Przejdź do głównej zawartości

PYTANIE O WŁASNĄ PERSPEKTYWĘ NA MATURZE 2023

Nowa formuła maturalnego egzaminu ustnego z języka polskiego zakłada udzielenie przez ucznia odpowiedzi na pytanie o własną perspektywę. Brak zadania takiego pytania przez komisję jest podstawą do podważenia egzaminu.

Mając to na uwadze, warto ćwiczyć z uczniami ich subiektywne wypowiedzi na temat lektur. Jednym z moich sposobów jest nietypowa kartkówka. Kolejną tego rodzaju zaproponowałam uczniom przy okazji omawiania noweli Bolesława Prusa "Z legend dawnego Egiptu". Zamiast tradycyjnego sprawdzenia wiedzy zadałam dwa nietypowe polecenia.

1. W 4-5 zdaniach napisz o swoich refleksjach na temat przeczytanego utworu.        W wypowiedzi wykaż się znajomością noweli B. Prusa "Z legend dawnego Egiptu".

2. Wykonaj notatkę wizualną, w której wykażesz się znajomością utworu.











Jakość wykonanych zadań była bardzo zróżnicowana, ale też warto uwzględnić, że na ich realizację uczniowie mieli zaledwie 15 minut. To na co jednak warto zwrócić uwagę to fakt, że młodzież sama decydowała, co według niej jest ważne w lekturze. Tego typu zadania możemy poszerzyć, wykorzystując dodatkowo pytania z listy pytań jawnych ogłoszonych przez CKE na swojej stronie. Dobrym przykładem będzie tu następujące polecenie:

3. Omów strategie władzy i model władcy w utworze "Z legend dawnego Egiptu". Podaj przykład kontekstu.

Dodatkowe zadanie odnoszące się do własnej perspektywy może brzmieć:

4. Która strategia władzy, z omówionych w kontekście noweli B. Prusa, jest Ci bliższa i dlaczego? Uzasadnij odpowiedź.

A jakie są Wasze pomysły na zadania maturalne o własną perspektywę? Podzielcie się nimi w komentarzach.


                                                                                   Agata Karolczyk-Kozyra

                                                                                      Kreatywny polonista

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

11 listopada - scenariusz uroczystości z okazji Narodowego Święta Niepodległości "Nie ma sprawy ważniejszej niż Polska"

Rocznica odzyskania niepodległości to jedno z najważniejszych świąt w kalendarzu szkolnym, ponieważ kształtuje postawy patriotyczne i uczy szacunku do historii ojczystej. Wpisuje się zatem nie tylko w rozwijanie kompetencji kluczowych, ale przede wszystkim w realizację założeń polityki oświatowej państwa. O różnych pomysłach na świętowanie Dnia Niepodległości pisałam już tutaj , tutaj i jeszcze tutaj . Na podanych stronach znajdziecie nie tylko opisy uroczystości szkolnych, ale też gotowe pomysły na lekcje otwarte i pokazowe, gry edukacyjne i wieczory filmowe. W mojej szkole niemalże od piętnastu lat z okazji Narodowego Święta Niepodległości odbywa się uroczysta akademia o randze powiatowej, w której uczestniczą władze powiatowe i miejskie oraz społeczność szkolna. Przygotowanie co roku nowego scenariusza, utrzymującego wysoki poziom, to trudne wyzwanie, dlatego zawsze pod uwagę fakt, by był on przygotowany tak, aby młodzież licealna  zainteresowała się tym, co dzieje się na s

PIERWSZA LEKCJA, czas start!

Nowy rok szkolny zbliża się wielkimi krokami, dlatego warto zastanowić się nad pierwszą lekcją i to właśnie jej poświęcony jest dzisiejszy wpis. Wielu polonistów, zwłaszcza tych, którzy zaczynają pracę w szkole, zastanawia się jak zacząć, by było ciekawie, inaczej niż zwykle, by zrobić dobre wrażenie na uczniach, z którymi zaczyna się pracę. To już nie te czas, kiedy to nauczyciel, wchodząc do klasy, budził strach i swoją osobą sprawiał, że natychmiast robiło się cicho. Ci, którzy robią tak nadal, z pewnością nie będą się cieszyć autorytetem wśród młodych ludzi. Dziś nauczyciel musi być kreatywny, to tutor [1] lub coach [2] , a może nawet tutor i coach jednocześnie, dlatego już od pierwszych zajęć musi jasno określić cele współpracy z uczniami. Nie od dziś wiadomo, że pierwsza lekcja z reguły poświęcona jest zaprezentowaniu przedmiotowego systemu oceniania oraz zapoznaniu z kanonem lektur na dany rok szkolny. Można ją jednak urozmaicić na kilka sposobów. Otrzymując nową klasę

JAK PRACOWAĆ METODĄ STACJI ZADANIOWYCH na lekcjach języka polskiego?

Cieszę się, że zaglądacie na mojego bloga i szukacie tu inspiracji. Dziś pomysł uniwersalny, który można wykorzystać na każdym poziomie edukacyjnym. Metodę tę poznałam dzięki nauczycielom języka polskiego, którzy udzielają się w grupach dla polonistów  na Facebooku. Stacje zadaniowe, bo o nich mowa, to jedna z ciekawszych metod aktywizujących, która polega na zmienności zadań, sposobu ich wykonania oraz na dosłownej zmianie miejsca pracy. Uczniowie pracują na przygotowanych wcześniej stanowiskach, zawierających zadania z określonej partii materiału. Podczas lekcji nauczyciel jest wyłącznie obserwatorem. metoda ta zachwyciła mnie do tego stopnia, że często wykorzystuję ją podczas zajęć. Pracuję nią chętnie, ponieważ widzę, że uczniom również się podoba. Stacje zadaniowe często pomagają utrwalić i usystematyzować nam wiedzę na temat omawianych lektur. Jak przygotować się zatem do pracy metodą stacji zadaniowych? Oto kilka praktycznych wskazówek: 1. Należy odpowiednio przygoto