Przejdź do głównej zawartości

POCZUCIE SPRAWCZOŚCI na kartkówce - "Lalka"

Dlaczego sprawczość ucznia jest tak ważna?

Od dawna uważam, że uczeń, który ma poczucie wpływu na proces uczenia się, staje się bardziej zaangażowany i zmotywowany. Sprawczość to nie tylko modne słowo – to realne doświadczenie, które kształtuje odpowiedzialność, rozwija krytyczne myślenie i buduje wiarę we własne możliwości.

Na jednej z ostatnich lekcji moi uczniowie mierzyli się z kartkówką z Lalki, w której zaproponowałam im 25 pytań. Ich zadaniem było jednak wybrać 14 i odpowiedzieć na nie oraz na jedno dodatkowe pytanie, które narzuciłam ja – po to, aby wskazać kierunek i nadać ramy pracy. Reszta była w rękach uczniów.

Dlaczego zdecydowałam się na takie rozwiązanie?

  • dałam im poczucie wyboru – każdy mógł skupić się na zagadnieniach, w których czuł się pewniej

  • uczyłam w ten sposób odpowiedzialności – to uczniowie decydowali, które treści chcą pokazać, a które pominąć

  • wzmocniłam ich zaangażowanie – kartkówka przestała być „przymusem”, a stała się okazją do zaprezentowania własnej wiedzy

  • wpłynęłam na rozwój strategii uczenia się – uczniowie sami analizowali, które obszary lektury są dla nich kluczowe

Dodatkowo dla mnie to też informacja zwrotna, które treści lektury uczniowie zapamiętali z łatwością, a które wymagają od mnie większego przeanalizowania. 

Takie drobne metodyczne zabiegi sprawiają, że nauka nie jest jedynie „odrabianiem obowiązku”, ale procesem, w którym uczeń staje się partnerem. I właśnie to, w moim przekonaniu, jest najważniejsze w szkole – wychowywać młodych ludzi, którzy wierzą, że ich głos, decyzje i wybory naprawdę mają znaczenie.

Poniżej przykładowe zadania.

TEST ZNAJOMOŚCI „LALKI”

  1. W jakich okolicznościach Rzecki poznał Wokulskiego? 
  2. Czyje dzieła czytał Wokulski? 
  3. W jaki sposób Wokulski stał się właścicielem sklepu? 
  4. Kim był Rzecki? 
  5. Wskaż trzy dowolne wątki powieści 
  6. W jakim ważnym dla Polaków wydarzeniu historycznym wziął udział Wokulski i jak wpłynęło to na jego dalsze losy? 
  7. Jakie relacje łączyły prezesową Zasławską ze stryjem Wokulskiego? 
  8. Na jakiej stacji Wokulski wysiadł podczas jazdy pociągiem i dlaczego? 
  9. W jakim celu Wokulski jeździł do Paryża? 
  10. Podaj po dwóch przedstawicieli następujących środowisk w „Lalce”

·       Arystokracja 

·       Mieszczaństwo 

·       Żydzi 

·       Niemcy 

  1. Kim w młodości była pani Meliton i czym zajmowała się w trakcie trwania akcji powieści? 
  2. Kim z pochodzenia był Suzin i co łączyło go z Wokulskim? 
  3. Jak kończą się losy Izabeli, a jak Stanisława? 
  4. Ile lat obejmuje akcja właściwa powieści? 
  5. Poglądami politycznymi jakiej osoby zafascynowany był Rzecki? 
  6. Jak na imię miał pies pana Ignacego? 
  7. Kim był Ochocki i jakie miał plany w zakresie swojej pracy? 
  8. Kto przychodziło 8.00 do sklepu Mincla z kawą i z bułkami? 
  9. Jaki wynalazek pokazał Wokulskiemu Geist? 
  10. Kim był Wirski? 
  11. Komu i w jaki sposób pomógł Wokulski? Podaj dwa przykłady realizacji hasła „praca u podstaw”. 
  12. Gdzie odbywały się wyścigi konne? 
  13. Z kim ożenił się baron Dalski? 
  14. Kto był egzekutorem testamentu prezesowej Zasławskiej? 
  15. Czego dotyczył proces o lalkę i kto w nim uczestniczył? 


                                                                                                Agata Karolczyk-Kozyra
                                                                                                    Kreatywny Polonista

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

11 listopada - scenariusz uroczystości z okazji Narodowego Święta Niepodległości "Nie ma sprawy ważniejszej niż Polska"

Rocznica odzyskania niepodległości to jedno z najważniejszych świąt w kalendarzu szkolnym, ponieważ kształtuje postawy patriotyczne i uczy szacunku do historii ojczystej. Wpisuje się zatem nie tylko w rozwijanie kompetencji kluczowych, ale przede wszystkim w realizację założeń polityki oświatowej państwa. O różnych pomysłach na świętowanie Dnia Niepodległości pisałam już tutaj , tutaj i jeszcze tutaj . Na podanych stronach znajdziecie nie tylko opisy uroczystości szkolnych, ale też gotowe pomysły na lekcje otwarte i pokazowe, gry edukacyjne i wieczory filmowe. W mojej szkole niemalże od piętnastu lat z okazji Narodowego Święta Niepodległości odbywa się uroczysta akademia o randze powiatowej, w której uczestniczą władze powiatowe i miejskie oraz społeczność szkolna. Przygotowanie co roku nowego scenariusza, utrzymującego wysoki poziom, to trudne wyzwanie, dlatego zawsze pod uwagę fakt, by był on przygotowany tak, aby młodzież licealna  zainteresowała się tym, co dzieje się ...

PIERWSZA LEKCJA, czas start!

Nowy rok szkolny zbliża się wielkimi krokami, dlatego warto zastanowić się nad pierwszą lekcją i to właśnie jej poświęcony jest dzisiejszy wpis. Wielu polonistów, zwłaszcza tych, którzy zaczynają pracę w szkole, zastanawia się jak zacząć, by było ciekawie, inaczej niż zwykle, by zrobić dobre wrażenie na uczniach, z którymi zaczyna się pracę. To już nie te czas, kiedy to nauczyciel, wchodząc do klasy, budził strach i swoją osobą sprawiał, że natychmiast robiło się cicho. Ci, którzy robią tak nadal, z pewnością nie będą się cieszyć autorytetem wśród młodych ludzi. Dziś nauczyciel musi być kreatywny, to tutor [1] lub coach [2] , a może nawet tutor i coach jednocześnie, dlatego już od pierwszych zajęć musi jasno określić cele współpracy z uczniami. Nie od dziś wiadomo, że pierwsza lekcja z reguły poświęcona jest zaprezentowaniu przedmiotowego systemu oceniania oraz zapoznaniu z kanonem lektur na dany rok szkolny. Można ją jednak urozmaicić na kilka sposobów. Otrzymując nową klasę...

JAK PRACOWAĆ METODĄ STACJI ZADANIOWYCH na lekcjach języka polskiego?

Cieszę się, że zaglądacie na mojego bloga i szukacie tu inspiracji. Dziś pomysł uniwersalny, który można wykorzystać na każdym poziomie edukacyjnym. Metodę tę poznałam dzięki nauczycielom języka polskiego, którzy udzielają się w grupach dla polonistów  na Facebooku. Stacje zadaniowe, bo o nich mowa, to jedna z ciekawszych metod aktywizujących, która polega na zmienności zadań, sposobu ich wykonania oraz na dosłownej zmianie miejsca pracy. Uczniowie pracują na przygotowanych wcześniej stanowiskach, zawierających zadania z określonej partii materiału. Podczas lekcji nauczyciel jest wyłącznie obserwatorem. metoda ta zachwyciła mnie do tego stopnia, że często wykorzystuję ją podczas zajęć. Pracuję nią chętnie, ponieważ widzę, że uczniom również się podoba. Stacje zadaniowe często pomagają utrwalić i usystematyzować nam wiedzę na temat omawianych lektur. Jak przygotować się zatem do pracy metodą stacji zadaniowych? Oto kilka praktycznych wskazówek: 1. Należy odpowiednio przy...