80-lecie liceum od A do Z, czyli jak zorganizowaliśmy jubileusz szkoły?
Przykłady dobrych praktyk
Świętowanie jubileuszu szkoły to wyjątkowe wydarzenie dla wielu osób, ale też okazja do refleksji nad historią placówki, uhonorowania jej absolwentów, nauczycieli i pracowników oraz budowania więzi ze środowiskiem lokalnym. Dla naszej alma mater - I Liceum Ogólnokształcącego im. Tomasza Zana we Wschowie - tegoroczny jubileusz 80-lecia stał się impulsem do podjęcia działań, które pokazały, że szkoła to nie tylko budynek, ale ludzie – przeszłość, teraźniejszość i przyszłość.
Nad organizacją wydarzenia nasz zespół pracował wiele
miesięcy, dlatego dzielimy się tym, co w tym okresie wypracowaliśmy. Zaangażowani
byli wszyscy pracownicy szkoły i każdy miał przydzielone zadanie, za realizację
którego był odpowiedzialny. Dzięki temu uniknęliśmy chaosu i wiedzieliśmy, że
wszystko będzie dopięte na ostatni guzik.
Jednak to, co było najważniejsze, to wzajemne ZAUFANIE i
POMOC. Dzięki temu jako ZESPÓŁ odnieśliśmy sukces, a uroczystość, w której
wzięło udział ponad 500 osób, zyskała uznanie w oczach gości i uczestników
Zjazdu Absolwentów.
Poniżej przykłady dobrych praktyk. Być może kogoś
zainspirują lub ułatwią organizację podobnego wydarzenia.
A jak Agenda
Wyznaczenie daty i harmonogramu z wyprzedzeniem - jubileusz
zaplanowany został ponad pół roku wcześniej, co pozwoliło ustalić dokładny
termin, powołać zespół organizacyjny, podjąć decyzję o miejscu wydarzenia,
zaprosić absolwentów, nauczycieli i gości, zamówić upominki i materiały
promocyjne.
B jak Budżetowanie i wsparcie finansowe
Źródła finansowania – opłata wpisowa, środki
pozyskane od sponsorów i samorządu; transparentność w informowaniu na co
przeznaczone zostaną środki finansowe.
C jak Część oficjalna i Catering
Część oficjalna – szczegółowo zaplanowany scenariusz
wydarzenia, który nie dopuszczał zmian w postaci dodatkowych przemówień.
Konferansjerka prowadzona przez absolwenta szkoły. Wystąpienia gości zgodnie z
zasadą precedencji, krótkie występy muzyczne uczniów i absolwentów, wspomnienie
absolwenta szkoły, przemówienie przewodniczącego SU, krótki rys historyczny – „8
wydarzeń na 8 dekad szkoły”, wręczenie statuetek „Przyjaciela szkoły”. WAŻNE!
Maksymalnie 1,5-2h. Warto dokładnie zaplanować czas i poinformować przemawiających
o przewidzianym czasie na wystąpienie.
Catering – znalezienie firmy cateringowej, podpisanie
umowy na świadczenie usług, ustalenie zasad obsługi gości oraz menu.
D jak Dekoracje
Dekoracje i scenografia – użycie symboli szkolnych,
archiwalnych fotografii, motywów graficznych z dawnych lat – gazetki ze
zdjęciami z różnych lat w wielu miejscach szkoły, wystawa sztandarów, kronik,
pucharów. Stworzenie politycznej mapy świata, na której absolwenci mogą zaznaczać
miejsca, z których przyjechali. Wykonanie dekoracji w salach i na korytarzach.
Udekorowanie stołów, stworzenie ścianki balonowej do zdjęć.
E jak Ewaluacja i refleksja
Zbieranie opinii – przeprowadzenie ewaluacji po
jubileuszu; ocena organizacji oraz zbieranie informacji na jej temat od gości i
uczestników. Stworzenie galerii zdjęć z wydarzenia.
F jak Facebook i Folder
Facebook i media społecznościowe – sprawdzony sposób
informowania o wydarzeniu oraz przekazywania wszelkich komunikatów. Na tydzień
przed jubileuszem opublikowaliśmy post z informacją, że w kolejnych dniach
podawane będą komunikaty organizacyjne. W tygodniu przed zjazdem informowaliśmy
o miejscach, programie, posiłkach, etc. WAŻNE! Warto oznaczać wszystkich
obserwujących i prosić o udostępnianie informacji, by dotrzeć do jak
największego grona odbiorców.
Folder – opracowanie folderu dla uczestników
zawierającego słowo wstępne od dyrektora szkoły; wspomnienia absolwentów; informacje
o osobach, które odeszły; wymienionych przyjaciół szkoły; fakty z jej życia; podziękowania
dla sponsorów.
G jak Goście
Lista gości – stworzenie wraz z organem prowadzącym
listy oficjalnych gości, aktualizowanie jej; odnotowywanie osób, które
potwierdziły udział w wydarzeniu.
H jak Harcerze i Strzelcy
Harcerze i Strzelcy – poproszenie służb mundurowych o
wsparcie w zakresie organizacji wydarzenia w charakterze służb informacyjno-porządkowych
I jak Identyfikatory
Identyfikatory – wyznaczenie osób do przygotowania graficznego
identyfikatorów, wydrukowania ich, pocięcia i poukładania alfabetycznie.
J jak Jakość
Jakość – świadomość jakości wpływa na poziom
wydarzenia i determinuje działania zespołu.
K jak Korespondencja i Kawiarenka
Maile – prowadzenie korespondencji mailowej z
kontrahentami w celu dopracowania szczegółów zamówień oraz zaproszonymi gośćmi
w celu omówienia wystąpień i spraw organizacyjnych; informowanie ważnych gości
o harmonogramie części oficjalnej.
„Kawiarenka pod Chmurką” – zorganizowanie kawiarenki,
w której młodzież sprzedawała ciasto upieczone przez siebie i rodziców. Dochód
ze sprzedaży zasilił konto Samorządu Uczniowskiego. Młodzież ubrana w koszulki
z logo szkoły.
L jak Ludzie
Ludzie – najważniejszy z zasobów. Przed rozpoczęciem prac
organizacyjnych dyrektor powinien szczegółowo przeanalizować zasoby ludzkie i
zastanowić się nad przydziałem zadań. Zna on bowiem swój zespół i wie, na kim i
w jakim stopniu może polegać. Przemyślany przydział obowiązków przekłada
się na jakość organizacji wydarzenia.
Ł jak ławki i krzesła
Ławki - przemyślane ustawienie miejsc siedzących to
podstawa komfortu uczestników jubileuszu. Trzeba zadbać o odpowiednią liczbę
ławek i krzeseł, dostosowaną do przewidywanej liczby gości. W razie potrzeby
warto skorzystać z życzliwości instytucji partnerskich i wypożyczyć dodatkowe
wyposażenie (np. z domu kultury, szkoły podstawowej, urzędu). WAŻNE!
Rozmieszczenie krzeseł powinno umożliwiać swobodne poruszanie się, dobre
widzenie sceny oraz zachowanie ciągów komunikacyjnych. Warto zadbać także o
wygodne miejsca dla gości honorowych i osób starszych.
M jak Muzyka
Występy artystyczne - zaproszenie do udziału w części
oficjalnej absolwentów-artystów, występy szkolnego chóru, zespołu lub uczniów
uzdolnionych muzycznie. WAŻNE! Występy nie mogą trwać za długo. U nas było to 5
utworów. Zatrudnienie DJ-a na bal absolwentów, np. również absolwenta.
N jak napisy, namioty i nagłośnienie
Napisy informacyjne – stworzenie napisów informacyjnych
dla uczestników zjazdu. Wszystkie wykonane w takim samym stylu i formacie,
oprawione w ramki.
Namioty – wynajęcie namiotów plenerowych dla
uczestników zjazdu. Podpisanie umowy z firmą rozstawiającą. Znalezienie miejsca
na ich rozstawienie.
Nagłośnienie – zadbanie o sprzęt nagłaśniający oraz
obsługę techniczną sprzętu.
O jak Odpowiedzialność
Odpowiedzialność - organizując tak duże
przedsięwzięcie cały zespół powinien mieć świadomość odpowiedzialności, która
na nim ciąży. Zadaniem dyrektora jest podkreślać, jak ważne jest każde ogniwo,
przyczyniające się do sukcesu wydarzenia. W naszym przypadku, by każdy poczuł
się odpowiedzialny, stworzyliśmy listę zadań wraz z terminami realizacji, do
których przypisaliśmy konkretne osoby. Dzięki temu, każdy wiedział co ma przygotować
i czym się zająć.
P jak Parkingi
Parkingi – zadbanie o organizację parkingów dla gości
i uczestników. U nas zorganizowany został oddzielny parking dla gości VIP.
Harcerze, którzy sprawowali nad nim nadzór otrzymali listę gości, których mogą
wpuścić w pierwszej kolejności. Informacje o parkingach pojawiły się na stronie
szkoły, w mediach społecznościowych i lokalnych oraz na stronie organu
prowadzącego.
R jak Rejestracja
Rejestracja uczestników – wyznaczenie nauczycieli
opiekujących się wraz ze swoimi uczniami punktem rejestracji uczestników
zjazdu. Wypożyczenie namiotów i ustawienie ich przed szkołą. Alfabetyczne listy
uczestników, wydawanie identyfikatorów, bonów na posiłki oraz materiałów
zjazdowych.
S jak Spokój
Spokój – organizacja tak dużego wydarzenia niesie ze
sobą ogrom stresu i różnych emocji. Organizatorom zależy, by wszystko wypadło
jak najlepiej, dlatego często dochodzi do napięć. WAŻNE! Warto zadbać o spokój
wśród pracowników i dołożyć wszelkich starań, by unikać trudnych sytuacji.
Ogromna w tym rola dyrektora, który powinien mieć zaufanie do swojego zespołu i
pamiętać, że zatrudnia profesjonalistów.
T – tradycja
Tradycja – jubileusz szkoły niewątpliwie wiąże się z
tradycjami, do których warto nawiązać podczas przemówień oraz wyeksponować je
podczas organizacji wydarzenia. To wzmacnia i utrwala więzi z wcześniejszymi
pokoleniami, a jednocześnie tworzy wizerunek szkoły jako miejsca dbającego o
pamięć o tych, którzy tworzyli historię placówki. To może być np. zapalenie przez
uczniów świec na grobach nauczycieli i pracowników szkoły.
U jak upominki, materiały zjazdowe
Upominki/pamiątki – torby i kubki z logo szkoły,
pendrive z wgranymi materiałami o szkole, folder, krówki z wizerunkiem szkoły
W jak wspomnienia
Księga pamiątkowa – podczas jubileuszu warto wyłożyć
Księgę pamiątkową, do której mogą wpisywać się zaproszeni goście oraz
absolwenci. Można wyłożyć ją przy kolejnym jubileuszu szkoły lub
zapełniać jej strony podczas spotkań kolejnych roczników.
Z jak Zaproszenia i zgłoszenia
Zaproszenia tradycyjne – stworzenie w Canvie zaproszeń
dla gości oficjalnych, wyznaczenie osoby do wypisania ich oraz do wydrukowania
i rozniesienia.
Zgłoszenia – ustalenie form zgłaszania uczestników
zjazdu – poprzez e-formularz, telefonicznie lub osobiście w sekretariacie
szkoły.
Agata Karolczyk-Kozyra
Kreatywny Polonista
Fot. Tomasz Wojnarowski ForestFilms
Więcej zdjęć na ZAN TV
Komentarze
Prześlij komentarz