Nowa formuła maturalnego egzaminu ustnego z języka polskiego zakłada udzielenie przez ucznia odpowiedzi na pytanie o własną perspektywę. Brak zadania takiego pytania przez komisję jest podstawą do podważenia egzaminu.
Mając to na uwadze, warto ćwiczyć z uczniami ich subiektywne wypowiedzi na temat lektur. Jednym z moich sposobów jest nietypowa kartkówka. Kolejną tego rodzaju zaproponowałam uczniom przy okazji omawiania noweli Bolesława Prusa "Z legend dawnego Egiptu". Zamiast tradycyjnego sprawdzenia wiedzy zadałam dwa nietypowe polecenia.
1. W 4-5 zdaniach napisz o swoich refleksjach na temat przeczytanego utworu. W wypowiedzi wykaż się znajomością noweli B. Prusa "Z legend dawnego Egiptu".
2. Wykonaj notatkę wizualną, w której wykażesz się znajomością utworu.
Jakość wykonanych zadań była bardzo zróżnicowana, ale też warto uwzględnić, że na ich realizację uczniowie mieli zaledwie 15 minut. To na co jednak warto zwrócić uwagę to fakt, że młodzież sama decydowała, co według niej jest ważne w lekturze. Tego typu zadania możemy poszerzyć, wykorzystując dodatkowo pytania z listy pytań jawnych ogłoszonych przez CKE na swojej stronie. Dobrym przykładem będzie tu następujące polecenie:
3. Omów strategie władzy i model władcy w utworze "Z legend dawnego Egiptu". Podaj przykład kontekstu.
Dodatkowe zadanie odnoszące się do własnej perspektywy może brzmieć:
4. Która strategia władzy, z omówionych w kontekście noweli B. Prusa, jest Ci bliższa i dlaczego? Uzasadnij odpowiedź.
A jakie są Wasze pomysły na zadania maturalne o własną perspektywę? Podzielcie się nimi w komentarzach.
Agata Karolczyk-Kozyra
Kreatywny polonista
Komentarze
Prześlij komentarz