Przejdź do głównej zawartości

JUBILEUSZ SZKOŁY - ORGANIZACJA

80-lecie liceum od A do Z, czyli jak zorganizowaliśmy jubileusz szkoły? 

Przykłady dobrych praktyk

Świętowanie jubileuszu szkoły to wyjątkowe wydarzenie dla wielu osób, ale też okazja do refleksji nad historią placówki, uhonorowania jej absolwentów, nauczycieli i pracowników oraz budowania więzi ze środowiskiem lokalnym. Dla naszej alma mater - I Liceum Ogólnokształcącego im. Tomasza Zana we Wschowie - tegoroczny jubileusz 80-lecia stał się impulsem do podjęcia działań, które pokazały, że szkoła to nie tylko budynek, ale ludzie – przeszłość, teraźniejszość i przyszłość.

Nad organizacją wydarzenia nasz zespół pracował wiele miesięcy, dlatego dzielimy się tym, co w tym okresie wypracowaliśmy. Zaangażowani byli wszyscy pracownicy szkoły i każdy miał przydzielone zadanie, za realizację którego był odpowiedzialny. Dzięki temu uniknęliśmy chaosu i wiedzieliśmy, że wszystko będzie dopięte na ostatni guzik.

Jednak to, co było najważniejsze, to wzajemne ZAUFANIE i POMOC. Dzięki temu jako ZESPÓŁ odnieśliśmy sukces, a uroczystość, w której wzięło udział ponad 500 osób, zyskała uznanie w oczach gości i uczestników Zjazdu Absolwentów.

Poniżej przykłady dobrych praktyk. Być może kogoś zainspirują lub ułatwią organizację podobnego wydarzenia.

A jak Agenda

Wyznaczenie daty i harmonogramu z wyprzedzeniem - jubileusz zaplanowany został ponad pół roku wcześniej, co pozwoliło ustalić dokładny termin, powołać zespół organizacyjny, podjąć decyzję o miejscu wydarzenia, zaprosić absolwentów, nauczycieli i gości, zamówić upominki i materiały promocyjne.

B jak Budżetowanie i wsparcie finansowe

Źródła finansowania – opłata wpisowa, środki pozyskane od sponsorów i samorządu; transparentność w informowaniu na co przeznaczone zostaną środki finansowe.

C jak Część oficjalna i Catering

Część oficjalna – szczegółowo zaplanowany scenariusz wydarzenia, który nie dopuszczał zmian w postaci dodatkowych przemówień. Konferansjerka prowadzona przez absolwenta szkoły. Wystąpienia gości zgodnie z zasadą precedencji, krótkie występy muzyczne uczniów i absolwentów, wspomnienie absolwenta szkoły, przemówienie przewodniczącego SU, krótki rys historyczny – „8 wydarzeń na 8 dekad szkoły”, wręczenie statuetek „Przyjaciela szkoły”. WAŻNE! Maksymalnie 1,5-2h. Warto dokładnie zaplanować czas i poinformować przemawiających o przewidzianym czasie na wystąpienie.

Catering – znalezienie firmy cateringowej, podpisanie umowy na świadczenie usług, ustalenie zasad obsługi gości oraz menu.

D jak Dekoracje

Dekoracje i scenografia – użycie symboli szkolnych, archiwalnych fotografii, motywów graficznych z dawnych lat – gazetki ze zdjęciami z różnych lat w wielu miejscach szkoły, wystawa sztandarów, kronik, pucharów. Stworzenie politycznej mapy świata, na której absolwenci mogą zaznaczać miejsca, z których przyjechali. Wykonanie dekoracji w salach i na korytarzach. Udekorowanie stołów, stworzenie ścianki balonowej do zdjęć.

E jak Ewaluacja i refleksja

Zbieranie opinii – przeprowadzenie ewaluacji po jubileuszu; ocena organizacji oraz zbieranie informacji na jej temat od gości i uczestników. Stworzenie galerii zdjęć z wydarzenia.

F jak Facebook i Folder

Facebook i media społecznościowe – sprawdzony sposób informowania o wydarzeniu oraz przekazywania wszelkich komunikatów. Na tydzień przed jubileuszem opublikowaliśmy post z informacją, że w kolejnych dniach podawane będą komunikaty organizacyjne. W tygodniu przed zjazdem informowaliśmy o miejscach, programie, posiłkach, etc. WAŻNE! Warto oznaczać wszystkich obserwujących i prosić o udostępnianie informacji, by dotrzeć do jak największego grona odbiorców.

Folder – opracowanie folderu dla uczestników zawierającego słowo wstępne od dyrektora szkoły; wspomnienia absolwentów; informacje o osobach, które odeszły; wymienionych przyjaciół szkoły; fakty z jej życia; podziękowania dla sponsorów.

G jak Goście

Lista gości – stworzenie wraz z organem prowadzącym listy oficjalnych gości, aktualizowanie jej; odnotowywanie osób, które potwierdziły udział w wydarzeniu.

H jak Harcerze i Strzelcy

Harcerze i Strzelcy – poproszenie służb mundurowych o wsparcie w zakresie organizacji wydarzenia w charakterze służb informacyjno-porządkowych

I jak Identyfikatory

Identyfikatory – wyznaczenie osób do przygotowania graficznego identyfikatorów, wydrukowania ich, pocięcia i poukładania alfabetycznie.

J jak Jakość

Jakość – świadomość jakości wpływa na poziom wydarzenia i determinuje działania zespołu.

K jak Korespondencja i Kawiarenka

Maile – prowadzenie korespondencji mailowej z kontrahentami w celu dopracowania szczegółów zamówień oraz zaproszonymi gośćmi w celu omówienia wystąpień i spraw organizacyjnych; informowanie ważnych gości o harmonogramie części oficjalnej.

„Kawiarenka pod Chmurką” – zorganizowanie kawiarenki, w której młodzież sprzedawała ciasto upieczone przez siebie i rodziców. Dochód ze sprzedaży zasilił konto Samorządu Uczniowskiego. Młodzież ubrana w koszulki z logo szkoły.

L jak Ludzie

Ludzie – najważniejszy z zasobów. Przed rozpoczęciem prac organizacyjnych dyrektor powinien szczegółowo przeanalizować zasoby ludzkie i zastanowić się nad przydziałem zadań. Zna on bowiem swój zespół i wie, na kim i w jakim stopniu może polegać. Przemyślany przydział obowiązków przekłada się na jakość organizacji wydarzenia.

Ł jak ławki i krzesła

Ławki - przemyślane ustawienie miejsc siedzących to podstawa komfortu uczestników jubileuszu. Trzeba zadbać o odpowiednią liczbę ławek i krzeseł, dostosowaną do przewidywanej liczby gości. W razie potrzeby warto skorzystać z życzliwości instytucji partnerskich i wypożyczyć dodatkowe wyposażenie (np. z domu kultury, szkoły podstawowej, urzędu). WAŻNE! Rozmieszczenie krzeseł powinno umożliwiać swobodne poruszanie się, dobre widzenie sceny oraz zachowanie ciągów komunikacyjnych. Warto zadbać także o wygodne miejsca dla gości honorowych i osób starszych.

M jak Muzyka

Występy artystyczne - zaproszenie do udziału w części oficjalnej absolwentów-artystów, występy szkolnego chóru, zespołu lub uczniów uzdolnionych muzycznie. WAŻNE! Występy nie mogą trwać za długo. U nas było to 5 utworów. Zatrudnienie DJ-a na bal absolwentów, np. również absolwenta.

N jak napisy, namioty i nagłośnienie

Napisy informacyjne – stworzenie napisów informacyjnych dla uczestników zjazdu. Wszystkie wykonane w takim samym stylu i formacie, oprawione w ramki.

Namioty – wynajęcie namiotów plenerowych dla uczestników zjazdu. Podpisanie umowy z firmą rozstawiającą. Znalezienie miejsca na ich rozstawienie.

Nagłośnienie – zadbanie o sprzęt nagłaśniający oraz obsługę techniczną sprzętu.

O jak Odpowiedzialność

Odpowiedzialność - organizując tak duże przedsięwzięcie cały zespół powinien mieć świadomość odpowiedzialności, która na nim ciąży. Zadaniem dyrektora jest podkreślać, jak ważne jest każde ogniwo, przyczyniające się do sukcesu wydarzenia. W naszym przypadku, by każdy poczuł się odpowiedzialny, stworzyliśmy listę zadań wraz z terminami realizacji, do których przypisaliśmy konkretne osoby. Dzięki temu, każdy wiedział co ma przygotować i czym się zająć.

P jak Parkingi

Parkingi – zadbanie o organizację parkingów dla gości i uczestników. U nas zorganizowany został oddzielny parking dla gości VIP. Harcerze, którzy sprawowali nad nim nadzór otrzymali listę gości, których mogą wpuścić w pierwszej kolejności. Informacje o parkingach pojawiły się na stronie szkoły, w mediach społecznościowych i lokalnych oraz na stronie organu prowadzącego.

R jak Rejestracja

Rejestracja uczestników – wyznaczenie nauczycieli opiekujących się wraz ze swoimi uczniami punktem rejestracji uczestników zjazdu. Wypożyczenie namiotów i ustawienie ich przed szkołą. Alfabetyczne listy uczestników, wydawanie identyfikatorów, bonów na posiłki oraz materiałów zjazdowych.

S jak Spokój

Spokój – organizacja tak dużego wydarzenia niesie ze sobą ogrom stresu i różnych emocji. Organizatorom zależy, by wszystko wypadło jak najlepiej, dlatego często dochodzi do napięć. WAŻNE! Warto zadbać o spokój wśród pracowników i dołożyć wszelkich starań, by unikać trudnych sytuacji. Ogromna w tym rola dyrektora, który powinien mieć zaufanie do swojego zespołu i pamiętać, że zatrudnia profesjonalistów.

T – tradycja

Tradycja – jubileusz szkoły niewątpliwie wiąże się z tradycjami, do których warto nawiązać podczas przemówień oraz wyeksponować je podczas organizacji wydarzenia. To wzmacnia i utrwala więzi z wcześniejszymi pokoleniami, a jednocześnie tworzy wizerunek szkoły jako miejsca dbającego o pamięć o tych, którzy tworzyli historię placówki. To może być np. zapalenie przez uczniów świec na grobach nauczycieli i pracowników szkoły.

U jak upominki, materiały zjazdowe

Upominki/pamiątki – torby i kubki z logo szkoły, pendrive z wgranymi materiałami o szkole, folder, krówki z wizerunkiem szkoły

W jak wspomnienia

Księga pamiątkowa – podczas jubileuszu warto wyłożyć Księgę pamiątkową, do której mogą wpisywać się zaproszeni goście oraz absolwenci. Można wyłożyć ją przy kolejnym jubileuszu szkoły lub zapełniać jej strony podczas spotkań kolejnych roczników.

Z jak Zaproszenia i zgłoszenia

Zaproszenia tradycyjne – stworzenie w Canvie zaproszeń dla gości oficjalnych, wyznaczenie osoby do wypisania ich oraz do wydrukowania i rozniesienia.

Zgłoszenia – ustalenie form zgłaszania uczestników zjazdu – poprzez e-formularz, telefonicznie lub osobiście w sekretariacie szkoły.

Jubileusz 80-lecia I LO we Wschowie pokazał, że przy dobrej organizacji, zaangażowaniu społeczności szkolnej oraz otwartości i wzajemnemu zaufaniu, można stworzyć wydarzenie, które łączy pokolenia, celebruje historię i buduje tożsamość. To nie tylko święto – to inwestycja w pamięć i ducha szkoły na kolejne dekady.

Mam nadzieję, że opracowany przeze mnie alfabet będzie pomocny wszystkim, którzy stoją przed wyzwaniem organizacji jubileuszu szkoły i zjazdu absolwentów.

                                                                                                   Agata Karolczyk-Kozyra

                                                                                                      Kreatywny Polonista

Fot. Tomasz Wojnarowski ForestFilms

Więcej zdjęć na ZAN TV

 

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

11 listopada - scenariusz uroczystości z okazji Narodowego Święta Niepodległości "Nie ma sprawy ważniejszej niż Polska"

Rocznica odzyskania niepodległości to jedno z najważniejszych świąt w kalendarzu szkolnym, ponieważ kształtuje postawy patriotyczne i uczy szacunku do historii ojczystej. Wpisuje się zatem nie tylko w rozwijanie kompetencji kluczowych, ale przede wszystkim w realizację założeń polityki oświatowej państwa. O różnych pomysłach na świętowanie Dnia Niepodległości pisałam już tutaj , tutaj i jeszcze tutaj . Na podanych stronach znajdziecie nie tylko opisy uroczystości szkolnych, ale też gotowe pomysły na lekcje otwarte i pokazowe, gry edukacyjne i wieczory filmowe. W mojej szkole niemalże od piętnastu lat z okazji Narodowego Święta Niepodległości odbywa się uroczysta akademia o randze powiatowej, w której uczestniczą władze powiatowe i miejskie oraz społeczność szkolna. Przygotowanie co roku nowego scenariusza, utrzymującego wysoki poziom, to trudne wyzwanie, dlatego zawsze pod uwagę fakt, by był on przygotowany tak, aby młodzież licealna  zainteresowała się tym, co dzieje się ...

PIERWSZA LEKCJA, czas start!

Nowy rok szkolny zbliża się wielkimi krokami, dlatego warto zastanowić się nad pierwszą lekcją i to właśnie jej poświęcony jest dzisiejszy wpis. Wielu polonistów, zwłaszcza tych, którzy zaczynają pracę w szkole, zastanawia się jak zacząć, by było ciekawie, inaczej niż zwykle, by zrobić dobre wrażenie na uczniach, z którymi zaczyna się pracę. To już nie te czas, kiedy to nauczyciel, wchodząc do klasy, budził strach i swoją osobą sprawiał, że natychmiast robiło się cicho. Ci, którzy robią tak nadal, z pewnością nie będą się cieszyć autorytetem wśród młodych ludzi. Dziś nauczyciel musi być kreatywny, to tutor [1] lub coach [2] , a może nawet tutor i coach jednocześnie, dlatego już od pierwszych zajęć musi jasno określić cele współpracy z uczniami. Nie od dziś wiadomo, że pierwsza lekcja z reguły poświęcona jest zaprezentowaniu przedmiotowego systemu oceniania oraz zapoznaniu z kanonem lektur na dany rok szkolny. Można ją jednak urozmaicić na kilka sposobów. Otrzymując nową klasę...

JAK PRACOWAĆ METODĄ STACJI ZADANIOWYCH na lekcjach języka polskiego?

Cieszę się, że zaglądacie na mojego bloga i szukacie tu inspiracji. Dziś pomysł uniwersalny, który można wykorzystać na każdym poziomie edukacyjnym. Metodę tę poznałam dzięki nauczycielom języka polskiego, którzy udzielają się w grupach dla polonistów  na Facebooku. Stacje zadaniowe, bo o nich mowa, to jedna z ciekawszych metod aktywizujących, która polega na zmienności zadań, sposobu ich wykonania oraz na dosłownej zmianie miejsca pracy. Uczniowie pracują na przygotowanych wcześniej stanowiskach, zawierających zadania z określonej partii materiału. Podczas lekcji nauczyciel jest wyłącznie obserwatorem. metoda ta zachwyciła mnie do tego stopnia, że często wykorzystuję ją podczas zajęć. Pracuję nią chętnie, ponieważ widzę, że uczniom również się podoba. Stacje zadaniowe często pomagają utrwalić i usystematyzować nam wiedzę na temat omawianych lektur. Jak przygotować się zatem do pracy metodą stacji zadaniowych? Oto kilka praktycznych wskazówek: 1. Należy odpowiednio przy...