https://www.polityka.pl/galerie/1563473,13,najpiekniejsze-ksiazki-dla-dzieci---galeria.read
Ktoś kiedyś powiedział: „Mózg
lubi rzeczy niezwykłe – wykorzystaj to!”. Słowa te przyświecają mi, gdy
przygotowuję się do zajęć. Mam bowiem świadomość, że pierwsze
kilka minut każdej lekcji ma
ogromne znaczenie dla jej całości. Przede wszystkim ma za zadanie maksymalnie
zainteresować ucznia, zaangażować go i sprawić, że będzie chciał brać w niej
czynny udział, dlatego tak ważna jest właściwa rozgrzewka.
Celem niniejszego tekstu jest
zaprezentowanie różnorodnych form i sposobów rozpoczynania zajęć lekcyjnych,
przy jednoczesnym zastosowaniu aktywizujących metod nauczania. Zgodnie z
założeniami neurodydaktyki, nic tak silnie nie stymuluje rozwoju mózgu
młodego człowieka, jak kreatywne działania. Im więcej zmysłów angażujemy w
proces uczenia się, tym więcej struktur naszego mózgu zostaje pobudzonych i
zmuszonych do współpracy. To prowadzi do lepszego zapamiętywania. Mózg bowiem
uczy się tego, co jest interesujące.
By początek lekcji przykuł uwagę ucznia, musi
spełniać zatem dwa podstawowe warunki – powinien być interesujący oraz pobudzać
do kreatywnego myślenia.
Poniżej podaję proste i sprawdzone sposoby
na to, jak zainteresować uczniów tematem. Przygotowanie takich krótkich
rozgrzewek zajmie nie więcej niż kilka minut.
- Inspirujący cytat – rozpocznij lekcję od ciekawego cytatu. Zrób rysnotkę na tablicy lub wykorzystaj gotowy plakat (np. http://www.boombom.pl/2016/09/plakaty-z-cytatami-do-pobrania.html ). Zapytaj uczniów, jak rozumieją podane słowa, a następnie odnieś się do tematu lekcji.
- Ciekawostka, anegdota – opowiedz
ciekawostkę, anegdotę na temat osoby, o której będziesz mówić. Pokaż, że
też miała swoje słabości, że jej życie nie wiązało się wyłącznie
z odkrywaniem i sukcesami, np. Julian Tuwim cierpiał na agorafobię, czyli lęk przed
przebywaniem na otwartej przestrzeni. Strach był tak duży, że Tuwim, jeśli
musiał gdzieś dotrzeć, to przeważnie przemieszczał się taksówką pod same
drzwi budynku. Poeta miał także znamię na lewym policzku. Kompleksy z tego
powodu sprawiały, że pozwalał robić sobie zdjęcia wyłącznie prawego profilu.
- Szyfr – rozpocznij lekcję od zaszyfrowania tematu lub
zagadnienia, które chcesz w danym dniu poruszyć. Szyfry zawsze aktywizują
i pobudzają pracę mózgu. Są ciekawym urozmaiceniem zajęć dydaktycznych.
- Podróże – przynieś na lekcję globus, atlas z mapami, mapę, plan miasta. Przygotuj anegdotę na temat miejsca, o którym będziesz mówić. Wpraw kulę w ruch i poproś jednego z uczniów by zatrzymał globus palcem. Następnie poproś, aby uczniowie wyszukali w różnych źródłach lub w Internecie 3-5 interesujących informacji na temat danego kraju lub miejsca.
- Bilet wstępu - pod koniec lekcji zapowiedz temat następnej, a w ramach
pracy domowej poproś uczniów, by przygotowali dla siebie „bilet wstępu”
–karteczkę z co najmniej jednym zagadnieniem z wcześniejszej lekcji, które
można powiązać z nowym tematem.
- Rozsypanka lub trimino – rozpocznij lekcję od
rozdania uczniom rozsypanki lub trimina związanego z cyklem zajęć. Poproś
o ułożenie w parach lub samodzielnie. Mogą to być bohaterowie lektury,
kluczowe słowa, etc.
- „Bramkarz” – zabaw się w bramkarza, który stoi przy
drzwiach i zadaje uczniom pytania dotyczące poprzedniej lekcji. Do klasy
wchodzą ci, którzy znają odpowiedź. Uczniowie, którzy nie znają odpowiedzi
na zadane pytanie, wracają na koniec kolejki, by mieć czas, by uzupełnić
brakującą wiedzę.
- Niespodzianka (np. mem)– przygotuj w klasie
niespodziankę związaną z lekcją. Możesz ją umieścić na tablicy, na
krześle, na stole, przykleić w widocznym miejscu. Może to być zabawny
mem znaleziony w internecie, obrazek, komiks, cokolwiek, co przykuło Twoją
uwagę. Uczniowie mają za zadanie skomentować go i odnieś się do omawianej
lektury. Niespodzianką z pewnością zainteresujesz uczniów i skłonisz ich do
zadawania pytań.
- Karty „Dixit” – wybierz karty tematycznie związane z
zagadnieniem, które będziesz omawiać podczas lekcji. Pokazuj uczniom
kolejne karty, nakłaniając ich do odszyfrowania tematu. Poproś, by
znaleźli elementy wspólne.
- Strój, przebranie – nic nie zaciekawia tak bardzo jak przebrany
nauczyciel. Wejdź do klasy w stroju, który będzie nawiązywał do tematu
lekcji (np. strój ludowy przy omawianiu „Chłopów”, czy „Wesela”; strój
czarnoksiężnika przy literaturze fantasy). Zacznij od omówienia wraz z
uczniami elementów stroju. Dodatkowo przebraniem wzmocnisz swój autorytet
wśród nich i na pewno zyskasz uznanie.
To tylko niektóre metody rozpoczynania
zajęć lekcyjnych. Ciekawa jestem, w jaki sposób Wy staracie się zainteresować
uczniów tematem. Pochwalcie się w komentarzach. Uważam, że w każdej, nawet
najkrótszej rozgrzewce, najważniejsze jest, by wysłuchać uczniów, skłonić ich
do myślenia i nie kwestionować ich pomysłów, skojarzeń, przemyśleń.
Pamiętaj! Masz tylko jedną szansę na
zrobienie dobrego wrażenia!
Agata Karolczyk-Kozyra
Źródła i inspiracje:
1.
Bąbel P. Wiśniak M. (2015). 12 zasad skutecznej edukacji
czyli jak uczyć, żeby nauczyć. Sopot, GWP.
"Bramkarza" nie znałam i chętnie wykorzystam ten sposób na wejscie do sali 🙂
OdpowiedzUsuńCieszę się, że udało mi się podsunąć ciekawy pomysł 😊
UsuńA ja jestem "bramkarką"😀😉 Agato! W punkt! Sciskam
OdpowiedzUsuńBramkarz, rewelacja. Tego nie znałam
OdpowiedzUsuńBardzo zacny zbiór pomysłów, świetnie, że są w jednym miejscu :) Teraz tylko czerpać...
OdpowiedzUsuńDziękuję bardzo, będzie mi miło 😊
UsuńDziękuję za inspirację :)
OdpowiedzUsuńCieszę się, że pomysły się podobają i są przydatne 😊
OdpowiedzUsuńDziękuję za wszystko! Wspaniały blog! Jestem pod wielkim wrażeniem pomysłów. Brawo!!!
OdpowiedzUsuńOjej bardzo dziękuję za te miłe słowa uznania 😊😘🌼🌻🌺
UsuńJa stosuję "bramkarkę" przy rozpoczynaniu omawiania lektur w liceum i technikum. Mówię , że zapraszam na lekcję tych, którzy odpowiedzą na jedno pytanie z lektury. Jakoś zawsze wchodzą wszyscy :)
OdpowiedzUsuńPomysły są naprawdę kreatywne i interesujące! :D Jedyne co, to myślę, że przebrany nauczyciel prędzej stanie się obiektem chichotu i żartów (niekoniecznie tylko tych grzecznych) niż wzbudzi uznanie i autorytet. :D
OdpowiedzUsuńBardzo dziękuję za te te pomysły. Jako uczeń byłabym zachwycona, gdyby nauczyciel wykorzystywał na lekcji takie metody. Będę próbować wprowadzać je w życie w moich klasach 😁
OdpowiedzUsuńJa czasami na początku lekcji rzucam piłeczką tenisową do uczniów. Wybrany uczeń łapie piłkę odpowiada na pytanie i odrzuca nauczycielowi piłeczkę. Taka metoda przyciąga uwagę uczniów i sprawdza się we wszystkich klasach od podstawówki po technikum.
OdpowiedzUsuńnaprawde pomaga
OdpowiedzUsuń