Dlaczego sprawczość ucznia jest tak ważna?
Od dawna uważam, że uczeń, który ma poczucie wpływu na proces uczenia się, staje się bardziej zaangażowany i zmotywowany. Sprawczość to nie tylko modne słowo – to realne doświadczenie, które kształtuje odpowiedzialność, rozwija krytyczne myślenie i buduje wiarę we własne możliwości.
Na jednej z ostatnich lekcji moi uczniowie mierzyli się z kartkówką z Lalki, w której zaproponowałam im 25 pytań. Ich zadaniem było jednak wybrać 14 i odpowiedzieć na nie oraz na jedno dodatkowe pytanie, które narzuciłam ja – po to, aby wskazać kierunek i nadać ramy pracy. Reszta była w rękach uczniów.
Dlaczego zdecydowałam się na takie rozwiązanie?
-
dałam im poczucie wyboru – każdy mógł skupić się na zagadnieniach, w których czuł się pewniej
-
uczyłam w ten sposób odpowiedzialności – to uczniowie decydowali, które treści chcą pokazać, a które pominąć
-
wzmocniłam ich zaangażowanie – kartkówka przestała być „przymusem”, a stała się okazją do zaprezentowania własnej wiedzy
-
wpłynęłam na rozwój strategii uczenia się – uczniowie sami analizowali, które obszary lektury są dla nich kluczowe
Dodatkowo dla mnie to też informacja zwrotna, które treści lektury uczniowie zapamiętali z łatwością, a które wymagają od mnie większego przeanalizowania.
Takie drobne metodyczne zabiegi sprawiają, że nauka nie jest jedynie „odrabianiem obowiązku”, ale procesem, w którym uczeń staje się partnerem. I właśnie to, w moim przekonaniu, jest najważniejsze w szkole – wychowywać młodych ludzi, którzy wierzą, że ich głos, decyzje i wybory naprawdę mają znaczenie.
Poniżej przykładowe zadania.
TEST ZNAJOMOŚCI „LALKI”
- W
jakich okolicznościach Rzecki poznał Wokulskiego?
- Czyje
dzieła czytał Wokulski?
- W
jaki sposób Wokulski stał się właścicielem sklepu?
- Kim
był Rzecki?
- Wskaż
trzy dowolne wątki powieści
- W
jakim ważnym dla Polaków wydarzeniu historycznym wziął udział Wokulski i
jak wpłynęło to na jego dalsze losy?
- Jakie
relacje łączyły prezesową Zasławską ze stryjem Wokulskiego?
- Na
jakiej stacji Wokulski wysiadł podczas jazdy pociągiem i dlaczego?
- W
jakim celu Wokulski jeździł do Paryża?
- Podaj po dwóch przedstawicieli następujących środowisk w „Lalce”
·
Arystokracja
·
Mieszczaństwo
·
Żydzi
·
Niemcy
- Kim
w młodości była pani Meliton i czym zajmowała się w trakcie trwania akcji
powieści?
- Kim
z pochodzenia był Suzin i co łączyło go z Wokulskim?
- Jak
kończą się losy Izabeli, a jak Stanisława?
- Ile lat obejmuje akcja właściwa powieści?
- Poglądami politycznymi jakiej osoby zafascynowany
był Rzecki?
- Jak na imię miał pies pana Ignacego?
- Kim był Ochocki i jakie miał plany w zakresie
swojej pracy?
- Kto przychodziło 8.00 do sklepu Mincla z kawą i z
bułkami?
- Jaki wynalazek pokazał Wokulskiemu Geist?
- Kim był Wirski?
- Komu i w jaki sposób pomógł Wokulski? Podaj dwa
przykłady realizacji hasła „praca u podstaw”.
- Gdzie odbywały się wyścigi konne?
- Z kim ożenił się baron Dalski?
- Kto był egzekutorem testamentu prezesowej
Zasławskiej?
- Czego dotyczył proces o lalkę i kto w nim uczestniczył?
Komentarze
Prześlij komentarz