało się wyłącznie z odkrywaniem i sukcesami, np. Julian Tuwim cierpiał na agorafobię, czyli lęk przed przebywaniem na otwartej przestrzeni. Strach był tak duży, że Tuwim, jeśli musiał gdzieś dotrzeć, to przeważnie przemieszczał się taksówką pod same drzwi budynku. Poeta miał także znamię na lewym policzku. Kompleksy z tego powodu sprawiały, że pozwalał robić sobie zdjęcia wyłącznie prawego profilu.
  3. Szyfr – rozpocznij lekcję od zaszyfrowania tematu lub zagadnienia, które chcesz w danym dniu poruszyć. Szyfry zawsze aktywizują i pobudzają pracę mózgu. Są ciekawym urozmaiceniem zajęć dydaktycznych.
  4. Podróże – przynieś na lekcję globus, atlas z mapami, mapę, plan miasta. Przygotuj anegdotę na temat miejsca, o którym będziesz mówić. Wpraw kulę w ruch i poproś jednego z uczniów by zatrzymał globus palcem. Następnie poproś, aby uczniowie wyszukali w różnych źródłach lub w Internecie 3-5 interesujących informacji na temat danego kraju lub miejsca.
  5. Bilet wstępu - pod koniec lekcji zapowiedz temat następnej, a w ramach pracy domowej poproś uczniów, by przygotowali dla siebie „bilet wstępu” –karteczkę z co najmniej jednym zagadnieniem z wcześniejszej lekcji, które można powiązać z nowym tematem.
  6. Rozsypanka lub trimino – rozpocznij lekcję od rozdania uczniom rozsypanki lub trimina związanego z cyklem zajęć. Poproś o ułożenie w parach lub samodzielnie. Mogą to być bohaterowie lektury, kluczowe słowa, etc.
  7. „Bramkarz” – zabaw się w bramkarza, który stoi przy drzwiach i zadaje uczniom pytania dotyczące poprzedniej lekcji. Do klasy wchodzą ci, którzy znają odpowiedź. Uczniowie, którzy nie znają odpowiedzi na zadane pytanie, wracają na koniec kolejki, by mieć czas, by uzupełnić brakującą wiedzę.
  8. Niespodzianka (np. mem)– przygotuj w klasie niespodziankę związaną z lekcją. Możesz ją umieścić na tablicy, na krześle, na stole, przykleić w widocznym miejscu. Może to być zabawny mem znaleziony w internecie, obrazek, komiks, cokolwiek, co przykuło Twoją uwagę. Uczniowie mają za zadanie skomentować go i odnieś się do omawianej lektury. Niespodzianką z pewnością zainteresujesz uczniów i skłonisz ich do zadawania pytań.
  9. Karty „Dixit” – wybierz karty tematycznie związane z zagadnieniem, które będziesz omawiać podczas lekcji. Pokazuj uczniom kolejne karty, nakłaniając ich do odszyfrowania tematu. Poproś, by znaleźli elementy wspólne.
  10. Strój, przebranie – nic nie zaciekawia tak bardzo jak przebrany nauczyciel. Wejdź do klasy w stroju, który będzie nawiązywał do tematu lekcji (np. strój ludowy przy omawianiu „Chłopów”, czy „Wesela”; strój czarnoksiężnika przy literaturze fantasy). Zacznij od omówienia wraz z uczniami elementów stroju. Dodatkowo przebraniem wzmocnisz swój autorytet wśród nich i na pewno zyskasz uznanie.

To tylko niektóre metody rozpoczynania zajęć lekcyjnych. Ciekawa jestem, w jaki sposób Wy staracie się zainteresować uczniów tematem. Pochwalcie się w komentarzach. Uważam, że w każdej, nawet najkrótszej rozgrzewce, najważniejsze jest, by wysłuchać uczniów, skłonić ich do myślenia i nie kwestionować ich pomysłów, skojarzeń, przemyśleń.

Pamiętaj! Masz tylko jedną szansę na zrobienie dobrego wrażenia!

                                                                                                            Agata Karolczyk-Kozyra


Źródła i inspiracje:
1.                  Bąbel P. Wiśniak M. (2015). 12 zasad skutecznej edukacji czyli jak uczyć, żeby nauczyć. Sopot, GWP.


Komentarze

  1. "Bramkarza" nie znałam i chętnie wykorzystam ten sposób na wejscie do sali 🙂

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Cieszę się, że udało mi się podsunąć ciekawy pomysł 😊

      Usuń
  2. A ja jestem "bramkarką"😀😉 Agato! W punkt! Sciskam

    OdpowiedzUsuń
  3. Bramkarz, rewelacja. Tego nie znałam

    OdpowiedzUsuń
  4. Bardzo zacny zbiór pomysłów, świetnie, że są w jednym miejscu :) Teraz tylko czerpać...

    OdpowiedzUsuń
  5. Cieszę się, że pomysły się podobają i są przydatne 😊

    OdpowiedzUsuń
  6. Dziękuję za wszystko! Wspaniały blog! Jestem pod wielkim wrażeniem pomysłów. Brawo!!!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ojej bardzo dziękuję za te miłe słowa uznania 😊😘🌼🌻🌺

      Usuń
  7. Ja stosuję "bramkarkę" przy rozpoczynaniu omawiania lektur w liceum i technikum. Mówię , że zapraszam na lekcję tych, którzy odpowiedzą na jedno pytanie z lektury. Jakoś zawsze wchodzą wszyscy :)

    OdpowiedzUsuń
  8. Pomysły są naprawdę kreatywne i interesujące! :D Jedyne co, to myślę, że przebrany nauczyciel prędzej stanie się obiektem chichotu i żartów (niekoniecznie tylko tych grzecznych) niż wzbudzi uznanie i autorytet. :D

    OdpowiedzUsuń
  9. Bardzo dziękuję za te te pomysły. Jako uczeń byłabym zachwycona, gdyby nauczyciel wykorzystywał na lekcji takie metody. Będę próbować wprowadzać je w życie w moich klasach 😁

    OdpowiedzUsuń
  10. Ja czasami na początku lekcji rzucam piłeczką tenisową do uczniów. Wybrany uczeń łapie piłkę odpowiada na pytanie i odrzuca nauczycielowi piłeczkę. Taka metoda przyciąga uwagę uczniów i sprawdza się we wszystkich klasach od podstawówki po technikum.

    OdpowiedzUsuń

Prześlij komentarz

Popularne posty z tego bloga

PIERWSZA LEKCJA, czas start!

Nowy rok szkolny zbliża się wielkimi krokami, dlatego warto zastanowić się nad pierwszą lekcją i to właśnie jej poświęcony jest dzisiejszy wpis. Wielu polonistów, zwłaszcza tych, którzy zaczynają pracę w szkole, zastanawia się jak zacząć, by było ciekawie, inaczej niż zwykle, by zrobić dobre wrażenie na uczniach, z którymi zaczyna się pracę. To już nie te czas, kiedy to nauczyciel, wchodząc do klasy, budził strach i swoją osobą sprawiał, że natychmiast robiło się cicho. Ci, którzy robią tak nadal, z pewnością nie będą się cieszyć autorytetem wśród młodych ludzi. Dziś nauczyciel musi być kreatywny, to tutor [1] lub coach [2] , a może nawet tutor i coach jednocześnie, dlatego już od pierwszych zajęć musi jasno określić cele współpracy z uczniami. Nie od dziś wiadomo, że pierwsza lekcja z reguły poświęcona jest zaprezentowaniu przedmiotowego systemu oceniania oraz zapoznaniu z kanonem lektur na dany rok szkolny. Można ją jednak urozmaicić na kilka sposobów. Otrzymując nową klasę

11 listopada - scenariusz uroczystości z okazji Narodowego Święta Niepodległości "Nie ma sprawy ważniejszej niż Polska"

Rocznica odzyskania niepodległości to jedno z najważniejszych świąt w kalendarzu szkolnym, ponieważ kształtuje postawy patriotyczne i uczy szacunku do historii ojczystej. Wpisuje się zatem nie tylko w rozwijanie kompetencji kluczowych, ale przede wszystkim w realizację założeń polityki oświatowej państwa. O różnych pomysłach na świętowanie Dnia Niepodległości pisałam już tutaj , tutaj i jeszcze tutaj . Na podanych stronach znajdziecie nie tylko opisy uroczystości szkolnych, ale też gotowe pomysły na lekcje otwarte i pokazowe, gry edukacyjne i wieczory filmowe. W mojej szkole niemalże od piętnastu lat z okazji Narodowego Święta Niepodległości odbywa się uroczysta akademia o randze powiatowej, w której uczestniczą władze powiatowe i miejskie oraz społeczność szkolna. Przygotowanie co roku nowego scenariusza, utrzymującego wysoki poziom, to trudne wyzwanie, dlatego zawsze pod uwagę fakt, by był on przygotowany tak, aby młodzież licealna  zainteresowała się tym, co dzieje się na s

JAK PRACOWAĆ METODĄ STACJI ZADANIOWYCH na lekcjach języka polskiego?

Cieszę się, że zaglądacie na mojego bloga i szukacie tu inspiracji. Dziś pomysł uniwersalny, który można wykorzystać na każdym poziomie edukacyjnym. Metodę tę poznałam dzięki nauczycielom języka polskiego, którzy udzielają się w grupach dla polonistów  na Facebooku. Stacje zadaniowe, bo o nich mowa, to jedna z ciekawszych metod aktywizujących, która polega na zmienności zadań, sposobu ich wykonania oraz na dosłownej zmianie miejsca pracy. Uczniowie pracują na przygotowanych wcześniej stanowiskach, zawierających zadania z określonej partii materiału. Podczas lekcji nauczyciel jest wyłącznie obserwatorem. metoda ta zachwyciła mnie do tego stopnia, że często wykorzystuję ją podczas zajęć. Pracuję nią chętnie, ponieważ widzę, że uczniom również się podoba. Stacje zadaniowe często pomagają utrwalić i usystematyzować nam wiedzę na temat omawianych lektur. Jak przygotować się zatem do pracy metodą stacji zadaniowych? Oto kilka praktycznych wskazówek: 1. Należy odpowiednio przygoto